Jump to content

Mobilt bredbånd, hvilke er best?


Polarn

Recommended Posts

Ja, nå sier du jo det litt rett ut da, men testen i BM får jeg ikke til å stemme med trenden i andre tekniske tester.

 

Jeg synes imidlertid også at det er interessant, slik du gir utrykk for, å få en rapport på hvordan det funker/ikke funker i praksis.

 

Hva med Vestlandet - noen med fersk erfaring her?

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Den sutringen har jeg hørt før Kaftein ØL. Nå har jeg i mange år fartet mellom Drøbak og Göteborg i ferien og ellers, og har aldri vært uten dekning i noen havn eller underveis med enkelt ICE-modem pluss god antenne. På steder med mange brukere påkoblet basestasjonen har jeg nok vært nede i under 500kbps hastighet, men det er unntakene. Har du en støysender ombord som ødelegger mottaket ditt? Nå ser jeg frem til at ICE 3-dobler hastigheten til sommeren og at nye modem som takler hastighetsøkningen er klar før ferien min i august. Uttalelsen om at Seilas og Båtmagasinet er betalt av ICE for å skrive rosende, faller på sin egen urimelighet. Men dersom du vet noe mer enn andre, burde du anmelde begge blekkene.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Som en mottvekt til Kaftein Øl.

 

Har hatt ICE i ett drøyt år, har stort sett hatt tilfredstillende dekning de plassene jeg har vært på kysten fra Portør og ned til Lysekil.

Tidligere var Strømstad dårlig, men nå i Påsken og rett etter var det intet problem å få kontakt der.

Derimot slet jeg på Verdens ende i våres, der var dekningen ustabil.

 

Oppererer med Router uten exstern antenne. Har en liten bil antenne jeg kan koble på. Men har ikke erfart noen forskjell, med eller uten den antennen. Har det vært svake signaler har jeg tatt med meg routeren opp på akterdekket og det har da som regel blitt bedre.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg er nødt til å veie litt opp Kaftein ØL's utrolig negative holdning til ICE, igjen.

Vi har hatt og brukt ICE siden de kom og benyttet det fra Trondheim til Lolland. Vi erfarer dekning nesten overalt, unntakene er inne i fjorder og enkelte plasser hvor også dekningskartene viser hull.

 

To ting å være klar over. ICE bruker vesentlig lavere frekvensbånd enn teleoperatørene. Det betyr store celler, lang rekkevidde og dekning utenfor allfarsvei. Men det betyr også at i store celler med mange brukere, som f.eks Bygdøy som Caftein ØL nevner, er ICE helt forståelig et dårlig alternativ. I tettsteder og byer med 3G mobildekning og små celler, er mobilnettet overlegent. Til fjells og havs og utenfor 3G dekning er ICE overlegent. Men, for å få fullt utbytte av ICE MÅ man ha utvendig antenne og helst lengere enn den ICE selv selger.

 

Vi har nå to routere ombord, ICE og Telenor og bruker det nettet som passer best avhengig av hvor en er. Det er selvfølgelig den beste løsningen, men skulle jeg velge ett, ville det uten tvil bli ICE. I bonus får en tillegg med deking og bruk i Sverige og Danmark.

 

Tilleggsinfo: Vi har svært gode erfaringer med ICE på Vestlandet, har bare opplevd ingen dekning i Flåm og Sunndal, men der er det også hvitt på dekningskart.

Redigert av Regina III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke dumt å gjøre som Mariell: Har det vært svake signaler har jeg tatt med meg routeren opp på akterdekket og det har da som regel blitt bedre. Dess høyere og friere en antenne er lokalisert, om den er ekstern eller en flytter routeren/modemet, dess bedre forhold og bedre signal får en. Nede i kjelleren under vannlinjen i en seilebåt er ikke det ideelle stedet for radiosignaler.

 

Og som Regina III sier: I bonus får en tillegg med deking og bruk i Sverige og Danmark. uten ekstra kostnader for bruk der!

