Jernklumpen Startet 5.Mai.2009 Del på Facebook Startet 5.Mai.2009 lurte på om jeg får raskere varmtvann med en sirkulasjonspumpe fra kjølevannet på motoren? og kan jeg evt sette på pumpen når jeg har brukt opp varmtvannet når motoren fortsatt er varm? mercruiser 350 mag motor. Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Svart 5.Mai.2009 Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 Det er nok tvilsomt at du får. Når vannet sirkulerer tregere, går det ikke nødvendigvis veldig mye tregere å varme opp fordi vannet får tid til å avgi mer av varmeenergien. Det betyr bare at det varme kjølevannet som returnerer til motoren er kaldere enn det ville vært med en raskere sirkulasjon. Men går sirkulasjonen så tregt at vannet i sløyfa har avgitt det som er mulig av varme lenge før den er ferdig med runden, stiller det seg jo annerledes, men da skal det gjerne gå veeeldig tregt. Hvor lang tid tar oppvarmingen da? Er det tiden det tar eller er det at det aldri blir skikkelig varmt som er problemet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jernklumpen Svart 5.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 vannet blir varmt på ca 1times kjøring i sakte fart, har ikke prøvet i planingsfart ennå pga sjøsatt 1mai. men hva trur du om og ha sirkulasjonspumpe i gang etter varmtvann er brukt opp og motoren er fortsatt varm? vil dette kjølevannet greie og varme opp så en person til får dusjet? Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Svart 6.Mai.2009 Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 Kanskje, kanskje ikke. Det vannet i motoren mister fort mye av varmen, da den varmer opp resten av motorblokka. Plutselig er det 75 grader varme vannet bare 60 grader. Så skal dette 60 graders vannet sirkulere i en tank med pisslunka vann. Temperaturforskjellen er ikke veldig stor og etter en liten stund er kanskje bare vannet 50 grader i motorblokka. Da får man ikke avgitt vedlig mye varme. Men 50 graders vann gjør jo også nytten og burde ikke ha noe problem med å holde vannet i berederen på drøye 30 grader en lang stund. Men er det verdt bryderiet? Er det verdt strømforbruket? En svart plastdusjbag a la solarshower på dekket gjør jo også nytten. Du får fintenke litt og vurdere hvor mye den siste dusjingen er verdt for deg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jernklumpen Svart 14.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 har satt på sirkulasjonspumpe på kjølevannet og nå blir vannet dobbelt så fort varmt,, blir varmt på ca 25min ved rolig kjøring... Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post Share on other sites More sharing options...
arno Svart 14.Juli.2009 Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 Jeg skal også motere sirkulasjonspumpe og har følgende spørsmål. Hvor mange liter i minuttet skaffer sirkulasjonspumpen og på hvilken side av varmtvannstanken er sirkulasjonspumpen montert? Mellom ut fra motoren og varmtvannstanken eller etter varmtvannstanken og inn på den kalde siden av motoren? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 14.Juli.2009 Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 Det betyr fint lite hvilken av slangene pumpen monteres i men den må pumpe samme vei som vannet sirkulerer naturlig/av motorens vannpumpe. Jeg hadde stor suksess med sirkulasjonspumpe på en tidligere båt, fikk varmtvann langt raskere enn uten. Denne båten hadde skilledioder i ladekretsen og jeg tok strøm til sirkulasjonspumpen (via sikring) fra ledningen fra dynamoen til skilledioder. På den måten gikk sirk.pumpen så lenge dynamoen ladet uten at jeg trengte å gjøre noe som helst Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
arnearmoa Svart 14.Juli.2009 Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 (redigert) Jeg antar kjølevæsken strømmer gjennom motor og v.v.bereder i parallell. Fins det noen fare for at en slik ekstrapumpe "spiser for mye", slik at selve motoren får mindre enn den burde få? Jeg bare grubler...... Redigert 14.Juli.2009 av arnearmoa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Miss Amalie Svart 14.Juli.2009 Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 Nei, ingen fare dersom pumpen går riktig vei da. Det bare bedrer kjølingen at vannet avgir varme til berederen. Som regel tas varmtvannet ut enten på varmeveksleren og retur til vannpumpe, eller fra vannpumpeutgang med retur til inngang. Hvis det er "sug"/indertrykk fra en sirkulasjonspumpe øker det undertrykket i vannpumpa osv... Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 14.Juli.2009 Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 På motoren min er uttaket til berederen et grenuttak på vannpumpa. Jo mer vann jeg tar ut her til å varme opp andre formål (varmtvann, varmeregister), jo mindre vann blir kjølt på den konvensjonelle måten i varmeveksleren. Bereder og varmeregister er jo i prinsippet også varmevekslere, det er bare snakk om hvor motoren skal kvitte seg med varmen. Alt vanne sirkulerer jo i motoren, det er bare utenfor motoren (kjølesiden) vannet går i paralell. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Miss Amalie Svart 14.Juli.2009 Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 Det stemmer, men det er samme pumpe. Alt skal gjennom den der det blandes. Det er ikke mindre vann, fordi motoren blir etterfylt med volumet som er i paralellsystemet. Ekstra pumpe gir ekstra sirkulasjon i tillegg. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post Share on other sites More sharing options...
