Jump to content

Kontroll av aksling etter montering.


jorhan

Recommended Posts

Slik jeg tolker ut i fra forklaring så snakker vi om en hylse som er opplagret i begge ender og akselen vil da ikke ha noen mulighet til å bevege seg opp, ned, eller sideveis. Skal dette kobles direkte på gearflens så må motoren stå på et fast fundament i båten. Monteres maskinen på flexilabber så vil du få havari på fremre hylselager og kansje brudd i propellaksel i området hvor fremre hylselager står.

 

En ting som også er viktig!! Hvis det er trustlager i hylsen (noe det høres ut til å være) så må du for guds skyld ikke montere et trustlager til på propellaksel eller en direkte koblet mellomaksel, lagrene vil kjempe mot hverandre og et av lagrene eller begge brennes.

 

For å sette maskin på flexilabber så trenger du et bærelager uten trust på enden av propellaksel, SKF leverer slike. Så trenger du et CV ledd mellom bærelager og gearflens.

Du kan evetuellt bruke et bærelager med trust og endre lagerpakken i hylsen slik at du ikke har trust her. Er kansje pga. to trustlagre som har jobbet mot hverandre som har medført tidligere akselbrudd i båten din.

Redigert av Hydrox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den er grei TMe. Sender deg en IM etter påske.

Blir helt satt ut av dette greine her. Er snart på tide at jeg får en båtmekaniker til å titte på dette her for meg. Føler meg på ganske tynn grunn her etter hvert :headbang:

Det jeg da lurer på er om jeg kan ta vekk gummilabbene å skru motoren fast til beddingen direkte? Jeg velger nok ikke den løsningen men det hadde vel eventuellt løst problemet i prinsippet?

Link to post
Share on other sites

I og med at du har fjærnet en del akselutstyr i fra båten din så kan det hende du har de tingene du trenger. Kan du ikke ta noen bilder av det du har fjærnet og hvordan det ser ut i båten din nå.

Hvor langt innenfor hylsen stikker proppellerakselen din?

Hvor langt er det i fra propp.aks. til gearflens?

Hvis det er trust i hylsen så er sikkert det enkleste å sette på en CV mellomaksel med ledd i begge ender, disse får man i mange forskjellige lengder. Hvis det er en slik du har fjærnet så får du nye ledd og masnjetter til disse i fra Progressing, snakket med dem for en uke siden om deler til et slikt ledd.

Link to post
Share on other sites

dsci0002.jpg

På dette bildet vises den enden som satt mot hylsa på en flens som var satt fast med settskruer.

 

dsci0001.jpg

Her vises hele systemet som var tidligere unntatt hylsa.

 

 

dsci0003.jpg

Mot gearflens

 

 

dsci0004.jpg

Her satt kulelagra og en flens satt fast med settskruer inn i aksel.

 

dsci0005.jpg

Utvendig hylse. Oljesmøring på toppen. Simringene skimtes også. 4 stk.Sitter da et kulelager ca 7-8 cm innenfor. Aksel 40 mm.

 

dsci0006.jpg

Ny klemflens og aksel. 35mm.

 

dsci0007.jpg

Hylse innvendig. Det var der det satt en flens tidligere. der var da mellomakselen festet.

 

dsci0008.jpg

samme som over bare annen vinkel.

 

dsci0011.jpg

Hylse utvendig

 

 

dsci0012.jpg

Dette er leddet mot aksel.

 

Litt blanding av gammelt og nytt. Håper ting blir klarere da.

Innvendig så får jeg ikke tatt bilde da alt er montert sammen.

Redigert av jorhan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bu bør ikke kjøre en meter med dette opplegget ditt, enten ryker du lageret i forkant av hylsen eller så kan du gjøre skade på innfestingen av hylsen i båten. Sistnevnte vil kunne sende båten din til bunns.

Vi har lik mellomaksle på MOB-båten her på Supplybåten, mellom svinghjul på en Volvo 41 maskin og vannjet. Funker som bare pokker opp i maks turtall 3800 rpm. Enten er den akselen din skjeiv eller så er det på tide å bytte lagre i knutene på den.

 

Lagt til: Jeg ser også at det er benyttet forskjellige skruer rundt koblingsflens, dette kan være nok til å gi uballanse og da selvfølgelig vibrasjoner. Rart med det men gram blir fort til kilo når sentrifugalkreftene slår til for full musikk.

