Jump to content

Mobilt bredbånd, hvilke er best?


Polarn

Recommended Posts

Har fått tilbud om Netcom Mobilt bredbånd - Kontant, noen som har forsøkt dette?

Ser ut til å virke på samme måte som kontankort på mobiltelefon.

 

 

............Nå kan du ta med deg internett der du er. NetCom Mobilt Bredbånd Kontant er et forhåndsbetalt abonnement.

Du har en konto med en saldo som til en hver tid kan benyttes til å surfe på nettet. Du kan fylle opp kontoen din ved å kjøpe et NetCom Påfyllingskort.........

Link to post
Share on other sites

Litt på siden..der vi er gjelder det å ha en sterk aktiv antenne og da benyttes usikkrete nett..gratis. I de fleste byer er dette ikke noe problem, noen plasser kan en spørre om koden, noen en alltid får fra resturant/hoteller. Betyr behovet for mobilt bredbånd att alt er kodet også i marinaer og at en ikke får tak i koden?

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at folk i hytter og hus rundt gjestehavner er blitt mye flinkere til å sikre sine nett. De er vel gått lei av at vi "båtfanter" "snylter" på deres nett.

 

Lars H. :flag_bp:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

For meg, som ferierer i båten i Norge og Sverige, finnes det, såvidt jeg kan se, ingen rimeligere løsning enn Tele2. Det forutsetter at jeg holder meg unna nettet mandag-fredag 0800-1700 og ikke laster ned enorme filer. Da koster deg meg totalt kr. 99x12=kr. 1188 pr. år.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Hvordan er dekningen og hastigheten mellom Strömstad og Göteborg? På dekningkartet ser det jo ikke så ille ut. Og modemet, har det mulighet for antenne?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Slik jeg forstår det kan ICE modemet koples til en router for dermed å kunne få et trådløst nettverk i båten. Da kan flere nyte godt av dette, og man trenger bare et abonnement? Vet dere om Telenor har samme muligheten, eller er det en "dongle"/abonnement for hver maskin?

 

Nei, det legges på abonnementet. Du trenger egentlig ikke donglen i det hele tatt, frdi mobiltelefonen er en mye bedre dongle. Dessuten kan man ikke koble til ekstra antenne på Telenor-donglen. Mobilt bredbånd legges også på sim-kortet i mobilen. Så da er det bare å surfe med 3G der også.

Link to post
Share on other sites

I Sverige og Danmark endret de navn til Net 1: http://www.net1.se/privat/startsidan.aspx

 

Fordelen med de er at de bruker den gamle NMT 450 infrastrukturen. GSM går stort sett på 900 Mhz mens ice bruker 450 Mhz.

GSM har dekning på ca 35 km fra sender, mens Ice har ca 120 km fra sender.

 

Så for de som skal ligge ved land på steder med god GSM dekning, og 3G infrastruktur er det sikkert ok. Men for noe man skal kunne stole noe mer på, og være sikrere på å få samband på høy hastighet, er det liten tvil om at ICE har den beste tekniske løsningen for båtfolket - Det er ren radiobølge-teori !

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at folk i hytter og hus rundt gjestehavner er blitt mye flinkere til å sikre sine nett. De er vel gått lei av at vi "båtfanter" "snylter" på deres nett.

 

Lars H. :flag_bp:

Snylter og snylter..hva med marianer, de fleste har vel trådløs nett i dag?

Link to post
Share on other sites

Mange har, men gjerne mot betaling. Og i uthavn hjelper det lite med WLAN, da må en til med Tele2, NetCom, ICE osv.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det blir etter min mening helt feil å sammeligne hastighet/pris på kablet hjemmenettverk med mobile løsninger.
Eller man kan skaffe seg mobilt bredbånd fra Tele2 eller Netcom, betale 99 spenn i måneden, drite i å stoppe abonnementet, og likevel spare penger sammenliknet med det du foreslår.

(Hvordan skal vi utforme dette innlegget uten at det bobler over av reklame for vår amerikanske venns utmerkede produkt?). Well, MOTORCONSULT (og antagelig mange andre bedrifter) betaler omkring 500 kroner/mnd for ADSL. Ganske nylig dukket det opp en reklame på TV om at man kan få mobilt bredbånd for 99 per mnd. Vår venn Rusty Lovely "over there" ville da ha spurt: "What's the catch?".

 

Hvis dette er tilfelle slik det er fremstilt, kan mange bedrifter si opp abonnementet på ADSL og tegne et på en av de ansatte. (En fordel med det burde ha vært at Hammerdown ble billigere, men nei, sorry. Besparelsen per kunde for MOTORCONSULT blir mindre enn 12 kroner per flaske. De som er flinke i matte kan nå beregne hvor mange kunder vi har).

 

Men det er noe annet og mer generelt som interesserer i denne forbindelse. Ansatte som har tilgang til bedriftens internettforbindelse (og det gjelder antagelig mange her på Båtplassen), blir tillagt kr 4.000,00 per år i inntekt for at de har ANLEDNING til å bruke bedriftens ADSL-linje. Påplussingen har ingenting å gjøre med om du bruker denne tjenesten. Det er ANLEDNINGEN som beskattes. Utgangspunktet er altså at "Vi går ut fra at du bruker denne tjenesten og antar at du lyver hvis du nekter og godtar nesten ingenting av det du måtte si i forsvar".

 

For tusener av små bedrifter (og noen av Båtplassens medlemmer er kanskje blandt deres ansatte) kan reduksjonen av ADSL-utgift ha betydning. Ingen ansatte kan tillegges mer enn bedriftens totale utgifter til ADSL. Et betimelig spørsmål er derfor: Er det ingen haker ved tilbudet på kr 99,00 per mnd?

