Jump to content

Lyst til å seile til kina?


zeyang

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Må følge de på Facebook  vet du ;-).Har vært fantastisk gøy å følge de der de siste årene. Lurer på om det er fjerde året nå..? Syns nesten reisen og turen ble et antiklimaks, byggeprosessen var flott. Å seile rundtomkring er jo nesten noe "alle" gjør for tiden ;-) Å bygge noe så sært med en sånn organisering og tenkemåte var spesielt å lese om, på en veldig positiv måte.

Link to post
Share on other sites

Short update. Back in Norway after we have been sailing some 20.000 miles as seatrail sort of. 

What we learned sofar

1. 30 HP to push 24 tons is optimistic. Maybe a 100 hp is good

2. Sailing with out autopilot is boring. We need a hydraulic system.  How to fix and still have a tiller and wheel? 

3. In cold climate sitting on deck is cold. We need some kind of wheelhouse. 

4. Moving 24 tons in crowded marinas is scary. Bowtruster? 

5. Boat is too small for our dreams. Think big?  Build a new one or extend by 3 meters?

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
14 hours ago, Hulda said:

Mange muligheter, utenpåliggende ror helt opp? Rattstyring i dag, eller kun rorkult?

Utenpå liggende helt opp og rorkult. Vi drodler frem og tilbake med styrehus og plassering. Det er rett og slett for kaldt å sitte ute å styre samt ha mulighet for ratt styring inne. 

Tenker vi hever doghuset i midten så kan vi heller senke det igjen når vi ikke trenger det. Masta bør uansett heves idag for å få mer seilareal. 

 

 

sailplan.jpg

Link to post
Share on other sites

Ta en titt på Hulda. Der kjøres innvendig styreposisjon som en del av autopilotsystemet. Det skal også inn en joystick der linjerhydraulikken kan kjøres uten innkobling av autopiloten. Derfor ikke behov for ratt inne. 

 

Motor: Dere bør ha minimum 80 hk med giring min. 2,5:1 og propell med dia. minst en halvmeter. På Hulda har jeg nokså langsom propell med masse dytt. Taper en snau knop på seiling, takler hva som helst av vær og manøvrerer fint. Til vanlig drift bruker vi ca. 40 hk ut av 140 hk tilgjengelig. Har aldri tatt ut mer enn 90 hk. Da måtte vi gjennom noen heftige brått for å komme ut av en havn.

Link to post
Share on other sites

takk. Hvor ligger Hulda idag? Vi har 61 cm propell fra sabben (31 hester) men lurer på en perkins 4236. (80 hester) Motoren er for svak. Det er bare å innse dette når vi veier 24-25 tonn.

Varme på dekk er viktig. Enkleste er å heve doghouset som er der idag. Da kan vi bruke taket som vi har og kun lage veggene og vinduene. Sparer litt tid på dette.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, Euklid said:

En tanke: trenger dere egentlig mulighet til å ha rattstyring inne, eller er det tilstrekkelig med en fjernkontroll til autopiloten? Enig i at det er utrivelig på vakt ute i blesten, men om en kan klare seg med Playstation-styring blir ombyggingen formodentlig en del enklere.

Playstation styring kan jeg lite om.  Det du mener er at du styrer autopiloten med fjernkontroll?

Det er er de lange strekkene vi trenger autopilot, da på dager og uker. Langs land og dags seilas kan det styres for hånd.

Vi var 6 som delte opp vaktene fra Norge til Kanariøyene uten autopilot. Det er rimelig kjedelig å stå der å holde rorkulten i time etter time. (plus kaldt oppe i atlanteren). Over til Brasil gikk vi på selvstyrer som henger på hekken. Den klarer jobben men funker dårlig om vinden er ustabil eller fraværende.

 

ønsker alle et godt nytt seilår.

 

Link to post
Share on other sites

Helt enig i at det er kjedelig å styre selv på lengre turer. Etter å ha slitt med en underdimensjonert autopilot har vi etter hvert endt opp med to komplette autopilotsystemer og vindror for å være helt sikker på at jeg ikke skal trenge å styre selv – slitsomt når vi er to ombord.

 

Det jeg mente med Playstation-styring er å bare montere en fjernkontroll for autopiloten innvendig, så du slipper å bygge om hele styreopplegget, men nå har vel du litt mindre aversjon mot ombygging enn gjennomsnittet ... Antar det kan medføre ganske mye jobb å i etterkant skulle bygge en komplett styreposisjon med ratt innvendig, mens det burde være noen hakk enklere å trekke en ledning frem og få montert en autopilot.

