Jump to content

Kartplotter på PC, diverse spørsmål - fra en nybegynner


nordan family 27

Recommended Posts

Ta en tur til Nautisk Forlag.

Kan anbefale TIKI med kart. Fåes med Oslofjorden til Sverige+Tiki pro+gps mus til 2890,-

Svenskekysten betalte jeg ca 800 for elektroniske+papirkart+los som går ned til Varberg(2007-2008).

Her kan du sikkert få demonstrert kartene+ at Tiki har norsk support.

Om andre kart er bedre vet jeg ikke.

Enig, har selv Tiki Pro og betalte kart fra Nautisk Forlag (har også nettbutikk) som jeg bruker inne, og C.map på plotter (Simrad 44) som jeg bruker på FB. De to kartypene har sine fordele og ulemper, men ellers synes alt som har med planlegging, tidsberegninger, ruter etc. er helt overlegent på Tiki/PC, men skjermen på min bærbare PC egner seg ikke utendørs, ergo. er plotteren best utendørs. Så nå har jeg papirkart, kart på PC og på plotter og lite å skylde på annet enn meg selv dersom jeg skulle ende opp i feil havn.

Link to post
Share on other sites

JRC bruker den patenterte algoritmen RAIM.

Det er det ikke bare JRC som bruker RAIM. Både Garmin, Furuno og andre leverer GPS-mottakere med denne teknologien innebygd. 

 

RAIM står for Receiver Autonomous Integrity Monitoring, og er et system som anvender data fra flere satelitter til å kvalitetssikre posisjonen. Skip som har AIS-transpondere må kringkaste informasjon om GPS'en som anvendes har RAIM innebygd (ved å sette et såkalt RAIM-flag). (Som ikke må forveksles med PA-flag'et som indikerer om posisjonens nøyaktighet er bedre eller dårligere enn 10 meter).

Link to post
Share on other sites

Det er det ikke bare JRC

 

Nå har jeg vel ikke hevdet at de andre ikke har noen Integrity Monitoring.

Litt klønete skriving kanskje.

Men akkurat RAIM er en patentert algoritme som i sin tid kjørte på PC og ble utviklet for å forbedre nøyaktigheten på GPS mottagere i fly siden man ikke har noen referansestasjoner midt over Atlanteren eller midt over Stillehavet.

Alle leverandører av kvalitets mottagere har en eller en annen form for Integrity monitoring. Eller Error Detection and Exclusion.

Link to post
Share on other sites

Låner denne litt...

 

Har en Asus eee pc og en navibe GPS fra CO. Tenkte også å kjøpe Tiki. Noen som har erfaringer med denne kombinasjon, eller har formeninger om den? Har kartplotter, men ønsker denne i tillegg for å få et oversiktsbilde når plotter er "blåst opp". I tillegg er det en grei sikkerhet ved et evnt strømbrudd, da pc'n har inntil 6 timer batteri kapasitet.

Redigert av alfb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke annet enn TIKI Navigator. Punktum.

 

Oppstår det et problem får du hjelå omtrent på øyeblikket og Fred gir seg ikke før det er løst. Senest i dag ga han meg beskjed om at jeg kunne ringe om et oppstått problem til "langt på natt". Sånt liker jeg.

 

(Problemet har opphav i Redmond, Washington, fra et sted under hypofysen til Bill Gates. Helvetes Vista).

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

"Min egen feil". Jeg flyttet "Dokumenter" fra C: til D: pga plassmangel. Ett eller annet fulgte med som ikke burde ha fulgt med. Eller så er det bare noe vanlig renslig godt gammeldags Microsoft-fanenskap. Det har overhodet ingenting med TIKI å gjøre.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

TIKI har vel ikke kart lengre nord...

Fred jobber med en egen versjon for vektorkart, som han håper å lansere i mai. Det tror jeg blir bra!

 

Forøvrig: Den viktigste innvendingen jeg har sett mot Tiki er at den ikke oppfører seg som et Windows-program. For meg er dette den viktigste årsaken til å kjøpe det! Jeg har en gammel bærbar PC som er dedikert til formålet, og som står nede i kabinen - synlig fra cockpit. At jeg kan styre hele programmet med en trådløs mus/trackball passer meg derfor helt glimrende:

 

11092008241.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Neida, de er ikke ubrukelig. Nå har jeg brukt programmet som følger med i flere år. Etter hvert har jo også programmet blitt bedre. Det er bare å installere det og se hva du syns om det.

 

Tiki har flere finesser og jeg har testet Tiki og mener også det er best.

Link to post
Share on other sites

det kartprogrammet som følger gratis medd NV kartene er det helt ubrukelig?

 

 

Nei langt i fra med Chat Navigator LIGHT du kan lage ruter (vet ikke hvor mange) det viser hvor du er og det har peilelinjal så du kommer fra A til B.

 

Kutter GPS`n kan du flytte kartet for hand og lese det som et papirkart.

 

 

Men å sammenligne TIKI med Chat Navigator LIGHT, er som toppserien mot 6 divisjon

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Høres bra ut.

Bruker normalt en Garmin 4008, men trenger å fornye papirkartene mine over Svenskekysten.

