Zach Svart 25.April.2009 Link til dette innlegget Svart 25.April.2009 De må kunne legge fram et regnskap. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 25.April.2009 Link til dette innlegget Svart 25.April.2009 Jeg var i kontakt med Småbåtregisteret vedr en båt jeg har solgt og tipset de samtidig på torsdag ettermiddag om denne diskusjonen. Og jeg påpekte overfor de at det kunne være fornuftig å komme med noe informasjon. De lovte å vurdere det, men det er svakt at de ennå ikke har vært på banen, spør du meg. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Fanafjord Svart 25.April.2009 Link til dette innlegget Svart 25.April.2009 (redigert) Veldig bra oppsatt poll! Det som forundrer meg at så mye som 43 % svarer at de vil ha en obligatorisk register. Jeg skjønner ikke hva en obligatorisk register gir som ikke en frivillig register dekker (sett fra den enkeltes ståsted). Er en redd for tyveri eller ha tro på at en redningsaksjon går smidigere med register så dekker jo småbåtregistreret behovet. Når det gjelder skattelegging så er det åpenbart at det er mye lettere for en regjering å forsyne seg når man har et komplett register. Så jeg er en sterk tilhenger av frivillige, og gjerne flere konkurerende register. De gjør stort sett nytten (for de som vil det) og holder finansministeren på armlengdes avstand. Redigert 25.April.2009 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
johne1 Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Spørsmålet er vel hva overskuddet av driften av småbåtregisteret går til. Hvis det går til redningsselskapet er det vel ikke så farlig om de tjener litt på dette. john Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Hvis det går til redningsselskapet er det vel ikke så farlig om de tjener litt på dette. For de fleste av oss er ikke det noe problematisk i det hele tatt og neppe noe stor sak... men åpenbart er dette en stor sak for en del her på forumet.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Zach Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Ca 85 % av de som har stemt, synes ikke prisen er Ok! Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 (redigert) Ca 85 % av de som har stemt, synes ikke prisen er Ok! ... men bare 15 % har tenkt å gjør noe med det. De andre synes fortsatt det er verdt å betale 175 kroner - selv om det oppfattes dyrt. Det er da veldig rasjonal fra NSSR sitt ståsted å sette opp prisen hvis så få hopper av. Det ser ut at etterspørselen til småbåtregisteret er uelastisk, som det heter på økonomispråk. Totalgevinnsten med å sette opp prisen er høyere en tapet en får på grunn av avhoppere. Ergo setter man opp prisen. Jeg tror det kan være lønnsomt å starte en småbåtregisteret Kanskje en forretningside til Ingar? Jeg er den første til å flytte til "Baatplassens register for norske fritidsfartøy" Redigert 26.April.2009 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Zach Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Det er Ok at driften av registeret gir et overskudd. Men det er ikke Ok hvis driften gir overskudd mange ganger 10 mill kroner - som antydet i et tidligere innlegg, og som "overføres" for å dekke andre utgifter i selskapet. Det blir helt feil etter min mening. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Uten å kritisere alternativene i pollen, mener jeg det med fordel kunne vært med et alternativ til, eksempelvis: "For mye, men jeg betaler likevel da forsikringsselskapet krever medlemskap i småbåtregisteret.". Slik er situasjonen for meg, og flere andre også, tror jeg, og derfor blir "For mye, men jeg betaler likevel." valgt. At noen forsikringsselskaper krever medlemskap i småbåtregisteret, tror jeg er en av grunnene til at alternativet "For mye, men jeg betaler likevel." har så høy score. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 (redigert) Enig, her hos oss er det båtforeningen som stiller dette kravet (dvs. for å få plass i havna). Kanskje forsikringsselskapet også (husker ikke). Redigert 26.April.2009 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Capt'n Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Ca 70% sier de ikke står i registeret eller ikke får noe igjen for å stå der. Nesten 70% sier at registeret bør avvikles eller erstattes med et obligatorisk register. Jeg mener absolutt det burde være ett register, ett sted der alle er registrert, obligatorisk. Kanskje tiden er inne for at vi skal gå videre med et slikt krav? Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
