Jump to content

Prosjekt: Båtbygging


ok67

Recommended Posts

Har vært stille lenge her nå.......

 

Skal gjøre noen mindre justeringer på skroget i vår.

Tenker å bygge på noen langsgående "speed rails" under skroget for å få litt mer løft akter. Tenker også å bygge på litt 1-2 cm på skroget helt bakerst for å få litt mer løft. Etter nøye sikting under skroget ser jeg at det krummer litt bakerst, spesielt midt på (i bredderetningen). Må fjerne bunnstoff ol. ned på glassfiberen før jeg legger på litt spesialtilpasset kryssfiner som jeg limer fast og pakker inn med glassfiber og epoxy. Blir en del jobbing og liming nedenifra, så det blir nok litt plundrette, men det får gå. Skal også flytte utløpene for dørkdreneringa litt høyere, nå ligger de akkurat i vannskorpa, ønsker å ha dem litt over. Skal også sette inn ekkolodd, regner med å bygge inn føleren i skroget med et par lag med glassfiber utpå.

 

Har akkurat bestilt litt epoxy og glassfiber, regner med å ha det her i neste uke.

 

Siden båten ligger i opplag et par timer hjemmenifra blir det bare jobbing i helgene. Skal ta litt mål og planlegge litt i helga. Så kan jeg lage til alle bitene etc. hjemme i løpet av uka før jeg kan starte jobbinga neste helg. Håper da på litt varmere vær.

Redigert av ok67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

En liten oppdatering av modifiseringene som jeg har gjort i vår:

Har lagt på "speed rails" under skroget, selvlagde. Etter tips fra Marwin hadde jeg tenkt å se litt på noe Roca speedrails, men den båten var nok sjøsatt før jeg kom for å se hvordan de var. Har derfor konstruert noen selv av kryssfiner og glassfiber. Disse har jeg festet under båten. 2 stk ca halvveis ut fra kjølen og to stk helt ute på kanten av skroget. Har limt de fast med Epoxy og lagt åp glassfiber i overgangen mellom skrog og "railsen". Har også bygget på litt 1-2 cm på skroget under helt bakerst for å få litt mer løft i hekken. Er nå omtrent ferdig med pussing og sparkling, håper å få på grunning og første strøk med bunnstoff i helga.

 

Har også løftet skroggjennomføringene for selvlensingen av dørken ca 5 cm, da det viste seg at disse ble liggende helt i vannflata. De er alikevell tilstrekkelig lavere enn dørken.

 

Skal også male en hvit linje like over vannlinja.

 

Om alt går etter planen blir det kansje sjøsetting neste helg.

 

Bilder kommer etterhvert.

Link to post
Share on other sites

Tok en telefon til Suzuki pusheren anngående propellstigning.

Ifølge han skal det normalt stå en 11 1/2 x 14 propell på 40HKen, dvs 14" stigning.

 

Det har jeg litt vanskelig for å forstå, dette gir meg i såfall en slipprosent på 45 ved 6500 omdr/min og 18 kn.

 

Må sjekke neste helg hva som står på propellen.

Kan sikkert stemme at du får en temmelig høy slipprosent dersom båten ikke planer skikkelig ut. Blir jo spennende å høre resultatet når du får satt ut igjen.

(Forresten , du har sjekket at poltallet er riktig på turtelleren?)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Turtelleren er den som fulgte med, så den er nok riktig. Det var propellen som var feil, den hadde 9" stigning. Etter at jeg byttet den ble turtallet mer normalt og jeg kom opp i overkant av 20kn. Men båten var litt baktung, håper at ombyggingen jeg har gjort vil rette på det. Skal bli spennende å se virkningen av det i hvertfall.

Redigert av ok67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har grunnet og lagt på ett strøk med hard bunnstoff på skroget der som jeg har bygd om. Har også lakkert en stripe med hvit "toppcoat" fra Biltema. Den ser riktig så bra ut, men jeg vil nå heller kalle den to komponent lakk, den blir blank og fin. Skal ha på et strøk men selvpolerende bunnstoff under hele båten i løpet av uka, og så er det bare å håpe på nydelig vær i santhanshelga.

Link to post
Share on other sites

Her kommer et lenge lovet bilde, etter at bunnstoff er påhatt. Må nok ha på litt mer bunnstoff før sjøsetting, da det er litt tynt enkelt steder ennå.

Bilde

Som bildet viser :wink: har jeg altså laget to langsgående "speedrails" ca halveis ut fra kjølen, samt ogs helt ute på kanten av skroget. I tillegg (noe som ikke er så lett å se av bildet) har jeg lagt på litt under skroget helt bak slik at det ikke lenger har en svak krumming oppover slik det en gang hadde. Ekkoloddføleren er også bygget inn i skroget.

 

Skal bli spennende å se hvilken effekt dette gir meg.

 

Er nå stort sett klar for sjøsetting, fjernet en stooor stein i båtutsettet i dag. Den lå litt i veien, borret den opp med 5 stk 20mm hull i helga og fylte på med Trollkraft, resultatet sees under.