 

Lars H. :flag::flag_da::flag_sw:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hva med Vestlandet - noen med fersk erfaring her?

 

Ingen ferske erfaringer, kun fra fjoråret !

 

Har ICE ukesab. med D35 modem og ekstern antenne!

 

Inne i fjordene på nordvestlandet synes signalkvaliteten/hastigheten svært ustabil og variabel! Gjerne 40-200 kB/s.

 

Drar man derimot ut i den ytre skjærgården så er forholdene noe helt annet. Relative gode signal og stabile hastigheter på rund 1 MB/s!

 

Har faktisk benyttet Skype telefoni med ICE fra vestsiden av Hitra der Netcom hadde svært dårlige dekningsforhold!!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er merkelig at det er så forskjellige opplevelser med ICE... Nå skal det være nevnt at jeg bor i båten og bruker nettet hver dag (dvs i hvertfall når det virker) og derfor mest sannsynlig har endel mer bruk enn de fleste som kun benytter det litt på helgebasis og ferieturer. Jeg har ekstern båtantenne, montert ca. 4 meter over vannlinjen. Det hjalp litt, men ikke mye... Jeg har sjekket om jeg har hatt for høyt forbruk, men det er kun benyttet halvparten av datamengden som er inkludert, så det er neppe nedsatt hastighet eller slikt som gjør det. I alle tilfeller har dette fungert langt dårligere enn de selv reklamerer med. Jeg har forsøkt å kontakte kundeservice (som forøvrig kun er tilgjengelig på telefon på dagtid mandag-fredag og driter i alle kundene sine når de er ute på tur i helgene og faktisk trenger nettet mest) for å finne ut av om det er noe galt med oppsettet eller komponentene, men forelpig har det ikke kommet noe ut av det.

 

Jeg tar gjerne i mot andre tips. Nå er ikke jeg spesielt teknisk kompetent, men tør driste meg til å påstå at jeg faktisk betviler sterkt at det ikke ligger begrensninger i ICE sitt system som gjør at de gir de store forbrukerne en dårligere prioritet, mens de som kun er på nett av og til får en høyere prioritet i nettet og derfor opplever at det fungerer bedre og på flere steder :confused: . Slik kan de vinne masse ekstra kunder som er superfornøyd, mens de som bruker det betydelig mer enn gjennomsnittet får en dårligere prioritering (selv om de holder seg innen begrensningene på datatrafikk) og må leve med en mye dårligere internettforbindelse. Jeg har nemlig ved flere anledninger opplevd at nettet har fungert kjapt og fint rett etter jeg har vært i kontakt med kundeservice når de har falt ut på steder det normalt er dekning. Når ting da er ordnet fungerer nettet superkjapt, også går det i beste fall bare en dag eller to før ting går sakte igjen og dekningen igjen forsvinner på flere og flere plasser. JEg seiler mye om vinteren også, når det er få andre som bruker nettet, og har heller ikke da opplevd at nettet har fungert tilfredstillende. I vinter passerte jeg såvidt bastøy før nettet forsvant helt og ikke kom på plass før dagen etter når vi var i Strømstad... :headbang:

Link to post
Share on other sites

Jeg er ihvertfall strålende fornøyd med mitt ICE nett. Har ikke montert utvendig antenne, og D35 routeren står forre lugar. Har ikke hatt problemer med dekningen her på Vestlandet enda, og sitter og jobber med pc fra båten flere dager i uken. Nå har ikke jeg prøvd dekningen innover i de dype fjordene, men ute på kysten er det god knall.

 

For øvrig er jeg enig i at det er komplett umulig å komme gjennom til ICE på telefon hvis det skulle være noe snag...

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Bor også i båten de månedene jeg er hjemme i året. sånn ca. halve året.

Er da mer eller mindre på nett hele dagen. og har som nevnt mange ganger tidligere skjelden noen problemer.