Hansi Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Godt forslag fra Capt'n som jeg støtter helt og fullt. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Jeg mener absolutt det burde være ett register, ett sted der alle er registrert, obligatorisk. Jeg er helt uenig! Hvorfor skal det være obligatorisk? Hvorfor ETT sted der alle er registrert og ikke 3 eller 4 som gjerne dekker litt forskjellige behov og skaper en viss konkurranse. Dette er jo dagens situasjon der vi har Skipsregisteret, Småbåtregisteret, Securmark sitt register og for såvidt Norlys sitt register med seilnummre. Helt glimmrende spør du meg. Det er litt desentralisert, litt rotete slik at det er ikke brukbart for sentrale myndigheter (skatter og avgifter), men godt nok for å forebygge tyveri eller identifisere en båt som kommer rekende. Hvis noen ikke bryr seg om at båten kommer lett tilrette når den reker ute på korsfjorden, hvorfor skal man tvinge de til det? (Ikke si forsikring, siden dette regulerer seg jo gjennom rabatter man kan oppnå ved å ha båten registrert.) Jeg synes Norge har for mange obligatoriske registre allerede... Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Zach Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Flere register? 4 - 5, eller kanskje 10?. Hva skal de konkurrere om?. Nei, kan ikke være spesielt lurt. Ett register vil vesentlig forenkle søk etter eier basert på reg.nummer. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Vi har Toyota og Volkswagen her i landet. Vi har seilbåter og motorbåter, offentlige skoler og private skoler, noen liker roser og andre tulipaner, jeg liker Securmark og du NSSR - Mangfold er en gode i seg selv. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Nemo Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 SRA:Det koster ikke kr 290 pr år, det koster kr 0. Det du viser til er et frivillig tillegg som er beregnet på spes. tyveriutsatte båter. Det har kanskje blitt noen forandringer her. Dette er det som står om medlemskap. "Medlemmer fortjener litt ekstra! Merkingen virker like godt uten medlemskap! Så er det sagt! Men medlemskapet er et tilbud som går eksklusivt til de som allerede eier en båt og/eller motor som er merket. Securmark Medlemskap Securmark Medlemskap er en frivillig tilleggstjeneste med en lav årlig kostnad. Denne tjenesten er kun tilgjengelig for våre kunder. Refundert egenandel Som Securmark medlem får du refundert tyveriegenandelen (med inntil kr. 3.000,-) av Securmark Scandinavia AS. Dette gjelder selv om det bare er motoren (eller drev/hekkaggregat) som forsvinner. Betingelsene er at forsvinningen meldes til Politiet, ditt forsikringsselskap og Securmark Scandinavia AS og at gjenstanden ikke kommer til rette før forsikringsselskapet utbetaler erstatningen." Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Det frivillige register ønsker jeg fjernet, slik det i dag er bygget opp har dette ingen eller liten hensikt. Jeg er samtidig klar over at enkelte forsikringsselskap forventer registrert forsikret båt. Man må heller innføre pliktig register. DA er et register hensiktsmessig. Jeg er her klar over at mange ikke ønsker tilkjennegi overfor myndigheter at de eier båt med tanke på beskatning (formue), men ser fordeler ved pliktig register som større enn som så. Jeg har mang en gang sett båter sliter seg. Båter som tar inn for mye vann, og andre hendelser som eier bør gjøres oppmerksom på. Finner ikke jeg tlfnr i vindu så må jeg se en annen vei, alternativt ringe brannvesen/politi som jeg har gjort 5 ganger denne vinteren i diverse kuling/stormvær. I det ene tilfelle fikk jeg fra politiet høre at "la båten reise, vi vil ikke gå ombord grunnet omstendigheter og eier er ukjent". Dette dreiet seg om en flott seilbåt, et par år gammel på omlag 30 fot. 4 tau var røket tvers av, hang nå kun i èn. Denne omtalte seilbåt var ikke registrert i det frivillige register (hadde ihvertfall ikke kjennetegn), men det er jo ikke så utrolig? Jeg mener, når man vandrer bryggelangs så er det jammen ikke mange kjennetegn å se ? Av ovenfornevnte årsak, samt flere, ønsker jeg innført pliktig register da jeg ser fordeler som større fremfor ulempene. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Hvorfor skal det være obligatorisk? Fordi det er først da at det vil motvirke tyverier. I dag kan man uten problemer selge en uregistret båt, men med obligatorisk register vil det blir omtrent like vanskelig som å selge en bil uten papirer. Det har kanskje blitt noen forandringer her. Dette er det som står om medlemskap. Nei, det har vært sånn hele tiden og det er altså beregnet på særlig tyveriansatte båter. Det var iallfall forklaringen jeg fikk av dem når dette var oppe for etpar år siden. Når det er sagt så skjønner ikke jeg heller poenget, virker altfor dyrt. Vil tro de taper mer enn de tjener på dette, gitt at svært mange misforstår og registrerer et annet sted istedet. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Vil tro de taper mer enn de tjener på dette, gitt at svært mange misforstår og registrerer et annet sted istedet. Ja, jeg må bare inrømme at jeg også misforstod dette helt til det ble oppklart i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 (redigert) Fordi det er først da at det vil motvirke tyverier. I dag kan man uten problemer selge en uregistret båt, men med obligatorisk register vil det blir omtrent like vanskelig som å selge en bil uten papirer. Jo, jeg skjønner at man inntørker markedet for tyvegods noe ved å ikke tillate uregistrerte båter. Likevel vil det alltid finnes et markedet for stjålne båter utenfor Norge. Og for de som er redd for tyveri vil for eksempel Securmark med mikromerking gir veldig bra beskyttelse. Men langt ifra alle er redd for tyveri. Jeg har en 30 år gammel seilbåt som har nok samme verdi som et flunka nytt skjærgårsjeep, men jeg er ikke særlig redd for tyveri. Da synes jeg det er urimelig å bli påtvunget en registreringsplikt. Jeg synes fortsatt at ulemper for båteiere flest å ha en obligatorisk register (versus frivillige registre) er større enn fordelene. Redigert 28.April.2009 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Ingar Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Har du kasko vil du likevel være berørt da alle tyveriene fører til økte forsikringspremier. Klart at noen båter forsvinner til utlandet, men det bør ikke være noe argument for å gjøre det man kan for å redusere antall tyverier. Det ideelle ville vel vært et obligatorisk ubyråkratisk register som det vi hadde den gang tollvesenet drev det, med en garanti for at det aldri vil bli brukt i avgiftøyemed.. Det vi har nå er verre enn verst. Byråkratisk og 'avgiftsbelagt' uten noen reell verdi for de registrerte. Sitér dette innlegget Link to post
Capt'n Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Det ideelle ville vel vært et obligatorisk ubyråkratisk register. Absolutt Så kan jo fortsatt private aktører konkurrere om alskens alarmer og tyverimerking. Jeg har offentlige registreringsskilter og offentlige registreringspapirer på bilen, og tyverialarmen kan være Defa eller noen andre. Sikkerhet for banken (långiver), sikkerhet for forsikring, sikkerhet for kjøper osv... Capt'n Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