Lurte i den forbindelse på å lage meg ett oppbackingssystem på pc, og der er det NV kartene kommer inn i bildet.

Og når de først kommer i hus hadde det jo vært fint om pc kartene kunne fungere greit også uten å måtte handle

et nytt kartprogramm i tillegg.

 

"Men å sammenligne TIKI med Chat Navigator LIGHT, er som toppserien mot 6 divisjon"

Sier meg lite, viser like stor interesse mellom fotball og konas skurekost. :lol:

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

"Men å sammenligne TIKI med Chat Navigator LIGHT, er som toppserien mot 6 divisjon"

Sier meg lite, viser like stor interesse mellom fotball og konas skurekost. :lol:

 

En Lada fra 1960 mot en Skoda 2009 er det bedre? (fins det bedre bil enn Skoda?)

 

http://www.tikinavigator.no/no/index.htm

 

Norsk TIKI Navigator 6.0

 

AIS support.

 

Båtsporing.

 

Avansert merkehåndtering

 

Rute administrator

 

Kart administrator

 

INSTRUMENTER

 

GPS

 

AIS Support

 

Autopilot

 

Logg, Vind, Kompass, Ekkolodd

 

KART-FUNKSJONER

 

BSB, SoftCharts, Nv.digital, Aero, Topo, NavPhoto

 

Antall kartvinduer 3

 

Kart administrator

 

Zoom

 

Båt i senter

 

Max utsikt fremover

 

Aut. skifte til neste kart

 

Digital forstørrelsesglass

 

Legge inn bilder Svenske naturhavner. som et eksempel

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hehe! Glimrende roger-jo.

Har du bruksanvisning på kjerringas skurekost også :wink:

Eller ved nermere ettertanke er det ikke så farlig :cool:

 

Men joda, jeg skjønner at det ene er et skrapet gratisprogramm,

mens det andre er et mer omfattende med vekt på enkel bruk.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Hehe! Glimrende roger-jo.

Har du bruksanvisning på kjerringas skurekost også :wink:

 

Ja da det er så lett så.

Man tager en bøtte fyller den 3/4 med varmt vann har i en skvett flytende grønnsåpe, så er det bare og duppe skurekluten oppi bøtta vri ut det meste av vannet, legge skurekluten rundt skurekosten og vaske i vei, dette gjentas med passende intervaller eller 3-4 m2.

lykke til

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hvordan retter man kart med Tiki?

 

Ps. koriger for feil på GPS`n din ( du går jo på feil side av staken ifølge loggen din) :crazy:

 

Gå inn på Hovedemeny/kart /kartrettelser

 

eller her http://www.tikinavigator.no/no/index.htm

og gå inn på nr 11

 

TIKIs nye, avanserte merkehåndtering

utfordrer hvilket som helst annet navigasjonsprogram.

NYE MERKER:

1. Klikk på kartet - eller legg inn posisjonen

2. Velg ett av 16 ikoner

3. Gi merket et navn - eller aksepter standard

4. Skriv opp til 5 linjer med tekst om du vil

5. Tilknytt opp til 3 bilder til merket

6. Sett en alarm sirkel

7. Plasser merkets navn og tekst der det ikke skjuler noe viktig på kartet

 

MERKE-SØK:

1. Kryss av blant 16 merketyper

2. Begrens søket med opp til 3 søkeord

3. Velg avstand 5, 10, 20, 40 N.m etc.

fra båtposisjon eller senter på aktivt kart.

4. Sortér etter avstand eller alfabetisk.

5. Legg til nye søkeord (så mange du vil)

6. Lagre ethvert søk for senere bruk

 

Når du har valgt merker kan du:

1. Sentrere kartet på et merke

2. Navigere til et merke

3. Redigere merker

4. Lagre i GPX format for eksport

5. Slette merker

 

VISE/SKJULE MERKER:

Etterhvert som du får stadig flere merker, er det fort gjort å forkludre kartet. Men med TIKI's Vis/Skjul merkepanel kan du raskt velge hvilke merker du vil vise eller skjule etter behov.

Du kan også velge å vise kun ikoner, ikoner og navn - eller ikoner, navn og tekst.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ps. koriger for feil på GPS`n din ( du går jo på feil side av staken ifølge loggen din)

 

Det gjør jeg nok ikke. Både primary og secondary plasserte meg der.

Det er feil i kartet rettogslett.

 

Men forstår jeg det sånn at du kan ta fram Efs og rette kartene i henhold til den?

Korrigere for staker som har flyttet seg osv?

Link to post
Share on other sites

Det er feil i kartet rettogslett.

 

 

Hum…………….. De datane du oppgav N58.54.2110 E011.02.4492 viser tydelig at loggengen er på

 

feil side av staken og du var på rettside?

 

 

 

Norske, Svenske og tyske kart er enige om at staken ligger ca. her N58.54.195 E011.02.460

 

Hvis du hadde noen meters klaring til staken er det ca. 50m feil det er snakk om.

 

 

 

Alle kart kan da ikke være 50m feil og din GPS rett????

 

Ja du kan lage deg en ny Grønn stake der du mener den skal stå.

 

Da bør du varsle http://www.sjofartsverket.se/ om at staken er ute av kurs og kartet er feil.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...