Jump to content

Lar du barna/tenåringene sitte fremme på baugen i stor fart?


Capt'n

Recommended Posts

Interessant å lese hvordan mange vurderer risikoen istedenfor konsekvensen. Murphy's lov gjelder kanskje ikke på sjøen ? :sailing:

 

Dette er nok særdeles god miljøpolitikk. Hvis alle så bort fra risiko, bare vurderte konsekvens...... :crazy:

Hadde nok ikke vert lov å fly da :wink:

 

Risikoen er naturligvis noe som må være med når det skal vurderes om en aktivitet er akseptabel å utføre.

 

Antakeligvis utsettes ungene for større fare ved å sitte på i bil til båtplassen enn faren ved å sitte på bauen.

Avhenger selvsagt av flere ting, alder, sikring på bauen +++

 

Hvis en skal unngå alle aktiviteter med stor konsekvens om noe går galt er det til hinder for en god utvikling for ungene.

 

Typisk er at de ikke kan få lov å klatre i trær, bruke huske, ake i en akebakke +++

 

Det er sikkert mange tilfeller av "baukjøring" som er uakseptabel, men det er pussig så mange det er som mener det uansett er uakseptabelt

basert utelukkende på "worst case" konsekvens.

 

Det blir for enkelt.

Link to post
Share on other sites

Murphy's lov gjelder kanskje ikke på sjøen ? :sailing:

 

Dette er så sinnsyk dum diskusjon att eg bare må være med :flag:

 

I stor fart kan det være farlig JA, man kan til og med dø.

Det er faktisk så farlig att en har statistisk sett 10% større sjanse for å bli brent opp av eksplosjon i egen båt :smash:

Det er faktisk så farlig att en har statistisk sett 100% (5 ganger større risiko ja!) større sjanse for att båten velter og drukning intreffer :smash:

Mange her som ikkje skal sjøsette nå tenker eg :lol::lol::lol:

 

Noen som fisker med sluk?!?!? Det er. større sjanse for å stikke seg på kroken og dø av blodforgifting.

KAFFE? flere som dør av kvelning når det "svelges i vrangstrupen"

Noen over 50 som har hatt sex?!

 

JA, alt vi foretar blir "risikovurdert"

Eg er sannelig glad eg ikkje er barn i en familie som risikovurderer slik som eg får inntrykk av at er korrekt her i mange innlegg.

 

MEN mine barn blir ropt inn feks gjennom Vatlestraumen på en sommerdag med mykje trafikk. Da er risikoen for at eg blir stressa større.

Situasjonsvurdering allt i livet vel? :yesnod:

 

I dag var det så deilig søndag att eg nesten gikk til sjøen og starta på oppgraderingsplaner :smiley:

Nå er det kveld. Nyt den :sleep:

På vei til jobb i morgen blir en drept i bil,håpe han ikkje skal levere barn på veien sin.

Risiko.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Det er sikkert mange tilfeller av "baukjøring" som er uakseptabel, men det er pussig så mange det er som mener det uansett er uakseptabelt

basert utelukkende på "worst case" konsekvens.

 

Det blir for enkelt.

 

 

JA, alt vi foretar blir "risikovurdert"

Eg er sannelig glad eg ikkje er barn i en familie som risikovurderer slik som eg får inntrykk av at er korrekt her i mange innlegg.

 

Godt å se at vi er flere. :yesnod: Får meg til å føle at jeg ikke er en fullstendig ansvarsløs far uten noen som helt peiling på sjøvett. :cheers:

Link to post
Share on other sites

ja det blir en dum diskusjon når folk ikke klarer å lese O V E R S K R I F T E N - S T O R F A R T

JA jeg mener di som kjører i S T O R F A R T med ungene dinglene foran vitner om fullstendig ansvarsløs far uten noen som helt peiling på sjøvett

og sammenligne fly bil og båt generelt blir for dumt

du vet sjansen for å bulke i bil er liten men setter ungen i bilsete

når du er i slalombakken må poden ha på hjelm??

når di spiller hochey må di ha på hjelm??? osv osv

Redigert av jab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

JA jeg mener di som kjører i S T O R F A R T med ungene dinglene foran vitner om fullstendig ansvarsløs far uten noen som helt peiling på sjøvett

 

Dette er jeg helt enig i. Det som forundrer meg er at så mange er så bastante i alle fartsområder. Det er når denne voldsomme fy-fy holdningen gjelder uansett fart, vær og alder jeg synes det blir alt for unyansert.

Link to post
Share on other sites

Å sitte i bauen på en båt i stor fart, kan sammenlignes med å sitte i en stol ombord.

En forskjell er at man automatisk er mer forsiktig. Både den som sitter der (holder seg fast) og den som står til rors.