eiøs Svart 29.April.2009 Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 Årsgebyrøkning fra Småbåtregistret Som frivillig register, er vi selvsagt opptatt av at kundene ikke skal si opp registreringen som følge av urimelig prising. Samtidig er Redningsselskapet som driver registeret en humanitær organisasjon som er avhengig av å skaffe inntekter til hovedformålet – som er å redde liv, å berge verdier og å forebygge ulykker til sjøs. Småbåtregisteret ønsker å tilby brukerne et register som fungerer, - som inneholder oppdaterte data og som ikke enkelt kan misbrukes. Kort tid etter at Redningsselskapet overtok Småbåtregisteret fra Staten, ble det klart at en omfattende oppdatering var påkrevet. Registeret inneholdt mye foreldet informasjon som båteierne ikke gadd korrigere, fordi det ikke kostet noe å bli stående med gamle og utdaterte opplysninger. Derfor så Redningsselskapet seg i 2006 nødt til å innføre et årsgebyr på kr 100 (noe det også ble opplyst om i brevet som ble sendt ut i desember 2004 før overføringen). Dette ga båteierne god grunn til å melde fra om båter som var gått ut av bruk, hadde skiftet eier eller av andre årsaker skulle avregistreres. Resultatet var etter hensikten. Flere tusen tilbakemeldinger kom inn, og opplysningene i registeret kunne korrigeres. Dette har vist at et årsgebyr er nødvendig for å holde Småbåtregisteret oppdatert. Når dette årsgebyret nå økes, er det for ytterligere å kunne øke kvaliteten på produktet som tilbys. Det har vært et ønske fra brukerne at registret skal være mer tilgjengelig for de offentlige instansene som trenger tilgang, så som politi, redningssentraler, brannvesen. Vi ønsker også å øke servicegraden overfor de som står i registeret gjennom økt tilgjengelighet, service og sikkerhet. Dette innebærer blant annet at vi i sommersesongen er en del av den døgnbemannede servicetelefonen til Redningsselskapet (02016). Det krever ressurser i form av ansatte og utstyr og kontorlokaler. Den årlige avkastningen Redningsselskapet får fra Småbåtregisteret er langt lavere enn hvilken som helst privat aktør ville avfunnet seg med. Avkastningen blir i sin helhet pløyd tilbake i sjølivet gjennom økt aktivitet innenfor Redningsselskapets forebyggende sjøsikkerhetsarbeid, rettet særlig mot barn og unge. Ønsker alle en fin båtsommer! Mvh Eivind Østberg Småbåtregisteret Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 29.April.2009 Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 Dette var en ryddig og grei reddigjørelse fra småbåtregistret... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 29.April.2009 Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 Ja vel? Jeg kjøper den ikke: ... Samtidig er Redningsselskapet som driver registeret en humanitær organisasjon som er avhengig av å skaffe inntekter til hovedformålet – som er å redde liv, å berge verdier og å forebygge ulykker til sjøs. Trenger man penger til andre ting enn det som faktis selges, så bør det opplyses på regningen. Fremgangsmåten vi ser her blir vanligere og vanligere i Norge, men jeg mener nå det bare er stat/kommune som har 'rett' til å oppføre seg på den måten. (jfr bompengeringer o.a.) Ikke alle andre. ...Registeret inneholdt mye foreldet informasjon som båteierne ikke gadd korrigere, fordi det ikke kostet noe å bli stående med gamle og utdaterte opplysninger. Derfor så Redningsselskapet seg i 2006 nødt til å innføre et årsgebyr på kr 100 (noe det også ble opplyst om i brevet som ble sendt ut i desember 2004 før overføringen). Helt klart det tynneste påskuddet jeg har hørt på lenge for å heve prisen på noe. Skjønner ikke at dere tør si sånt en gang jeg. Når dette årsgebyret nå økes, er det for ytterligere å kunne øke kvaliteten på produktet som tilbys. Det har vært et ønske fra brukerne at registret skal være mer tilgjengelig for de offentlige instansene som trenger tilgang, så som politi, redningssentraler, brannvesen. Vi ønsker også å øke servicegraden overfor de som står i registeret gjennom økt tilgjengelighet, service og sikkerhet. Dette innebærer blant annet at vi i sommersesongen er en del av den døgnbemannede servicetelefonen til Redningsselskapet (02016). Og dette koster kr 75 x antall båter? Altså minst kr 15000000 ?? Den årlige avkastningen Redningsselskapet får fra Småbåtregisteret er langt lavere enn hvilken som helst privat aktør ville avfunnet seg med. Denne påstanden er beviselig feil. Jfr Securmark og Falck sykkelregister som er nevnt tidligere i tråden. Må være fortvilende å skulle selge et produkt når man (etter min mening) ikke har et eneste godt argument? Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.