Jump to content

Lar du barna/tenåringene sitte fremme på baugen i stor fart?


Capt'n

Recommended Posts

mange sier at dette er absolutt fyfy og ikke forekommer.. Hvis en ser på sjøen på sommeren så er det svært mange som har folk i bauen..

 

Tror ikke mange hadde hvert ute i båt hvis barna skal sitte i en bilstol underveis :crazy:

 

Kanskje BP folk ikkje representerer "snittet" av tankeløse båtfolk :smiley:

 

Å sitte fremst på baugen er livsfarlig over dorgefart!!!

 

Burde vært reagert med bøter og/eller inndraging av båt!

 

Det var da voldsomt. Usakelige forslag her nå ja :smash:

Kanskje eg tenker for snevert, siden min båt har "rekkverk" på utsiden rundt baugen? Kanskje innlegga burde vert spesifisert med båttype?

Kan eg ha nokon framme i baugen på min pioner 325? eller kan eg risikere att nokon tar båten fra meg da ?!

 

Hvor fort dorger man? Å dorge er fali det! kan jo bli hengende fast i snøret og bli dradt uti!

 

Kan nokon vise noko artikler ang dette med propellfaren på båter? Ikkje bare artikler der andre igjenn seier att det er fali. Tenker på båten min som ligger 80cm nedi, Halvplaner. Klare ikkje forstå kors det skal skje eg.

Alle bare veit det , og har hørt det. Men kor? når?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jeg skulle gjerne ha sett en statistikk som viser antall personer skadet, av egen propell, etter fall, i vannet, fra bauen, mens fritidsbåten var i fart.

 

En propell skaper grusomme skader. Det ser man etter skader på svømende som er blitt overkjørt, ved fall i forbindelse med fall ved ombordstigning akterut i båt med vripropell og motor i gang, i forbindelse med fjerning av tau i propell.

 

Men

Inntil jeg ser bevis for påstanden at noen er skadet av skadet, av egen propell, etter fall, i vannet, fra bauen, mens fritidsbåten var i fart - så så stiller jeg meg skeptisk til at det har skjedd.

Link to post
Share on other sites

Er det samme mening som gjelder i en slik bau-rytter som jeg har også....

 

Eller er det kun for båter med dekk foran..

Jeg har samme mening som dere når det gjelder bilder som hilmar og Krisida Magni og andre her poster.

Link to post
Share on other sites

Riding på baugen er fullstendig uaktuelt i vår båt så lenge propellen snurrer rundt. Sannsynligheten for at noe skal skje er selvsagt liten, men konsekvensene kan bli uhyrlige. Jeg husker en stygg ulykke som inntraff omkring 1980. En ungdom falt fra baugen under fart og fikk kappet begge beina midt på låret....

Hyttefolk i båt

Link to post
Share on other sites

Man svarer vel ut fra hvilken båt man har. Tror jeg klarer å stanse før noen kommer bak til propellen i to knop. Om de likevel gjør det så må de ha med seg kniv for å skjære hull i korga om de vil inn til propellen. Kan dessuten stå forut å styre og holde de i kragen om nødvendig. (dette er ikke seilbåten)

Link to post
Share on other sites

Etter mange av innleggene her så føler man seg nesten kriminell hvis en har folk på dekk/bau.. Kanskje dumt med den madrassen på dekket til og ligge og sole seg på også... I Sandefjord så har vi tradisjon med båtkortesje på St Hans.. Det er ikke uvanlig med en 3-400 båter som putrer ut fjorden Stapp fulle av folk på dekk og i bau og det som er.. Farkoster som flytende palmeøyer og campingvogner stapp fulle av folk.. Badende folk hengende etter båter i tau Etc.. Rett og slett en folkefest som ikke har like noe annet sted i Norge.. Politi,rødekors.kongeskip,krigskip,Colorline,hvalbåt ja you name it deltar.. Er alle i Sandefjord splitter pine gale? Etater som private?

 

Nei det er greit og være forsiktig helt klart. Og kjøring i planingsfart med folk dinglene utenfor hører ikke hjemme noe sted..

