Jump to content

Prosjekt: Stasjonær PC ombord

Per

Recommended Posts

Jeg monterte nylig en lignende skjerm i styrehuset på "Poseidon" for bruk som kartplotter. For min del så ble det en 15" NEC-skjerm;

http://www.nec.se/upload/bilder/produkter/...01/1501_700.jpg

Denne skjermen valgte jeg bevisst bl.a. med tanke på at den skulle være slank, og at sokkelen måtte kunne demonteres. Fjerningen av sokkelen gikk som en lek, og det var helt kurrant å lage et alternativt feste for stødig montering ombord.

Jeg var litt spent på skjermens lysstyrke, og hvordan den ville klare seg i direkte sollys. Det viser seg å være absolutt uproblematisk og jeg har et glimrende bilde uansett lysforhold.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Ang. Clas Ohlsons batterieliminator for laptop.

Har gått til anskaffelse av en slik og den synes å fungere ok.

Dette er imidlertid så nytt at jeg ikke har foretatt en skikkelig langtidstest. Men for kr. 398 synes jeg ikke det var noen stor sjanse å ta. Tapet blir uansett ikke stort, med mindre hele laptop`en går heden. Da blir det straks verre.

Noen sjanser må en ta her i livet.  :smiley:

Har kjøpt den samme nå nylig, ikke hos CO, men må være det samme ut fra utseende. Alt ser ut til å virke selv om min 230V-basert lader (HP) skal levere 3.95A og denne 12V-saken bare leverer 3.5A ved 19V.

Jeg er bare så fryktelig redd at jeg en gang ved en feiltakelse setter den på høyere spenning. Skal fikse en eller annen sikring mot det.

Ut fra bildet ser det ut til at spenningsvelgeren skal skyves nede i et spor. Har annet utstyr med tilsvarende velger, der fulgte det med en bit selvklebende gummilist som passet i sporet. Denne skulle kuttes til i passe lengde og plasseres på begge sidere av 'knotten' for å låse den. Kanskje en brukbar ide her også?

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Ut fra bildet ser det ut til at spenningsvelgeren skal skyves nede i et spor. Har annet utstyr med tilsvarende velger, der fulgte det med en bit selvklebende gummilist som passet i sporet. Denne skulle kuttes til i passe lengde og plasseres på begge sidere av 'knotten' for å låse den. Kanskje en brukbar ide her også?

Ja, noe sånt har jeg tenkt å gjøre

Jeg skal også montere LCD skjerm. Jeg kjører en del på kvelden og lurer på hvorledes er skjermen om natten, klarar du å dempe den slik at du ikke mister nattsynet?

mvh

Bjørn

Akkurat det var nok også min største "bekymring", men der kommer to ting inn i bildet:

1) hvor meget skjermen kan dempes ned

2) om programmet har en "nattstilling" gjerne med mørkere farger

I mitt tilfelle har det vist seg at kombinasjonen av disse to er tilstrekkelig, så ved nattseilas har jeg svært god nytte av plotteren  -  uten at jeg føler at lyset er forstyrrende.

Var dette et brukbart svar?

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

• 2 uker senere...

Nå er pc prosjektet koblet ferdig hos oss.

Og slik ble skjermen etter montering. Skrudde av original bordfeste og benyttet 4 stk syrefaste M4 på bakplaten.

Bilde

Og pc en

Bilde

Pc en er strømforsynt direkte i sigarettenner uttaket. Skjermen har regulert 12 volt inn. Skjermen er forbundet med pc med en 3 meter langs skjøtekabel.

Jolla

• 5 måneder senere...

Vi skal teste ut et 3-D kartporgram i båten til Søgne Dykkerklubb.

Dette krever endel av maskinen og vi må derfor anskaffe ny.

Såsant de er raske nok vil vi satse på en 12V ITX.

Men jeg har problemer med å finne leverandører her i landet. Mange har ITX, men kun 220V.

Noen som vet hvor det kan skaffes?

Evnt utenlandske forhandlere dersom dette faller vesentlig billigere ut.

Programmet kjører akseptabelt på en 1GHz Pentium-3 maskin, men vi burde nok hatt noe raskere.

Slik jeg skjønner det sitter det en VIA prosessor i ITX maskinene, hvordan er ytelsen på disse ift "vanlige" Intel/AMD?

Hai, DC-DC power til mini-Itx finnes på  komplett.no

Se her:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...ID=&GrpID=&s=sr

koster  kr 500.-

jeg kan ikke skjønne annet at disse masinene greier stort sett alt som finnes av kart programmer, jeg har prøvd å spille et spill som heter unreal på en slik maskin (en svak modell) og det funket kjempebra :crazy:

tror ikke selv et 3d kartprogram er mer krevende en disse spillene?

Erik.

Redigering

......hmmm, etter nærmere skjekk av aktuelle produkt ser det ut som at dette er et sett med 220AC- 12V DC og så en DCDC fra 12 til 12,5 og 3,3 volt.....

DCDC adaptoren krever 12v +/- 5% inn og det er vel ikke akkurat hva vi har i batteriene våre til enhver tid....

Men komplett kan sikkert skaffe den du tenker på ...?

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Finnes det noen norsk leverandør til dette poweret, Lotus.

Pris?

