Jump to content

VP MD5B blir varm, mest sannsynlig årsak?


sjore

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har en VP MD5B i seilbåten med seilbåtderv, dette er antagelig en 1982 modell. Den blir varm, alarmen (lyd, lys) går når vi kjører den over ca 2000 omdreininger (maks skal være 2500). (Det er ingen tempmåler og heller ingen turteller). Båten er ny for oss, så vi vet ikke hvor lenge problemet har eksistert.

Eksosbendet er nytt, impelleren er ny og det er ikke noe sjøvannsfilter. Det ser ut som det kommer "rimelig mengde" med vann ut eksosen. Hva er den mest sannsynlige årsaken, er det rust i kjølekanalene i toppen? Hvis jeg skal prøve å rense ut dette, bør jeg da demontere toppen og "pirke" eller holder det med å pirke igjennom vanninntaket og der hvor tempføler sitter. Er sytemrens noen løsning? Er det termostat på denne saltvannskjølte motoren? Er det noen som har noen tips. Er det forresten noen som har noen tips ang. rimelig løsning for "erstatnings motor" som kan "tilpasses" det gamle seilbåtdrevet (S110) og helst ikke er større fysisk pga. motorkassen ("støpt" som en del av innredningen i Fenix) og da vil jeg gjerne ha den noe kraftigere, 15 hk eller mer?

:sad:

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Hadde en VP MD5A i min maxi 77.  Motoren var der fra 1980.  Jeg hadde nøyaktig samme symptomer som deg - den gikk varm (alarmen gikk) når jeg ga på litt turtall.

 

Løsningen for meg var enkel - byttet termostaten!  Den åpnet ikke lenger på rett temperatur - elde og slitasje hadde knekket den!  

 

Du kan sjekke om det er termostaten ved å fjerne den og så kjøre motoren.  Hvis det da fungerer som det skal har du funnet synderen.  Det er fort gjort å ta den ut!

 

SE

Link to post
Share on other sites

Termostaten - antagelig. Du kan sjekke den ved å putte den i en kjele sammen med et steketermometer. Den skal åpne seg på cirka 65 grader.

 

Ellers har Vetus motorer som passer til VP seildrev med en adapter, likeså Solé. Begge er bygget på Mitsubishi-motorer. Den minste Vetusen er på på 10 HK, såvidt jeg husker - og det er også sertifiseringen av Fenix'en.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tusen takk for alle forslag.

Det var tæing i termostathuset som var årsak til elendigheten. Bypass fra inntak til eksos var for stor slik at for lite vann passerte igjennom motoren når denne var varm og termostat åpnet. Jeg brukte en stump 12 mm kobberrør som jeg boret noen små hull i, dette satte jeg inn i termostathuset slik at bypass ble mindre, nå kan jeg kjøre motoren på fullt uten at den blir varm. :cheers:

Link to post
Share on other sites

........... Jeg brukte en stump 12 mm kobberrør som jeg boret noen små hull i, dette satte jeg inn i termostathuset slik at bypass ble mindre, nå kan jeg kjøre motoren på fullt uten at den blir varm.

Dette var interessant "amateur-engineering" det du gjorde der! Du har ikke tilfeldigvis bilder av denne "fix'en"? Sikkert interessant for flere av oss! Alle har lyst til å lære....... :cheers:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Fint at du har funnet problemet! Gamle saltvannskjølte VP motorer har det med å bli litt "uffne" i kjølingen etter noen år. Løsningen din ser fin ut den men jeg stiller et STOOORT spørsmål. Er du sikker på at ingen deler av motorens kjølesystem er i aluminium? Dersom dette er tilfelle vil denne (ikke kan men vil desverre) tæres stygt for å offre seg for kobberen du har satt inn. Kobber og aluminium er fy-fy. På samme måten som zink-anoder under vannlinjen tæres for å beskytte ror og propell, vil eventuell aluminium i kontakt med din motor tæres for å beskytte kobberrøret. Da kan dine problemer forsterkes etter en tid ved at større deler av termostathuset tæres opp neste gang. Når du har vunnet erfaring med reprasjonen din vil jeg på det sterkeste anbefale at du bytter kobberen til annet materiale.

 

mvh

OOma

Oso

Link to post
Share on other sites

Det var jo et poeng; jeg tror ikke det er noe aluminium i selve motoren men seilbåtdrevet (S110) er vel laget av aluminium / lettmetall?

Men er ikke rørene ellers av kobber, eller er dette en annen legering, jeg tenker på røret som går fra slangen fra pumpen inn på termostathuset, fra termostathuset og inn i bunnen på blokken på motoren og også fra termostathuset og ut til eksosbendet. Jeg var sikker på at disse rørene var av kobber?

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Disse rørene er så vidt jeg husker å ha sett riktignok i en eller annen kobber-legering, men poenget er at dette garantert er legert til en edlere elektrokjemisk spenning enn ren kobber. Dermed er problemet mindre enn for ren kobber. Man kan si hva man vil om "de grønne" motorene, men VP har en anseelig mengde motorer som år etter år etter år har ruslet på saltvannskjøling i diverse installasjoner, og jeg har ingen grunn til å mistenke at ikke VP har gjort hjemmeleksen sin når de konstruerte disse motorene. Det er viktig å huske på at dette er motorer konstruert og produsert av VP selv til marinebruk, og ikke en hensiktsmessig traktormotor som ett eller annet kjellerfirma har marinisert. Dette er desverre tilfellet med alt for mange motorer i dag. Dette blir f.eks avslørt av at mange service-punkter er plassert for å komme til nedenfra (ikke særlig praktisk i båt, men fint på en bil eller traktor), materialvalg er i beste fall litt snåle sett med maritime øyner, og at motorene finnes i et brett spekter av modeller, typer og mariniseringer. Volvo sitt kanskje første møte med dette er den mye omtalte MD 21 og MD 32 serien. En liten digresjon kanskje, men håper likevel at poenget kom frem. Jeg har forresten vært borti aluminiumsbåter som har forvitret til grensen av havari på "mystisk" vis, dvs mystisk helt til de få kobbernaglene ble oppdaget.

Oso

Link to post
Share on other sites

Guest Summerwind

Jeg har en MD5B som er bygget om til ferskvannskjøling. Foran svinghjulet sitter en Johnson impeller pumpe, lik den på saltvannet. Kjølekretsen består av et reservoir/varmeveksler plassert 50cm over blokka og to varmeapparat, et i kabin og et  i cockpit. Den lille motoren leverer da varme i hele båten samt driver den fram i ca. 6 knop i tillegg til å drive en dynamo på 70 ampere. Ikke værst for 7,5 hk/ 500cc .

 

Vet ikke om termostaten virker, for temperaturen varierer mye, fra 30-40 grader på tomgang, via 60 grader på 15-1600 o/min og til 80-90 grader på 2200 o/min som er fullt turtall.

 

Er usikker på hva som er rett kjølevannstemperatur på motoren som i utgangspunktet er saltvannskjølt. Blir det for varmt å kjøre med 80 grader?

 

Ellers ser jeg at dere diskuterer 100s - drevet her og hva det tåler. Fra gamle kataloger jeg har lest går det fram at dette drevet ble levert med 4 ulike størrelser VP-motor.  7,5 hk var det minste alternativet mens største alternativ var 25 hk. Så  MD7 eller MD11 burde i alle fall gå bra.

 

hilsen Summerwind

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...