Batdilla Svart 21.Juni.2004 Del på Facebook Svart 21.Juni.2004 Imponert over fremdriften. Må bare spørre: Jobber du heltid med båten om dagen, eller? Hvis ikke, må du ha en beundringsverdig mengde energi og er da mer enn velkommen til å bli involvert i et eller flere av prosjektene i Sjømannen også Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 21.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2004 Det er kun heltid i helgene . Ellers så er det kveldsarbeid. Guttungen på 6 synes det er tryggest at pappaen er ute (f. eks. i garasjen) når han selv skal være ute å leke på ettermiddagen, så da er jeg på en måte både barnevakt og båtbygger på en gang. Ellers så tror jeg at jeg har nok med mitt eget prosjekt for tiden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jorhei Svart 21.Juni.2004 Del på Facebook Svart 21.Juni.2004 Må virkelig si du imponerer med framgangen her ja, slik som Batdilla også sier. Lykke til videre og stå på. Og husk å legge ut bilder, det er spennende å følge med!!! Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 23.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2004 Kommer muligens mer bilder i kveld. Fikk lagt på kryssfiner på den fremste 2,4 metrene av begge sidene i går. Håper å få på resten av sidene i dag om ikke noe kommer i veien. Fikk akkurat tilslaget på en 35 Hk Suzuki av eldre årgang til en billig penge, må nok kalle et reparasjonsobjekt, så her blir det mer jobb Jeg mekka mye moped i ungdommen så det skal nok gå bra. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 23.Juni.2004 Del på Facebook Svart 23.Juni.2004 Jeg har benyttet 6mm kryssfiner. Etter litt prøving og feiling med en 12mm plate kom jeg til at to lag med 6mm plate var det eneste fornuftige som det var mulig å få bøyd til uten altfor mye problemer. Det vil derfor komme ett lag til med 6mm kryssfiner utpå det laget som er pålagt nå. Skjøten på lag nr. to vil bli forskjøvet noe i forhold til skjøten på det første laget. Hvordan gjør du det at de 2 platene limes til hverandre på hele flaten uten at det blir luft imellom? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 23.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2004 Hvordan gjør du det at de 2 platene limes til hverandre på hele flaten uten at det blir luft imellom? Jeg har tenkt en del på det, og også sett det beskrevet på nettet. En løsning er å borre mange små hull (1 - 2 mm) hvor lufta kan komme ut. Hullen fylles så med epoxy etterpå. Skal finlese litt i Tolamn Skiff boka som jeg har liggende, der lages bunnen av to lag med kryssfiner så jeg skal se litt hva som er anbefalt der. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 23.Juni.2004 Del på Facebook Svart 23.Juni.2004 www.svemar.com kan være plassen for tips om båtbygging, der er det gjordt et mesterstykke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 24.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2004 Da var endelig hele skroget dekket med første laget med kryssfiner. Bilder kommer i morgen, nå skal jeg slappe av resten av kvelden , har vært ganske så intensiv jobbing de siste to kveldene Litt finpussing og fintenking i helga, så er jeg klar til å legge på lag to med kryssfiner til uka. Regner med å bruke ca en uke på det, kommer litt ann på været. Det er mye greiere når det er oppholdsvær, da kan jeg bare dra platene utendørs når de skal tilpasses og sages. Garasjen er jo full med båt så det er litt liten plass der. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 24.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2004 Andreas : Hvordan gjør du det at de 2 platene limes til hverandre på hele flaten uten at det blir luft imellom? Jeg har tenkt en del på det, og også sett det beskrevet på nettet. En løsning er å borre mange små hull (1 - 2 mm) hvor lufta kan komme ut. Hullen fylles så med epoxy etterpå. Skal finlese litt i Tolamn Skiff boka som jeg har liggende, der lages bunnen av to lag med kryssfiner så jeg skal se litt hva som er anbefalt der. Etter å ha lest litt i Tolamn Skiff boka ser jeg at det man gjør er å skru platene sammen med skruer. Man banker så på platene med hammer for å høre om det er hulerom eller dårlig kontakt mellom de to lagene. Dersom det er det så skrur man inn en skru der. Når denne skruen går gjennom platene så vil den selvsagt presse dem sammen, samtidig vil den også lage et hull som trolig slipper ut lufta, om enn sakte. Det beste er nok imidlertid å borre mange små hull og så bruke vakuum bagging.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 26.