Ingar Svart 29.April.2009 Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 Samtidig er Redningsselskapet som driver registeret en humanitær organisasjon som er avhengig av å skaffe inntekter til hovedformålet – som er å redde liv, å berge verdier og å forebygge ulykker til sjøs. Den årlige avkastningen Redningsselskapet får fra Småbåtregisteret er langt lavere enn hvilken som helst privat aktør ville avfunnet seg med. Her peker du på et av registerets mysterier, hvordan Securmark kan drive dette uten årlig avgift, mens dere knapt går i pluss. Hvor mye overskudd gir driften av registeret, altså bidraget det gir til NSSR? Hvor mange båter er registrert og hvor stor prosentdel antar man at det utgjør av det totale antall båter? Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 29.April.2009 Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 Jeg er medlem av Kystpatruljen og har stor respekt for det meste av det Redningsselskapet driver med. Jeg forstår, tross utredningen fra min navnebror, ikke hvorfor det skal koste kr. 175 pr. år å stå i et register. Men jeg synes det faktisk er arrogant å sende ut faktura som er øket med 75% uten forhåndsvarsel (selv om beløpet i seg selv ikke er avskrekkende). Beløpet kan de jo gjerne finne på å øke med 75% igjen neste år. Jeg har derfor avsluttet mitt kundeforhold til Småbåtregisteret. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 29.April.2009 Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 Enig med Sydvesten - Ryddig og grei redegjørelse fra Småbåtregisteret og flott at de tar Båtplassen.no på alvor! Det burde flere leverandører gjort. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
SRA Svart 29.April.2009 Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 (redigert) Her peker du på et av registerets mysterier, hvordan Securmark kan drive dette uten årlig avgift, mens dere knapt går i pluss. Hvorfor Secumark kan gjøre dette gratis? Antageligvis pga de ansatte der jobber gratis, de har ingen husleie, ingen strømregninger, ingen kostnader til IT osv ELLER kan det være at de som kjøper merking "sponser" driften av dette? eller at de gjør det for å få gratis PR? selge flere merkinger? La oss tenke at Secumark hadde lagt ned produktet sitt -båtmerking- hadde de fremdeles i "dugnadsånd" opprettholdt et gratis båtregister? - neppe. Redigert 29.April.2009 av SRA (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 29.April.2009 Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 (redigert) Jeg har offentlige registreringsskilter og offentlige registreringspapirer på bilen, og tyverialarmen kan være Defa eller noen andre.Sikkerhet for banken (långiver), sikkerhet for forsikring, sikkerhet for kjøper osv... Fortsatt ikke enig Jeg mener alt dette blir helt ypperlig ivaretatt idag. Skipsregistreret er det helt vanntette. Her har en 100 % sikkerhet. Den er offentlig, statseid og alle båter over 7 meter kan registreres. Her kan du være dønn sikker at den som selger båten eier den. Kjøp en sånn, eller krev at selger registrerer båten hvis du vil unngå all tvil. Den er også godt nok for banken og båten kan pantsettes. Desverre litt byråkratisk men det må vel til hvis man vil ha 100 % trygghet. For de fleste er det greit med NSSR og Securmark. Ikke godt nok for banken riktignok, ikke helt 100 % vanntett for tyveri, men ikke helt ubrukelig heller. Forsikringene synes den er ok og gir rabatt. Så har du for spesiellt interesserte Nordlys med seilnummer som ivaretar litt andre krav, men er godt nok til å identifisere en båt rask ved f.eks ulykke. Og viss du har en gammel balje en er ikke redd for så bør heller ingen påpakke registrering for den. Jeg mener at den valgfrihet vi har idag sørger for at en kan velge akkurat det trygghetsnivå man vil ha. "Obligatorisk register" høres greit ut men jeg tror at den blir for det første byåkratisk skal den virkelig være 100% vanntett, for det andre vil nok finansmininisteren ikke kunne holde fingrene fra fatet når alt er kartlagt. Og hvorfor skal noen påtvinge andre som er helt happy med å ta litt risiko en register bare for de selv er trygghetsøkenede. Redigert 29.April.2009 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Ingar Svart 29.April.2009 Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 Jeg mener at den valgfrihet vi har idag sørger for at en kan velge akkurat det trygghetsnivå man vil ha. Velge det nivå man vil ha? Så lenge registrering er frivillig vil alltid en stor del av båtene være uregistrerte, spes. når registrering koster penger. Da vil det ikke være noe mystisk at man selger en uregistrert båt. Kan ikke se at dagens ordning tilbyr noe sikkerhetsnivå overhodet. Pollen viser også at dette er en gjengs oppfatning. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 29.April.2009 Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 (redigert) Jo, men den enkelte kan alltid velge selv å enten registrere sin båt, eller bare kjøpe en registrert båt. Så hvis en vil kan en alltid være på den sikre siden. Når det er så mange som kjøper uregistrerte båter/ikke registrerer båter så må det være en betydlig antall folk som meg som ikke synes registrere er så forferdelig viktig. Jeg skjønner fortsatt ikke den store sikkerhets/trygghetsgevinsten for den enkelte å gjøre en register oblikatorisk versus har frivillige registre. Tvert imot vil kunne folk idag har mulighet til å velge mellom forskjellige løsninger som er tilpasset deres vilje til risiko. Det er klart at noen løper en noe større risiko ved å velge registrering bort - men da er det jo hans valg og han blir også straffet ved å ha mindre forsikringer å velge i mellom, høyere egenandel, etc, etc. Synes det er en knallgøy diskusjon, og jeg er klar over at jeg i mindretallet - i allefall akkurat her. Redigert 29.April.2009 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Mulligan Svart 29.April.2009 Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 Motorkjøretøy har kjennemerker og identitetsbevis utstedt av de forskjellige lands myndigheter. Det samme gjelder for fly av alle størrelser. Jeg feiler i mine forsøk på å forstå hvorfor det ikke skal gjelde norske fritidsbåter. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 29.April.2009 Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 Jeg feiler i mine forsøk på å forstå hvorfor det ikke skal gjelde norske fritidsbåter. Fordi det er fritidsbåter og ikke fly eller motorsykler. Det at det finnes visse likhetstrekk er jo ikke en tvingende argument. Hvorfor ikke innføre obligatorisk register for trådsykler, modellhelikopter, Rolexklokker, eller alle verdigjenstander over 20000 kroner. Til dels passer argumentene også for disse kategorier. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Zach Svart 29.April.2009 Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 Fanafjord: Saklige sammenligninger er bra! Sitér dette innlegget Link to post
Capt'n Svart 29.April.2009 Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 Tror jeg går inn for frivillig registrering av bilen. Det kan bli gøy . Gjerne en ti-tolv forskjellige private aktører som kan tilby en bråte av forskjellige registreringsmuligheter. Noen som banken synes er bra, noen som forsikringen synes er bra, noen som kan tilby registrering for fritidsbil, nyttebil og arbeidsbil. Så kan de som vil registrere bilen, gjøre det... Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
Jens_P Svart 29.April.2009 Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 Er det mulig å si opp registreringen i Staten? I disse selvangivelsestide kunne jeg tenkt meg å være uregistrert. Jeg ser ingen fordeler ved ikke å ha obligatorisk registrering. Tvert i mot fjerner dagens ordning muligheten for sikker identifikasjon av båteier. Vi hadde et brukbart register hvor det var investert mye ved etableringen, og som deretter var selvfinansiert ved kun omregistreringsavgift. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Ingar Svart 29.April.2009 Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 En ting som fikk meg til å stusse tidligere var at registeret ikke har sikret seg relevante domenenavn. I relasjon til driftskostnadene kan man spørre seg hvor god kunnskap de ansvarlige for den tekniske delen besitter. Sjekket status på nytt nå: RSSR (Redningsselskapets småbåtregister)var en betegnelse som var vanlig den første tiden. Dette domenet er ledig. Enn så lenge, inntil en hai sikrer seg det. småbåtregisteret.no INTERNET ONLINE AS Postboks 79 3165 Tjøme smaabaatregisteret.no FALCK REDNING AS smabatregisteret.no IBS Morten Nesheim Postboks 79 3165 Tjøme båtregisteret.no NORSK ETTERSØKNING AS Elveveien 130 3262 LARVIK baatregisteret.no BRUKTREGISTERET Omre 4887 Grimstad batregisteret.no NORSK ETTERSØKNING AS Elveveien 130 3262 LARVIK sbr.no SETESDAL BILRUTER 4735 Evje De var de som falt meg inn først, som folk vil benytte i 'jakt' på registeret. Ikke ett eneste ett har de sikret seg.... Nå som registeret er vel etablert øker prisen på disse domenenavnene for hver dag som går. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 30.April.2009 Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 Skjønner at mange sliter med disse 175 kronene, så en kunne muligens gått på Telenor også om VHF'en da. Der koster det vel nesten 500 kroner for å stå registrert... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 30.April.2009 Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 Når det gjelder VHF så har de en drøss med utstyr - kystradiostasjoner og repeatere - som skal bygges ut, fornyes og vedlikeholdes. Så jeg har ingen problemer med å forstå at de har utgifter som må dekkes inn. Utgiftene med småbåtregisteret kan jeg ikke begripe hva er. (Og siden jeg er siv ing data, og jobber med å designe, bygge, drifte og videreutvikle kjempestore datasentre og de tjenestene som leveres derfra, så har jeg nokså god oversikt over hva som skal til i så måte. Jeg vet hvilke regninger en kunde ville fått på en tjeneste som dette). Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Bergen dørk Svart 30.April.2009 Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 Dette er en type argumentasjon som grenser til hersketeknikk, Gandsfjord! Vi er nok mange her som har både drøsseviss med studiepoeng, grader osv innenfor data og økonomi, men det kan ikke bringes inn, sånn uten videre i en prinsippdiskusjon som dette. Greit nok hvis du sitter med regnskapene til Småbåtregisteret og har oversikt over alle personalutgifter og evnt driftsutgifter for servere, software, asp`er/isp`er osv, men har du ikke det, blir det like mye synsing fra din side som fra oss andre sin side. For min del synes jeg Småbåtregisteret er en OK løsning og noe må de også ha for å få dette til å gå rundt. Synes også at det de la fram i forumet er greit nok og har forståelse for at de ikke går inn i en detaljdiskusjon her. Det er for mange kverulanter i aktivitet til at det blir fruktbart. Økningen i pris er foreløpig til å leve med. Blir den betydelig større bør alternativer vurderes. Synes pollen også viser det. Utover det har jeg også sans for felles statlig register, selv om jeg nok synes at skattepengene går til nok formål allerede og at jeg gyser nedover ryggen med å antyde bidrag til å utvide offentlig sektor. Og i dag er jo fristen for selvangivelsen....... Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 30.April.2009 Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 Grunnen til at jeg trigger på dette er ikke beløpet eller Redningsselskapet som sådan. Det er metoden. Greit nok at redningsselskapet har store utgifter og trenger penger, men da får de be om dem på redelig vis. Dette med å ta seg grise-overbetalt for en tjeneste (men late som om betalingen er reell), for så å pløye pengene inn i andre virksomhetsområder uten at de som er forventet å betale skal vite noe om dette - det er en uting og det er det jeg reagerer på. I kommersiell handel med varer og tjenester (som dette er), er dette å seile under falskt flagg sånn som jeg ser det. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Ingar Svart 30.April.2009 Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 har du ikke det, blir det like mye synsing fra din side som fra oss andre sin side. Uansett hvordan man snur og vender på det virker det rart at RSSR skal ha en årlig avgift på kr 350 (registrering + mikromerker), mens det er gratis hos Securmarks. At RSSR ikke begir seg inn i detaljdiskusjoner har jeg forståelse for, men jeg synes vi kan få svar på det jeg spurte om tidligere, hvor mange båter er registrert og hvor stor del antar man dette er av det totale antall båter. Det eneste som er tilgjengelig av informasjon om dette er at databasen inneholder opplysninger om 250000 båter, men som vi har vært inne på er det grunn til å tro at en betydelig del av disse i praksis ikke er registrert, de har enten fulgt med fra det gamle registeret eller ikke betalt den årlige avgiften. Er det slik å forstå at denne informasjonen er hemmelig? Kunne også vært intr. å høre deres kommentar til over halvparten av 'kundene' mener at de ikke får noe igjen ved å stå i registeret. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 30.April.2009 Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 (redigert) Ja, jeg er selvsagt enig i dette. Åpenhet må kunne kreves. Vi får se om de følge med eller om de nå har "sagt sitt". Samtidig mener jeg, som en liten replikk til Gandsfjord igjen, at det er forskjell på om pengene går til Redningsselskapet eller i det store sluket i statskassen/evnt til aksjeeiere - eiere som krever avkastning av sine investeringer. Er ikke blåøyd i forhold til dette da jeg vet at det har skjedd mislighold og vært pengerot i RSSR også, men jeg er villig til å se litt stort på det hvis pengene faktisk pløyes tilbake til Redningsselskapet og deres virksomhet langs kysten. Redigert 30.April.2009 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
SRA Svart 30.April.2009 Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 Uansett hvordan man snur og vender på det virker det rart at RSSR skal ha en årlig avgift på kr 350 (registrering + mikromerker), mens det er gratis hos Securmarks. Det er nok har du har misforstått, det er ikke gratis å drive heller hos Securmarks - noen betaler for dette. Og det er Secumark sine kunder. Det er ALLTID kundene som betaler for å holde en bedrift igang. Grunnen til at Secumark gjør dette er å selge mer av sine produkter å tro noe annet er rett og slett naivt, dette er en strategi (en god strategi) som gir dem mye gratis pr. Kostnadene deres er lave på dette da merkesystemet betaler for gildet, de bruker de samme folka, samme systemene osv. Regner med at hvis deres foretningstrategi var å drive båtregister gratis hadde dem gitt inn et anbud på dette, de hadde nok hatt gode muligheter hvis de hadde gitt et anbud der de tilbø seg å drive dette uten kostnader. Sitér dette innlegget Link to post