 

Skjønner ikke at opplevelsen kan være så forskjellig fra båt til båt. For det er ikke bare Kaftein Øl som klager på ICE.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Enig med Mariell; det er sprikene i erfaringer som er underlige. Hvis vi nå begrenser bruken til juni, juli og august - er det her problemet ligger? Dvs at ICE ikke takler det når "alle" skal bruke det på hytte og i båt? Da er jo nodesystemet (basestasjonene) noe annerledes oppbygget enn f.eks. Telenor. Da kan det være forventningene til ICE som gjør at de scorer dårlig hos en del brukere.

 

En test i VG støtter jo poengene til Lars H og Mariell mfl (ICE og Netcom sammenlignes): "I seks av åtte stikkprøver kom Ice raskest ut. Kun i Risør og på Ammerud var Netcom vesentlig raskere enn den den store ruteren.

 

Netcom har høyere maksimal hastighet i nettet sitt, og dette slo ut ved at vi i Risør fikk nesten 3 megabit per sekund. Da nettet oppførte seg svært stabilt og fint, holdt dette også greit til å se høyoppløst video på videotjenesten Youtube.

 

På det jevne er det dog verdt å merke seg at selv om Netcom innehar hastighetsrekorden, er snitthastigheten fordelt på alle åtte målepunkter relativt mye høyere hos Ice.

 

Netcom kan skilte med en gjennomsnittlig hastighet på rundt regnet 1 megabit i snitt, mens Ice gir 1,3 megabit per sekund i snitt. Det er også interessant at Ice kommer vesentlig raskere ut enn Netcom midt i Oslo sentrum."

 

Testen ble utført våren 2010. Den samme test er forsåvidt utført av amobil.no.

 

Testen påpeker jo også noe de fleste her vet godt: "Det er viktig å merke seg at mobile bredbåndsløsninger er delte ressurser. Med andre ord vil man få lavere hastighet om nettet er tungt belastet i utgangspunktet."

 

Kan jo være interessant å lese om de ulike stikkprøvenesom er foretatt; her slår ICE helt klart Netcom.

 

Den mest relevante testen kan det være Dagens IT som gjennomførte. Problemet er at den ikke er helt fersk. Her dreier det seg om målinger i båt.

 

Fra Sandnessjøen (Nordland) - Ålesund (Møre og Romsdal) er Telenor og ICE best.

 

Sitat: "Ice er best på ganske mange steder. De kan gi raske hastigheter på noen steder der de andre er veldig trege, så hvis man trenger bredbånd over alt kan et alternativ være å kombinere Ice med en av de andre. Men så langt er stabiliteten for dårlig. Ice er enten raskt eller helt borte. Det er et problem. For mange typer bruk er lav hastighet uendelig mye bedre enn ingen dekning."

 

Hmmm....jeg er ikke så mye klokere, men en kombinasjon av Telenor og ICE synes å være det optimale. Så da gjør en sikkert ikke så mye galt når en velger en av disse....blir Telenor på meg nå og jeg skal komme tilbake med rapport etter en tids bruk i ulike områder. Det blir iallefall fart mellom Kristiansand/Lillesand og Bergen i sommer, tror jeg.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Har brukt Ice på jobb i et par år, med meget dårlig resultat. Reiser mye rundt i norge og Ice dekningen er for dårlig. Har byttet til Netcom, hastigheten er ikke så bra som hos Ice, men jeg har da i det minste internett. Det er ikke mange steder som har 3G dekning når du er på utsiden av en by eller et hytteområde :headbang:

Brukte usb enheten til Ice, den var helt ubrukelig. Skaffet så magnetfot antenne, og fikk så dekning litt flere steder, men da var det ikke akkurat mobilt lengre :sweat:

Til sjøs så er nok Ice brukbar, har ikke prøvd det så mye der. Men inne i fjorder så fungerer det stort sett ikke i det hele, heller ikke med ekstra antenne. Det er min erfaring.