Har sendt en mail til produsenten. Etter hva jeg kan se finnes det tynt med leverandører. Sier i fra når jeg hører noe om pris og leverandør.

Ellers har de stor tro på sitt produkt. De gir 3 års garanti og 30 dagers bytterett og pengene tilbake. 12V strømforsyning med over 90% virkningsgrad blir noe helt annet enn en inverter og en "sånn passe" 230V strømforsyning. Selv med motorbåt er det begrenset hvor mye strøm man kan avse til sin PC-løsning. Jeg tipper på at prisen i alle fall ligger under 500 kroner, men man kan jo bli overrasket.

Lotus

Jeg monterte nylig en lignende skjerm i styrehuset på "Poseidon" for bruk som kartplotter. For min del så ble det en 15" NEC-skjerm;

http://www.nec.se/upload/bilder/produkter/...01/1501_700.jpg

Denne skjermen valgte jeg bevisst bl.a. med tanke på at den skulle være slank, og at sokkelen måtte kunne demonteres. Fjerningen av sokkelen gikk som en lek, og det var helt kurrant å lage et alternativt feste for stødig montering ombord.

Jeg var litt spent på skjermens lysstyrke, og hvordan den ville klare seg i direkte sollys. Det viser seg å være absolutt uproblematisk og jeg har et glimrende bilde uansett lysforhold.

mvh

Poseidon

Jeg har tre  :lol: spørsmål i forbindelse med LCD skjermer og bruk i åpen båt

:lol: 1- Er det noen her som har erfaring med å bruke LCD skjerm ute i direkte sollys uten å sitte under en kalesje eller lignende. (åpen daycruser, flybridge ol.)

Jeg har brukt et sitat fra Poseidon for å illustrere hva jeg ofte leser i forbindelse med bruk, hvor bruken skjer i en mer eller mindre dekkning fra tak vegger ol og at direkte sollys blir brukt som vurderingskriterie.

Dersom denne skjermen som det referes til skulle gi et glimrende bilde i direkte sollys utendørs (jeg har lagt til utendørs) må jeg sansynligvis ha lest eller forstått produktdata for denne skjermen på feil måte. Det jeg får ut av databladet er at den er meget god til innendørs bruk, men har langt igjen til direkte sollys utendørs.  

:lol: 2- Er det mulig og øke "Brightness " 2-4 ganger på en standarskjerm på bekostning av eks levetid eller andre forhold.

:lol: 3 - Er det noen som kjenner "Brightness" verdi for dagens mest kjente kartplottere

Jeg har brukt en Samsung SyncMaster 152B i sommer. Med det aller verste scenarioet som er åpen cockpit og strålende sol på skrå inn bakfra, var det intet problem å lese kartet. 152B har en av markedets beste kontraster og lysstyrke. Etter dette er det nærmest umulig å gå ned til en 10" vanlig kartplotter. Den er jo kun på 1/4 av skjermarealet.

450:1 kontrast og 350 cd/m2 som er betydelig bedre enn NEC-skjermen.

Kontrast er like viktig som lysstyrke. På en del skjermer kan man bruke skjermkortet til å øke lysstyrken. Resultatet blir veldig mye lys, men elendig å se på pga at kontrasten ikke blir bedre.

Lotus

PS: Skjermen kostet mer enn de aller fleste standard 15" analoge LCD-skjermer. Man får det man betaler for.

Jeg har brukt en Samsung SyncMaster 152B i sommer...

Takker for rask respons og konkrete data, det som teorien sier er at man bør opp i og over 800 cd/m for bruk under direkte sol , men erfaringen din og også Baat-Guru legger da mer vekt på kontrast forhold, innteresant :lol:

Forøvrig produsenten skryter mer en deg :lol:

Overview

The SyncMasterTM 152B multimedia LCD produces sharp, crisp text and images with a high contrast ratio of 600:1 and high brightness of 330 cd/m2.

Vi skal teste ut et 3-D kartporgram i båten til Søgne Dykkerklubb.

Dette krever endel av maskinen og vi må derfor anskaffe ny.

Såsant de er raske nok vil vi satse på en 12V ITX.

Men jeg har problemer med å finne leverandører her i landet. Mange har ITX, men kun 220V.

Noen som vet hvor det kan skaffes?

Evnt utenlandske forhandlere dersom dette faller vesentlig billigere ut.

Programmet kjører akseptabelt på en 1GHz Pentium-3 maskin, men vi burde nok hatt noe raskere.

Slik jeg skjønner det sitter det en VIA prosessor i ITX maskinene, hvordan er ytelsen på disse ift "vanlige" Intel/AMD?

Leverandører her i landet:

http://www.databutikken.com/no/default.php...tId=PCCUB2688BR

(Leveres på postoppkrav i Norge).

Leveres med 230/12V ekstern strømforsyning og intern DC/DC converter for mini-ITX hovedkort.

DC/DC converteren i denne boksen tåler ca 10-16V inn.

VIA prosessorene er Low-Power design så du kan nok ikke forvente at den holder følge med standard-prosessorer fra Amd og Intel.

Eneste problem jeg har hatt med mitt VIA kort var at det ikke ville virke ved temperaturer under ca. 5 plussgrader, så nå vurderer jeg varmekabler i PCen.

:lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...