Jump to content

Lyst til å seile til kina?


zeyang

Recommended Posts

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160618/17b2c07c621f0fb02466eadb0fd777a5.jpg

 

Is that turnbuckle stainless or mild steel?

Looks like it is not stainless, and if so, you have a mixture of aluminium and steel there which is not ideal (galvenic corrosion).

 

Nå står vel ikke dette i vann så ofte, så den galvaniske tæringen blir vel beskjeden.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Seilaskuta Sailing the Farm, seiler snart sydover. Om du ønsker å være med på en etappe, F.eks Sørlandskysten, Over til England eller ned langs kysten av Scotland og Wales ta kontakt. vi har fremdeles plass til en person.

 

bilde

 

Love

Sailing the Farm

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Her er teksten uten bilder;

 

Kristiansand

Søker mannskap i Kristiansand

Seiler jorda rundt med dugnadsbygd seilskute

Med en seilskute bygget på dugnad av et gårdskollektiv i Toten skal Jonny Birkelund seile jorda rundt. Første etappe går fra Kristiansand til Skottland, og nå søker han mannskap på Sørlandet.

KRISTIANSAND: Torsdag var det flere som merket en stor seilskute i aluminium som la til kai i Kristiansand Gjestehavn. Skuta er utsmykket med en lapp der det søkes om mannskap til en seilas til De britiske øyer. Skuta er bygd på dugnad av et internasjonalt gårdskollektiv i Toten og skal seile jorda rundt.

I utgangspunktet ville vi sy seilet på egenhånd også, men prosjektet ble mer tidskrevende enn vi så for oss. Så det er sydd i Kina

Jonny Birkelund. Kaptein

Søker mannskap til Skottland

Kaptein Jonny Birkelund har allerede hatt med mannskap på en prøvetur fra Kristiansand til Danmark og tilbake. Disse har nå mønstret av og derfor søker han etter mannskap i Kristiansand til den første virkelige seilasen på rundturen når «Sailing The Farm» setter seil mot Skottland og England.

- Vi har sengeplass til seks og trenger nok i hvert fall fire for å kunne seile en så tung båt. De som vil være med vil få opplæring så det er ikke nødvendig at alle har seilkompetanse, men de bør nok være sjøvante. Så for de som har lyst på en gratis ferietur til England i midten av september må bare gi beskjed, sier Birkelund.

Planen videre er i følge Birkelund å la «Sailing the farm» seile så lenge skuta makter. Underveis vil mannskap og kaptein byttes ut. Første store mål er Sør-Amerika og Brasil.

- Tanken er at jeg skal være kaptein de neste to årene. Underveis vil vi lære opp en ny kaptein som kan ta over. Klarer vi å lære opp nye arvtakere underveis kan den seile til den ikke klarer mer. Vi seiler til Skottland i september, så seiler vi nedover langs Europa og Afrika-kysten før vi regner med å krysse Atlanterhavet til Sør-Amerika rundt nyttår, forteller Birkelund.

Hjemmesveiset

Han mener det er vanskelig å anslå hvor mye penger som har gått inn i byggingen, men anslår at materialet alene har kostet over en million kroner. Arbeidskraften har utelukkende vært dugnadstimer. Åtte år og 1500 arbeidstimer har gått med på å bygge skuta «Sailing the farm». Den 12 meter lange Archer-seilbåten er nesten 100 prosent hjemmelagd.

- Vi er et kollektiv som driver en økologisk gård på Toten. Der har vi dyrket vår egen mat og etter hvert så var vi noen som begynte å snakke om at vi også ville bygge en egen båt som vi kunne seile jorda rundt med. Alt på båten har vi lagd selv. I utgangspunktet ville vi sy seilet på egenhånd også, men prosjektet ble mer tidskrevende enn vi så for oss. Så det er sydd i Kina, forteller Birkelund.

Det er en internasjonal gruppe som har stått bak gårdsdriften og etter hvert seilbåten. Birkelund er faktisk den eneste nordmannen som har vært med på prosjektet. Også fagbakgrunnen er variert.

- Folk fra hele verden har vært med, men det har vært liten interesse fra nordmenn. Det er kanskje ikke så eksotisk for folk fra Norge å drive en gård i Toten, men for folk fra andre land er det fristende. Flere har trengt opplæring i sveising. Det er en del kunstnere involvert. En jente som er smykkekunstner sa at å bygge en båt også er en form for kunst og det har

Mons

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Newsletter Sailing the Farm september.

Dear All

Short update.

We plan to leave for Inverness in Scotland soon. After our journey to
Denmark and back the list of to-do stuff on the boat is getting
smaller by day.

Its still space on board along coast of Europe, across to South
America and onwards if you want to join us! Just send an email to
zeyang00@gmail.com to get our application form. Everyone including
your chickes, cats, kids and seadogs are welcome to join!

Things on todo last couple of weeks.

- The deck was way too slippery. We mixed in sandblasting sand and
sticky paint. It looks good sofar. hopefully it will stop us from
sliding off the boat.

- Our rope chewing rig has been tamed. She was eating ropes like
spaghetti. The journey to Inverness will tell if her meny still
contains tasty poly-ropes.