Link to post
Share on other sites

Er det noen her som har brukt Iphone 4 som trådløs server ombord? Eg har telenor abonnemang , og for meg ser det ut til å være den absolutt billigste og enkleste løsningen-max pris vil være 10 kr/dag.....

Vet ikke hvordan dekningen er , men har hørt at mobiltelefoner har vel så god dekning som dei modemene dere har diskutert , og med "del nettverk" påslått på Iphone kan mobilen ligge på høyeste punkt i båten og gi god dekning i lugaren....

Er det forresten noen som har "streamet" TV sendinger via I-phone og inn på en flatskjerm TV? Har selv en Grundig 19" LCD -riksTV godkjent tv med USB inngang , og har store problemer med å få TV dekning....så streaming for å få sett nyheter kan være en løsning?

 

Lurer også på om noen har kjørt film fra USB-pinne/hardisk inn på denne TV , og hvilke format man isåfall kan bruke??

Link to post
Share on other sites

Har brukt Ice på jobb i et par år, med meget dårlig resultat. Reiser mye rundt i norge og Ice dekningen er for dårlig. Har byttet til Netcom, hastigheten er ikke så bra som hos Ice, men jeg har da i det minste internett. Det er ikke mange steder som har 3G dekning når du er på utsiden av en by eller et hytteområde :headbang:

Brukte usb enheten til Ice, den var helt ubrukelig.

Jeg har i mange år hatt Netcom gjennom jobb, men har likevel valgt å ha ICE privat. Men unntak av i noen svært få områder (som regel inne i byer faktisk!) så er min erfaring at ICE både har best hastighet og best dekning der det er grissgrendt. Imidlertid har jeg opplevd noen ganger at hastigheten til ICE har vært lav pga for stor belastning med mange brukere der signaler et veldig sterkt og en burde fått god hastighet.

Link to post
Share on other sites

I skrivende stund er jeg i Oslo, og benytter nå NetCom-abonnementet. Det fungerer utmerket og jeg kan tom se klipp på youtube uten at det hakker... Iflg kundeservice hos ICE har jeg kun benyttet 2,5 GB av 6 tilgjengelige, men nettforbindelsen er fortsatt så treg at jeg ikke får utført hjemmekontoroppdrag som innebærer bl.a. å laste ned noen bilder til annonser på finn og slikt... :rolleyes: Hipphurra for ICE :sailing: Da er det betryggende å vite at det muligens fungerer bedre hvis jeg bare flytter båten til et sted det ikke bor folk. I sverige og danmark fungerer det omtrent aldri, men kanskje det er håp hvis jeg setter kurs mot vestlandet eller nordnorge...??

 

Jeg har også testet ut å ha routeren på dekk og kun benyttet antennen som sitter på routeren, men det fungerte enda dårligere....

 

Er det slik at man må være data-ingeniør for å få ICE-nett til å fungerer ordentlig? Jeg har montert båtantenne fra ICE ca. 4-5 meter over havet og trådløs D35 router. Bruker vanlig PC med windows 7, men opplever at de samme problemene med elendig dekning og kapasitet eksisterer når jeg benytter android-telefonen min på det samme nettverket :confused: Jeg har riktignok registrert at ICE-antennen ikke er den beste på markedet, men den var grisedyr og jeg er i tvil på om jeg gidder å investere enda mer for å få et nett jeg i utgangspunktet har lite tro på til å fungere bedre... Ved senere ettertanke ser jeg at jeg bare skulle sendt den leketøysantenna tilbake til ICE eller nektet å betalt for den siden produktet de leverte ikke kunne benyttes uten den..., men er nok litt sent å ta den diskusjonen nå...

Link to post
Share on other sites

Har du en støysender ombord som ødelegger mottaket ditt?

 

Hei, Kaftein ØL

Har du testet denne problemstillingen? Hvis jeg var deg ville jeg tatt med PC og routeren ut av båten og testet signalene/hastigheten der. Du kan f.eks. benytte speedtest.