arnearmoa Svart 14.Juli.2009 Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 Det jeg tenkte på var at noen motorer har uttak rett etter selve pumpa og retur like før pumpa. Dvs. at det som går gjennom v.v.bereder ikke går gjennom motoren. Hvis en ekstra sirkulasjonspumpe trakk like stor volumstrøm som selve hovedpumpa, ville all kjølevæska "svinge av", og den som egentlig skulle gjennom selve motoren og dens varmevekslere kunne stoppe opp. Men da må man sikkert bruke en kraftig pumpe på den v.v.bereder-kretsen... Jeg tipper at det blir liten volumstrøm på den kretsen som går gjennom v.v.bereder sammenlignet med selve motoren. Særlig når det virkelig trengs, for da går jo hovedpumpa veldig fort. Den ekstra pumpa har vel konstant hastighet. Og problemstillingen er uaktuell for motorer hvor koblingene er slik at all kjølevæsken som hovedpumpa flytter på må gå gjennom selve motoren uansett. Det var bare en tanke. Ikke meningen å skremme noen bort fra gode løsninger Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Miss Amalie Svart 14.Juli.2009 Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 Hvis en ekstra sirkulasjonspumpe trakk like stor volumstrøm som selve hovedpumpa, ville all kjølevæska "svinge av", og den som egentlig skulle gjennom selve motoren og dens varmevekslere kunne stoppe opp. Men da må man sikkert bruke en kraftig pumpe på den v.v.bereder-kretsen... Tanken er ikke dum den, det er bare det at hvis det var slik ville bare sirkulasjonsvannet til berederen blitt kaldere og kaldere for hver runde. Siden dette vanet blandes med motorens kjølevann i motorens sirkulasjonspumpe, så er effekten nødt til å påvirke motorens kjølevann positivt. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post Share on other sites More sharing options...
arnearmoa Svart 14.Juli.2009 Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 Jeg følte meg litt teit når jeg leste det der, men etterpå var det et par ting som slo meg. Om det er filosofering eller kverulering kan jo diskuteres forsåvidt... Når varmtvannet i den isolerte berederen er ferdig varmet er det vel begrenset med kjøling derfra, særlig med uttak og retur på selve pumpa helt foran på motoren. I tillegg, hvis volumstrømmen på ekstrapumpa er akkurat lik hovedpumpas, blir jo uansett kjølevæsken i topplokket og blokka stillestående. Litt miks pga. turbulens i selve forgreiningspunktet vil jo ha begrenset spredningsevne. Er nok mest kverulering, ja... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 14.Juli.2009 Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 Jeg kjenner hovedsakelig til Yanmar motorene, særlig 6LYA-STE. Her er det grei sirkulasjon av kjælevæsle på ferskvannssiden. Trykket ved utgangen av motoren i dens øvre del er omlag 0.8 bar om jeg ikke kusker feil. Det er uttak til andre varmevekslere om man ønsker det, eller utelukkende intern varmesløyfe i motoren. Uansett hvilket turtall jeg seiler på overstiger aldri varmen på motoren 78 grader C. Denne varmen fordeles også til varmevekslere om man har det ombord. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 14.Juli.2009 Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 så er effekten nødt til å påvirke motorens kjølevann positivt. Dette er nok feil, beredersløyfen vil kunne gi redusert kjøling av motoren, men det har bare betydning dersom kjølesystemet i utgangspunktet er marginalt . Altså lite å gå på ved full belastning av motoren. Skrevet noe om dette her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jernklumpen Svart 9.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2009 monterte slanger fra motor til vv bereder uten sirk pumpe først, da finner du retningen på kjølevannet(den som er varmest kommer fra motor) det er pil på sirkulasjonspumpen som forteller retning. har ikke ferskvannskjøling på min og dette fungerer fint.. Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post Share on other sites More sharing options...
Regina III Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Jeg har gjort det stikk motsatte, satt inn en magnetventil i sløyfe bereder/motor for å HINDRE at bereder mister varmen til motorblokk. Ventilen er kun åpen når motor er varmere enn bereder. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kompismannen Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Fungerer dette på en måte som en en termostat for motorer? Hvor får man tak i slikt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arkmarin Svart 10.August.2009 Del på Facebook Svart 10.August.2009 Jeg har satt berederen, og et varmeregister til oppvarming av båten, i serie med kjølingen av motoren. Alt vannet passerer gjennom denne sløyfen, før det går gjennom varmeveksleren for å bli avkjølt, og og så gå inn i motoren igjen. På varmeregisteret sitter en elektrisk vifte, som jeg må slå på for å få varmen ut i båten Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 14.August.2009 Del på Facebook Svart 14.August.2009 Låner denner tråden for å be om kommentarer til dette systemet, som jeg planlegger til den nye båten min (31 for motorbåt) som nå er kommet hjem. Systemet skal ferdigkobles i løpet av høsten. Bildet gjenspeiler den fysiske plasseringen av hovedkomponentene som allerede er på plass, slik at Webastoen og defrosteren står på den ene siden av båten, mens vannvarmeren og luftvarmeren på den andre siden. Det er derfor begrensete muligheter for å stokke om rekkefølgen på komponentene uten å få veldig kompliserte slangeføringer. Boosterpumpa er ikke montert enda. Er ikke helt sikker på om jeg trenger den? Er heller ikke sikker på om den eventuelt bør startes manuelt eller automatisk. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.