Jump to content

Fikk regning fra Småbåtregisteret i dag. Si din mening, stem NÅ!


JRK

Recommended Posts

Jeg er forsikret i Jernbanens Forsikring og der er politikken slik at uten registrering, ingen forsikring !

(Securmark gir rabatt, men fritar ikke for registreringsplikt hos Jernbanen)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er helt greit å være registrert i Småbåtregisteret og å få den vesle regningen hvert år. Det er sannelig mye annet jeg heller ville brukt energi på å ergre meg over.

 

Småbåtregisteret sier selv om hvorfor en bør registrere seg:

 

Småbåtregisteret blir brukt av forsikringsselskaper, redningsskøyter og offentlige myndigheter som for eksempel Politi og Sjøfartsmyndigheter.

 

Registeret er tilgjengelig for disse brukerne døgnet rundt. Det er et verktøy ved identifisering av båter og båteiere i forbindelse med etterforskning av tyveri, kollisjoner, skadeverk, samt ved oppsporing av eier av savnede og/eller forliste båter.

 

Ved hjelp av blant annet båtens registreringsnummer vil registeret kunne finne frem til eier i forbindelse med ulykker, tyveri osv.

 

Det er enkelt å identifisere kjøper og selger i forbindelse med eierskifter når båten er registrert i Småbåtregisteret.

 

På Småbåtregisterets nettsider finnes lister over stjålne båter. Hvis du skal kjøpe båt kan det være lurt å undersøke her om båten er registrert stjålet. Politiet har også informasjon om stjålne båter.

 

Helt OK for meg. Bare for den som egrer seg over dette å melde seg ut istedet for å gjør dette til noe helt annet enn det som er saken og sannsynligvis også vil bli saken i framtid.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

(Låner litt fra Bergen Dørk):

Småbåtregisteret blir brukt av forsikringsselskaper, redningsskøyter og offentlige myndigheter som for eksempel Politi og Sjøfartsmyndigheter.

 

Registeret er tilgjengelig for disse brukerne døgnet rundt. Det er et verktøy ved identifisering av båter og båteiere i forbindelse med etterforskning av tyveri, kollisjoner, skadeverk, samt ved oppsporing av eier av savnede og/eller forliste båter.

 

Ved hjelp av blant annet båtens registreringsnummer vil registeret kunne finne frem til eier i forbindelse med ulykker, tyveri osv.

 

Det er enkelt å identifisere kjøper og selger i forbindelse med eierskifter når båten er registrert i Småbåtregisteret.

 

På Småbåtregisterets nettsider finnes lister over stjålne båter. Hvis du skal kjøpe båt kan det være lurt å undersøke her om båten er registrert stjålet. Politiet har også informasjon om stjålne båter.

 

-og så lenge dette er frivillig, så er vel påliteligheten ikke helt ... der ?

 

-og så lenge dette er frivillig, hvorfor krever da (også mitt) forsikringsselskapet at man skal være registrert ?

 

-og hvor mye går prisen opp neste gang ? Når stopper den, hva skal den dekke ? En linje i en database, samt litt oppfølging koster ikke mye! Om 250.000 båter registreres seg, og 100'lappen fra i fjor legges til grunn : 25.000.000,- kroner i inntekt.

 

25 mill. : Det burde dekke et veldig flott og greit register spør du meg... Hvor mange jobber i Småbåtsregisteret ? Hmmm.

 

.... og hva skal de nye 18.750.000 kronene (75*250k) dekke ?

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om noen har erfaring med at det "en gang virkelig var nyttig å være registrert i Småbåtregisteret"? Utover det synes jeg fortsatt at det er beløp på andre områder som er verdt å bruke mer energi på (strømutg, veiavg, gebyrer i banker, kommunale avg osv).