Link to post
Share on other sites

Er det ingen haker ved tilbudet på kr 99,00 per mnd?

 

Joda. For det første suger hastigheten i forhold til selv de billigste ADSL tilbudene. For det andre har du en kvote på noen hundre MB pr mnd. For det tredje begynner du å betale i strie strømmer når kvoten overskrides. For det fjerde er det oftest en nedlastingsgrense der du blir strupet så hastigheten suger enda verre enn den gjorde i utgangspunktet.

 

Du vil neppe ha dette som bedriftsløsning selv om du er den eneste ansatte, med mindre du kun bruker internett til email og litt lettere surfing.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg låner denne tråden litt. Har fundert på å ha en ICE router ombord hos oss. Ser at ICE har et produkt som heter Bredbånd Uke

 

Er det slik at router er inkludert i denne prisen på 175 kroner/uke -eller kommer kostnaden for den i tillegg?

 

Er det routeren D35 som gir trådløs sone ombord?

Link to post
Share on other sites

Heisann!

 

Har samme løsning som du nevner i vår Tulla!

 

Routeren D35 gir deg trådløs sone ombord, men er ikke inkludert i prisen. Må kjøpes i tillegg!

 

Vær også oppmerksom på at uken starter å dreie Mandag kl.00:00 til Søndag kl.24:00

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Jeg låner denne tråden til et spørsmål i samme gate.

Ombord hos oss bruker vi Netcom "såpestykket" og det virker forsåvidt helt OK til vanlig surfing, selv om hastigheten selvfølgelig er begrenset i forhold til hva vi er vant med hjemmefra.

 

Tidligere virket det også helt OK til mail, både mottak og sending. Men i den senere tid er det bare inngående mail som virker. Så snart vi skal svare på mail, dvs sende noe ut, kommer det feilmeldinger. Det virker som om Netcom ikke kan videreformidles gjennom de vanlige mailhostene som vi bruker, som Ventelo og Servetheworld.

 

Er det noen som kjenner seg igjen og kanskje har en løsning på lur??

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Tidligere virket det også helt OK til mail, både mottak og sending. Men i den senere tid er det bare inngående mail som virker. Så snart vi skal svare på mail, dvs sende noe ut, kommer det feilmeldinger. Det virker som om Netcom ikke kan videreformidles gjennom de vanlige mailhostene som vi bruker, som Ventelo og Servetheworld.

 

Jeg går ut fra at du bruker en mailklient som Outlook, Thunderbird, eller lignende?

 

Pga spammens folrbannelser har de aller fleste ISPer nå sperret all innkommende SMTP-trafikk fra andres nett enn sitt eget. Derfor kan du oftest ikke sende mail via en SMTP-server i et annet nett enn det som eies av din ISP.

 

Problemet løses ved å bruke webmail. Eventuelt kan Gmail brukes også med mailklienter fra en hvilket som helst ISP ved å bruke kryptert forbindelse og innlogging. Det er sikkert andre enn Gmail som tilbyr dette også, sjekk hos dine mailleverandører.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

hva koster routeren? Ser ut som 299 +99 kroner i frakt. stemmer det?

 

Jeg fikk routeren for en slikk og ingenting i desember mot 1 års bindingstid. Uten bindingstid tror jeg du må belage deg på ca 2.500kr, uten at jeg har finlest betingelsene deres de siste dagene.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

2495 skal de ha for routeren ved sitt ukes abonnement. Da koster det 175 kroner per uke. Fant prisinfo når jeg startet bestillingsprosedyren.

 

Vi kommer til å være flere som bruker dette samtidig - derfor er spørsmålet om hva prisen er om vi går over 6 GB på en måned viktig. Noen som vet?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ser ut til at ICE nylig har gjort om hjemmesidene sine, men her (ice.no/privat/bredband.aspx) er i hvert fall dagens priser. At nettet deres noen gang skulle være nede, har ikke jeg opplevet. Går en over 6GB i en måned, blir surfehastigheten satt ned. Jeg tror ikke en kan betale seg til større kvote.

 

icepriser.jpg

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg går ut fra at du bruker en mailklient som Outlook, Thunderbird, eller lignende?

 

Pga spammens folrbannelser har de aller fleste ISPer nå sperret all innkommende SMTP-trafikk fra andres nett enn sitt eget. Derfor kan du oftest ikke sende mail via en SMTP-server i et annet nett enn det som eies av din ISP.

.........

.

 

Heisann!

 

Har erfart problemet slik du skriver!!

 

Løsning i Outlook Express var som følger:

 

Vertøy - Kontoer - (fane) e-post - Velg aktuell konto - Egenskaper - (fane) Servere

 

Huk på for "Min server krever godkjenning"

 

Etter denne prosedyren forsvant problemet. Både sender og mottar e-post som vanlig hos alle ISP'er.

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Er det noen som kjenner seg igjen og kanskje har en løsning på lur??

 

Som Sjøtunga skriver sperrer de fleste isp-er for å bruke andres smtp-server. Men har du prøvd å bruke netcom's smtp server? I innstillinger for utgående epost velges smtp.netcom.no

Link to post
Share on other sites

Slik er det for utgående post ved bruk av ICE også. Enten huker en av for at serveren, f.eks telenor sin krever godkjenning Og da funker det i hele Norden), eller så kan en bruke en av ICE sine servere:

Dersom du allerede har en POP3 e-post tjeneste hos en annen leverandør så må du endre noen innstillinger på din PC for å kunne sende e-post, såkalt "utgående smtp server". Utgående smtp server hos Ice.net er "smtp.ice.no". SMTP fra utlandet Sverige: smtp.se.ice.net Danmark: smtp.dk.ice.net

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...