Jump to content

Lar du barna/tenåringene sitte fremme på baugen i stor fart?


Capt'n

Recommended Posts

Hmmmm, det slår meg at det ble litt mye "svart-hvitt" i denne tråden. Bildet under synes vel jeg også er et "svart" eller rettere sagt stygt eksempel. Jeg er imidlertid ikke av den oppfatning at å sitte på framdekket er direkte uansvarlig i alle situasjoner og vil fokusere på 3 stikkord. Unger, fart og plassering.

 

Unger: Jeg for min del synes det er en viss forskjell mellom unger og voksne eller nesten voksne tenåringer. "Unger" slipper ikke fram på mitt framdekk under fart, verken lav fart eller høy fart (da skal vi ligge stille). Dermed er vi over på fart....

 

Fart: Selv lav fart ER farlig om man faller i vannet fra en svært ugunstig posisjon. Ved bare 6 knop tar det vel bare 2-3 sekunder fra man faller i vannet rett foran baugen til man er i propellen. Når man ikke bare tar med tiden det tar å stoppe båten, men også reaksjonstiden vil jeg påstå at det vil gå galt også i 6 knop om man faller i vannet slik at man kan havne i propellen. Men så var det dette med om man havner i propellen da og da er vi inne på det med plassering - HVOR man sitter framme på båtens framdekk.

 

Plassering: Jeg er også redd for at det er en ikke ubetydelig risiko for å havne rett under båten og dermed i propellen om man faller ned rett ned foran baugen på båten. Bildet under som 'Krisida Magni' la ut, synes jeg derfor er et godt worst case eksempel som innebærer en uakseptabel risiko både i høy fart og i lavere fart. Jenta har verken pulpit foran seg eller rekkestøtte mellom bena som kan stoppe henne og hun sitter nøyaktig rett over baugen. Sitter man derimot litt utover på siden av framdekket (eksempelvis i framkant av cabinvinduet på båten på bildet) og faller av vil man vel imidlertid skli ut til siden for båten og ikke havne i propellen, i hvert fall ikke på en "singelpropell" båt.

 

Om noen får sitte foran på min båt under fart? Ja, de fleste som har sittet framme hos meg har sittet lengre bakover på sidene av framdekket, primært babord side. Jeg vil ha god sikt og det har man ikke med et litt større menneske sittende midt i baugen på en ikke alt for stor daycruiser. De få gangene noen har villet sitte lengre fram og fått lov til det har det vært under ufravikelig forutsetning om at at de sitter BAK pulpit med rekkestøtte mellom bena og holder seg fast og at de har redningsvest på.

 

nssr_baug_barn.jpg
Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Altså, nu må fornuften råde!

 

 

1) For at vurdere farligheden af noget må man jo se bl.a. på hyppigheden af ulykker af denne type. Jeg har søgt en del på nettet og i danske avisdatabaser og har ikke kunnet finde EN beskrivelse af en ulykke hvor en person er faldet i vandet fra en båd og efterfølgende havnet i propellen. Propelskader er få og sker oftest ved at en båd sejler over en badende eller hvis en badende kommer for tæt på skruen under opstigning (fx under vandskiløb)

 

2) Jeg er med på at der kan eksistere en potentiel risiko for at dette KAN ske alligevel og uagtet at der har været ingen eller meget få af denne type ulykker.

 

3) Men INTET i livet er uden risiko. At tage sine børn med i bilen eller båden er statistisk en langt, langt større risiko: Der er adskillige uheld hvor både voksne og børn er kommet til skade gennem grundstødning, kollisioner eller havarier. For ikke at tale om cykel-ulykker og biluheld, der desværre hvert år kræver liv.

 

4) Så selv om der måske kunne være en teoretisk risiko ved at have sine børn på fordækket I LAV HASTIGHED, så vil jeg vove den påstand at denne risiko er så lille, at det er latterligt at bekymre sig. For hvis man bekymrer sig om dette, så skal man leve sit liv i evig bekymring over alt: RIB-ture i mørke, kælketure, skiulykker, cykeluheld, sygdomme, hundebid, slanger, hajangreb og meteornedslag.

 

 

Disclaimer: Hvis en herinde kan fremlægge dokumentation der viser, at der har været mere end en ulykke med personskade i Norge eller Danmark sidste år af præcis denne type så vil jeg blive overrasket. Og måske ændre mening...

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Alt dette tilsier at folk ikke har noe på baugen og gjøre min kone og barn ligger og soler seg på dekket i fart (4-5kn) og synes det er behagelig

men det må jo ligge tilrette for det det er tilnærmet flatt vann lite eller ingen vind.

Jeg kan vel ikke se noe problem i det men situasjonen er noe helt annen hvis båten går i plan i litt grov sjø da er det heller ingen som gidder og ligge på dekket eller :flag::flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg kan heller ikke se den store faren når det er sakte fart, stor båt, flat hav (på Mjøsa ?) osv. osv. Men tråden gjaldt barn på baugen i stor fart.

