Jump to content

Mobilt bredbånd, hvilke er best?


Polarn

Recommended Posts

Ja, det er like mye som en kraftig bredbåndslinje hjemme det, Lars! :crazy: Da skal du virkelig bruke internettilgangen mye på sjøen og virkelig ha behov for det...hvis den kostnaden skal svare seg; eller evnt ha det som eneste internettabonnement (da forstår jeg det bedre). Vanligvis så duger ikke en slik tilgang for et hjemmenettverk med 4-5 pc-er og nedlastingskåte tenåringer. :smiley:

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Det blir etter min mening helt feil å sammeligne hastighet/pris på kablet hjemmenettverk med mobile løsninger. ICE sin løsning må sammenlignes med 3G/EDGE/GSM om man skal se på kostnader. Da vil ikke ICE komme dårlig ut, spesielt siden de har mulighet for svært korte bruksperioder og gir meget god dekning over store geografiske områder.

Link to post
Share on other sites

Av det jeg leser her så virker det som Ice USB Uke er den beste løsningen for meg. Har ikke planer om å laste ned så mye tull, men mer for å være på BP, lese avisen, Finn.no o.l. Gidder ikke å sitte med noia for å få en regning på 5000 spenn for at jeg har sitti på nett for mye etter ankerdramen. Noen som har innvendinger på dette?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

vi har telenor og det funker jo ikke i gjestehavna i tønsberg engang.

ikke Bolærne og ikke på hankø, noe flere steder har vi nesten ikke prøvd.

Men det funker veldig bra i stua hjemme :flag:

Merkelig! Gjelder dette i år?

Vi lå ved Østre Bolærne i fjor høst og hadde fin dekning via Telenor mobilt bredbånd.

Link to post
Share on other sites

Velger du fast abonnement hos ICE til kr. 399,- pr. måned, kan du stoppe abonnementet etter båtsesongen og åpne det igjen om våren for kr. 500,- ...

Lars, er det ikke bedre enn som så? Såvidt jeg forstår koster det kr. 199 å endre abonnement (unnatk: kr. 0 fra uke til måned).

 

For meg som har ukesabonnement, så kunne jeg tenke meg følgende:

- Endre fra uke til mnd ca. 20. juni. Kr. 0.

- 2 mnd. med mnd.abonnement (399 pr. mnd, evt. 199 m/mengdebegrensing)

- Endre fra mnd til uke igjen 19. august. Kr. 199.

 

Det må da være en bedre løsning enn å stenge etter sommersesongen, og så betale 500 på nytt for åpning til våren? Det koster jo ingenting å stå passiv med ukeabonnement. Dessuten gir det frihet til å "hoppe på" en uke i løpet av vintersesongen om behovet skulle melde seg ifb. med hyttetur, reise til Nord-Møre, el.l..

 

Regner jeg riktig?

 

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå er det litt sent å begynne å regne på hva som svarer seg der jeg sitter i båten i hjemmehavnen (med ICE fastabonnement), men i og med at jeg bruker båten (med internett) 2 av tre helger fra starten av april og ut oktober pluss hele august på ferie i Sverige, blir det mange kroner å betale med ukesabonnement. Men dettte er mitt bruksmønster.

 

Nå har det begynt å regne her, og det blåser godt fra sør. Og nå er det leggetid før vi krysser fjorden imorgen tidlig etter at det har blåst en stund fra nord, og før kulingen fra nord setter inn. Ha en god natt, jeg kommer på nett utpå dagen imorgen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har både ICE og mobilt 3G fra Telenor. Ingen tvil om at ICE er overlegent på dekning. I de aller fleste tilfeller også på hastighet. Dette hovedsaklig fordi Telenor kun har 3G i byer og større tettsteder ellers så går den over på EDGE.

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Hei.

