Jump to content

verksted ute av stand til å reparere mercury 135hk 1999

Bearded Beast

Recommended Posts

nei dt er nå så men amerikansk er nå ikkje akkurat kjent for å være mest feilfritt på nåke som helst :wink:

ja hvor mange timer de holdt på veit eg ikkje men de holdt til de var tom for ideer. vanskelig med videre feilsøking uten å ha deler å bytteprøve med. nei eg e tom iallefall

Redigert av Korsnes (see edit history)

jeg har vært borti et sjeldent tilfelle på en vw golf (ja en bil) som oppførte seg lignende, da var det den ene coilen som fungerte, men fungerte ikke slik den skulle. Motoren gikk faktisk renere når den ene coilen ble koblet ut. Verkstedet brukte lang tid på å finne ut feilen siden alle coilene så ut til og virke og datamaskinene de brukte ikke fant noen feil. Etter en ny coil gikk den som en kule.

Kan det være lignende problem siden verkstedet ikke finner feilen??

Japansk?? Er nok ikke feilfrie de heller selv om japsemenigheten her inne tror det :giggle:

Nei, ikke feilfrie, men alt i alt tror jeg driftssikkerheten til Yamaha, Suzuki, Honda og tar gjerne også med Tohatsu er helt på topp. Dette er en subjektiv påstand jeg ikke kan dokumentere, bare en magefølelse etter å ha lest en del innlegg og snakket med brukere gjennom mange år og ikke minst egne erfaringer. Driftsikkerhet og holdbarhet er et viktig poeng når en skal handle motor og dette er det lagt alt for lite vekt på i tester og omtaler av motorer. Da er det fabrikknye motorer der toppfart, støynivå og drivstofforbruk er eneste kriterier. Og forskjellene er gjerne marginale. Da er det langt viktigere å tenke at dette er motorer en skal leve med og ha tillitt til at de fungerer år etter år. Det hadde vært interessant med en brukerundersøkelse på 10 år gamle motorer av lik størrelse og ca. tilsvarende antall kjørte timer.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Nei, ikke feilfrie, men alt i alt tror jeg driftssikkerheten til Yamaha, Suzuki, Honda og tar gjerne også med Tohatsu er helt på topp.

Hei `roesok`, når du tar med Tohatsu på din liste er du vel klar over at Mercury er i gode hender :lol: , da Tohatsu nå produserer 4-taktmotorer fra 30 hk og nedover for Mercury. :flag:

Hei `roesok`, når du tar med Tohatsu på din liste er du vel klar over at Mercury er i gode hender :lol: , da Tohatsu nå produserer 4-taktmotorer fra 30 hk og nedover for Mercury. :flag:

OK 'chagall', det høres betryggende ut. :wink:

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Dette med tillit til motormerker er gjerne noe en drar med seg fra unge år. I mitt tilfelle var det tre merker som dominerte da jeg var guttunge; Johnson, Evinrude og Mercury. Og de svarte Mercury-motoreren var tøffest i klassen. Chrysler var også populær, husker en stor 105 hk de hadde som solgte bra.

Det aller meste av motorer på den tiden var allikevel 3-4 hk som en satte på færingen. Dessuten ble det solgt en god del av jugoslaviske Tomos, og svenske Crescent og Arcimedes Penta.

Så kom introduksjonen av japanske motorer. Først noen luftavkjølte bråkebøtter, så mer og mer vannavkjølt og også 4-takt. Og det ble mindre og mindre at en stoppet midtfjords og dro og dro i startsnora, som ofte var tilfelle med de førstnevnte motorene. Fra midten av 70-tallet har vel Yamaha vært mest solgt i landet. Og personlige erfaringer med Yamaha og Mariner (som vel var Yamaha-motor) gjorde at jeg fikk tillit til at dette var motorer med gode komponenter og som var solid skrudd sammen. Senere har et par Honda vist tilsvarende grad av kvalitet. Men ingen ting er feilfritt, så min 10 år gamle 115 hk kan gjerne feile i sommer, det har jeg ingen garanti for...

