Jump to content

Kartplotter på PC, diverse spørsmål - fra en nybegynner


nordan family 27

Recommended Posts

bedre egnet utenatat det skal koste sjorta??,hvilken type anbefaller dere?

 

Har en Compaq armada 7400 fra 1999 matt skjerm ( på meg virker det som at matte skjermer er best) som er bra koplet på en Samsung SyncMatrer510N som jeg bruker ute/oppe.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er fantastisk dette med disse kartene. Dette er noe som er utviklet for skattebetalernes regning, alleikevel forlanger man penger for det. Dette burde vært gratis, eller ihvertfall nesten. Jeg har ingen betenkeligheter med å laste det ned. C map på laptop fungerer fint for meg også. Synes det er greit med den løsningen fremfor å bruke veldig mange penger på kartplotter og kartprogramvare :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Inntektene fra salget av disse kartene går til å utføre nye oppmålinger.

På den måten belastes ikke de som ikke bruker disse produktene med utgifter over skatteseddelen.

Kartprogrammer er utviklet av private firma som har hatt utgifter med utviklingen. Det finnes ikke noe offentlig utviklet kartprogramm.

Å bruke disse kartene og programmene er reinhekla tjuveri.

Link to post
Share on other sites

Tror mange kjører pirat fordi det er skapt et vrangbilde av prisen på å kjøpe kart og kartprogram. Det koster faktisk ikke mer enn 1500 kr for både program og oppdaterte vektorkart for norskekysten. Ble selv veldig overrasket når jeg oppdaget dette (Seapro 3000 Lite med Livechart norgespakke). Ikke fått testet programmet så veldig mye enda men synes dette ser svært svært bra ut. Sammen med en bærbar Acer Aspire One som nå koster kr 1700 får man altså en komplett pakke for under 4000 inkludert pc.

Link to post
Share on other sites

Det koster faktisk ikke mer enn 1500 kr for både program og oppdaterte vektorkart for norskekysten. Ble selv veldig overrasket når jeg oppdaget dette (Seapro 3000 Lite med Livechart norgespakke).. Sammen med en bærbar Acer Aspire One som nå koster kr 1700 får man altså en komplett pakke for under 4000 inkludert pc.

 

Og enda klage de.

Tidene forandrer seg i 1999 kostet en Compaq Armada 7400 366MHz intel mobile Pentium ll 128 MB, 10GB MS, WIN95 2xDVD.90 intrn modem. kr 28.800. (måtte slutte og røyke et år før)

Men så var/er Seaclear gratis. og en ble kjent på kysten når en måtte lage alle kartene selv.

I dag kan en kjøpe BSB kart til Seaclear.

 

Men favoritt programmet er TIKI

 

Ps. med kartene som Gunga Din anbefaler

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Og mottageren er?

Unnskyld fulgte ikke med.

 

Dette er ikke all verden og de viser det samme kan være forskjell på 3-4 desimalen.

En micrologic for fly båt og bil, en Gilsson, en gm621 gps, en BU-353GPS Receiver

 

og noe bacup, men ingen fra CO men ikke langt unna.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

det her tycker jeg er det mest prisvärda alternativet

 

ett enkelt navprogram + digitale kart + papirkart = 750 kr....... :smiley:

 

Prisen er det ikke så mye å si på. Men kartene er ikke oppdaterte til den datoen nv.digital påstår de er, om opplysningene i denne tråden stemmer:

 

BSB kart fra nv.digital

 

Hvor mye kan man da "stole på" resten av kartmateriellet til NV Verlag? Jeg vet selvsagt at man skal benytte offisielle papirkart i tillegg da kartene fra nv.digital ikke er offisielle og oppdaterte, men likevel blir jeg skeptisk.

Link to post
Share on other sites

Hvor mye kan man da "stole på" resten av kartmateriellet til NV Verlag? Jeg vet selvsagt at man skal benytte offisielle papirkart i tillegg da kartene fra nv.digital ikke er offisielle og oppdaterte, men likevel blir jeg skeptisk.

 

Rasterkart er scannede kopier av de offisielle (papir) sjøkartene. De er altså akkurat like nøyaktige som papirkartene.

 

 

Dessverre godtar ikke det norske sjøkartverket rasterkart. Dette sannsynligvis fordi de ønsker at alle skal bruke vektoriserte kart. Det hadde vært en enkel sak for sjøkartverket å scanne papirkartene etterhvert som det kommer rettelser, og å gjøre disse scannede kopiene tilgjengelig elektronisk. I stedet har man overlatt slike tjenester til private firma, som av økonomiske profitthensyn ikke er motivert til å sørge for kontinuerlig oppdaterte kart.

 

De offisielle sjøkartene er finansiert av oss skattebetalere. Vi burde derfor ikke betale en gang til for dem.

Link to post
Share on other sites

Rasterkart er scannede kopier av de offisielle (papir) sjøkartene. De er altså akkurat like nøyaktige som papirkartene.

 

Jeg vet utmerket godt hva rasterkart er. Og jeg stiller heller ikke spørsmål ved nøyaktigheten i et rasterkart kontra et papirkart. Problemet slik jeg ser det, er at nv.digital her gir ut kart som skal være oppdatert 01.01.2009, men som altså ikke er det likevel. Og det inngir ikke tillit, og jeg blir skeptisk til både papir- og rasterkart fra NV Verlag.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da har jeg hatt TIKI og kart fra NV og GPS fra Haicom (pakkeløsningen) i noen måneder. Jeg sitter med et bestemt inntrykk av at båtens posisjon systemtatisk og konsekvent er 15 til 30 meter lengre nord-øst enn virkeligheten. Dette gjelder alle steder hvor det er observerbart (trange sund utenfor Sandvika, Hvaler-områdene etc) hvor programmet viser at båtens posisjon ikke er midt i de trange sundene - men nord-øst på land. Hvilke ikke er tilfellet. Noen andre med tilsvarende vedvarende feil? Litt kjedelig - kan det skyldes at GPSen rett og slett er for dårlig?

Link to post
Share on other sites

? Litt kjedelig - kan det skyldes at GPSen rett og slett er for dårlig?

 

Neppe GPS'en sin feil. Hvis dette er en konsekvent feil høres det mer ut som at det er en datum-feil dvs. et avvik i referansesystemet på kartet. Er ikke så kjent med de kartsystemene du nevner, bruker de WGS 84 datum elle rnoe annet? Er GPS'en satte på et datumsystem og kartet et annet får man typsik et systematisk avvik. men selv om det står WGS 84 vil det være systematiske feil. 15-30 meter er uansett ikke mye- du bør alltid regne med noen 100 m. feilmargin på feil i kartgrunnlaget.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/World_Geodetic_System

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

15-30 meter er uansett ikke mye- du bør alltid regne med noen 100 m. feilmargin på feil i kartgrunnlaget.

 

Det kan jo så være - dette er jo kun et hjelpemiddel. Men jeg opplevde aldri dette med mit forrige system; Garmin C 172. Observerte aldri noen tilsvarende avvik der, og er litt fristet til å gå tilbake til det igjen.

Link to post
Share on other sites

Jeg sitter med et bestemt inntrykk av at båtens posisjon systemtatisk og konsekvent er 15 til 30 meter lengre nord-øst enn virkeligheten.
Dette er en typisk feil om datum ikke samsvarer mellom GPS og kartprogrammet. Normalen i dag er WGS-84 og jeg mener Haicom GPSen er satt opp med dette som standard. Kjenner ikke Tiki men det første jeg ville gjort var å lete gjennom manual/menyer etter oppsett av kartdatum. Kartene må også være kalibrert ihht. WGS-84.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...