Jump to content

Prosjekt: Båtbygging


ok67

Recommended Posts

Det er kun heltid i helgene  :smiley:. Ellers så er det kveldsarbeid. Guttungen på 6 synes det er tryggest at pappaen er ute (f. eks. i garasjen) når han selv skal være ute å leke på ettermiddagen, så da er jeg på en måte både barnevakt og båtbygger på en gang. Ellers så tror jeg at jeg har nok med mitt eget prosjekt for tiden.  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Må virkelig si du imponerer med framgangen her ja, slik som Batdilla også sier. Lykke til videre og stå på.

Og husk å legge ut bilder, det er spennende å følge med!!!

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Kommer muligens mer bilder i kveld. Fikk lagt på kryssfiner på den fremste 2,4 metrene av begge sidene i går. Håper å få på resten av sidene i dag om ikke noe kommer i veien.

 

Fikk akkurat tilslaget på en 35 Hk Suzuki av eldre årgang til en billig penge, må nok kalle et reparasjonsobjekt, så her blir det mer jobb :cryin: Jeg mekka mye moped i ungdommen så det skal nok gå bra.  :eek:

Link to post
Share on other sites

Jeg har benyttet 6mm kryssfiner. Etter litt prøving og feiling med en 12mm plate kom jeg til at to lag med 6mm plate var det eneste fornuftige som det var mulig å få bøyd til uten altfor mye problemer.

 

Det vil derfor komme ett lag til med 6mm kryssfiner utpå det laget som er pålagt nå. Skjøten på lag nr. to vil bli forskjøvet noe i forhold til skjøten på det første laget.

Hvordan gjør du det at de 2 platene limes til hverandre på hele flaten uten at det blir luft imellom?

Link to post
Share on other sites

Hvordan gjør du det at de 2 platene limes til hverandre på hele flaten uten at det blir luft imellom?

Jeg har tenkt en del på det, og også sett det beskrevet på nettet. En løsning er å borre mange små hull (1 - 2 mm) hvor lufta kan komme ut. Hullen fylles så med epoxy etterpå. Skal finlese litt i Tolamn Skiff boka som jeg har liggende, der lages bunnen av to lag med kryssfiner så jeg skal se litt hva som er anbefalt der.

Link to post
Share on other sites

Da var endelig hele skroget dekket med første laget med kryssfiner. :cool: Bilder kommer i morgen, nå skal jeg slappe av resten av kvelden :sad:, har vært ganske så intensiv jobbing de siste to kveldene

 

Litt finpussing og fintenking i helga, så er jeg klar til å legge på lag to med kryssfiner til uka. Regner med å bruke ca en uke på det, kommer litt ann på været. Det er mye greiere når det er oppholdsvær, da kan jeg bare dra platene utendørs når de skal tilpasses og sages. Garasjen er jo full med båt  :sad: så det er litt liten plass der.

Link to post
Share on other sites

   Andreas :

   

   Hvordan gjør du det at de 2 platene limes til hverandre på hele flaten uten at det blir luft imellom?

 

Jeg har tenkt en del på det, og også sett det beskrevet på nettet. En løsning er å borre mange små hull (1 - 2 mm) hvor lufta kan komme ut. Hullen fylles så med epoxy etterpå. Skal finlese litt i Tolamn Skiff boka som jeg har liggende, der lages bunnen av to lag med kryssfiner så jeg skal se litt hva som er anbefalt der.

Etter å ha lest litt i Tolamn Skiff boka ser jeg at det man gjør er å skru platene sammen med skruer. Man banker så på platene med hammer for å høre om det er hulerom eller dårlig kontakt mellom de to lagene. Dersom det er det så skrur man inn en skru der. Når denne skruen går gjennom platene så vil den selvsagt presse dem sammen, samtidig vil den også lage et hull som trolig slipper ut lufta, om enn sakte.

 

Det beste er nok imidlertid å borre mange små hull og så bruke vakuum bagging....

Link to post
Share on other sites

Som sagt så er sidenplatene også kommet på plass, og her er et bilde:

Det ser ut til at båten kan bli noe høy. Nå går rett nok platene på sidene noe lengre ned en de skal. De skal beskjæres noe etter at båten er snudd. Men det er mulig jeg må ender litt på designet dersom den blir for høy. Men det ser jeg bedre etter at den er kommet ut av garasjen og over på rett kjøl.