- Paddle for Monitor Windwave broke straight off. Can be found on 400
  meters deep in Kattegat. New one has been ordered. will be replaced
  in UK or further south.

- Electronic charts have been installed. it will be two separate
system: one with Navionics on tablets (with a spare tablet hiding in
the pressure cooker) + open CPN. Then we have a few thousand paper
charts if everything else fails.

- AIS transponder is onboard: You can follow "SAILING THE FARM" on
marinetraffic.com or similar places which receive AIS signals and post
them on internet. Far offshore we are using HAM-radio to transmit
position. (different link will be posted later when have been testing
this) (I think it will be this:
http://services.wlw.winlink.org/maps/positionreports.aspx…)

- For those shortwave radio heads out there: We are transmitting for
the first time!! We can now communicate far offshore. Plan is to have
a regular radio schedule with our friends and family back on land. You
can tune and listen or talk to us soon. We will keep you updated which
trasmitting frequency we are sending on. (system is Yaesu FT-897 with
FC-40 tuner, 6 meter fishing pole on the aft rail and
winlink/rms-express for receiving weatherfax/grib-files and
sending/receiving email). We are really grateful for help from the
local HAM-radio club in Kristiansand, Norway. This stuff is pretty
complictated - but fun.

Wish us fair winds and following seas.

love from Sailing the Farm

 

bilde
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Newsletter January 2017

 

Dear all,

 

As we enter 2017 sailing the farm wants to wish all our friends a

sincerely happy new year.

 

2016 was a big change for our project- it was the year of sailing, not

just boatbuilding and farming.

 

Sofar we have sailed more than 2000 nautical miles from Oslo to the

Canary Islands.

 

 been more than 30 pepole onboard in 2016. Hailed from all over the

world. It has been a joy to sail with all of you and we hope to see

some of you salty crew back for more fun and seasickness in 2017 :-)

 

We are slowly starting to know this metal lady and she seems more

happy in stronger winds. Her fastest speed is 8.7 knots.  She hates

headwind and doesent like tacking very much. (as matter of fact she

tacks like a pregnant whale on a bad day) floats like a duck in big

waves and feel extremely safe in rough weather.

 

For 2017 we hope to continue explore our fantastic planet, share and

learn new skills and also get scuba diving and compressor onboad to

explore our underwater world.

 

Our next big leg will be from Canary to South America or West Indies

then onwards into pacific. If you want to join please send us an

email. We always look for nice people staying long term onboard to run

the project forward.

 

And again, we wish you all fair winds and happy 2017.

 

---

love from

Sailing the Farm

A seagypsy tribe of tomorrow

subscribe to our newsletter: https://www.mailmanlist.net/mailman/listinfo/sailing-the-farm

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

We are now in Salvador Brazil on 12 degrees south after 21 days of pleasant crossing from cape verde.  

As on old sailing ship  crossing equator line Neptune came onboard to baptist the crew, thankfully she didn't use tar and feather as in old days so it was pretty easy to clean off the barber foam, then they was eligible to have a anchor tattoo with name of their loved ones. Some had problem remember their boyfriends name for a second it seems :)
Rest of journey from 0 degree to 12 degrees south was with a couple of days of calm weather until we hit the easterly wind on the south side and then straight for Salvador.
Salvador was discovered in 1501 and soon became the main trade route for Portugal and a slave trade port. I'm curious the route they sailed empty back to Africa to get more slaves. Going straight east is hard so they might go south to catch the westerly wind down there. Portugal had some 30.000 voyages shipping more than 4.5 million slaves between Africa and Brazil.

Anyway our plan is going south into colder climate again. Hopefully all way down the south American continent before we have to decide if we want to explore African side or west side of south America (if wind and weather permits) .

If you want to join please send us an email.


Love
Sailing The Farm
A Seagypsy Tribe of Tomorrow

01.jpg

02.jpg

03.jpg

04.jpg

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ja dette er moro å følge. Har fulgt dere på FB med bygginga av båten, blir jo i noen år nå. Men sitter å lurer på om det har blitt en ren jentebåt? Eller blir det kun tatt bilder av jentene, helt greit det altså :-) 

 

Og så lurer jeg på en ting til. Har det blitt sånn at noen av de som var med å bygge vendte tilbake som mannskap, eller var byggingen på en måte et eventyr for seg? Noen av dere som har vært med hele veien? 

Link to post
Share on other sites

23 hours ago, Pinkvin said:

Ja dette er moro å følge. Har fulgt dere på FB med bygginga av båten, blir jo i noen år nå. Men sitter å lurer på om det har blitt en ren jentebåt? Eller blir det kun tatt bilder av jentene, helt greit det altså :-) 

 

Og så lurer jeg på en ting til. Har det blitt sånn at noen av de som var med å bygge vendte tilbake som mannskap, eller var byggingen på en måte et eventyr for seg? Noen av dere som har vært med hele veien? 

the males onboard  in bikinis doesnt look so good :-)

Link to post
Share on other sites

Hærlig at noen fulfører drømmen sin! skjønner godt at det er lite interesse fra nordmenn! de er jo optatt av penger status og kariære..

Her dere bare kopiert en Colin Archer tegning og bytta ut treverket med aluminium? syntes spantene så litt små ut?

God tur og lykke til! :-)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...