Nå er det litt sent å begynne å regne på hva som svarer seg der jeg sitter i båten i hjemmehavnen (med ICE fastabonnement), men i og med at jeg bruker båten (med internett) 2 av tre helger fra starten av april og ut oktober pluss hele august på ferie i Sverige, blir det mange kroner å betale med ukesabonnement. Men dettte er mitt bruksmønster.

Lars H.

Da misforstår du meg, Lars. Jeg har ikke sagt du skal bruke ukesabonnement i sesongen. Poenget er at det å si opp, og starte opp igjen, koster kr. 500 iflg. det du skriver. Riktig? Da sier jeg at det blir billigere å svtisje til ukesabonnement (kr. 0) - i stedet for å si opp. Og så svitsje fra uke til måned igjen når sesongen starter (kr. 199).

 

Du oppnår altså eksakt det samme. Men du betaler p.t. kr. 500 ved bruk av oppsigelser, og kunne i stedet greid deg med "gebyrer" på kr. 199. Og da med enda mer fleksibilitet, i fall spontane behov skulle melde seg utenom sesongen.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Ronald.

 

Skal vurdere "svitsjingene" etter det du sier. Så langt har jeg vært utrolig sløv og har latt fastabonnementet løpet året rundt! Egentlig dumt for en "fattig" pensjonist. Vinterstid bruker jeg det jo ikke i det hele tatt, bortsett fra noen få ganger med strømbrudd. Da var det greit med batteridrevet laptop og ICE(!) En blir jo så fordømt avhengig av baatplassen at en time med strømbrudd i skinnet av talgelys føles som en evighet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har nettopp snakket med kundeservice hos Ice i en annen anledning. Spurte da for ordens skyld også om dette, for å være sikker på at jeg hadde forstått det riktig. Da sa han at det var enda bedre enn som så - de hadde ikke tatt betalt noen gang (så langt hadde hadde sett, eller gjort), enten man endret den ene eller andre veien. Om den praksis fortsetter, så blir det jo kr. 0 i "svtsjings-gebyrer". Men det står altså kr. 199 på hjememsiden for endring den ene veien, så da bør du kanskje ha det i mente som "worst case"...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Velger du fast abonnement hos ICE til kr. 399,- pr. måned, kan du stoppe abonnementet etter båtsesongen og åpne det igjen om våren for kr. 500,- Så dersom det blir mange påbegynte uker i sesongen, vår ferie og høst, kan det faktisk svare seg med en slik ordning.

 

Lars H.

 

Eller man kan skaffe seg mobilt bredbånd fra Tele2 eller Netcom, betale 99 spenn i måneden, drite i å stoppe abonnementet, og likevel spare penger sammenliknet med det du foreslår.

 

Jeg vet ikke om hastighetene/betingelsene er de samme, men er det bare enkel surfing på båten som gjelder, vil jeg uansett tro at en slik avtale holder. Og så trenger man ikke bekymre seg om å lukke og åpne abonnementet (hvem husker på sånt???)

Link to post
Share on other sites

Eller man kan skaffe seg mobilt bredbånd fra Tele2 eller Netcom, betale 99 spenn i måneden, drite i å stoppe abonnementet, og likevel spare penger sammenliknet med det du foreslår.

Vel, for meg ville slike abonnementer bli steindyre. Jeg har nemlig alltid ferien med båten i Sverige, og med de prisene Telenor og likesinnede tar for datatraffikk i utlandet, ville flere timer daglig bruk i 4 uker bli en dyr sak for meg. ICE har samme pris med ubegrenset datamengde i Norge, Sverige og Danmark.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg valgte Telenor sitt mobile bredbånd, fordi de har langs kysten dekning opptil 120 km til havs. Jeg vet ikke hvor langt til havs ICE går, men Netcom er ikke i nærheten av å ha samme dekning ut i havet.

Nei nei nei... det er HER forskjellen ligger i favør av ICE. Slå AV GSM i dekningskartet til Telenor og sjekk dekningen bare for 3G så ser du hvor trøstesløst det ser ut i forhold til ICE sin dekning ut fra kysten. Med kjempetrege GSM (tale) avkrysset har Telenor imidlertid bra dekning.

