Jump to content

Prosjekt: Båtbygging


ok67

Recommended Posts

Som kansje enkelte har fått med seg skal jeg bygge båt.

Jeg er kommet så langt at jeg har laget alle de midlertidige spantene som jeg skal bygge båten rundt og jeg har satt opp diverse bjelker på garasjegulvet som er avrettet og avvinklet og klar til oppsetting av spantene.

 

Epoxy og glassfiber mm. er bestilt fra DIAB, regner med at jeg har det her til uka.

 

Jeg har tidligere i vår laget en modell av båten i målestokk 1/10 for å få et overblikk av hvordan den vil bli. Lengde ca 16.5 fot (5m).

 

Et bilde av modellen kan sees nedenfor:

Bilde

 

Mer info vil etterhvert bli lagt ut på min hjemmeside, og trolig også her.

 

Jeg har ikke helt bestemt meg for om jeg skal lage overflaten i mørk eller lys farge, ett alternativ er å bruke tynn bjørkekryssfiner ytterst, men det blir vel trolig meranti finer og en mørkere finish.

Link to post
Share on other sites

Da var alle spantene satt opp. :headbang: Bilder kommer senere.

Det eneste som gjennstår på dagens program er da å merke av på hvert spant hvor ripa kommer. I morgen må jeg på butikken å kjøpe inn diverese furu lekter som skal brukes til å forsterke ripa, og være annlegg for stringerene i bunnen samt overgangen mellom bunn og sidene av skroget. Tynne lekter skal også lamineres sammen (med Epoxy) til å bli kjølen og gi baugprofilen.

Link to post
Share on other sites

Ett lite bilde av spantene som nå er kommet på plass

Bilde

 

I alle spantene hadde jeg boret ett hull i samme posisjon. Så satte jeg opp det fremste og det bakeste spantet først og posisjonerte dem vha. meterstokk og senterlinja som jeg også tegnet inn på hvert spant når jeg laget dem. Satte opp laservateren framom båten og posisjonerte den slik at lasesstrålen gikk gjennom hullet i både det fremste og det bakerste spantet. Det var da en enkel sak å sette opp de andre spantene i riktig posisjon, da det bare var å passe på at laserstrålen gikk midt i hullet i hvert enkelt spant.

 

Brukte trykkluftdrevet dykkertpistol til å få en rask festing av spantene, pass på fingrene på baksiden når du bruker et slikt redskap, AU, men det gikk bra. Skrudde spantene så fast med noen solide treskruer etterpå.

Link to post
Share on other sites

Handlett inn diverse lekter som skal brukes som stringere* i går.  Ikke helt enkelt å få fatt i den dimensjonen jeg var på jakt etter, men med hjelp av sirkelsag satt i benk så saget jeg dem til i ønsket dimensjon. Nå håper jeg bare at epoxyforsendelsen fra DIAB snart kommer slik at jeg kan komme igang. :wink:

 

* Egentlig blir lektene bare underlag for stringerne, da jeg skal sette kryssfiner på høykant oppå som dørken skal ligge nedpå. I tillegg kommer det kryssfiner på tvers som skal erstatte de midlertidige spantene som jeg tar bort etter at båten er ferdig på yttersida og snudd riktig vei.

 

Har ennå ikke bestemt meg for om jeg skal ha skumm i bunnen eller ikke. Ser at det er et problem med skumm som trekker vann i mange glassfiberbåter. Men her er det snakk om en båt bygget i kryssfiner innbakt i glassfiber og Epoxy og hvor det ikke skal kunne komme inn vann i det hele tatt noe sted gjennom/i skroget eller overbygget. Mest trolig lar jeg det alikevel være tomt og så lager jeg et par vanntette innspeksjonsluker for å kunne følge med under dørken.

 

Hva er egentlig årsaken til at det kommer vann inn i enkelte dobbeltskrog, er det at polyesteren ikke er helt tett i utgangspunktet? (epoxy er mye tettere) eller er det hull ett eller flere steder som gir lekasje?

 

Men det er nå en stund til jeg kommer så langt, men det er viktig å planlegge langt fram så man unngår å gjøre ting som blir feil når man kommer lengre fram i byggeprosessen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 16hk Suzuki liggende, men den blir nok i minste laget dessuten har den kort stamme. Regner med at jeg bør ha en 30 til 50 kh og da må jeg nok over på lang stamme, dvs. jeg kommer nok til å bygge båten for en motor med lang stamme. Da kan jeg ikke bruke 16kh'en som jeg har liggende.

 

Jeg tenker å ha to stoler forran, og en benk akter, det kan du for så vidt se av bildet av mdellen også. Men jeg ser bedre hvordan det blir når selve skroget er ferdig og er snudd rette veien. Og så blir det nok et bitte lite krypinn under dekk, men ikke stort nok til at det er soveplass for voksne, men guttungen på 6 kan nok ta seg en blund der om det er ønskelig. Jeg tenker å gjøre benken bak utslåbar slik at den faktisk kan brukes som seng/solseng. Med kallesje over vil det da være mulig å bruke båten til overnatting om været ikke er altfor dårlig. I såfall må jeg vel inn med en bæsj and carry under dekk. Vi får se etter hvert, planene er mange, men det blir litt enklere å se hva som er mulig når skroget er ferdig og kommet på rett kjøl.

Link to post
Share on other sites

Hva er egentlig årsaken til at det kommer vann inn i enkelte dobbeltskrog, er det at polyesteren ikke er helt tett i utgangspunktet? (epoxy er mye tettere) eller er det hull ett eller flere steder som gir lekasje?

