Jump to content

Kontroll av aksling etter montering.


jorhan

Recommended Posts

Jeg har satt inn ny motor (brukt) i båten. Har da også satt ny aksling. Det var noe mellomakselræl montert tidligere og dette ville jeg ikke ha. Så nå har jeg som nevnt fast aksling hele veien. Det jeg lurer på er om det finns et type verktøy/måleverktøy hvor man da etter montering kan kontrolere akslingen? Jeg har vært så nøye som jeg bare kan og mener selv at det ikke er noe kast men dette er jo ikke lett å se før man begynner å bruke båten. Har brukt bladsøker steg for steg på gearflens kontra klemflens og hadda da til slutt ikke avvik i det hele tatt. Men det hadde vært knall og kunne kontrolere seg selv etter at ting er skrudd fast og før man legger båten ut på vannet :seeya:

Redigert av jorhan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har gjort det helt riktig så langt.

Juster med bladsøker så godt som du kan, men av erfaring ville det vært lurt å løsne flens fra gear etter noen timers kjøring for å se om noe har satt seg.

Det er ikke lett å se om det er kast når du kjører, motoren slenger jo rund på motorlabber så det vil alltid være vibrasjon i aksling under kjøring.

lykke til!

Redigert av Båtdrømmeren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du må passe på å kompensere for "dinget" i akslingen. Det vil si at den vil henge litt ned i fremste ende (hvor mye kommer an på avstand til hylse). Du må passe på at akslingen ligger midt i senter på forre hylse. Skal av og til ikke mye løft i fremmre ende for at den skal være sentrert.

Når du vet at høyden er riktig, drar du propellflensen inn på styringen på gearflensen, så du har et lite glipp mellom flenser, 1 til 2 tideler holder. Da er det bare å søke rundt i glippen å flytte motor til du har samme mål rundt om. Kan være mer avvik opp/ned grunnet ding i aksel.

Link to post
Share on other sites

Havgapet har skrevet mange innlegg. Et av de i særklasse gode er hvordan man retter opp akslingen. Finner ikke igjen innlegget, men her er hva du gjør:

 

Ta to klesklyper og del de i 2. Nå har du spesialverktøyet du trenger til oppgaven.

 

Løsne boltene som holder sammen girflensen og akselflensen og ta boltene helt ut av hullene.

 

Løsne pakkboksen fra hylserøret og skyv den litt vekk fra hylserøret.

 

Ta klesklypene og plasser de i hylserørets åpning, en oppe, en nede, en til ene siden og en til andre siden.

Når alle 4 er presset like langt inn, er akslingen nøyaktig sentrert i hylserøret akselen dermed nøyaktig riktig i stevnlageret.

 

Ta en titt på akselflensen. Mange blir nå overrasket over hvor skjevt det faktisk var. Her må motorens motorlabber justeres både opp og ned og sideveis for å få det til å passe.

 

Når du har fått de 2 flensene justert omtrent riktig, setter du i boltene igjen. Du er ferdig med grovjusteringen.

 

Så skrur du boltene nesten fast og finner frem bladsøkeren din.

Finjuster så motorfestene slik at bladsøkeren går like lett inn kl. 3, 6 9 og 12. Normalt bruker du søkerblad 1/10 mm.

 

Fjern klypene, fest pakkboksen, skru til flensboltene og du er ferdig.

 

Det fine med klesklypemetoden til Havgapet er at den er så enkel at det skal veldig mange tommeltotter til for ikke å få dette riktig.

Link to post
Share on other sites

Beklager sent tilbakemelding på svar jeg har fått. Var på jobben idag da jeg startet tråden og etter det så har jeg vært i båten og jobbet. Måleklokke prøver jeg å få tak i. Ingen som har dette foreløpig. Til lån altså :smiley:

Centaflex har jeg sjekket pris på idag, overkant av 8000 norske blanke kroner. :crazy:

Systemet med klypene var ikke dumt men jeg har ikke pakkboks. Har en annen type oljesmurt hylse. Aksling er styrt av kulelager i hver ende med simringer innvendig og utvendig. Har gjort noe tilsvarende men brukte ikke klyper som beskrevet. Skal fremover fortsette å prøve å få tak i måleklokke.

Det å ta etterkontroll mellom gearflens og klemflens er planlagt allerede så får vi se hvor bra dette har vært utført i utgangspunktet :lol:

Link to post
Share on other sites

Aksel med kulelager i begge ender og motor på gummilabber?

Her er noe som skurrer.

Du har skiftet motor og erstattet en mellomaksel med universalledd med en fast/stiv aksel?

Skal dette gå bra over tid må motoren være montert uten gummilabber.

 

Motor montert på gummilabber krever fleksibel hylseløsning.

Fast/stiv hylse og motor på gummilabber krever mellomaksel med universalledd.

 

Dersom ikke vil du få hylsehavari, akselbrudd eller gearhavari.

Link to post
Share on other sites

Hei Tme.

Mener du da å si at alle motorer som er montert med gummierte motorlabber må eller skal ha fleksible koblinger?

Det finns vel strengt talt en del tusen båter i Norge som har strak aksling, gummierte motorlabber og er uten fleksible koblinger?

Glemte kanskje å nevne at kulelagrene sitter inne i hylsa.

Redigert av jorhan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Normalt er hylserøret fylt med vann som holdes tett av en fett- eller oljesmurt pakkboks. Stevnlageret er gjerne et vannsmurt lager med gummi i en messingforing.

 

Jeg har et et trykklager i den ene enden av akselen som naturlig nok har et kulelager, men det er fordi det står tørt og er forbundet til et CV-ledd. Antagelig noe tilsvarende som det greiene du fjernet.