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2004 Som sagt så er sidenplatene også kommet på plass, og her er et bilde: Det ser ut til at båten kan bli noe høy. Nå går rett nok platene på sidene noe lengre ned en de skal. De skal beskjæres noe etter at båten er snudd. Men det er mulig jeg må ender litt på designet dersom den blir for høy. Men det ser jeg bedre etter at den er kommet ut av garasjen og over på rett kjøl. Har også lagt på litt glassfiber på plateskjøtene for å forsterke disse. Oppå kommer det et lag til med kryssfiner, med forskjøvne skjøter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jorhei Svart 26.Juni.2004 Del på Facebook Svart 26.Juni.2004 Må bare si at jeg synes dette ser veldig bra ut jeg Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 30.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2004 Da er også andre lag av bunnen kommet på plass. Jeg har brukt en mengde med skruer for å presse de to lagene sammen og sikkre god kontakt. Når jeg skrudde lagene sammen hørte jeg tydelig at det piplet ut luft i skruehullene. Med så mye skruer føler jeg meg rimelig trygg på at det ikker er noen luftlommer igjen mellom platene. Etterpå fjernes alle skruene og hullene fylles med epoxy. Den fremste finerplata på bunnen vil bli delvis synlig over vannlinja så her har jeg brukt meranti finer som jeg har beiset med Faxe Mahognybeis. Den er ganske så rød på farge, men der som jeg har sølt litt epoxy får den en mer brunlig fargetone. Dette tror jeg kommer til å bli meget bra. Til slutt et lite spørsmål, er det noen som kjenner denne koblinga på en eldre Suzuki DT35 ? Hvilke pinner går til hva ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ronny O Svart 1.Juli.2004 Del på Facebook Svart 1.Juli.2004 De pinnene du har på motoren mistenker jeg er til strøm, det er mulig det er montert (husker ikke navnet på dingsen) for å kunne ta ut strøm fra motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 5.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2004 Har nå fått på plass 2/3 av andre laget på sidene, renger med å få på resten i morgen. For å få skikkelig sammenføyning av lagene uten å bruke skruer har jeg lagt mange lekter som er skrudd mot skroget på steder hvor skruehullene ikke synes. I tillegg har jeg lagt mange trekiler mellom lektene og skroget for å presse ytterplaten inn mot platen under. I platen under har jeg boret tett med 3mm hull for at eventuel luft og for mye ekpoxy skal kunne komme ut. Jeg har lagt på plast for å unngå at eventuel epoxy som tyter ut mellom platene skal lime fast lektene til skroget. Epoxyen fester ikke til plasten. Platene som jeg bruker er lys meranti som jeg har beiset med Faxe interiørbeis med mahogny farge. Denne er ganske rød på farge, men etter at den er belagt med epoxy blir den mer brunaktig, og får en nydelig glans. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 6.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2004 Da var også den resterende kryssfineren på sidene kommet på plass. Da gjennstår det bare en del (mye) pussing og litt flikking med mahogney beisen før hele skroget kapsles inn i glassfiber og Epoxy. Kommer vel også til å legge på noen steglister parallelt med kjølen først, samt halvstav lister langs kanten/knekken på skrogsidene. Prøvde å få liv i Suzukien som jeg har kjøpt meg i dag, men hadde ikke sett godt nok etter i koblingsskjemaet så jeg fik ikke starteren i gang. Bukken min er litt for ustødig til at jeg kan bruke begge hendene til å dra den igang. Skal støtte opp bukken noe mer og koble meg til på riktig plass slik at jeg får liv i starteren. Men bør trolig av med toppen først, en av skruene tom holder toppen er brukket, tror ikke det er særlig smart å starte den med en skrue forlite. Er redd toppen kan bli skjev. Heldivis ser det ut til at skruen er knukket inni toppen slik at det vil stikke ut en del av den fra blokka når toppen er av. Da bør det gå greir å få ut skruen. Men må vel skifte topp-pakning dersom jeg tar av toppen regner jeg med. Blir nok litt utgifter til overhaling av motoren ser det ut til, men jeg fikk den jo svært billig så det er egentlig innkalkulert. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 14.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2004 En stund siden siste oppdatering nå. Har lagt glassfiber og epoxy på hele skroget. På sidene ble det en meget vakker farge (synes jeg) etter at merantien som er beiset med mahogney beis ble dekket med epoxy. Kommer bilder om noen dager, når jeg får tørket av alt støvet. Har også lagt glassfiber og epoxy på undersiden av skroget, men her la jeg på noen halvstav lister først som steglister parallelt med kjølen. Det har medført mye ekstra arbeide, da profilen på dem gjorde at jeg ikke kunne legge 450g/m2 duk direkte over dem, det var for vanskelig å få den tykke duken til å følge profilen. Her burde jeg mao. ha lagt glassfiberen først og listene utenpå, men men.... Så jeg har dekket listene med to lag med tynnere duk (160g/m2) og lagt den tykke mellom listene, har nå igjen å legge et lag eller to til med den tynne oppå listene. Har tenkt å prøve med noe smale (10cm) strimler med den tykke glassfiberen ført for å se om jeg kan få det til nå som profilen er blitt noe mer avrundet ette at jeg har lagt den tykke duken inn til listene. Regner med å har båten klar til snuing om et par dager, da blir det mere bilder. Men jeg ar avhengig av oppholdsvær, for da må båten ut av garasjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 15.Juli.2004 Del på Facebook Svart 15.Juli.2004 Hva slags glassfiber brukte du? Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 15.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2004 Den tykke som jeg bruker er 450g/m2 biaxialt fiber /DB 450), produsert av Devold AMT utenfor Ålesud. Den andre jeg bruker er 210g/m2 vanlig vev produsert av SP Systems (RE210D/800). Alt levert av DIAB i Asker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 15.Juli.2004 Del på Facebook Svart 15.Juli.2004 OK. Var et øyeblikk redd for at du hadde brukt matte med bonding agent. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 17.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2004 En Laaaang rapport med mange bilder: 16 Juli 2004 Båten er nå dekket med glassfiber og Epoxy på utsiden av skroget. Fargetonen på sidene synes jeg ser meget bra ut, selv om den er noe støvete på bildet. Det er lys meranti finer beiset med Faxe interiør beis med mahogney farge. Den er ganske rød men får en mer brunaktig fargetone nå den dekkes med epoxy. Jeg hadde som nevnt en del problemer med å få den tykke 450 g/m2 glassfiberen til å følge profilen til lektene som jeg la utpå bunnen. I ettertid kan jeg si at båten burde vært dekket med glassfiber først, og så burde lektene ha vært lagt på etterpå. 17 Juli 2004 Båten går nå på hjul. Jeg har kjøpt olabilhjul på Biltema som jeg har montert under bjelkene som jeg har brukt som base for byggingen. Alle boltene som har holdt basen fast til gulvet er kuttet og båten gå nå på hjul. Har også trillet den en liten meter fram slik at den har fått stukket snuten ut i friluft. Blir det oppholdsvær i morgen skal den ut og snues. Jeg har også lagget en krybbe som den skal legges i nå den snus. På bilder ligger krybba opp ned. Deretter setter jeg hjulene under krybba, så kan jeg trille den frem og tilbake under resten av byggeprosessen. Det vil gjøre byggingen noe enklere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 18.Juli.2004 Del på Facebook Svart 18.Juli.2004 Imponerende arbeide så langt. Jeg er helt enig med deg i at fargen på skrogsidene er pen. Det blir spennende å følge videre rapporter fra bygging. Kanskje du også kan dele med oss hvordan båten er i sjøen når den dagen kommer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 18.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2004 I dag var det såpass med oppholdsvær at jeg fikk med meg en nabo og snudde båten. Fikk ikke tatt noen bilder av båten når den endelig var kommet over på rett kjøl. Været var noe usikkert så jeg prioriterte å få den raskt under tak igjen. Trevirke som ikke er dekket med epoxy må ikke bli utsatt for fuktighet. Den var imidlertid ikke så høy som fryktet når den endelig var snudd riktig vei. Alle spantene er nå tatt ut og skroget er klart for invendig bearbeiding. Bildet viser Ole Kristoffer som studerer båten innvendig for første gang. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 19.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2004 Tok båten ut av garasjen en liten tur i dag, og fikk tatt noen flere bilder. Jeg er fortsatt litt usikker på høyden på båten. Det er mulig jeg senker høyden på ripa med 10cm. Nå er høyden fra ripa og ned til "knekken" på siden ca 90cm (fra midskips og framover). Båten er ca 16.5', mulig 90cm er noe høyt. Noen som har noen innspill ? Jeg får bearbeide bildet litt i GIMP og legge inn overbygget som jeg har tenkt å ha og se hvordan det blir med ulike høyder etc. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jorhei Svart 19.Juli.2004 Del på Facebook Svart 19.Juli.2004 Synes dette ser meget bra ut og er imponert over hvor pent det blir. Synes heller ikke du skal senke høyden på ripa. Det ser veldig bra ut som det er. Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 19.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2004 Under byggingen av skroget, da båten lå opp ned inne i garasjen og det eneste "overblikket" jeg fikk var rett inn forfra så var jeg sikker på at den ville bli for høy. Men etter at den kom over på rett kjøl og når jeg ser den fra siden så ser det ikke så gærnt ut. Regner med at jeg kommer til å lage meg en modell av overbygget med de kryssfinerplatene jeg brukte som midlertidige spant under byggingen og ser mer hvordan det blir. De kryssfinerplatene skal kasseres alikevell, da det er simpleste sort av grankryssfiner. Og så får jeg tegne litt i GIMP i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.