Jump to content

Kartplotter på PC, diverse spørsmål - fra en nybegynner


nordan family 27

Recommended Posts

Jeg ser det er skrevet veldig mye om temaet - men mye av det går over min forståelse. Om noen tar seg bryderiet med å hjelpe meg med noen enkle avklaringer hadde jeg satt pris på det.

 

I stedet for kartplotter (som jeg er vant til) vurderer jeg å prøve dette på PC i stedet. Derav noen enkle spørsmål:

 

1: Det er forskjellige kart - vektorkart og det andre på r. Er det noen forskjell i treffsikkerhet på disse - da mener jeg vil den ene karttypen oftere vise feil posisjon grunnet at kartene er bygget opp forskjellig (kurver på overflate etc)? Min PC har forholdsvis liten skjerm (den jeg hadde tenkt å ha i båten) - så jeg vil anta at jeg vil være relativt somet inn. Om jeg har forstått det riktig vil kanskje vektor-kart være best? Det er en slik mini-pc, men om det virker dårlig kan jeg alltids ta med en større.

2: Vil kartplotter på PC vise fart som en vanlig kartplotter vil gjøre?

 

Jeg har forstått at jeg trenger GPS, kartprogram og kart.

 

3: har det noen betydning om jeg kjøper en bitte-liten GPS mottager eller om jeg kjøper en større GPS for å få brukt kart/fart på PC?

4: prisen har en viss betydning for meg. Jeg har forstått at TIKI er billig og bra program- men ikke for vektorkart? Vil jeg med dette programemt se fart? Jeg er ingen avansert bruker og har ingen umiddelbare planer om å være det heller - men om presisjonen er bedre på visse typer eller funksjoner er jeg nok interessert i å legge til en del. Lav brukerterskel er en fordel da elektronikk ikke er mitt kunnskapsområde.

5: PCen kjører windows-vista-business - utelukker det noen alternativer eller krever noe spesielt?

6: er det noen som tilfeldigvis har tilbud/kampanjer eller lignende på det jeg mangler (GPS, kartprogram og kart) om dagen?

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Har vel egentlig ikke så mye greie på dette, men jeg har brukt PC som kartplotter i mange år. Jeg bruker C-map. En kamerat lastet det ned fra nettet for meg. Så koblet jeg bare til en såkalt gps-mus. Bruker bare en utdatert bærbar pc og en inverter for å gi den 220 volt.

 

Dette fungerer helt greit, men det er jo ikke helt nøyaktig da. Kartene er såvidt jeg vet gamle skannede kart, og noen steder kan avviket fra virkeligheten være opptil 50 meter kan jeg tenke meg. Når jeg synes dette fungerer greit likevel, så er det fordi jeg må jo uansett følge med. F. eks så kan kartet vise at båten befinner seg helt til babord i et sund, mens man i virkeligheten går midt i sundet.

 

Ved siden av kartet kommer alle gps-data opp, som f. eks. posisjon, kurs og fart. Man kan også lage seg ruter og måle avstander og beregne tid på strekning, og selvfølgelig en masse funksjoner som ikke jeg har satt meg inn i.

 

C-map fungerer som sagt helt greit, men det hadde selvfølgelig vært enda bedre hvis det var helt nøyaktig

 

mvh

Dagen

Link to post
Share on other sites

1: Det er forskjellige kart - vektorkart og det andre på r. Er det noen forskjell i treffsikkerhet på disse - da mener jeg vil den ene karttypen oftere vise feil posisjon grunnet at kartene er bygget opp forskjellig (kurver på overflate etc)? Min PC har forholdsvis liten skjerm (den jeg hadde tenkt å ha i båten) - så jeg vil anta at jeg vil være relativt somet inn. Om jeg har forstått det riktig vil kanskje vektor-kart være best? Det er en slik mini-pc, men om det virker dårlig kan jeg alltids ta med en større.

Vektor kart er best å arbeide med. De er bedre å zoome i.

2: Vil kartplotter på PC vise fart som en vanlig kartplotter vil gjøre?

Programmet vil gi den informasjonen som kommer fra GPS. Hastighet, kurs etc.

Jeg har forstått at jeg trenger GPS, kartprogram og kart.

 

3: har det noen betydning om jeg kjøper en bitte-liten GPS mottager eller om jeg kjøper en større GPS for å få brukt kart/fart på PC?

