Jump to content

Når ankeret sitter fast.


Pelle Parafin

Recommended Posts

Sjelden man får "live-sending" i en slik tråd:giggle: 
Men også kjedelig for deg, @tobixen, håper det løser seg kjapt.

(Jeg har alltid med vinkelsliper med diverse blader, så jeg hadde muligens gått i jolla og kappet stammen hvis jeg ikke fikk tredd den av på annen måte, men det er jo potensielt risikabelt hvis det er tungt.)

Link to post
Share on other sites

Vi får se hva jeg finner på i morgen. Nå er det mørkt, og triveligere å styre med slikt når sola skinner. Rota er festet til baugen med et gammelt riggtau. Ankerkjettingen er slakk. Båten henger forhåpentligvis godt på reserveankeret. Skulle jeg begynne å drifte har jeg i det minste et solid drivanker til å redusere farta :)

Link to post
Share on other sites

Ulempen med å la det ligge er at båt og trestokk roterer, og jo flere tau i vannet, jo mer kaos. Jeg fikk fikset mesteparten mens det var solskinn og opphold. Det er tidkrevende arbeid når man er alene ombord, det blir mye frem og tilbake. Her ser man igjen rota til mine problemer, men jeg har fått viklet det meste av kjetting kaoset opp.

 

20240308_144419.jpg.510712dc28ce412d956e1ee246335b95.jpg

Det blir bare mer og mer kaos på dekk og rundt baugen...

20240308_144638.jpg.7da3205e950cff64519151d550079881.jpg

Link to post
Share on other sites

Da ankeret endelig var løs gjenstod det å få løs tauene jeg festet til toppen av trestammen. Her kastet jeg bort et par timer, det rasjonelle ville være å kappe tauet og miste kanskje en halvmeter med gammelt ankertau, men jeg fikk det løs omsider. Eneste som gjenstår nå er å få opp reserveankeret, jeg har et håp om at tauet ikke er surret fast i rota - men rot eller stamme ligger definitivt over ankertauet nå. Det slakke mørkeblå tauet ved baugen er til reserveankeret, det hadde nok vært smart å sørge for at det var stramt hele tiden.

 

 

20240308_164942.jpg

20240308_174329.jpg

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg har gjort et par tabber også.

 

En ting med å sette ankeret fast - man har alltids mulighet til å bare la det gå. Man mister verdier, men det er alt. Så har man også mulighet til å feste en bøye/fender e.l. og komme tilbake senere om man har det travelt.

 

Jeg kjørte stokken inn på litt grunnere vann, men den er fortsatt tung som fy. Jeg har gått over på å sveive mastevinsjen med venstrearmen, høyre arm er utslitt. Oppgaven ser imidlertid overkommelig ut nå

 

20240309_102540.jpg

Link to post
Share on other sites

Gratulerer! Og ja, det kunne skjedd alle, og det er jo sjeldent étt svar som er den riktige løsningen på slike ting. Man må jo ta noen valg underveis og jobbe seg gjennom det som dukker opp. I etterkant kan man noen ganger tenkte at man skulle gjort noe anderledes, og så lærer man kanskje noe av det, men å få et tre med krokete rot i ankerkjettingen er jo upløyd mark for de aller fleste. Bra jobba!

Link to post
Share on other sites

Uflaks å få ankerkjettingen skikkelig nøstet rundt en skikkelig tung trestamme med krokete rot, samtidig flaks at det ikke var noe enda tyngre jeg fikk tak i, da er det ikke sikkert jeg hadde fått det opp.  Fridykk til fem meter i grumsete vann, og så i tillegg forsøke å løse problemer på fem meters dybde, det er utenfor hva jeg får til.  Tror jeg.