 

Har også lagt på litt glassfiber på plateskjøtene for å forsterke disse. Oppå kommer det et lag til med kryssfiner, med forskjøvne skjøter.Bilde

Link to post
Share on other sites

Da er også andre lag av bunnen kommet på plass.

Bilde

Jeg har brukt en mengde med skruer for å presse de to lagene sammen og sikkre god kontakt. Når jeg skrudde lagene sammen hørte jeg tydelig at det piplet ut luft i skruehullene. Med så mye skruer føler jeg meg rimelig trygg på at det ikker er noen luftlommer igjen mellom platene.

 

Etterpå fjernes alle skruene og hullene fylles med epoxy.

 

Bilde

Den fremste finerplata på bunnen vil bli delvis synlig over vannlinja så her har jeg brukt meranti finer som jeg har beiset med Faxe Mahognybeis. Den er ganske så rød på farge, men der som jeg har sølt litt epoxy får den en mer brunlig fargetone. Dette tror jeg kommer til å bli meget bra.

 

Til slutt et lite spørsmål, er det noen som kjenner denne koblinga på en eldre Suzuki DT35 ?

Bilde

Hvilke pinner går til hva ?

Link to post
Share on other sites

Har nå fått på plass 2/3 av andre laget på sidene, renger med å få på resten i morgen.

 

For å få skikkelig sammenføyning av lagene uten å bruke skruer har jeg lagt mange lekter som er skrudd mot skroget på steder hvor skruehullene ikke synes. I tillegg har jeg lagt mange trekiler mellom lektene og skroget for å presse ytterplaten inn mot platen under. I platen under har jeg boret tett med 3mm hull for at eventuel luft og for mye ekpoxy skal kunne komme ut.

Jeg har lagt på plast for å unngå at eventuel epoxy som tyter ut mellom platene skal lime fast lektene til skroget. Epoxyen fester ikke til plasten.

 

Platene som jeg bruker er lys meranti som jeg har beiset med Faxe interiørbeis med mahogny farge. Denne er ganske rød på farge, men etter at den er belagt med epoxy blir den mer brunaktig, og får en nydelig glans.

Link to post
Share on other sites

Da var også den resterende kryssfineren på sidene kommet på plass. Da gjennstår det bare en del (mye) pussing og litt flikking med mahogney beisen før hele skroget kapsles inn i glassfiber og Epoxy. Kommer vel også til å legge på noen steglister parallelt med kjølen først, samt halvstav lister langs kanten/knekken på skrogsidene.

 

Prøvde å få liv i Suzukien som jeg har kjøpt meg i dag, men hadde ikke sett godt nok etter i koblingsskjemaet så jeg fik ikke starteren i gang. Bukken min er litt for ustødig til at jeg kan bruke begge hendene til å dra den igang. Skal støtte opp bukken noe mer og koble meg til på riktig plass slik at jeg får liv i starteren. Men bør trolig av med toppen først, en av skruene tom holder toppen er brukket, tror ikke det er særlig smart å starte den med en skrue forlite. Er redd toppen kan bli skjev. Heldivis ser det ut til at skruen er knukket inni toppen slik at det vil stikke ut en del av den fra blokka når toppen er av. Da bør det gå greir å få ut skruen. Men må vel skifte topp-pakning dersom jeg tar av toppen regner jeg med. Blir nok litt utgifter til overhaling av motoren ser det ut til, men jeg fikk den jo svært billig så det er egentlig innkalkulert.

Link to post
Share on other sites

En stund siden siste oppdatering nå. Har lagt glassfiber og epoxy på hele skroget. På sidene ble det en meget vakker farge (synes jeg) etter at merantien som er beiset med mahogney beis ble dekket med epoxy. Kommer bilder om noen dager, når jeg får tørket av alt støvet. :smash:

Har også lagt glassfiber og epoxy på undersiden av skroget, men her la jeg på noen halvstav lister først som steglister parallelt med kjølen. Det har medført mye ekstra arbeide, da profilen på dem gjorde at jeg ikke kunne legge 450g/m2 duk direkte over dem, det var for vanskelig å få den tykke duken til å følge profilen. Her burde jeg mao. ha lagt glassfiberen først og listene utenpå, men men.... Så jeg har dekket listene med to lag med tynnere duk (160g/m2) og lagt den tykke mellom listene, har nå igjen å legge et lag eller to til med den tynne oppå listene. Har tenkt å prøve med noe smale (10cm) strimler med den tykke glassfiberen ført for å se om jeg kan få det til nå som profilen er blitt noe mer avrundet ette at jeg har lagt den tykke duken inn til listene.