Da ser det ut til at det er to typer båtfolk her. Det er de som baserer båtlivet på hva som kan skje og de som baserer båtlivet på statistikk :tongue:

La oss bare håpe at ingen blir en del av statistikken i sommer :diving:

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg ferdes mye i området nord for Bergen. Det er sjelden jeg ser noen med passasjerer på baugen.

Min tanke når jeg har sett dette er at det er ferskinger på sjøen som vil lære med tiden.

 

Når jeg leser denne tråden kan det virke som det sitter dypere. Jeg kan ikke forstå at noen vill utsette sine barn for muligheten for at proppelen kan skade noen.

 

Hilsen Smaapala

Link to post
Share on other sites

Mine barn vi aldri ha blitt plassert i baugen uten forsvarlig sikkerhetsanordning på en planende båt, det er helt klart. På en seilbåt, ja men bare i rolig vær og med line.

 

Skevet av en med uangripelig kompetanse. Sannsynligvis TB/KB

 

Dog, et spørsmål. Hva synes du om "rekkestøtte mellom beina" som SveinHa skriver?

Link to post
Share on other sites

Jeg er nok en av de her i forumet som kan være observert med personer fremme på bakken... Jeg har rekken innenfor dollbord og fremre del av bakken, så der er jo en viss avstand til ripa. Jeg mener at å sitte innenfor rekka her er like harmløst som å sitte bak på solsengen der jeg har ganske lav ryggstøtte.... Fremme på bakken har jeg oversikt over, men det som skjer bak meg er lettere å glippe... Men alt er selvfølgelig avhengig av alder, vær, traffikk, og erfaring fra å være på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Da ser det ut til at det er to typer båtfolk her. Det er de som baserer båtlivet på hva som kan skje og de som baserer båtlivet på statistikk :tongue:

La oss bare håpe at ingen blir en del av statistikken i sommer :diving:

 

Jo la oss håpe det :flag:

da er vi jo ganske trygg :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Skevet av en med uangripelig kompetanse. Sannsynligvis TB/KB

 

Dog, et spørsmål. Hva synes du om "rekkestøtte mellom beina" som SveinHa skriver?

Jeg håper jeg ikke en fanatisk "safetyskrulle" så jeg tror hvert enkelt tilfelle må vurdes, men med en god sikkerhetsmargin. Men de fleste har sikkert opplevet vektløshet i baugen/fordekk på en båt som tar av i en bølge, og her er det heller ikke nødvendigvis snakk om høye hastigheter. Når en unge pludselig er i løse luften husker han/hun å holde seg fast?

 

En liten historie om livet i baugen:

Marinebesøk på Lerwick, Shetland. En gast fra en fregatt var blitt akterutseilt og "haiket" med oss (Tjeld-klassen MTB) hjem. Kuling hjem, og ingen hadde fortalt han at han ikke måtte bruk toa forut når vi var i sjøen. Han satte seg nedpå , gikk til værs og med blanke messingen knuste han den solide porselenpotten. Stakkar gutt, hele rompa var blå og han stakk på land ved første anledning, da vi bunkret på Sotra.

Det ble fortalt at han fikk et økenavn etter hendelsen.........

Link to post
Share on other sites

Vi er alle forskjellige og enhver for stå for sine valg mht risikoeksponering.

 

Personlig tror jeg det er sunt at vi i vår gjøren og laden er reflekterte i forhold til mulige risiki og ev. sikringstiltak, dog uten å ta den helt ut. Erfaringen fra næringslivet er at de virksomhetene som jobber mest systematisk med sikkerhet har de laveste skadetallene.

 

Uten sammenlikning for øvrig til denne tråden: holdningene til f.eks bruk av bilbelte, promillekjøring og svømmeopplæring av barn var nok mer avslappet for en generasjon siden. Denne "manglende sikkerhetsbevistheten" medførte betydelig høyere ulykkestall enn det vi ser i dag.

 

Å sitte på baugen under fart med motorbåt er risikabelt og er ikke noe jeg tar sjansen på for meg og mine. Jeg liker dog å klatre og dingle i tau. Det innebærer selvsagt en viss risiko. En hver får sette sine egne grenser, men tenk i hvert fall gjennom hva du driver med.

Hyttefolk i båt

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde sikkerhetsarbeid gikk ut på å heve sikkerhet / redusere risiko. I følge statistikken for langturseilere detter folk på sjøen når de bare skulle, og var uoppmerksomme et øyeblikk på grunn av vanen.

 

Når barna deres har fått sitte fremme på baugen noen ganger, da blir det til slutt "bare" for dem, og det er da det blir farlig.

Jeg var på et oppdrag før en atlantrhavsregatta for noen år siden. En av seilerne sa da til meg at ei livrett kjerring detter aldri over bord.