 

Rart vi tør og slippe unga ut i gummibåt ALENE blandt alle idioter til sjøs.. :wink:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Jeg skulle gjerne ha sett en statistikk som viser antall personer skadet, av egen propell, etter fall, i vannet, fra bauen, mens fritidsbåten var i fart.

 

Hva er problemet? Er ikke Coast Guard troverdig nok for deg?

 

USCG har verdens beste statistikker mht, ulykker til sjøs for fritidsflåten. I den statistikken er MANGE eksempler på propellskader etter fall overbord fra egen båt.

 

Av mange detaljerte rapporter fra http://images.google.no/imgres?imgurl=http...sa%3DG%26um%3D1: finnes disse eksemplene:

 

7 Oct 2007 Pensacola News Journal (Florida) "Teen Hurt on Perdido River" reports a 16 year old male was riding in a boat with one adult and three more minors on Perdido River on Sunday 7 October. It hit a wave, began to rock and he was ejected, the others remained in the boat. He hit by the boat and by its propeller. "The propeller hit him on his back" per an Assistant Fire Chief. He was wearing a life jacket which appeared to have helped by absorbing some of the force of the propeller.

 

3 Sep 2007 WKRN (Nashville TN - News 2) "12-Year-Old Injured in Percy Priest Lake Boating Accident" reports E. Kellett, a 12 year old boy, at Hamilton Creek recreation area on Percy Priest Lake on Sunday Sept 2nd. He was on a pontoon boat with his 15 year old brother, an uncle and a friend. He fell out an open door "severely cutting his leg on the boat's propeller."

 

D 29 Aug 2007 Canoe.Ca (Canada) "Fatal Boating Accident Near Nestor Falls"reports A family of five from the United States was on Twin Bay in Lake of the Woods on Tuesday evening 28 August. They had two 17 foot boats, had been fishing, and were headed back to a resort at Nestors Falls. The driver of the front boat momentarily lost control and a passenger, James Smith age 61 from New Port KY, was pitched into the water and "struck by the propeller of the boat he was traveling in and died on the scene."

 

31 July Chipley Bugle (Florida) FWC Weekly Report (Florida Fish & Wildlife Conservation Commission Report for the NorthWest Region) reports "On July 25, Officer John Bell responded to Baptist Hospital in Pensacola to interview an 11 year old female who was injured in a vessel accident. About 12 p.m., the victim and two other children were riding on the front of the pontoon vessel, forward of the enclosed portion, when the vessel operator hit a wave and the victim was ejected. The vessel ran over the victim and she sustained propeller cuts. The accident is under investigation and charges are pending."

 

9 Jun 2007 Times Herald-Record Online (New York on RI accident) "Ten Year Old Girl Navigates Boat to Reach Injured Niece in River" reports a ten year old girl was boating with her uncle and his daughter (O. Rose) in the Sekonnet River on Northeastern Rhode Island on Memorial Day (May 28 - 27th?) when her cousin, a second grader, fell from the front of the boat. Her uncle stopped the outboard engine and jumped in to help her cousin who had been struck by the propeller on the left side of her face and head. During the process, the boat had drifted several hundred feet away. The young girl remaining in the boat had just had her first lesson in how to start it a few minutes earlier, now her uncle needed her to start it and pilot the boat though the choppy waters to pick them up. She accomplished the task with flying colors. The injured girl was taken to a hospital in Providence and will have reconstructive surgery next week.

The mother of the injured girl has started a blog on her daughters injuries and recovery.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Nå har det vært skrevet side opp og side ned om hvor farlig det er å ha batteriene under køya, om hvor farlig det er å sove med dieselvarmeren i drift, og så kommer mange og påstår at de kan kjøre med barn sittende på baugen?

God observasjon. For min egen del grøsser jeg ved tanken på at det er en del skader der både voksne mennesker og barn legger en hånd eller fot mellom båten og brygga for å ikke få riper i gelcoaten. Uforståelige prioriteringer.