 

Regner med å har båten klar til snuing om et par dager, da blir det mere bilder. Men jeg ar avhengig av oppholdsvær, for da må båten ut av garasjen.

Link to post
Share on other sites

En Laaaang rapport med mange bilder:

 

16 Juli 2004

 

Båten er nå dekket med glassfiber og Epoxy på utsiden av skroget.

Bilde

Fargetonen på sidene synes jeg ser meget bra ut, selv om den er noe støvete på bildet. Det er lys meranti finer beiset med Faxe interiør beis med mahogney farge. Den er ganske rød men får en mer brunaktig fargetone nå den dekkes med epoxy.

Bilde

Jeg hadde som nevnt en del problemer med å få den tykke 450 g/m2 glassfiberen til å følge profilen til lektene som jeg la utpå bunnen. I ettertid kan jeg si at båten burde vært dekket med glassfiber først, og så burde lektene ha vært lagt på etterpå.

 

 

17 Juli 2004

 

Båten går nå på hjul.

 

Bilde

Jeg har kjøpt olabilhjul på Biltema som jeg har montert under bjelkene som jeg har brukt som base for byggingen. Alle boltene som har holdt basen fast til gulvet er kuttet og båten gå nå på hjul.

 

Bilde

Har også trillet den en liten meter fram slik at den har fått stukket snuten ut i friluft. Blir det oppholdsvær i morgen skal den ut og snues.

 

Bilde

Jeg har også lagget en krybbe som den skal legges i nå den snus. På bilder ligger krybba opp ned. Deretter setter jeg hjulene under krybba, så kan jeg trille den frem og tilbake under resten av byggeprosessen. Det vil gjøre byggingen noe enklere.

Link to post
Share on other sites

I dag var det såpass med oppholdsvær at jeg fikk med meg en nabo og snudde båten.

 

Fikk ikke tatt noen bilder av båten når den endelig var kommet over på rett kjøl. Været var noe usikkert så jeg prioriterte å få den raskt under tak igjen. Trevirke som ikke er dekket med epoxy må ikke bli utsatt for fuktighet.

 

Den var imidlertid ikke så høy som fryktet når den endelig var snudd riktig vei.

 

Alle spantene er nå tatt ut og skroget er klart for invendig bearbeiding.

Bilde

Bildet viser Ole Kristoffer som studerer båten innvendig for første gang.

Link to post
Share on other sites

Tok båten ut av garasjen en liten tur i dag, og fikk tatt noen flere bilder.

Bilde

Bilde

 

Jeg er fortsatt litt usikker på høyden på båten. Det er mulig jeg senker høyden på ripa med 10cm. Nå er høyden fra ripa og ned til "knekken" på siden ca 90cm (fra midskips og framover). Båten er ca 16.5', mulig 90cm er noe høyt.

 

Noen som har noen innspill ?

 

Jeg får bearbeide bildet litt i GIMP og legge inn overbygget som jeg har tenkt å ha og se hvordan det blir med ulike høyder etc.

Link to post
Share on other sites

Under byggingen av skroget, da båten lå opp ned inne i garasjen og det eneste "overblikket" jeg fikk var rett inn forfra så var jeg sikker på at den ville bli for høy. Men etter at den kom over på rett kjøl og når jeg ser den fra siden så ser det ikke så gærnt ut. Regner med at jeg kommer til å lage meg en modell av overbygget med de kryssfinerplatene jeg brukte som midlertidige spant under byggingen og ser mer hvordan det blir. De kryssfinerplatene skal kasseres alikevell, da det er simpleste sort av grankryssfiner. Og så får jeg tegne litt i GIMP i tillegg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...