 

Jeg kjenner ikke til aksel med kulelager i hver ende. Kan du forklare mer? Hvordan unngår man vann i lagrene?

Link to post
Share on other sites

Da skal jeg prøve å forklare litt bedre. Hylsa som sitter på båten min er 10cm i diamater. Den er vel 50-60cm lang. Sitter støpt fast i hælen på båten som forøvrig er en Skarpnes 28. Hylsa er oljesmurt på 2 punkter. det sitter 2 stk simringer mot hverandre helt ytterts mot propell. Ca 7-8 cm lengre inne so sitter det 2 simringer til som også sitter mot hverandre. Dette fordi det skal tette begge veier. Det ene oljesmurte punktet sitter da melleom disse 4 somringene. Hylsa er da i overkant av 40mm i enden mot propell. Ca 45mm. Innenfor de 2 innerste simringene så sitter det et kulelager som akslingen ligger i. Kulelageret sitter da mot en kant inne i hylsa. det må tas ut innover mot gear. I enden av hylsa så sitter det også 2 kulelager. Det sitter 2 kulelager med en tykk skive i mellom.Denne skiven har en avrunding som kulene går i. Mot den gamle klemflensen sitter det også en simring. Innvendig i hylsa er det dreiet kon. Før det 1 kulelageret så sitter det en styreskive som også er kon. Denne går da mot den kon som er i hylsa. Alt sammen blir da holdt sammen av en klemring som er skrudd med gjennomgående bolter gjennom hylsa. Hylsa har en større radius ca 15cm. klemringen er da skrudd fast i denne som forklart tidligere. Den gamle mellomakslingen hadde ikke noe trustlager noe sted. Kun et ledd alla det man ser på bil i hver ende. På den gamle løsningen så var det også noe aksling. Kun en kort stump som gikk gjennom hylsa. Den gamle mellomakslingen hadde knekt 2 eller 3 ganger tidligere så det var derfor jeg ikke ville ha den løsningen.

Oljepunkt 2 sitter da mellom de 2 innerste simringene i enden mot propell og den simringen som sitter mot den gamle klemflensen.

Jeg har brukt en 2 m lang 40mm aksling som er dreid ned til 35mm på deler av akslingen. Dette for å kunne adoptere det "gamle" systemet over til ny aksling. Altså jeg har 40mm propellkon men 35mm klemflens mot gear.

Jeg klarer ikke å se hva som ikke skal fungere med dette systemet. Da jeg demonterte dette i vinter så så alt meget bra ut i forbindelse med hylseløsningen. Akslingen lå veldig tight og fint og gled som en drøm. Fantes ikke antydning til slitasje noe sted. Alle kulelager var tighte og fine. Alle simringer er selvfølgelig byttet. Og den forrige løsningen den rista den! Kunne ikke kjøre på fullt turtall da hedde vi spretti ut av båten alle mann. det vibrerte noe innmari :crazy:

Men jeg er ingen ekspert på dette greine her så jeg hører hva dere sier. Kan bare ikke skjønne hva som ikke skal fungere. Kan ikke bli værre enn det var :lol:

Men hvis det er noen her inne på Forumet som er bosatt i Østfold som har greie på disse tingene kunne ta seg en tur og se sammen med meg så hadde jeg blitt ille glad :yesnod:

 

Så til slutt hvor får man tak i Bullflex fra Univa? Både Maritim og Båtbua her i Fredrikstad forhandler Sleipner og alle vet jo at alt fra Sleipner koster en dullion :flag:

Redigert av jorhan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke nevnt noe om fleksible koblinger. Jeg prøver å fortelle deg at du må ha et opplegg som tillater at motoren får bevege seg uten at det medfører havari på din stive og kulelagra hylse, akselbrudd eller gearhavari.

 

De mange tusen båter du nevner har gummilager i stevnen og en pakkboks på en gummislange lengst fremme. Dette er et opplegg som tillater at motoren beveger seg.

 

Ser at "Jorhan" i mellomtiden har postet en lenger utredning med "tusen" ord som må finlese først og dermed endre på mine uttalelser.

Redigert av TMe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du nærmer deg nå. Hylsa di er fullstendig stiv. Akselen kan kun gå rundt, den kan ikke bevege radiellt eller aksielt som i et opplegg med fleksibel hylse. Du har en motor som står på gummi og som kan bevege seg i alle retninger. I mellom dette må du ha noe som kan oppta lengdeutvidelse og vinkelavvik. Dersom ikke blir det havari før eller senere.

Link to post
Share on other sites

Med fast aksel rett på motor/gear er det motor som tar opp kreftene fra propell. Motoren vill da kunne "vri" seg eller skyves fremmover/bakover.

Med denn opplagringen du har i hylsa vil akslingen ha en dårlig mulighet til å følge denne bevegelsen og kan skades eller at hylsa begynner å løsne.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Det sitter litt langt inne noen ganger :lol: Akslingen får jeg ikke gjort noe med. Den sitter dønn sånn som ting er nå. Så det jeg trenger er noe mellom gearflens og klemflens. TMe du nevnte noe om et universalledd? Type centaflex? For disse fleksible koblingene tar jo opp bevelgelse "alle" veier hvis jeg har forstått det riktig. Mener jeg har sett mindre ledd montert direkte mellom gear og klemflens men husker ikke hva de heter.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du trenger noe som tillater at girflensen din beveger seg både opp, ned, sideveis og i vinkel. Det tror jeg helst innebærer to vinkelledd. Det koster noen kroner, men jeg tror du må ha en CV-aksel, ref. dette innlegget.

 

Mvh arnearmoa

 

Redigert:

En CV-aksel tillater også aksiell bevegelse, som du sikkert også trenger.

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...