Bilde

 

Dessverre er det meldt dårlig vær til helga, så sjøsetting blir trolig utsatt til neste helg. Da passer også tidspunktet for flo litt bedre med tanke på å få klargjort alt til sjøsetting utpå ettermiddagen.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Som nevnt på en annen tråd er båten kommet på vannet :flag:

Bilde

Justeringen jeg har gjort på skroget gjør at båten nå ligger mer riktig i vannet enn tidligere, men "speed railene" midt under går for langt fram tror jeg. Når jeg går for fult så legger båten seg lett over på en av sidene avhengig av vektfordelingen i båten. Det virker som om speed railene midt under tar tak for langt framme og har da en tendens til å styre båten. Neste vårs prosjekt blir derfor å redusere på speed railene midt under både i lengde og trolig også noe i hvor dypt de går. Jeg laget de 2.4m lange, trolig er 1m mer enn nok. Heldigvis mye enklere å ta bort en å sette på, så det skal gå greit.

 

Men jeg må ha en mindre propell en den jeg har i dag, jeg oppnår 20kn ved 5300 o/min. Motoren skal normalt ha maks turtall på 5600 til 6200. Nå har jeg en 14" propell, dvs at slippen er ca 25%. Når jeg fikk motoren fulgte det ved en feil med en 9" propell, da fikk jeg ca 18kn ved 6500 o/min, slipp ca 15%. Trolig er 11" eller 12" riktig propell. Egentlig burde jeg nok ha hatt en større motor, men men... Propell spørsmålet tar jeg i en egen tråd da jeg lurer på litt andre ting rundt propeller også.

Redigert av ok67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser at de steglistene dine går ganske dypt, tror du er på rett spor med tanke på å redusere høyden litt på de. Nå så blir de mer som små "kjøler" , gir løft men også mer motstand.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg vil bl.a. korte inn lengden på de to i midten, nå er de over 2m lange, tror nok at 1m er nok, pluss at jeg vil redusere noe på høyden (eh. dybden) på dem. Kansje jeg gjør det alt i sommer, bør være gjort på et par tre dager om det er oppholdsvær, da slipper jeg styret med å dra båten inn under tak osv.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Litt modifiseringer blir det i år også.

Har pusset ned steglistene i dag, slik at de ikke stikker så dypt, tror nå at det skal bli meget bra.

Er rimelig stiv og stø etter å ha ligget på rygg under båten med vinkelsliper med flappdisk i hele dag. Skal prøve å få tatt noen bilder også, men det blir ikke før neste helg. Siden båten ligger på Fosen blir det bare helgejobbing, men regner med å være på sjøen om ikke så mange ukene. Foreløbig er det så kaldt og surt at det ikke frister så mye heller.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Vel, jeg ligger på ca 20kn. Med tanke på tyngden i båten så er nok det maks hva jeg kan forvente med 40HK. Men båten oppfører seg mye bedre i sjøen etter at jeg reduserte på steglistene, og farten økte vel med ca 1 knop.

 

Slik ble bunnen etter modifiseringen:

bunn_etter_mod.jpg

 

Finishen under kunne nok ha vært noe bedre, men det er et sant h&%¤#te å jobbe opp ned under båten. Skal jeg få det bedre så krever det enten utrolg mye tid og "elbowgrease" eller at jeg snur båten og jobber i en mer behagelig posisjon, men det er nok ikke realistisk.

Redigert av ok67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Ok67!

 

Jeg har sett på prosjektet ditt (hjemmesiden) og ser du har limt mye finer mot hverandre (tenker på akter) med epoxy!

Jeg driver med det samme og skal bruke epoxy til å lime en plate (9mm) til en flate på ca. 2,5 kvm. Platen skal limes vertikalt så er avhengig av å få en fast konsistens på epoxyen så den ikke renner! Jeg forsøkte å blande ut med silica, men det ble bare tull..

Brukte en "boks" silica på ca. 3 kg epoxy og det ble ikke fast nok, men sirup som rant raskt nedover veggene, så måtte fjerne platen raskt og tørke bort!

Jeg ser for meg konsistens som når man sprøyter krem på en kake hvis du skjønner hva jeg mener fordi det ikke må sige, og at det skal bli et tykt lag med full kontakt mellom flatene..

 

Se bilde:

 

p1010192.jpg

 

dsc00093.jpg

 

Platen skal limes på innsiden av akterskroget!

 

Har du erfaring med å få slik konsistens og tips?

Redigert av MartinN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

På årets siste båttur var det endelig flatt hav og jeg kunne eksperimentere litt med motortrimminga for endelig å få sjekket virkningen av justeringene på skroget i vår. Med optimal trim gikk toppfarten opp fra ca 20 kn til 22 kn. Justeringa under skroget har dermed gitt ca 2 kn ekstra fart. Klarer faktisk ca 21 kn med 3 personer ombord også, men det tar noe lang tid å komme opp i plan. (60 hk hadde nok vært mer passe en 40.)

 

En ting jeg registrerte når trimminga var optimal var at hekkbølga endret karakter. Tidligere har det alltid kommet en liten topp midt bak båten, denne var nå mer eller mindre borte, det var bare mye skum. Men jeg ligger nå helt på grensa til at propellen kaviterer.

 

hekksjoe.jpg

 

Bildet er tatt med noe zoom, så det viser ikke den nærmeste delen av hekkbølga.

 

Men nå er båten kommet på land og sessongen avsluttet for i år.

Redigert av ok67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...