 

Hvis noen kan påvise at Småbåtregisteret bare er en kreativ måte å tjene penger på eller har ingen nytte for oss båteiere, så skal jeg gjerne bøye meg jeg. :smiley:

 

Utover det synes jeg det negative her blir hovedsaklig spekulasjoner.

 

Her er forresten en evaluering på regjeringen.no, som også sier noe om kost/nytte, sett fra Finansdep ståsted, selvsagt.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Jeg er forsikret i Jernbanens Forsikring og der er politikken slik at uten registrering, ingen forsikring !

(Securmark gir rabatt, men fritar ikke for registreringsplikt hos Jernbanen)

Ifølge Securmark godtar alle forsikringsselskaper dem som alternativ til RSSR. At ditt selskap sier nei skyldes sannsynligvis uvitenhet.

Tips Securmark om saken så vil jeg tro de ordner opp.

PS: Det er ikke nok å bare ha båten merket, du må i tillegg melde den inn i båtregisteret deres, da får du også nummerskilt.

Dette koster kr 100 og er en engangsbetaling, ingen årsavgift etterpå. Står mer her.

 

RSSR er bare en veldig kostbar måte å tilføre NSSR midler på, i seg selv har registeret INGEN verdi så lenge det er frivillig. Men det fører til masse unødvendig bryderi og problemer for norske båteiere, alle de frustrerte innleggene på forumet forteller om dette.

 

En annen sak er at vi så langt ikke har hørt om ett eneste tilfelle der en forsikringskunde, pga manglende registrering, har fått problemer ifm skadeoppgjør .

Link to post
Share on other sites

En annen ting er at registeret er frivillig, men de pålegger å bruke deres egne stygge merker på båten.

 

Når jeg nå pusser opp mahognyskjermene på min Polar, forsvinner de gamle sort-på-grå-merkene fra det gamle registeret.

Etter at jeg har lakkert alt sammen ferdig tror jeg at jeg freser inn nytt nummer i en mahognybit, legger inn bladgull eller gullmaling i sporene og monterer det istedenfor. Hvem skal nekte meg.. NSSR.. :lol: Betaler dem ikke 155,- for to stygge plastlapper, det er helt sikkert.

 

Dette er nok blitt en kjempeinntektskilde, hvor regjeringen stilletiende vil godta at de hever prisen etterhvert. Dette for å kompensere for bortfallet av automatinntektene som regjeringen står bak. De har blitt lovet kompensasjon, og det har de fått.

Siden de spilleavhengige fikk mast seg til bortfall av automatene, bør vel vi båtavhengige kunne mase oss til bortfall av denne fiskal-avgiften..

 

Nå blir selvsagt de 175 kronene ingenting i den store sammenhengen, og jeg gidder ikke lage noe bråk om sånt "småtteri". Men det blir det jo ingen opphetet debatt av :cool:

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er helt greit å være registrert i Småbåtregisteret og å få den vesle regningen hvert år. Det er sannelig mye annet jeg heller ville brukt energi på å ergre meg over.

:yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Et slikt register er et offentlig ansvar helt klart, men trøsten er vel at hadde det vært tilfelle så hadde vel registreringen kostet tusenlappen forlengst.

Det blir spekulasjoner. Faktum er at da vi hadde et offentlig, obligatorisk register, ver der ingen årsavgift, kun en registreringsavgift, husker ikke summen men den var nokså lav. Registeret var selvfinansierende.

 

Ellers har jeg ikke brydd meg om å registrere båten, og forsikringsselskapet har aldri krevd registrering heller (Gjensidige). Men så er kankje ikke en 34 år gammel seilbåt i lavere prisklasse noe yndet tyveriobjekt.

Redigert av S/Y Cleopatra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ifølge Securmark godtar alle forsikringsselskaper dem som alternativ til RSSR. At ditt selskap sier nei skyldes sannsynligvis uvitenhet.

Tips Securmark om saken så vil jeg tro de ordner opp.

PS: Det er ikke nok å bare ha båten merket, du må i tillegg melde den inn i båtregisteret deres, da får du også nummerskilt.