 

Jeg har såpass stor seilbåt at det er helt greit at barn sitter på dekk, så lenge de har med seg en voksen og er festet i sikkerhetslinen. På den annen side er det uaktuelt å slippe dem foran masta når forseilet er i bruk, inntil de er med som mannskap. Nå og da er det faktisk ting som må gjøres i baugen på en seilbåt.

 

Når jeg skal inn på ukjent og grunt vann så foretrekker jeg å ha en utkikk i baugen. Dette er også noe barn kan være med på, så lenge de sikrer seg.

 

Og bedrive idiot kjøring med barn eller voksne framme er uaktuellt og uannsvarlig, men og hindre barna i og bevege seg fritt rundt ombord ellers gjør dem etter mitt syn lite båtvante og usikere.

Vi har nok vokst opp med forskjellige båter. Mange båtfolk har vokst opp med såpass små båter at regelen sier at kun en av gangen reiser seg opp. :wink:

 

Men

Inntil jeg ser bevis for påstanden at noen er skadet av skadet, av egen propell, etter fall, i vannet, fra bauen, mens fritidsbåten var i fart - så så stiller jeg meg skeptisk til at det har skjedd.

Tja, hadde jeg hatt tid til slikt kunne jeg nok funnet fram noen avisutklipp. Det skjer heldigvis ikke ofte, men det skjer. Hvorfor krever du bevis?

Link to post
Share on other sites

Vi har nok vokst opp med forskjellige båter. Mange båtfolk har vokst opp med såpass små båter at regelen sier at kun en av gangen reiser seg opp. :wink:

 

 

 

 

Hehe vi har nok ikke det.. men barna mine gjør det(borskjemte som vi er idag) .. Husker fra tiden min som roer.. DA reiste kun en om gangen takk... ellers ble en fort gjennstand for ufrivillig bad :lol:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Poenge til "2nd Trikker'n" antar jeg er at hvor mange av disse propel skadne er fra baugfall under fart. Tipper de fleste tilfellene dreier seg om svømmere, og at man er uforsiktig med bading rundt egen båt etc.

 

 

Ikke for å forsvare all mulig galskap, men rett skal sikkert være rett...

 

 

Og jeg skulle likt å sett noen bevis på at man faktisk blir dratt under båt mot propell ved fall fra baug i stor/større fart. Jeg velger og ikke påstå noe som helst men prver å tenke praktisk her.. ;)

 

Gøy å få rene fakta på borde (og ikke bare for å bli kalt for kverulant fordi man er nysjerrig alså!) :)

 

 

Men skjønner jo at slike detalj fakta kan være vannsklige å finne, og da er de vel også greit å ikke være skråsikker på at man faktisk går i propell ved fall fra baug i større fart

Redigert av blacki (see edit history)
Link to post
Share on other sites

OK, her har vi to tilfelle. Den ene kan det settes spørsmålstegn ved.

Mitt poeng er at mange flere faller overbord fra siden og bak på båten. Der ingen forventer at noen skal dette ut.

 

En som kjører båt med en passasjer, sittende med beina dinglende i bauen er, mot normalt, max oppmerksom. Og med en hånd på kontrollene klar til å reagere så fort han/hun kan.

 

Det er med dette som med ulven. Alle "vet" jo at ulven er farlig og har drept mange mennesker.

 

Anyway - 2 av hvor mange ganger pasasjere har sittet i bauen under fart i hele verden :crazy: (Det er sikkert fler) Men:

 

Kanskje bauen er statistisk det tryggeste sted ombord?

Link to post
Share on other sites

Vi så for mange år siden på utsiden Strömstad, en 25-26 foter komme i fullfart med datteren fremme på dekk. Å komme i en sånn fart inne i en trang kile, med ankerede båter og badene folk var idiotisk i seg selv, men det som skjedde var at de kjørte på skjær. de hadde hel rekke fremme så hun ble på båten, men tok imot rekka med munnen! Ble nok noen løse tenner!:nonod:

Link to post
Share on other sites

Hva er problemet? Er ikke Coast Guard troverdig nok for deg?