Du kan bruke en bitteliten GPS, men jeg hadde valgt en med extern antenne.

4: prisen har en viss betydning for meg. Jeg har forstått at TIKI er billig og bra program- men ikke for vektorkart? Vil jeg med dette programemt se fart? Jeg er ingen avansert bruker og har ingen umiddelbare planer om å være det heller - men om presisjonen er bedre på visse typer eller funksjoner er jeg nok interessert i å legge til en del. Lav brukerterskel er en fordel da elektronikk ikke er mitt kunnskapsområde.

Du får det du betaler for. Men jeg tror ikke dyrere program nødvendigvis er mer kompliserte

5: PCen kjører windows-vista-business - utelukker det noen alternativer eller krever noe spesielt?

Kan ikke tenke meg at det vil være et problem

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker C-map. En kamerat lastet det ned fra nettet for meg. . . . . C-map fungerer som sagt helt greit, men det hadde selvfølgelig vært enda bedre hvis det var helt nøyaktig

C-map kartene er vel noe av det beste en kan få. Men å operere med gamle piratkopier, er hassard. Bruker selv kartplotter med C-map, og disse kartene oppdateres minst to ganger i året. At ikke holmer og skjær ikke flytter på seg er greit, men når en fyrlykt er flyttet fra en holme til en annen og en skal navigere i mørke etter en gammel russisk piratkopi fra 1993 - ja da har en kun seg selv å skylde på når en smeller på!

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke dette ...

Hvorfor skal oppegående folk med båter til millioner av kroner spare noen usle tusenlapper ved å benytte ulovlig kopier av kart grunnlag fra c-map ? Kartene som er i omløp her er veldig dårlige og er fra kartplotterens barndom

 

Kart og kartgrunnlag er jo en sikkerhets kritisk komponent i all båtseilas som Lars H nevner.

 

Vi båtfolk burde forlange at kystverket virkelig tar en "YR" og legger kartdata tilgjengelig på et format som benyttes av kartplottere.

 

sailorBoy

Link to post
Share on other sites

Ta en tur til Nautisk Forlag.

Kan anbefale TIKI med kart. Fåes med Oslofjorden til Sverige+Tiki pro+gps mus til 2890,-

Svenskekysten betalte jeg ca 800 for elektroniske+papirkart+los som går ned til Varberg(2007-2008).

Her kan du sikkert få demonstrert kartene+ at Tiki har norsk support.

Om andre kart er bedre vet jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar.

 

Når feilkilden blir vel 50 meter som nevnt blir jeg litt bekymret - jeg erfarte fra garminen aldri noen vesentlig feilmargin.

 

Men er feilmarginen mindre med vektorkart - eller spiller det ingen rolle?

 

Skal nok innom nautisk forlag - har en ubrukt gavekort der som vel bør brukes før det går ut på dato.

Link to post
Share on other sites

1: Det er forskjellige kart - vektorkart og det andre på r. Er det noen forskjell i treffsikkerhet på disse - da mener jeg vil den ene karttypen oftere vise feil posisjon grunnet at kartene er bygget opp forskjellig (kurver på overflate etc)? Min PC har forholdsvis liten skjerm (den jeg hadde tenkt å ha i båten) - så jeg vil anta at jeg vil være relativt somet inn. Om jeg har forstått det riktig vil kanskje vektor-kart være best? Det er en slik mini-pc, men om det virker dårlig kan jeg alltids ta med en større.

 

4: prisen har en viss betydning for meg. Jeg har forstått at TIKI er billig og bra program- men ikke for vektorkart? Vil jeg med dette programemt se fart? Jeg er ingen avansert bruker og har ingen umiddelbare planer om å være det heller - men om presisjonen er bedre på visse typer eller funksjoner er jeg nok interessert i å legge til en del. Lav brukerterskel er en fordel da elektronikk ikke er mitt kunnskapsområde.

Vektorkart og rasterkart noen liker mora og noen dattera, jeg sier ja takk begge deler.

Kjører flere kart program med vektorkart og rasterkart finner ikke noe feil på kartene i dag, men som " 2 trikker`n sa Vektor kart er best å

arbeide med. De er bedre å zoome i."

Eneste kart programmet jeg ikke vil anbefale er Det levende sjø, var bra som oppslagsverk da det kom, aldri blitt oppgradert.