 

Eller man kan skaffe seg mobilt bredbånd fra Tele2 eller Netcom, betale 99 spenn i måneden, drite i å stoppe abonnementet, og likevel spare penger sammenliknet med det du foreslår.
Vel, for meg ville slike abonnementer bli steindyre. Jeg har nemlig alltid ferien med båten i Sverige, og med de prisene Telenor og likesinnede tar for datatraffikk i utlandet, ville flere timer daglig bruk i 4 uker bli en dyr sak for meg. ICE har samme pris med ubegrenset datamengde i Norge, Sverige og Danmark.

Ta med den mye større dekningen langs kysten for ICE i tillegg i vurderingen sammen med pris. Som nevnt over - slå av GSM/Tale på Telenor sin dekningsside ¨så blir dekningskartet til Telenor mye sørgeligere lesning. Videre er vel Netcoms 99kr abb. basert på at du må betale for all trafikken på dagtid (8-17) alle hverdager og de er det jo noen av selv om man har sommerferie.

 

For meg som har 20 Mbps fast internettlinje hjemme og bare noen sjeldne ganger (påska + noen få helger) trenger bredbånd på hytta og i tillegg i båten noen få uker om sommeren er i alle fall ukesabb. med ICE uslåelig.

Link to post
Share on other sites

Enda et argument i retning av ICE: De har som kjent ikke bare to abonnementstyper (uke og "alltid"), men har også innført noe midt i mellom som de kaller "ofte". Sistnevnte er nesten like rimelig som ukesabonnement (kr. 199 pr mnd, vs. 175/uke), men har den ulempen at det finnes mengdebegrensning. Det nye er imidlertid at denne mengdebegrensningen ble doblet fra sist mandag, og er er nå 1GB pr. mnd. For "moderat" bruk, sånn som i f.eks. båt, så holder vel det kanskje for de fleste?

 

Parrer man dette, som nevnt foran, med at endringer i abonnement for privatpersoner er gebyrfritt, så kan man faktsik komme gunstig ut. Sånn som dette har jeg gjort/tenkt å gjøre det:

  • Ukesabonnement "utenom sesong". Dvs. kr. 0 i faste kosntader, betaler kun hvis/når det brukes.
  • Fra ca. 1. juni endrer jeg til "Ofte". Inntil 1GB pr mnd for 199/mnd - hele døgnet. Bør holde greit til helgebruk på hytta, samt noe i båt.
  • Fra ferien: Vurdere å endre til "alltid" for fri bruk. I så fall 399/mnd. Imidlertid vil jeg sjekke forbruk for "Ofte" fram til da - kanskje jeg klarer meg med det abonnementet også i ferien?
  • Ved ferieslutt, så endrer jeg tilbake til "ukesabonnement", evt. via "Ofte" i en mellomperiode.

Det som framtsår som litt "uvanlig(?)" gunstig i denne sammenheng er vel først og fremst det at man kan endre fram-og-tilbake når man vil, uten at det koster ekstra.

Link to post
Share on other sites

Bredbånd via mobil koster det samme enter du bruker blåtann, kabel, eller infrarød kobling mellom PC og mobil. Blåtann-overføringen går ikke direkte til noe (bredbånds) internett, den forbindelse er er telefonen som gir deg gjennom sine dataoverføringsteknikker (3G, GSM-data osv.). Blåtann'en i denne forbindelse er kun for å få PC'n i kontakt med mobiltelefonen (og videre til internett).

 

Prisene, og argumenter for eller mot det ene eller det andre (eks. ICE mot Telenor eller NetCom 3G), blir derfor som omtalt tidligere i denne tråden. Bruk av blåtann endrer ingenting i så måte.

 

Rent teknisk, så er min erfaring at bruk av blåtann som forbindelse mellom PC og mobil er helt OK. Skal vel fungere på avstander opp mot 10 meter, men i så fall bør det nok være rimelig fri sikt.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...