Redigert av Hydrox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bildene dine forklarer veldig mye. Dette er slik jeg fryktet/leste mellom linjene. Kjører du med dette opplegget ber du om trøbbel. Opplegget med den sorte akselen med universalledd og sleidehylse i ene enden burde fungere OK. Forutsatt da at det ikke er kast i akselen, at den er i ballanse, at kryssene er i orden og at den er sentrert skikkelig mot flensene på gear og propellaksel. Det er flere firma på østlandet som driver mellomakselservice og du bør nok få akselen sjekket hos en av disse.

 

Alternativt kan du fjerne hele hylsa og montere tradisjonell fleksibel hylseløsning og fast aksel fra eks. Sleipner eller West Mekan.

Redigert av TMe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det som nå er veldig surt er at jeg har kjøpt ny aksel og fått dreid den om for å passe. Dette kostet en del penger :headbang: Kunne da jo like godt brukt den akslingen som var der. Istede kunne jeg heller kjøpt ny mellomaksel eller fått fikset den jeg har. Jeg setter nok igang rett etter påske med å sjekke pris på ny mellomaksel. Har ikke lyst til åsette inn noe av det gamle greine igjen.

Må ærlig innrømme at dette tok litt piffen fra meg idag. Helt klart min egen feil at jeg ikke tok kontakt med noen som kan dette før jeg satte igang med dette her. Men men man lærer så lenge man lever.

Arbeidslysta er helt sikkert tilbake imorgen :seeya:

Link to post
Share on other sites

En slik mellomaksel får du neppe kjøpt i butikken. Ta den gamle med til et mellomakselverksted og la de vurdere hva som er best av å reparere eller bygge nytt.

 

Et tips sjekk ansatsene for sentrering av akselen både på propell og gearflensen. Disse må matche perfekt for at akselen skal bli sentrert. Lykke til og håper det ordner seg for deg.

 

Sjekke denne og du får et inblikk av hva som foregår på et mellomakselverksted:

 

http://www.rallyruth.com/Unicardan%2002082007.htm

 

Her er et par alternativer:

 

http://powertraineurope.no/index.php?optio...=view&id=31

 

http://www.gknservice.se/gkn-ids-scandinavia/action/viewHome

Redigert av TMe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mener det var beskrevet noe i monteringsbeskrivelsen på bullflex koblingen om nettop dette med stivt akseloppheng på hylse. Om avstand mellom gearflens og indre oppheng er mindre enn 20 ganger akseldia. går det an å fjerne en sentreringsring inne i koblingen for å fjerne spenningene som eventuellt ville oppstå. Men om skyvekraften blir tatt opp av motorlabber, bør/skal vel disse ikke være myke.

"Sistemann tar med flagget"

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Klart jeg kan! Jeg har forresten sendt deg en IM Båtdrømmeren.

Valget er tatt og konklusjon gjort. Det blir Bullflex fleksibelkobling. Båtdrømmeren har vært så hyggelig at han har vært behjelpelig med gode råd og har tatt en titt på ting sammen med meg. Kjempegreier! :smiley:

Konklusjonen er at det er hylsa som tar opp skyvet fra propellen og ikke motoren. Den akslingen flytter seg ikke en mm.

Derfor bør det ikke være noe problem og montere fleksibel kobling. Den skal da ta opp det som måtte være av kast i akslingen.

På den gamle mellomakslingsløsningen så var det ikke noe sleidelager. Der var det ingenting som tok opp skyvet fra propellen bortsett fra hylsa som jeg da har beholdt.

Det at det nettopp ikke var noe type sleidelager på selve mellomakslingen må etter mitt skjønn være grunnen til at denne har knekt flere ganger tidligere. Den gamle motoren sto også på gummilabber så det må ha vært selve mellomakslingen som har tatt opp bevegelsene fra motoren og det var den ikke kunstruert for.

Måtte ta av ringen på den fleksible koblingen og det var et prosjekt i seg selv men fikk det til til slutt.

Fytte fxxn og de boltene satt fast! Måtte være 2 kællær for å få dem av!