Har hatt PC`i båten siden forrige år hundre. kan ikke si at jeg er plager med sollyset selv etter at jeg fikk en skjerm oppe, men noen er plaget..

 

4.

Startet opp med Seaclear et gratis kartprogram leser rasterkart BSB/KAP filer http://www.sping.com/seaclear/#DOWNLOAD bruker det enda.

Favoritten min er TIKI http://www.tikinavigator.no/no/ kart Nv.digital- og BSB-kart.

GPS`musene blir bare bedre og bedre. men kjøp men kjøp er som er vanntett, du trenger vel ikke magnet kontakt, lim på en borre lås så den holder seg på plass

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser det er skrevet veldig mye om temaet - men mye av det går over min forståelse. Om noen tar seg bryderiet med å hjelpe meg med noen enkle avklaringer hadde jeg satt pris på det.

 

I stedet for kartplotter (som jeg er vant til) vurderer jeg å prøve dette på PC i stedet. Derav noen enkle spørsmål:

 

Fortsett med kartplotteren du er vant med! Ikke lag mer krøll for deg selv med å teste. Spesielt ikke med en tjuvkopi av C-map. Det du ender opp med er å begynne å tvile på det du ser. Hvem har rett? PC eller kartplotter? Eller kanskje øynene?

 

 

Jeg forstår ikke dette ...

Hvorfor skal oppegående folk med båter til millioner av kroner spare noen usle tusenlapper ved å benytte ulovlig kopier av kart grunnlag fra c-map ?

 

 

100% enig! :smash::smash::smash::smash::smash::smash::smash:

 

Litt stygt sagt, men går en på grunn... ja du får det du betaler for.

Redigert av Bützfleth 44 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg deler vurderingen av å prøve TIKI.

Dersom man skal starte med å navigere med PC er TIKI etter mitt skjønn noe av det enkleste og mest fullkomne å benytte.

TIKI benytter de gode kartene fra NV-digital. Disse er helt på høyden med kartene fra såvel C-map og Bluechart som Navionics.

Jeg ser at nordan family 27 holder til i Akershus. Dersom du skal ned til Kosterarkipelaget antar jeg at de fire nye Kosterkartene også kan leses av TIKI - men dette har jeg ikke testet ut.

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke dette ...

Hvorfor skal oppegående folk med båter til millioner av kroner spare noen usle tusenlapper ved å benytte ulovlig kopier av kart grunnlag fra c-map ?

 

Nå har ikke jeg nedlastet versjon av c-map, og heller ikke clas ohlson GPS. Har fastmontert kartmaskin og gps med full versjon av C-map. Samme versjon som fler seismiske skip har om bord. Og må si jeg har intrykk av at det nesten ikke er feilmargin. Har prøvd å sjekke mot noen referansepunkter noen ganger. Og er imponert over nøyaktigheten.

 

Men jeg kjenner flere som har nedlastet versjon, og bruker gps som jeg linket til lenger oppe i tråden, Og de er svært fornøyd. Og nøyaktigheten ser ut til å være den samme. Viktigste momentet når det gjelder nøyaktighet, er vel at en har god nok gps. Med den gamle gps`en som var om bord hos meg, var det stor feilmargin på kartmaskinen. Den oppdaterte for skjelden, og hadde for få satelitter inne.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan anbefale kartprogrammet "seaPro 3000 Lite" for PC som inkludert vektoriserte kart for hele Norge("Livechart") koster kr 1500,- inkl. moms(da jeg kjøpte det i 2008). Dette programmet har støtte for GPS, AIS, NAVTEX og autopilot. Det kan blant annet oppgraderes til "seaPro 3000 Standard" slik at det også får støtte for PC-radar og ARPA.

 

"seaPro 3000 Lite" bruker vektoriserte kart fra "Livechart". Disse er av høy kvalitet og er basert på samme rådata som til ENC(Electronic Navigational Chart) kjøpt av Statens kartverk, Sjøkartverket. Men for å holde prisen på et rimelig nivå og logistikken enkel, er disse dataene pakket i et komplett sett for hele Norskekysten. Kartene er for ordens skyld ikke offisielle og oppdaterte elektroniske sjøkart for navigasjon(ENC). Dersom "seaPro 3000 Lite" oppgraderes til "seaPro 3000 Lite +" for ca. kr 1500,- inkl. merverdiavgift, kan derimot programmet vise slike offisielle og oppdaterte ENC i henhold til den internasjonale standarden S-57. Men det spørst om det er verdt å betale ekstra for dette for lystbåtbruk.