HCO Svart 30.April.2009 Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 (redigert) Er ikke blåøyd i forhold til dette da jeg vet at det har skjedd mislighold og vært pengerot i RSSR også, men jeg er villig til å se litt stort på det hvis pengene faktisk pløyes tilbake til Redningsselskapet og deres virksomhet langs kysten. Jeg har stor respekt for jobben som gjøres "på gulvet" (det blir kanskje "på dørken" i denne sammenhengen...) i Redningsselskapet, men synes de som jobber i administrasjonen skal være ydmyke for at de har en stor jobb å gjøre for å vinne tilbake tilliten blant folk. Pengesløseriet og ledelseskulturen i Redningsselskapet er godt dokumentert, så det skal jeg ikke trekke frem her. Det som irriterer meg mest akkurat nå, er at vi har Redningsselskapet å "takke" for den nye epost-forskriften som gjelder fra 1.3 i år. Denne kommer til å skape mye "moro" for både arbeidsgivere og arbeidstakere... Ikke så å forstå at jeg synes det er greit at arbeidsgiver snoker i ansattes epost i tide og utide, men det håpløse med forskriften er at den ikke gir noe slakk for tillemping, selv om både ledere og ansatte er enige om det og det åpenbart er mer praktisk for forretningen. Det er for eksempel helt håpløst å både skulle oppfylle krav om lagring/deling av forretningskritisk informasjon (jfr. SOX) og samtidig følge epost-forskriften. Mye av kontakt mellom kunder og leverandører går som kjent på epost nå i 2009. Dessuten bør det ikke være nødvendig å bruke arbeidsgivers epost-system til annet enn jobbrelatert kommunikasjon, så lenge det er null problem å opprette gratis epost-konti med tilnærmet ubegrenset lagringsplass. Det var dagens arrghh. Redigert 30.April.2009 av HCO (see edit history) Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
Ingar Svart 30.April.2009 Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 Selvsagt er det kundene som betaler. Spørsmålet er hvor mye, og hva de får igjen for pengene. I følge pollen mener over 50% at de ikke får noenting igjen for å være registrert i RSSR. Når det gjelder kostnader: Securmark har en snittpris på kr 2090 for merking og registrering av båt og motor. For dette beløpet skal Securmark betale et verksted for jobben med å inngravere 6 forskjellige steder (inkl ruter) samt spre 7500 - 10000 mikromerker. Dette er en engangsutgift. For dette tar RSSR kr 749 inkl 500 mikromerker som man må påføre selv. For mikromerkingen tilkommer en årlig avgift på kr 150 slik at den totale avgiften blir kr 325. Gratis hos Securmark. Hører du sier at det var anbud, noen som kan bekrefte at det var dette en reell anbudsrunde og hadde RSSR det laveste budet. Eller 'fikk' de registeret som en kompensasjon for bortfallet av automatinntekter? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 30.April.2009 Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 (redigert) Vi er medlemmer av Kystpatruljen og har båten i Småbåtregisteret. Utover det har ikke vi noe med Redningsselskapet å gjøre, annet enn at de minste har vært medlemmer av Elias-klubben.... Jeg var veldig skeptisk til å ha noe med RSSR å gjøre etter alt rotet som var der tidligere, men opplever vel at de er god når det gjelder. Og da snakker vi jo om de frivillige og de som jobber "på golvet". Ellers slutter jeg meg til HCO`s hjertesukk, selv om det er litt OT, kanskje. Redigert 30.April.2009 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
SRA Svart 30.April.2009 Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 (Og siden jeg er siv ing data, og jobber med å designe, bygge, drifte og videreutvikle kjempestore datasentre og de tjenestene som leveres derfra, så har jeg nokså god oversikt over hva som skal til i så måte. Jeg vet hvilke regninger en kunde ville fått på en tjeneste som dette). Men som tidligere nevnt så er dette bare en liten del av det å drive, det er som å si at web- butikk det er en cd med programvare og glemme at man trenger; - et lager -varerkost - noen til å pakke - noen til å vedlikeholde info - strøm - utstyr -reklame osv......osv......... Datalagring er ikke det bare å kjøre på Elkjøp å kjøpe seg en disk til 800,- det er jo mye billigere enn å få dette drifta, eller forenkler jeg nå? Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 30.April.2009 Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 (redigert) Hører du sier at det var anbud, noen som kan bekrefte at det var dette en reell anbudsrunde og hadde RSSR det laveste budet. Eller 'fikk' de registeret som en kompensasjon for bortfallet av automatinntekter? Der var anbudsrunde på dette. Det var et Grimstadbasert selskap som hadde laveste anbud, beste system. NSSR fikk dette til tross. Grimstadselskapet klagde avgjørelsen inn til et eller annet organ. Hvordan det gikk her vet jeg ikke resultatet av. Red : Jeg ser nå at dette ble tatt opp på stortinget Oktober 2004 Redigert 30.April.2009 av Verrie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.