 

Montering skjer idag så det ser jeg frem til... :seeya:

Link to post
Share on other sites

Beklager å måtte si det, men har du "rotet deg enda lenger ut på tynn is". Fleksibel kobling ved gearet løser ikke problemet ditt. Glem alt om propellerthrust, det blir ivaretatt av hylseløsningen din. Du skal kun overføre vrimoment og samtidig tillate at motoren kan bevege seg i alle retninger på sine gummilabber. Du løser ikke dette med kun 1stk fleksibek kobling.

 

Du skriver at det ikke var "sleidelager" på deg gamle mellomakselen. Det er feil, de første bildene i inlegg #30 viser sleidehylsa til høyre. (sleidehylse, ikke sleidelager) Hele poenget med nettop sleidehylsa er at den skal kunne tillate at akselen endrer lengde samtidig med at den overfører vrimoment.

 

Hadde du tatt kontakt med et mellomakselverksted og latt disse reparert/oppgradert akselen hadde du fått en fullgod løsning. Nå har du kastet penger ut av vinduet til ingen nytte og fått en løsning der du ber om trøbbel.

 

Får du akselbrudd på kvasiopplegget ditt vil motoren raser opp og akselen vil piske rundt med enorme krefter. Alt rundt vil bli knust til pinneved. Kanskje dreper du folk også. Bunnen i båten blir knust før du rekker gassen og båten går til bunns.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke si meg enig i dette TMe. Denne bullflex koblingen som blir montert er konstruert for å kunne brukes til dette.

Den blir brukt da man har lagret opp aksling slik at den står dønn fast å kopplingen tar opp bevegelsen fra motor. Det står skrevet sort på hvit i Vetus brosjyren.

Så er nok ikke penger ut av vinduet.

Link to post
Share on other sites

bullflex_info.jpg

 

Håper nå at alle som selv mener de har peil på slikt å sier dette ikke vil funke inser at de har hatt feil.

En erfaring jeg har gjort meg med 30år i båt er at. Spør 100 båtfolk om råd å man får 100 ulike svar der hvert enkelt er det eneste riktige. Om noen tolker dette som kritikk så er det det!

Lykke til Jørgen.

Var foresten ute på prøvetur med båten i dag, var bortom havna di men du var vel på jobb.

Link to post
Share on other sites

Hei TMe.

Er ikke enig deg. Klarer ikke helt å se hva du mener skal havarere så fælt. Det er ikke sleidehylse på den gamle mellomakselen. Det vet jeg helt sikkert. Det var jeg sjøl som demonterte hele det gamle systemet og den mellomakslingen ga ikke en mm mot gear. Mulig det ser sånn ut men det er altså ikke.

Vet at folk mener det veldig godt og jeg kommer til å fortsette å bruke forumet for alt det er verdt men enkelte ganger så skremmer man vettet av folk rett og slett med bombastiske utsagn uten å ha alle fakta på bordet.

Jeg har valgt en løsning som Vetus anbefaler og godkjenner. Tar de feil? Tror ikke det.

Båtdrømmeren viser jo i sitt innlegg med bilde at dette er en godkjent løsning så hvorfor skal det da gå så galt i min båt med døden til utfall? :seeya:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Har lyst til å løfte denne tråden for å fortelle hvordan ting har gått.

Bullflex fleksibelkobling nr 12 ble kjøpt inn og montert.

Båten ble sjøsatt og ting har fungert meget bra etter dette.

Hylsa holder på oljen og det kommer ikke noe vann inn i det hele tatt.

Jeg skrudde av påfyllingstussen til oljeslangen på fremre oljepunkt og det var ikke antydning til vann i oljen.

Oljen var like fin som da jeg fyllte den på så da konkluderer jeg med at det ikke er kast i akslingen for da hadde det mest sannsynlig kommet inn vann.

Da jeg demonterte det gamle opplegget så var var det en del vann inne i hylsa.

Det er null vibrasjoner og ikke noe form for kast i akslingen som jeg har klart å se ihvertfall.

Ikke noe varmgang eller noe slikt.

Ingen ulyder eller form for støy. Fin og myk å gire med.

Alt i alt meget fornøyd så langt :yesnod:

Har kjørt en del timer nå uten noen form for problemer.

Det var mye prøv og feil med denne hylseløsningen men det virker som om ting er på stell nå.

Vil takke for mange gode tips og gode diskusjoner som tvinger frem at man virkelig må tenke seg godt om før man velger permanent løsning :seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...