Dette koster kr 100 og er en engangsbetaling, ingen årsavgift etterpå. Står mer her.

 

De gjør dette av ren godhet? Securmark tjener ikke penger på dette?

ps Du glemte enne linja;

 

Båt og motor må være tyverimerket for å kunne benytte vårt register. Priser for merking finner du her

 

 

RSSR er bare en veldig kostbar måte å tilføre NSSR midler på, i seg selv har registeret INGEN verdi så lenge det er frivillig. Men det fører til masse unødvendig bryderi og problemer for norske båteiere, alle de frustrerte innleggene på forumet forteller om dette.

 

Utdyp dette, så vidt jeg husker var dette et anbud de vant.

 

 

Secumark er et firma som driver med sikkerhetsmerking, merkingen koster fra 990 til 2190 deretter 290 kroner pr år.

I tilegg kan du få et klistremerke med et reg. nummer på, men det forutsetter at men har betalt for merking.

 

sitat; For å være registrert hos Securmark må båt og motor først være merket med Securmark tyverimerking.

 

Så er de så mye billigere?

Merkingen betaler du for, og for å sitere et annet medlem, et register med en linje skulle ikke koste all verden, i Securmark sitt tilfelle så er det to linjer de skal lagre, ett med reg. nummer og et med nummer på sikkerhetsmerking - dette til en årlig pris av 290,- og merke på båten det kommer i tilegg (kr. 100)

 

redigert; Beklager feil i regestykket over; båt og motor må være registrert slik at det koster ikke fra 990 til 2190, men fra kr. 1790 til kr.2190

Redigert av SRA (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor mye jobb ville det være å innføre og få annerkjent et nytt register hos forsikringsselskapene? Hva med båtplassen.no-registeret? Er jo bare en enkel database som nevnt ovenfor. Må sikkert ha en tillatelse fra datatilsynet for registrering av personopplys.

Er sikkert folk med data kompetanse nok til å dra i gang noe slik.

 

feks: 100kr for innmelding -> that`s it

 

 

Bare en idè... :crazy:

Link to post
Share on other sites

Dette koster, det er ikke bare å sette en Dell i boden og kjøre på, det som skal legges inn må være riktigt og dokumentert.

 

NSSR sier de trenger 175 kroner pr. år. for å drifte et register.

Secumark sier de trenger 290 kroner pr. år. for å drifte et register.

 

Dette kan jo være en pekepinn på kostnader forbundet med et register.

Link to post
Share on other sites

NSSR sier de trenger 175 kroner pr. år. for å drifte et register.

Secumark sier de trenger 290 kroner pr. år. for å drifte et register.

 

Dette kan jo være en pekepinn på kostnader forbundet med et register.

Men det offentlige registeret klarte jo å drive uten årsavgift, og registeret var likevel selvfinansierende? Eller er jeg helt på tyttebærtur nå?

Link to post
Share on other sites

Hmmm....

 

Jeg lurer på hvilke konsekvenser man vil møte hvis man ikke betaler denne årsavgiften??

 

Blir man automatisk kasta, på hue og ræva, ut av registeret ??

 

Får man purringer, ekstra purregebyr, inkasso, registret som "dårlig betaler" i Brønnøysund registret??

 

Havner kravet hos Statens Innkrevningssentral??

 

????????????

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Kunne jo like gjerne satt på en tape med mitt navn og telefonnummer.

 

Jeg har mitt og flere i familiens mobilnummer i båtvinduet, etter ide fra Swande.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Dette koster, det er ikke bare å sette en Dell i boden og kjøre på, det som skal legges inn må være riktigt og dokumentert.

Alt man skal gjøre med dette registeret av registrering, endring, utsendelse av skilt etc koster jo ekstra.