 

Jeg opplevde for noen uker siden at TV antenna med forsterker forstyrret ICE routeren slik at hastigheten ble elendig (etter å ha flyttet litt på antenna).

 

Jeg bruker ICE på tredje året i de samme traktene som bla. Lars H er i og har ingen negativ erfaring med dekningen. Dog opplevde jeg at routeren låste seg etter en tur fra Oslo til Bolærne i fjor, men alt virket ok etter en restart.

For to helger siden røyk Wifi signalene på routeren, jeg ringte da ICE og fikk svar overraskende kjapt. Neste dag ble ny router levert på døra.

Ellers har det vært problemfritt.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med bruk av Ice i noen år. Der det er avmerket svært god dekning på dekningskartet, så klarte jeg å få tak i Ice sitt nett med brukbar hastighet. Med bruk av ekstra antenne, (som måtte være utendørs) så klarte jeg ca 50/50 av stedene å få nett der det er avmerket god dekning. Hastigheten droppet også en god del. Områder med sannsynligvis dekning på kartet kunne jeg bare glemme. Og da minker det betydelig med Ice tilgang på land og inne i fjorder.

Jeg brukte usb modem og magnetfotantenne på ca 60 cm. Prøvde ikke routeren, pga det blir ikke akkurat mobilt brebånd lengre med stor tung antenne og en stor router som har begrenset batterikapasitet.

Netcom opplever jeg at har stort sett alltid dekning, men hastigheten er ofte heller lav i distriktene. Men det er faktisk bedre enn ingen dekning.

Trådstarter spør om hvilken nettleverandør som er best, til svar på det er at det kommer an på hva du skal bruke det til, og hvor du skal bruke det. Til mitt bruk er Netcom bedre enn Ice.

Redigert av Fjellmatros (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skal dobbeltsjekke disse tingene litt nærmere... Jeg har TV-antenne og internett montert i samme mast, men husker ikke hva jeg monterte først. Inne i båten står antenneforsterkeren og routeren forholdsvis nærme hverandre, jeg får prøve å slå av antenneforstkeren og se om det hjelper noe. Jeg er ikke overbevist, siden jeg eks. ikke hadde noe nett på bolærne i fjord når jeg satt routeren på dekk, langt vekk fra TV-antenne og annet rart... :headbang:

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke hevde å ha fasit'en mht hvem som er best. Erfaringene mine med ICE begrenser seg hovedsaklig til Trøndelag og Møre og Romsdal, men svært mange plasser innenfor disse to fylkene da! Jeg har i mange år hatt Netcom gjennom jobben og de har faktisk overraskende bra dekning om en ser bort fra hastighet - for hastigheten er helt rævva (som regel bare gammeldagse EDGE med teoretisk maks på 0,2 Mbps) når man er utenfor byer og tettsteder. ICE har jeg hatt privat siden første sommeren ICE startet opp - det er jo noen år det også nå, så jeg har hatt flere år å sammenligne på.

 

Mine rammebetingelser kan jo være med å påvirke mine ganske klare inntrykk: Jeg bruker så og si aldri ICE inne i byen (har fiber hjemme og lynraskt internett på jobb også) og jeg har alltid hatt ruter (D20 og deretter D35) og ikke USB-modem som jeg har fått høre av flere har dårligere følsomhet/signalstyrke enn ruteren. På hytta inne på fjellet har vi ICE retningsbestemt antenne og har svært godt signal på ruteren i et område Telenor og Netcom bare har EDGE dekning med makshastighet på 0,2 Mbps. Med D35 ruteren i bakruta på bilen har familien WLAN i bilen der ungdommene har tilgang til nett en overaskende stor del av veien. Med Netcom blir jeg sittende med mottakeren mere "inne i Faraday-buret" som bilen utgjør og signalene blir dårlige. I båten har vi også gode erfaringer med ICE i forhold til med Netcom.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...