 

Jeg har sammenlignet vektorkartene fra "Livechart" flere steder langs kysten av Norge med offisielle og oppdaterte ENC, og må innrømme at jeg er imponert over kartene på alle måter. Programmet "seaPro 3000 Lite" er dessuten brukervennlig. Og når man får både programvare og elektroniske kart av meget høy kvalitet til bare kr 1500,- inkl. moms, synes ihverfall jeg dette er billig.

 

Mer informasjon er tilgjengelig på euronav.no.

 

Jeg benytter en GPS fra Clas Ohlson med USB-plugg og har operativsystemet Windows Vista på min PC.

 

For ordens skyld er en slik løsning med bærbar PC med kartprogram, elektroniske kart og GPS bare et hjelpemiddel, i likhet med en kartplotter for lystbåt, og man må kjenne begrensningene slikt utstyr har. Man bør ha offisielle papirkart om bord i tillegg og heller ikke glemme å navigere visuelt ved hjelp av lykter, sjømerker osv. (Kommersielle norskflaggede fartøy skal ha offisielle og oppdaterte papirkart for det området de seiler i med mindre de har 2 typegodkjente ECDIS med offisielle og oppdaterte ENC og uahvhengig strømforsyning, og ellers tilfredsstiller krav fra IMO, IHO og IEC for slikt utstyr.)

Link to post
Share on other sites

Går det å bruke trådløst nettverk i båten?,må jo vere lettvint å kunne ta med seg pc uten å dra med seg kabelen hvis man har flere styreposisjoner.

WLAN blir vel overkill i denne sammenhengen, men du kan skaffe deg en Bluetooth GPS og en Bluetooth dongle til PCen (om den ikke har innebygget Bluetooth). Det vil løse det problemet du nevner.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg vile gjøre som andre, og anbefalt Seapro 3000 Lite.

Den er meget billig i forhold til hva man får.

Den er, i likhet med Maxsea, en nedskalert versjon av et proffprogram.

Du er heller ikke i lomma på en bestemt kartleverandør.

 

Men, kjernen i en god kartmaskin er posisjonsensoren. Furuno GP-32 er mye GPS mottaker for penga. Eller hvis du sparer på plasse, GPS-124 fra JRC som har mottaker og signalbehandling i antenne huset.

Dette er begge svært gode mottakere med god sjekk og ekskluderingsrutiner for satelittene. JRC bruker den patenterte algoritmen RAIM.

Link to post
Share on other sites

"seaPro 3000 Lite" for PC som inkludert vektoriserte kart for hele Norge("Livechart") koster kr 1500,- inkl. moms(da jeg kjøpte det i 2008).

 

Hvor kan dette kjøpes for en slik pris? Hos Nautisk ser det ut som det koster omlag 1500 for programmet og 1500 for kartet. Er det noen andre steder som har en pakkepris?

Link to post
Share on other sites

Ja du innstalerer programm og kart på den maskinen du vil bruke systemet på. Du kan laste ned programmet og kartene fra netet om du vil og instalere det selv bruker jeg og ha programmet og kartene på en USB pen som backup. For og kjøre programmet trenger du en USB dongel og det der den du må kjøpe.

Link to post
Share on other sites

Fortsett med kartplotteren du er vant med! Ikke lag mer krøll for deg selv med å teste. Spesielt ikke med en tjuvkopi av C-map. Det du ender opp med er å begynne å tvile på det du ser. Hvem har rett? PC eller kartplotter? Eller kanskje øynene?

 

 

:rolleyes: Alltid øynene som har rett !! Selvfølgelig :crazy:

 

skjer kvert år det at folk står med nesa i plotteren og drar rett på moder norge , eller andre båter

:eek:

ja, til Skuddpremie på Hekksjøgeneraler !!

Det er land som er farlig, ikke vann !.

Link to post
Share on other sites

USB dongel - begrepet har jeg sett flere steder, og det kanskje usedvanlig dumt å spørre - men hva er det?

Dongle er et generelt ord for alle løse småduppeditter som skal inn i en port i PCen, f eks modem for mobilt bredbånd, Bluetooth radio, etc. I dette tilfellet er det vel snakk om en "lås" som må plugges inn i PCen for at programvaren skal virke. Kopieringsbeskyttelse, med andre ord.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...