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med @Euklid her. På forrige båten hadde vi fjernkontroll og det skal jeg ha igjen. Fantastisk enkelt å kunne styre båten i fra hvor som helst. Vi hadde en slik liten sak man kunne henge rundt halsen i en snor så var den med deg over alt.

 

Når jeg en gang får råd til å montere autopilot på båten vi har i dag vurderer jeg å fjerne en styreposisjon og heller ha fjernkontroll.

Link to post
Share on other sites

Hulda ligger i Strömstad. Propell: Det du har nå er vel to plogskjær. Du trenger en effektiv trebladet propell. Det herrene over beskriver av autopilot, er akkurat det Hulda er utstyrt med. Bare at Hulda har selve basestasjonen inne. Bærbar trådløs funker over alt ellers utvendig. Eller, vi kan siitte i salongsofaen med trådløs autopilot, se radar og kart og ut av vinduene. Ta en titt på 'byggingen av Hulda', der er alt beskrevet. Også baugpropell, kan stå inne på brygga og kjøre båten inntil brygga. 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Euklid said:

Helt enig i at det er kjedelig å styre selv på lengre turer. Etter å ha slitt med en underdimensjonert autopilot har vi etter hvert endt opp med to komplette autopilotsystemer og vindror for å være helt sikker på at jeg ikke skal trenge å styre selv – slitsomt når vi er to ombord.

 

Det jeg mente med Playstation-styring er å bare montere en fjernkontroll for autopiloten innvendig, så du slipper å bygge om hele styreopplegget, men nå har vel du litt mindre aversjon mot ombygging enn gjennomsnittet ... Antar det kan medføre ganske mye jobb å i etterkant skulle bygge en komplett styreposisjon med ratt innvendig, mens det burde være noen hakk enklere å trekke en ledning frem og få montert en autopilot.

Takk for innspill. Vi bygger om etter behov så det er greit. Endel vil nok riste på hodet at vi setter styrehus henne men vi har fryst så mye siste året. Vi seiler jo kanskje like mye på et år som andre seiler på 10. 

Hvor her du båten liggende euklid?

Hvor driftssikkert er egentlig slik fjernstyring ? Kan den enkelt sjaltes ut og inn? 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, zeyang said:

Takk for innspill. Vi bygger om etter behov så det er greit. Endel vil nok riste på hodet at vi setter styrehus henne men vi har fryst så mye siste året. Vi seiler jo kanskje like mye på et år som andre seiler på 10. 

Hvor her du båten liggende euklid?

Hvor driftssikkert er egentlig slik fjernstyring ? Kan den enkelt sjaltes ut og inn? 

 

En slik løsning er helt transparent. Du bare slår den på og bruker den. 

 

Fjernstyringen jeg hadde bestod av en liten boks som mottok signal og var koblet til autopiloten. Ganske enkelt oppsett egentlig og lett å bytte deler ved eventuelle feil. Jeg vil tro selve fjernstyringen er veldig driftsikker.

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, zeyang said:

Takk for innspill. Vi bygger om etter behov så det er greit. Endel vil nok riste på hodet at vi setter styrehus henne men vi har fryst så mye siste året. Vi seiler jo kanskje like mye på et år som andre seiler på 10. 

Hvor her du båten liggende euklid?

Hvor driftssikkert er egentlig slik fjernstyring ? Kan den enkelt sjaltes ut og inn? 

Båten ligger i Norge nå, men har plasket seg gjennom en del mil – rett nok i enkle tropefarvann det meste av tiden: https://baatplassen.no/i/topic/111230-origo-pÃ¥-langtur/

 

Ved normale temperaturer (ned til 5-10 grader) synes jeg det er helt ok å være utendørs på vakt så lenge en er godt skjermet for vind og kan avveksle med å være inne i en varm kabin, men jeg har lenge hatt lyst på en løsning som gjør at vi kan følge skikkelig med samtidig som vi sitter godt og varmt. Dette samt bedre solskjerming er kanskje de viktigste praktiske punktene jeg har på agendaen før vi sikter oss ut igjen.

 

Har aldri hørt om noen problemer med fjernkontroller av ymse slag til autopiloter. Vi har ingen egentlig fjernkontroll, men kontrollpaneler montert på flere forskjellige steder i båten. Synes det har fungert veldig bra, blant annet fordi Raymarines kontrollpanel også lar oss se vindstyrke og -retning.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...