 

Noen læringspunkter:

 

  • Å sitte fast i en sten er bare en av mange problemer man kan få, ankerbøye kan nok hjelpe på når ankeret sitter fast i en sten, men det hjelper neppe særlig når ankerkjettingen sitter fast i noe rot.
  • Det er en gammel regel at ankeret sitter bedre jo mer kjetting/tau man har ute - men man skal ikke overdrive dette.  Jo mer man har ute, jo større arealer vil kjettingen streife over, det er ikke bra for bl.a. sjøgress, og i tillegg øker risikoen for at kjettingen setter seg fast.  Et kompromiss kan være å ha overdrevne mengder med tau ute når man kjører inn ankeret, men ta inn litt når man sitter godt.
  • Ha alltid nok tau ombord. Ta vare på utslitte riggtau og fortøyningstau, plutselig en dag får man bruk for dem.
  • Bruke hansker (dette er jeg altfor dårlig på)
  • Holde det ryddig og kveile sammen tau fortløpende.  Dette er jeg kronisk dårlig på - men det gjør det enklere å finne et egnet tau når man trenger det, man unngår floker og kaos og i situasjoner som den over så øker det også sikkerheten (om noe plutselig skulle ryke og noe skikkelig tungt faller mange meter ned i vannet og tar med seg noe tau, så er det best at tauet ligger sånn nogenlunde samlet og ikke går på kryss og tvers over dekk, og tar med seg andre tau, utstyr samt kapteinens føtter i dragsuget).
  • I en situasjon som dette så bør man ta seg tid til å tenke igjennom hver eneste operasjon man gjør (jeg tabbet litt mot slutten, da var jeg overivrig på at jeg nesten var ferdig, og havnet i en situasjon hvor jeg potensielt kunne ha mistet reserveankeret.  Riktignok ikke på dypt vann, men vannet var veldig grumsete).
  • Når ting drar ut i tid, så bør man sjekke værmeldingen godt - kanskje man har det travelt, kanskje det er fordelaktig å slappe litt av og fortsette neste dag.
  • Når man jobber og f.eks. fester tau rundt objekter er det viktig at man ikke lager mer problemer.  Her tabbet jeg meg ut.  Det kan være fantastisk mye friksjon i treverk.  Det første jeg gjorde var å slenge en løkke rundt toppen av stammen.  Da jeg hadde fått ankeret løst, så vurderte jeg det dithen at jeg skulle la tauet være i tilfelle det ble nødvendig å løfte opp trestammen igjen.  Selv om jeg la inn et tau som i teorien skulle kunne brukes for å løsne løkka, så var det i praksis helt umulig, det medførte at når jeg endelig hadde fått ankeret løst måtte jeg tilbake til toppen av stammen og jobbe videre der.  Jeg brukte mye tid, måtte padle ut knesittende på SUP-brettet og bruke et spleiseverktøy på å tvinge et annet tau inn i løkka.  Deretter lot jeg hele vekta av (toppen av) trestammen hvile på dette tauet.  Selv da måtte det masse lirking til før løkka endelig åpnet seg tilstrekkelig til at jeg kunne få den vekk fra stammen.  Samme med reserveankeret som jeg pælmet ut.  Det stod seg mens jeg jobbet den ene dagen, men da jeg tok en pause til neste dag så var det vindskifte og ankertauet fikk seg en tørn rundt trestammen.
  • Når man blir sittende med slike problemer, så må man alltid vurdere muligheten for å bare la kaoset ilgge, eventuelt markert med en bøye.  Da har man en god fortøyning klar til neste gang man kommer tilbake til samme sted.  Eventuelt kan man komme tilbake med mer assistanse og utstyr og jobbe videre. (Merk gjerne bøya med navn og kontaktinformasjon).
Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 54 minutter siden:

Det første jeg gjorde var å slenge en løkke rundt toppen av stammen.

Det er bedre å ha begge tamper ombord og la tømmer / kabel el lign ligge i slyngen. Da firer man ut en tamp og senker greiene tilbake, og til slutt lar tampen gå.

Link to post
Share on other sites

33 minutes ago, Code0 said:

Det er bedre å ha begge tamper ombord og la tømmer / kabel el lign ligge i slyngen. Da firer man ut en tamp og senker greiene tilbake, og til slutt lar tampen gå.

 

Ja, det var det jeg endte opp med å gjøre etterhvert - men den tømmerstokken var ganske ille, full friksjon når jeg ikke ville ha friksjon, og lite friksjon når jeg ville ha friksjon.   Tømmerstokken greide å vrikke seg løs fra slyngen ved en anledning og nesten løs ved en annen.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 19 minutter siden:

Tømmerstokken greide å vrikke seg løs fra slyngen ved en anledning og nesten løs ved en annen.

Du kan sikre midlertidig med å surre en seising / kort stropp rundt de to endene rett over stokken og dra sammen, men om gjenstanden er en meter eller to under vannet, og du er alene begynner det å bli komplisert. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...