 

Settes ting litt i perspektiv, så kunne man si at de som mener det er sikkert å oppbevare barne på baugen i stor fart også kunne sikret dem med en tau rund halsen, men det er vel kanskje for farlig?

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ole petter: Din kunnskap om det å forstå og håndtere risiko synes noe mangelfull :nono: :nono:

 

Når du i tillegg mener at ting settes i perspektiv hvis man dreper barn ved å henge dem etter halsen (de som eventuelt faller overbord).

 

Da faller det hele på sin urimelighet.

 

Du bør skamme deg, dette er ett lavmål du burde holde deg for god til.

Link to post
Share on other sites

Settes ting litt i perspektiv, så kunne man si at de som mener det er sikkert å oppbevare barne på baugen i stor fart også kunne sikret dem med en tau rund halsen, men det er vel kanskje for farlig?

synes dette var en god tankevekker jeg da..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

hurtigående mindre fartøy, vet en noen om hva som skjer foran i en båt under stor fart.

 

Har vært med på en slik episode.

Hurtiggående MOB-båt. 35 knop. 1 m. sjø.

En person satt på det lille setet helt fremme i baugen.

Båtfører var uoppmerksom og baugen traff en sjø "flatt".

Personen i baugen ble kastet opp, og landet på halebenet på kanten av setet.

Ryggskade og sykemelding.

Link to post
Share on other sites

Har man en cabincruiser...ja da får man holde seg i cabinen da eller bak vindskjermen.........med skjærgårdsjeep derimot er alt så meget bedre !

 

Da kan store og små kose seg liggende på solsengen forran vindskjermen mens båten danser i bølgene. Dog avgjør farten hvor langt fram på solsengen passasjerer får ligge....og fem minutter etter at kapteinen har befalt "lenger tilbake på solsengen" har ungene akt seg seg nærmere baugen igjen...

 

Uansett er det vel nesten alltid både kant og rekkverk som skiller solsenger fra sjøen på de fleste skjærgårdsjeeper.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ta en kikk på videoen under... Mange har nok sett den før...

På 0:30 faller fyren som er fremme på dekk og ordner med tau ut foran baugen på båten.

Videoen viser ikke hvordan det går, men jeg tror fyren er heldig som faller bittelitt på siden av baugen...

 

Videoen viser hvertfall at det kan skje uforutsette ting meget raskt... Er du sikker på at du hadde rukket og observere, reagere og få stoppet båten før denne fyren ville passert propellen?? Farten her ser ut til å være maks 4-5 knop...

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ta en kikk på videoen under... Mange har nok sett den før...

På 0:30 faller fyren som er fremme på dekk og ordner med tau ut foran baugen på båten.

 

Får gjenta som Enes44 sa. Fyren vasker med såpe og vann. Ikkje noko tauarbeid der.

Såpevann skal vere glatt :giggle::giggle:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hos oss har vi enkle regler:

  1. På dekk skal ALLTID vest være på.
  2. I cockpit anbefales vest men det er litt forhandlingsspørsmål, ser litt praktisk på det.
  3. Sitte på baugen er OK men alle skal ha en rekkestøtte mellom beina UTEN UNNTAK.

Det hele handler jo om at en skal trives på sjøen og da må en ha litt fornuftige regler og gjøre ting så sikkert som nødvendig, ikke så sikkert som mulig...

 

Følger samme regler som SveinHa, men på grunn av ungenes lave alder sitter vi alltid en voksen sammen med de, og holder i nakkestroppen på vesten. Den voksne sitter oftest på "etasjen over". Har for ordens skyld snekke med gammeldags snekkefart.

 

Har noen forsøkt å fylle en stor fender med vann/luft slik at den flyter tungt i vannet? Denne oppfører seg omtrent som en som faller over bord. Avhengig av fartøystype og hastighet får denne ulik ferd mot hekken. Jeg har sett mange "fall" over bord både av fendre, personer og dukker i øvelsesøyemed, og har enda tilgode å se noen gå i propellen. Riktig nok på litt større fartøyer enn gjennomsnittsfamilien besitter, men likevel en empirisk tilnærming som ikke baserer seg på skremsel og antagelse.

 

Ta "fendertesten". Dette gir et godt bilde på hva som skjer, og belyser ikke minst reaksjonstiden.

Oso

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Det er sånn hos oss også; ingen barn får sitte i baugen under gange. Jeg får frysninger på ryggen hver gang jeg ser de som kommer i full fart med barna frampå. Livsfarlig. Ser det samme i trafikken ofte også, foreldre med barna uten tilstrekkelig sikret i baksetet.

Link to post
Share on other sites

Barn får kun sitte fremme i baugen når båten ligger fortøyd med brygge eller for anker.

 

Samme her. De får forøvrig heller ikke sitte fremme på panseret når vi kjører bil. Ikke engang i 50-sonen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...