Jump to content

sirkulasjonspumpe på varmtvannsbereder


Jernklumpen

Recommended Posts

lurte på om jeg får raskere varmtvann med en sirkulasjonspumpe fra kjølevannet på motoren? og kan jeg evt sette på pumpen når jeg har brukt opp varmtvannet når motoren fortsatt er varm? mercruiser 350 mag motor.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Det er nok tvilsomt at du får. Når vannet sirkulerer tregere, går det ikke nødvendigvis veldig mye tregere å varme opp fordi vannet får tid til å avgi mer av varmeenergien. Det betyr bare at det varme kjølevannet som returnerer til motoren er kaldere enn det ville vært med en raskere sirkulasjon.

 

Men går sirkulasjonen så tregt at vannet i sløyfa har avgitt det som er mulig av varme lenge før den er ferdig med runden, stiller det seg jo annerledes, men da skal det gjerne gå veeeldig tregt.

 

Hvor lang tid tar oppvarmingen da? Er det tiden det tar eller er det at det aldri blir skikkelig varmt som er problemet?

Link to post
Share on other sites

vannet blir varmt på ca 1times kjøring i sakte fart, har ikke prøvet i planingsfart ennå pga sjøsatt 1mai. men hva trur du om og ha sirkulasjonspumpe i gang etter varmtvann er brukt opp og motoren er fortsatt varm? vil dette kjølevannet greie og varme opp så en person til får dusjet?

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Kanskje, kanskje ikke. Det vannet i motoren mister fort mye av varmen, da den varmer opp resten av motorblokka. Plutselig er det 75 grader varme vannet bare 60 grader. Så skal dette 60 graders vannet sirkulere i en tank med pisslunka vann. Temperaturforskjellen er ikke veldig stor og etter en liten stund er kanskje bare vannet 50 grader i motorblokka. Da får man ikke avgitt vedlig mye varme.

 

Men 50 graders vann gjør jo også nytten og burde ikke ha noe problem med å holde vannet i berederen på drøye 30 grader en lang stund.

Men er det verdt bryderiet? Er det verdt strømforbruket? En svart plastdusjbag a la solarshower på dekket gjør jo også nytten.

 

Du får fintenke litt og vurdere hvor mye den siste dusjingen er verdt for deg.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

har satt på sirkulasjonspumpe på kjølevannet og nå blir vannet dobbelt så fort varmt,, blir varmt på ca 25min ved rolig kjøring...

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Jeg skal også motere sirkulasjonspumpe og har følgende spørsmål. Hvor mange liter i minuttet skaffer sirkulasjonspumpen og på hvilken side av varmtvannstanken er sirkulasjonspumpen montert? Mellom ut fra motoren og varmtvannstanken eller etter varmtvannstanken og inn på den kalde siden av motoren?

Link to post
Share on other sites

Det betyr fint lite hvilken av slangene pumpen monteres i men den må pumpe samme vei som vannet sirkulerer naturlig/av motorens vannpumpe.

 

Jeg hadde stor suksess med sirkulasjonspumpe på en tidligere båt, fikk varmtvann langt raskere enn uten. Denne båten hadde skilledioder i ladekretsen og jeg tok strøm til sirkulasjonspumpen (via sikring) fra ledningen fra dynamoen til skilledioder. På den måten gikk sirk.pumpen så lenge dynamoen ladet uten at jeg trengte å gjøre noe som helst :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Nei, ingen fare dersom pumpen går riktig vei da.

Det bare bedrer kjølingen at vannet avgir varme til berederen.

 

Som regel tas varmtvannet ut enten på varmeveksleren og retur til vannpumpe, eller fra vannpumpeutgang med retur til inngang. Hvis det er "sug"/indertrykk fra en sirkulasjonspumpe øker det undertrykket i vannpumpa osv...

Link to post
Share on other sites

På motoren min er uttaket til berederen et grenuttak på vannpumpa. Jo mer vann jeg tar ut her til å varme opp andre formål (varmtvann, varmeregister), jo mindre vann blir kjølt på den konvensjonelle måten i varmeveksleren. Bereder og varmeregister er jo i prinsippet også varmevekslere, det er bare snakk om hvor motoren skal kvitte seg med varmen. Alt vanne sirkulerer jo i motoren, det er bare utenfor motoren (kjølesiden) vannet går i paralell.

Link to post
Share on other sites

Det stemmer, men det er samme pumpe. Alt skal gjennom den der det blandes.

 

Det er ikke mindre vann, fordi motoren blir etterfylt med volumet som er i paralellsystemet. Ekstra pumpe gir ekstra sirkulasjon i tillegg.

Link to post
Share on other sites

Det jeg tenkte på var at noen motorer har uttak rett etter selve pumpa og retur like før pumpa. Dvs. at det som går gjennom v.v.bereder ikke går gjennom motoren.

