Håp Svart 16.Mai.2009 Del på Facebook Svart 16.Mai.2009 Alle kart kan da ikke være 50m feil og din GPS rett???? Ja du kan lage deg en ny Grønn stake der du mener den skal stå. Da bør du varsle http://www.sjofartsverket.se/ om at staken er ute av kurs og kartet er feil. Hvorfor kan ikke alle kart være feil? Hvis de er basert på samme data har de samme feilen. Og det er ikke noe unikt med Mulligans tilfelle, vet om flere steder staken passeres på feil side (i kartet) eller båten går over land. Kartene er ofte feil, og disse feilene oppdages lett i dag med gps. Allikevel skal man passere staken på riktig side, for det er uhyre sjelden at den er plassert feil i forhold til terrenget. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 16.Mai.2009 Del på Facebook Svart 16.Mai.2009 (redigert) Norske, Svenske og tyske kart er enige om at staken ligger ca. her N58.54.195 E011.02.460 Hvis du hadde noen meters klaring til staken er det ca. 50m feil det er snakk om. Alle kart kan da ikke være 50m feil og din GPS rett???? Den vises helt riktig der i kartet. Men det er ikke der den står i terrenget. At min GPS viser feil ser jeg som svært lite sannsynlig. Særlig i og med at støttemottakerne viser det samme. Men vi får rette kartet slik at det er det som stemmer og ikke terrenget. Jeg ble fortalt ifjor at dette er stort sett rettet opp i dette tilfellet. Gidder ikke oppdatere kartene. Bruker aldri kartmaskina innenskjærs allikevel. Redigert 16.Mai.2009 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 16.Mai.2009 Del på Facebook Svart 16.Mai.2009 Ifølge mitt kart ligger det grønne lateralmerket nord for Brattholmen på 58-54-218 N / 011-02-444 E. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 16.Mai.2009 Del på Facebook Svart 16.Mai.2009 Den vises helt riktig der i kartet.Men det er ikke der den står i terrenget. At min GPS viser feil ser jeg som svært lite sannsynlig. Særlig i og med at støttemottakerne viser det samme. Men vi får rette kartet slik at det er det som stemmer og ikke terrenget. Da har jeg merket av i mine kart, men feilen er jo større enn jeg trodde etter avmerkingen din, det er jo snakk om ca.100m er den ca. her da N58.54.239 E011.02.500 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 16.Mai.2009 Del på Facebook Svart 16.Mai.2009 Ifølge mitt kart ligger det grønne lateralmerket nord for Brattholmen på 58-54-218 N / 011-02-444 E. Det var et nytt kart, da kommer staken 25m syd/øst ifølge mitt kart. Fra din posisjonen får jeg en peiling til den øverste overettlykta på 251,8 grader og avstand 0,695nm. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 16.Mai.2009 Del på Facebook Svart 16.Mai.2009 Til den østlige overrettlykta har jeg peiling 247.2 grader, avstand 0.636 nm. Til den venstre, dvs. høyeste lykta over vannivå har jeg fra grønn lateralstake nord for Brattholmen peiling 247.4, avstand 0.703 nm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Naurstad Svart 16.Mai.2009 Del på Facebook Svart 16.Mai.2009 For å sammenligne kart, her viser posisjon i kartbilde. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 16.Mai.2009 Del på Facebook Svart 16.Mai.2009 Til den venstre, dvs. høyeste lykta over vannivå har jeg fra grønn lateralstake nord for Brattholmen peiling 247.4, avstand 0.703 nm. Det ser rett ut at du er på nordsiden av overett streken til lyktene. I mine kart er den oppgitt til 250 og 251 grader til Naurstad har du to staker i ditt kart? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Naurstad Svart 16.Mai.2009 Del på Facebook Svart 16.Mai.2009 til Naurstad har du to staker i ditt kart? Nei, det i firkanten er info som kommer fram når jeg markerte staken som er sirklet inn. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 16.Mai.2009 Del på Facebook Svart 16.Mai.2009 Kartbladet har desverre en liten vertikal forskyvning. Denne forsvinner ved mindre skala. Har lagt det ut foir å vise sammenligning med de andre kartene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Naurstad Svart 17.Mai.2009 Del på Facebook Svart 17.Mai.2009 På et svensk sjøkart viser staken på 58gr.54,189N-11gr.02,453E Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 17.Mai.2009 Del på Facebook Svart 17.Mai.2009 Har lagt det ut foir å vise sammenligning med de andre kartene. Det som er nytt i det kartet ditt er at overettstreken til lyktene går mitt mellom staken og Brathl.h og ikke opptil den grønne som i de andre karta. Er spent på peilingen på den streken i dit kart, den burde jo være 250 grader. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 17.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2009 Feilene som er nevnt over - er dette typisk rasterkart, eller er det like feil i vektorkart? Bakgrunnen for spørsmålet er at jeg aldri opplevde noen "feilplassering" da jeg benyttet Garmin plotter, mens nå når jeg har rasterkart i Tiki programmet synes jeg, når det er trangt, og det ser mindre presist ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 17.Mai.2009 Del på Facebook Svart 17.Mai.2009 Feilene som er nevnt over - er dette typisk rasterkart, eller er det like feil i vektorkart? Bakgrunnen for spørsmålet er at jeg mens nå når jeg har rasterkart i Tiki programmet synes jeg, når det er trangt, og det ser mindre presist ut. Kosterstaken står på samme stedet i mitt vektorkart . Sån sett er de like. Snakker du om Norskekysten eller Svenskekysten det er stor forskjell på de kartene. Du kan jo bruke Zoon inn i TIKI. MEN I TRANGE FARVANN LESER JEG KARTET SOM OM DET VAR PAPIRKART, OG GLEMMER GPS`n å STOLE BLINDT PÅ GPS`n ER IKKE Å ANBEFALE. Som Ludvik sier. Det er farlig det. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 17.Mai.2009 Del på Facebook Svart 17.Mai.2009 typisk rasterkart, eller er det like feil i vektorkart? Nei, egentlig ikke. Det er samme kartet, men vist på forskjellige måter. Men vi bør se på dette litt historisk. Kartene er ofte over hundre 100 år gamle, og laget med at man målte seg fra punkt til punkt. På land funket dette over all forventning, men når man skulle flytte posisjonen over lange avstander ut i havet oppstod det problemer. Man kan ofte se at fasong og størrelse på ei øy er helt perfekt, men øya ligger på feil sted. Derfor vil også merker og staker relatert til denne øya ligge på feil sted. Disse som målte og tegnet disse kartene har gjort en kjempejobb, og det er bare å ta av seg hatten. Når man så fikk presisjonsnavigasjon sånn som Decca Trisponder og Motorola Miniranger oppdaget man dette og man begynte å korrigere. Men det var allerede så ubegripelig mange kart at det måtte prioriteres. Der store skip ferdees ble tatt først. Idag har man også flyfoto og satelittkart og hjelpe seg med, noe som gjør arbeidet for kartografene enklere. Og selvsagt også GPS med Skyfix, Starfix, RTK og annet. Men som med alt annet, man får hva man betaler for. Det er forskjell på TIKI og SAM Chartpilot. Og det er forskjell på musa til CO og en Ashtech til et par hundre tusen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 17.Mai.2009 Del på Facebook Svart 17.Mai.2009 ...Og det er forskjell på musa til CO og en Ashtech til et par hundre tusen. Kan du forklare dette litt mer for "dummies"? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 17.Mai.2009 Del på Facebook Svart 17.Mai.2009 Men som med alt annet, man får hva man betaler for.Det er forskjell på TIKI og SAM Chartpilot. Og det er forskjell på musa til CO og en Ashtech til et par hundre tusen. Jeg har skrevet det før, men gjentar det her. Presisjonsnavigering med lystbåtutstyr foretas med øyne, eventuellt kikkert. Dette gjelder ikke Mulligan, men han har ikke lystbåt utstyr og likevel skriver han at han "bruker aldri kartmaskina innaskjærs likevel" Kloke ord folkens! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 18.Mai.2009 Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 (redigert) Spurte sjøfartsverket hvor denne stakan skal stå, her er svatet. Pricken ska ha den positionen i verkligheten som den har i vårt sjökort 937 (som har ersatt 935 och 936), 58-54.216N 11-02.446E. ]Så får vi seile bor tom å sjekke posisjonen enten det er med musa til CO, en Ashtech eller en god gammel sekskant, hvis solen skinner da. PS. her en link. http://www.sjofartsverket.se/pages/21081/G...oschyr%20A5.pdf GPS och elektroniska sjökort E-navigatörens 10 budord Redigert 18.Mai.2009 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 18.Mai.2009 Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 Kartet jeg viste har norsk opphav. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 18.Mai.2009 Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 (redigert) Kartet jeg viste har norsk opphav. ser det. her er også et norskt opphav, lagert om til jpg fil og kalibrert av meg i 1999 for Seaclear legg merke til pososjonen på staken. Redigert 18.Mai.2009 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 18.Mai.2009 Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 Og mottageren er? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 18.Mai.2009 Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 Spurte sjøfartsverket hvor denne stakan skal stå, ......58-54.216N 11-02.446E. Da var jo ikke denne beregningen fra innlegg # 53: ....Ifølge mitt kart ligger det grønne lateralmerket nord for Brattholmen på 58-54-218 N / 011-02-444 E..... så gal? ....men jeg har enda ikke skjønt poenget med den musa til CO... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 18.Mai.2009 Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 (redigert) ....men jeg har enda ikke skjønt poenget med den musa til CO... Ikke jeg heller,sakset fra inlegg 65, tror han mener at den CO musa ( clasohlson.no ?) ikke er ........... Du traff bra, og det er det eneste katet jeg har sett som har ovett streken mitt i mellom staken og Brathl. Redigert 18.Mai.2009 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
sunny 73 Svart 18.Mai.2009 Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 Har tre forskjellige bærbare pc`r men syntes skjermen på alle er veldig utydelige ute,er det noen spesefikte maskiner som er bedre egnet utenatat det skal koste sjorta??,hvilken type anbefaller dere? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seasu Svart 18.Mai.2009 Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 Har en eldre Compaq, proff serie som har "matt" skjerm som fungerer i dagslys. Den har også overlevd lett regn/sprut uten problemer Mye bedre som båt pc enn de 2 nyere jeg har, som har "blanke" skjermer. Eldre Thinkpader er også veldig solide. Se etter en brukt med eget skjermkort og litt ram, mer ram sparer harddisk/strøm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.