 

Dersom man kjører på en måte som gjør at en som sitter i en stol må holde seg fast, så er det uakseptabelt å ha noen sittende i bauen.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Du spør om når dette er uansvarlig; svaret er: allti

 

Jeg hadde vel ikke trodd jeg skulle la meg provosere av denne tråden også - men jaggu..

Selvfølgelig er jeg enig at å ha et barn sittende på baugen i full fart og med mange båter og bølger rundt seg er tåpelig, men like tåpelig syns jeg det er å si det er livsfarlig på helt stille vann en fin soldag i 5-6 knop. Hvem har ikke sittet foran der og kost seg en fin sommerdag som barn?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Her sidder mine børn en fin sommerdag på vej fra Lerkil og nordpå mod Styrsø. Jeg tror at øen ret for hedder Risö.

 

1363661_img.jpg

 

Andy

Fant et flott bilde av Major Andy

Synes de over 40% i pollen til jab at dette som skjer her er TOALT uansvarlig??


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Ja.

Ikke totalt, men betydelige trekk av uansvarlighet. Det er kanskje ikke så farlig på flatt vann med pulpitrøret mellom bena, men når det kommer en stor bølge, far er uoppmerksom et øyeblikk, poden glemmer å holde seg et lite sek. --går opp i luften og ut av båten. Ja, en går opp i luften på fordekket i en planende båt som treffer en stor bølge ..bare prøv.

De andre faremomentene kan være når poden går forover for å sette seg, samt reisers seg opp for å gå bakover.

Det er da merkelig at motorbåtfolk er helt fremmed for sikkerhetsline.?

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har for tiden ikke båt som kan gå fort men det er egentlig ikke det store poenget om farten er stor eller liten. Stor fart utgjør en større risiko men faren er den samme nesten uansett fart.

 

Hos oss har vi enkle regler:

  1. På dekk skal ALLTID vest være på.
  2. I cockpit anbefales vest men det er litt forhandlingsspørsmål, ser litt praktisk på det.
  3. Sitte på baugen er OK men alle skal ha en rekkestøtte mellom beina UTEN UNNTAK.

Det hele handler jo om at en skal trives på sjøen og da må en ha litt fornuftige regler og gjøre ting så sikkert som nødvendig, ikke så sikkert som mulig...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Dette blir så dumt som det er når jeg ser unger husker med hjelm.. eller klatrer i epletredet med hjelm.. Nei la oss stroppe de fast til dørken og bære de iland iført puter og hjelm i tilfelle man mister dem... samt ikke gå på dekk.dollbord badeplattform, eller leke på gjemsel på fjellet.. Men og slippe de ut i jolla mitt i koster sundet i fellesferien DET er greit. samt kjøre tube i 30 knop :lol:

 

Nei ungene mine skal forsatt få lov til og sitte framme på dekk og dingle med beina når vi putrer utover en deilig sommerdag.. :yesnod:

 

Vest er en selfølge ombord.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Etter 5 år i fra Sjøforsvaret, og i hovedsak på hurtigående mindre fartøy, vet en noen om hva som skjer foran i en båt under stor fart. Mine barn vi aldri ha blitt plassert i baugen uten forsvarlig sikkerhetsanordning på en planende båt, det er helt klart. På en seilbåt, ja men bare i rolig vær og med line.

 

Unger skal få utforske verden og smake på farer også, men som voksen skal en bedømme risikoen, og en skal være "voksen" nok til å gjøre det. Mange, kanskje særlig nye og uerfarene båtfolk kan lett bomme på risikovurderingen, og da bør en heller safe litt i stedet for å .."skitt, det går så bra så". Det betyr ikke at unger skal gå med støtdempere på knærne og hjelm på hodet.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke totalt, men betydelige trekk av uansvarlighet. Det er kanskje ikke så farlig på flatt vann med pulpitrøret mellom bena, men når det kommer en stor bølge, far er uoppmerksom et øyeblikk, poden glemmer å holde seg et lite sek. --går opp i luften og ut av båten. Ja, en går opp i luften på fordekket i en planende båt som treffer en stor bølge ..bare prøv.

De andre faremomentene kan være når poden går forover for å sette seg, samt reisers seg opp for å gå bakover.

Det er da merkelig at motorbåtfolk er helt fremmed for sikkerhetsline.?

Du fleiper?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Pettersand - det var AndyMajor's herlige sommerbilde du kommenterte som "betydelig trekk av uansvarlighet" samt at i denne farten kunne poden antakeligvis bli slengt opp i luften eller noe i den duren, og at det var den farlige turen fram og tilbake som også vitnet om uansvarlighet! Så du bilde før du kommenterte det?????


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...