Kr 175.- er for å holde på en eneste linje i en database ett år, uten å røre den. Så man skal ha drift av en tjeneste på en server i ett år. Ca 50 000.- med avskrivning og service avtale, inkl software, serveradminstrasjon, kjøling og strøm. Så skal man ha backup hver dag, si f.eks kr 100,- pr dag for en så liten datamengde. Vi snakker fortsatt under kr 100 000.- / år, altså en femtiøring eller mindre pr båt.

Så er det porto for giroen, kr (hva da ? 6.- eller noe? Kan mye mer om store datasentre enn om porto). Fortsatt under en tier i året.

 

Blir som å selge en iskrem for kr 350.- eller så (dvs ta 17-gangern ift vanlig forhold mellom produksjons- og salgssum). Da klarer jeg meg uten is gitt.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Da jeg en periode hadde to båter etter nykjøp og skulle registrer den, fikk jeg ikke dette fordi årsgebyret for i fjor ikke var betalt av en eller annen grunn, enten glemsel eller manglende regning, eller kluss i banken ikke vet jeg det brydde jeg meg ikke med å finne utav, saken er iallfalll den at jeg nok aldri heller fikk noen purring, og hadde stått ett års tid registrert uten å ha betalt for dette, når jeg betalte båt 1, fikk jeg registrert båt 2 og også faktura for denne. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Redningsselskapet kan vel legge fram et regnskap så vi ser hva pengene vi betaler går til, og hva det koster å drive registret? Når de setter opp prisen, må de ha kommet dårlig ut økonomisk med denne jobben? Ellers må det bli direkte feil å belaste oss båteiere for å dekke inn andre utgifter enn de utgifter som er knyttet til å drive registret.

Link to post
Share on other sites

Jeg har baatplassens vakre klistremerker med telefonnummer påskrevet flere plasser ombord. Dette i tillegg til de "vakre" nummerskiltklistremerkelappene fra redningsselskapet, selv om jeg har valgt å ikke opprettholde medlemskapet i registeret.

Min erfaring vedr. forsikring er at en ikke trenger å opprettholde medlemmskap i småbåtgregisteret etter at båten har fått sitt registreringsnummer. Så lenge du har noen tall og bokstaver å oppgi til forsikringsselskapet er det godt nok :smiley:

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

SRA:

 

RSSR utgifter til å drive registeret er astronomiske ift overskuddet det gir til NSSR. Om det har vært på anbud eller ikke forandrer ikke på dette.

 

Jeg glemte ikke den linja, skrev klart at båten må være tyverimerket og at man i tillegg må betale 100kr for registrering.

Poenget er at hos Securmark får man noe igjen for pengene, redusert risiko for tyveri samt reduksjon i forsikringspremie. I sum vil det over litt tid ikke nødvendigvis bli dyrere enn RSSR, snarere tvert imot. Spes. med tanke på alt bryderiet det medfører å få båten stjålet.

 

Det koster ikke kr 290 pr år, det koster kr 0. Det du viser til er et frivillig tillegg som er beregnet på spes. tyveriutsatte båter.

 

NSSR sier de trenger 175 kroner pr. år. for å drifte et register.

Secumark sier de trenger 290 kroner pr. år. for å drifte et register.

Dette kan jo være en pekepinn på kostnader forbundet med et register.

:lipseal:
Link to post
Share on other sites

Jeg har båten bare registrert pga forsikringen krever dette. Ellers synes jeg en private register er tross alt bedre en en statlig. For det ene vil en statlig sak alltid koste mer og være enda mer brydderi. Bare husk statlige flyselskaper, helsevesen og telefoni. Tilbudet var/er både elendig og dyrt sammenliknet med private løsninger. For det andre vil en statlig register fort bli enda en melkeku for finansdepartementet og ingen hadde slippet unna med bare 175 kroner året.

 

Nå det er sagt ser jeg egentlig ikke vits med registeret. Jeg er med for å få en fornunftig forsikring. Jeg hadde ikke registrert det ellers.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...