 

Hvis en ekstra sirkulasjonspumpe trakk like stor volumstrøm som selve hovedpumpa, ville all kjølevæska "svinge av", og den som egentlig skulle gjennom selve motoren og dens varmevekslere kunne stoppe opp. Men da må man sikkert bruke en kraftig pumpe på den v.v.bereder-kretsen...

 

Jeg tipper at det blir liten volumstrøm på den kretsen som går gjennom v.v.bereder sammenlignet med selve motoren. Særlig når det virkelig trengs, for da går jo hovedpumpa veldig fort. Den ekstra pumpa har vel konstant hastighet.

 

Og problemstillingen er uaktuell for motorer hvor koblingene er slik at all kjølevæsken som hovedpumpa flytter på må gå gjennom selve motoren uansett.

 

Det var bare en tanke. Ikke meningen å skremme noen bort fra gode løsninger :crazy:

Link to post
Share on other sites

Hvis en ekstra sirkulasjonspumpe trakk like stor volumstrøm som selve hovedpumpa, ville all kjølevæska "svinge av", og den som egentlig skulle gjennom selve motoren og dens varmevekslere kunne stoppe opp. Men da må man sikkert bruke en kraftig pumpe på den v.v.bereder-kretsen...

 

Tanken er ikke dum den, det er bare det at hvis det var slik ville bare sirkulasjonsvannet til berederen blitt kaldere og kaldere for hver runde. Siden dette vanet blandes med motorens kjølevann i motorens sirkulasjonspumpe, så er effekten nødt til å påvirke motorens kjølevann positivt.

Link to post
Share on other sites

Jeg følte meg litt teit når jeg leste det der, men etterpå var det et par ting som slo meg.

Om det er filosofering eller kverulering kan jo diskuteres forsåvidt... :lol:

 

Når varmtvannet i den isolerte berederen er ferdig varmet er det vel begrenset med kjøling derfra, særlig med uttak og retur på selve pumpa helt foran på motoren.

I tillegg, hvis volumstrømmen på ekstrapumpa er akkurat lik hovedpumpas, blir jo uansett kjølevæsken i topplokket og blokka stillestående. Litt miks pga. turbulens i selve forgreiningspunktet vil jo ha begrenset spredningsevne.

 

Er nok mest kverulering, ja... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner hovedsakelig til Yanmar motorene, særlig 6LYA-STE. Her er det grei sirkulasjon av kjælevæsle på ferskvannssiden.

Trykket ved utgangen av motoren i dens øvre del er omlag 0.8 bar om jeg ikke kusker feil. Det er uttak til andre varmevekslere om man ønsker det, eller utelukkende intern varmesløyfe i motoren. Uansett hvilket turtall jeg seiler på overstiger aldri varmen på motoren 78 grader C.

Denne varmen fordeles også til varmevekslere om man har det ombord.

Link to post
Share on other sites

så er effekten nødt til å påvirke motorens kjølevann positivt.

Dette er nok feil, beredersløyfen vil kunne gi redusert kjøling av motoren, men det har bare betydning dersom kjølesystemet i utgangspunktet er marginalt . Altså lite å gå på ved full belastning av motoren.

 

Skrevet noe om dette her.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

monterte slanger fra motor til vv bereder uten sirk pumpe først, da finner du retningen på kjølevannet(den som er varmest kommer fra motor) det er pil på sirkulasjonspumpen som forteller retning. har ikke ferskvannskjøling på min og dette fungerer fint..

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Jeg har satt berederen, og et varmeregister til oppvarming av båten, i serie med kjølingen av motoren. Alt vannet passerer gjennom denne sløyfen, før det går gjennom varmeveksleren for å bli avkjølt, og og så gå inn i motoren igjen. På varmeregisteret sitter en elektrisk vifte, som jeg må slå på for å få varmen ut i båten

Link to post
Share on other sites

Låner denner tråden for å be om kommentarer til dette systemet, som jeg planlegger til den nye båten min (31 for motorbåt) som nå er kommet hjem. Systemet skal ferdigkobles i løpet av høsten.

 

Bildet gjenspeiler den fysiske plasseringen av hovedkomponentene som allerede er på plass, slik at Webastoen og defrosteren står på den ene siden av båten, mens vannvarmeren og luftvarmeren på den andre siden. Det er derfor begrensete muligheter for å stokke om rekkefølgen på komponentene uten å få veldig kompliserte slangeføringer.

 

Boosterpumpa er ikke montert enda. Er ikke helt sikker på om jeg trenger den? Er heller ikke sikker på om den eventuelt bør startes manuelt eller automatisk.

 

heating_system1.jpg

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...