 

Klart dette er troverdige tall!

Prøvde litt på kalkulatoren for å få eit forhold til vårt lille land.

Vanskelig å lese slike statistikker, men etter par forsøk kom eg fram til følgende:

Det var foresten ikkje plass i display på en vanlig kalkulator til alle innbyggere i USA.... Menmen, med ca 304millioner inbyggere, og etter som eg klarer lese ut så blir det 1 dødsfall pr 5 år pr 44 millioner innbyggere.

Omreknet i norske inbyggere skulle det gi 0,2 død pr 5år her hjemme med 5mill innbyggere. Skadde hadde ca 3 ganger høyere tall.

 

 

Dette følte eg ikkje var min sterke side..... :confused: noen bedre tolking av tala?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

00132008.jpg

 

 

Kanskje du skulle lese hva jeg skrev og heller lese de talla fra usa du legger frem med skje! Alså; her i tråden er det utelukkende snakk om fall fra bau i større fart. Ser du noe tall på dette? Blir kanskje flisespikkeri, men synes uannsett det er en bettrakting som kan være litt "morsom" å se på.

 

Betyr ikke at jeg synes det er ok med svinkjøring med barn på baug, men noen ganger så kan det være greit å se på risko kalkuleringen. Slik jeg ser de så er risikoen for å bli propell mat ved fall FRA BAUG I STOR FART meget liten . Faktisk så vil jeg tippe at tallene ville vært høyere ved lav fart, men dette har jeg ikke noe "bevis" på; kun logisk tankegang...

 

 

 

Må være lov å diskutere slike saker som dette med litt skrå syn på hva som faktisk kommer frem i tallmatrial som det blir vist til. Greit å kunne diskutere/spekulere litt rundt tema etc.

Link to post
Share on other sites

En som kjører båt med en passasjer, sittende med beina dinglende i bauen er, mot normalt, max oppmerksom. Og med en hånd på kontrollene klar til å reagere så fort han/hun kan.

Enkelt spørsmål: Hvor fort går båten når den bruker en båtlengde på å stoppe? (Kjekt å vite, egentlig, jeg anbefaler alle å prøve.)

 

Når det gjelder planende båter blir nok en som faller fra baugen dratt under båten. Heller ikke for halvplanere er utsiktene gode. Om du blir dratt rett under eller litt på siden betyr kanskje ikke så mye. Noen båter har en propell, andre har to.

 

Med hensyn til statistikken så hjelper det uansett ikke å begrense seg til de tilfellene hvor folk blir dratt under båten. Faller du over bord og får nærkontakt med en propell når båten manøvrerer så teller det som et treff, dessverre.

Link to post
Share on other sites

Innlegget ditt svarer for seg selv.

 

med???? har du lært et nytt utrykk her på bp???

når en mengde folk mener det er høl i hue og ha folk dinglende foran i baugen og man bare får slette svar så får dem heller holde på da ????

jeg har lært masse her på bp og en av di første tingene jeg leste om var netopp dette - og jeg tenkte meg godt om - da ble det stopp på unger i baugen

er det vanskelig og ta i mot velmenende råd for å minske risikoen vi tar på sjøen???

ogdi som regner med kalkulatorer og beregner at det ikke skjer på leeenge - kansje det plutselig skjer med en av dere i sommer????

 

les overskriften i innlegget også

 

LAR DU BARNA/TENÅRINGER SITTE FREMME PÅ BAUGEN I STOR FART

Redigert av jab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enkelt spørsmål: Hvor fort går båten når den bruker en båtlengde på å stoppe? (Kjekt å vite, egentlig, jeg anbefaler alle å prøve.)

 

Enkelt å svare på. 25kn - dvs 12.5 m/s

Ingen kan reagere og stoppe fort nok.

 

Men, det er ikke poenget mitt. Jeg spør - har det skjedd og i så fall hvor ofte?

 

At det er farlig å ha båt viser dødsstatestikken.

 

Jeg reagerer på "Å- det er fali det" når det er andre - hverdagslige - ting man bør fokusere mer på.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...