Av de motorene som selges i dag vil jeg tro kvaliteten er temmelig jevnbyrdig, men personlige erfaringer og oppfatninger sitter gjerne godt i. Men ikke værre enn at jeg ved neste korsvei kan velge en Mercury - eller Evinrude. Men det er en liten vei å gå...

For 15 år siden var det utenkelig å kjøpe en Skoda, i dag kan jeg gjerne gjøre det. Det handler om at merket over tid har greid å omskape et dårlig rykte til et bilmerke som regnes som kvaliet og som en kan stole på. Det samme må være mulig også når det gjelder utenbords.

hva er desse elektroniske styrekretsene for noe da og hvor finner eg de hen? er dette en del av ECUen eller snakker vi separat elektronikk?

der er jeg blank gitt - var verkstedet som forklarte det slik til meg.

har du ikke mulightere åspørre på verkstedet om der eer en slik styrekrets pr sylinder på din motor ?

( er jo litt eldre forstod jeg ? ) ?

Jeg har brukt Ravns Garage til levering av deler til Mercury. Bra service og gode priser. Hadde tydeligvis også fagkunnskap ;-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Nei, mente ikke å sende den.

Men jeg ringte dem da jeg hadde en feil med min Mercury som de bare feilsøkte "i hodet". Bestilte del fra dem med returrett om den ikke var løsningen. Slapp å sende i retur for å si det slik...

Mulig de kan sende deg coil som du kan teste?

Hør med dem. De har tydeligvis fagkunnskap til å feilsøke "på avstand".

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

nei for å sende skiten dit blir uansett ikkje aktuelt :wink: får eg den fra gards så vil eg ikkje sjå den her igjen..

Hei `Korsnes`, var det denne motoren du prøvde å selge meg for ca: 1 år siden.? :eek: Jeg var seriøst interessert, men den hadde 25" stamme som ikke passet på min båt. Ville fulgt tipset til "Grand Banks jr" og tatt en tlf. til Ravns Garage . Håper du finner ut av problemet

nja så vidt eg huska så var det du so var intr. skreiv bare den går billig om noen er intr eg :wink: joda men det var jo mht problemer debatten kom opp da og så. men plutselig gikk de over og eg hadde vel ikkje vett til å selge mens den virket :giggle:

25" stamme er igrunn ikkje noe problem anna enn det spruter litt ekstra. men da ser jo kjentfolk hvem som kommer :tongue:

så det er Ravns som er stedet altså. hmm får sende de en link til denne tråden da :lol:

Kjenner ikke til Optimax men høres jo ut som det er temp avhengig.

Elektronikken er bla avhengig av at følere fungerer korrekt. Har du feks sjekket/testet vanntempføleren? Elektronikken kan bare sjekke om det er brudd føleren og ikke om føleren gir feil "motortempverdi".

hva er desse elektroniske styrekretsene for noe da og hvor finner eg de hen? er dette en del av ECUen eller snakker vi separat elektronikk?

Antar at det menes coilens driver elektronikk, er nå på mange motorer integrert sammen med coilen.

Hva har du tenkt å gjøre da ??, hva har DU mulighet til å gjøre ?? har liggende endel data på Optimax motorene, er en del en kan sjekke ut selv med enkle midler ( multimeter, stroboskop lampe ( tennings lampe )).

Jeg kan sikkert overtales til å kjøpe at motoren som en billig delemotor :yesnod:

Arne Kjetil

delemotor du. om man finner feilen på den så er den god som gull. :cool: joda har multimeter og alt ellers. mangla bare arbeidslyst. man har da annen båt :wink: joda, har du noen gode tips på kor en skal angripe saken da?

hva jeg kan gjøre ja. nei si det. skandalen er jo at merkeverkstedet kasta inn håndkleet. mercury er mao null verdt i Norge idag

delemotor du.

:lol: , pr idag er det en delemotor, den KAN bli noe annet......hvis..

joda, har du noen gode tips på kor en skal angripe saken da?

Er jo endel sensorer og elektroniske komponenter som kan testes, eventuelt justeres....

Har liggende en 20 > 80 MB med service manualer for Optimax motoren ( PDF filer ), inneholde mye info... må bare begynne i den ene enden .

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...