Kan prøve meg på denne. Det kan være at vannet kommer inn i skjøten der innerliner er satt sammen med resten av skroget. Men mest sannsynlig kommer vannet inn via hull fordi ting fra produsent ikke er utført bra nok, eller som oftest er det vel ting som er ettermontert av båteieren uten å ofre nok tanke på hva som skjer over tid hvis det ikke er tett.
Link to post
Share on other sites

Her blir jeg både båtbygger og båteier, dermed regner jeg med å unngå tabber som gjør at det oppstår lekasjer pga. montering av utstyr. Dessuten skal jeg bruke glassfiberduk og epoxy overalt slik at det skal bli 100% tett. Men jeg regner alikevel med at jeg lar det være åpent under dørken med en vanntett inspeksjonsluke eller mannhull. Jeg kommer trolig til å legge inn skum/oppdriftsmiddel i sidene på båten over vannlinja og konstruere det hele slik at eventuell fuktighet som kommer inn havner i kjølen  og kan inspiseres via mannhullet.

 

Nå går jeg bare og venter på Epoxyen fra DIAB, ringte og etterlyste leveransen i dag. De var faktisk gått tom for Epoxy og ventet på ny leveranse fra England de nærmeste dagene. De har solgt mye mer en forventet i år, så jeg er nok ikke den eneste som bygger båt.

Link to post
Share on other sites

Hei og gratulerer med prosjektet ditt.!

 

Jeg startet opp et tilsvarende sist vinter men mått gi opp enn så lenge.

Det viste seg at de tegningene jeg kjøpte fra usa ikke var målsatt med de riktige målene. målene på tegningen var kun en rettledning får en båtbygger.  så etter at alle spantene var skåret ut og plassert slik som dine er på bilde, så det helt for jæ.....lig ut :wink:

 

Så prosjektet er lagt på is inntil jeg finner en som kan "fullsize-lofting"

 

Men det jeg tenkte på var at jeg hadde planlagt å bygge denne i Divynicell fra Diab. Da har man jo både oppdrift, styrke, lav vekt og helt tette porer! . Det virket som om det var lett og jobbe med også. Når båten er ferdig er det bare å støpe fast et lag med finer i mahogany eller det du syntes er penest. er det noe du har vurdert?

 

Gleder meg til å følge med på dette.

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Dersom du har en såkalt "tabel of ofset" kan du legge det inn i et prorgam (freeware versjon er tilgjengelig) som heter hullform.  http://www.hullform.com/ Der kan du beregne opdrift krengning etc for båten, samt at det kan brukes til å få ut dimensjonen på alle spantene.

 

Selv har jeg tatt utgangspunkt i ett sett med tegninger jeg fant på www.svensons.com (ser ikke ut til å være oppe nå, men jeg var senest inne der i går). Alle mål var selvsagt oppgitt i tommer, men jeg regnet dem om til mm og la dette så inn i hullform. Har modifisert litt på designet for å få en litt annen profil på forrdekket en det som det oprinnelig var, samt at jeg har laget en avrunding bak ned mot vannflata. Men det er ikke alt i planene som nødvendigvis altid er gode råd. F.eks. står det at stringerene skal avsluttes på den 3. fremste spantet, men i diverse bøker jeg har om båtbygging (f.eks. Glen L's bok om Boatbuilding in plywood, anbefales) står det at stringere ikke skal ende på et spant men mellom spantene for å unngå å skape stress punkt som kan føre til brudd i stresspunktet.

 

Når det gjelder bruk at diverse andre materialer en kryssfiner så har jeg sett det beskrevet et de veldig ofte krever bruk av vakuum bagging for å sikkre god vedheft til glassfiberlaget. Jeg vet ikke hvordan dette er med divinycell, så jeg kommer til å bruke vanlig godkvalitets kryssfiner kjøpt lokalt på et byggevarehus her i Trondheim (Nilson Trelast, det er de som har best utvalg). Bruke furufiner innerst og legge et tynt (3 mm) lag med enten meranti eller bjørk utpå der hvor jeg skal ha trebåt finish og glassfiber og epoxy utpå der igjen.

Link to post
Share on other sites

Har såvidt begynt på lamineringen av baugprofilen i dag. Har ikke fått epoxyen fra DIAB ennå, men avla Mikkelsen Båtbyggeri http://www.designdata.no/baatbygging.htm her i Trondheim et lite besøk i dag og kjøpte 1,5kg med Trebåtens epoxy, så jeg har noe å starte med intill DIAB får ny forsyning fra England. Hadde en lang og hyggelig prat med Ragnar Mikkelsen som er i ferd med å starte opp et båtbyggeri i tilknytning til DesignData www.designdata.no

Link to post
Share on other sites

Det kommer nok mange bilder eterhvert, men jeg legger ikke ut bilder før jeg synes jeg har noe som det er verdt å vise bilder av. Forøvrig vil det nok kommer flere bilder på min hjemmeside en de som jeg legger opp link til her.

 

Ragnar Mikkelsen ved Mikkelsen Båtbyggeri/Design Data hadde forøvrig en interessant opplysning: I gjennomsnitt bygger man ca. 2kg båt pr. time. Dersom båten da ender opp med en vekt på ca 300-400 kg så burde jobben være gjort på ca 200 timer.

 

Det  verste med jobbinga og liming med Epoxy er egentlig å bare kunne lime litt og så måtte vente til neste dag for å kunne fortsette etter at Epoxyen har herda.

Link to post
Share on other sites

Har vært noe kaldt de siste dagene og da jeg bygger i en (tilnærmet) uoppvarmet garasje så er det ikke noe særlig å lime med Epoxy når gradestokken kryper godt under 10 grader. Har imidlertid fått laminert baugen til kjølen og venter nå bare på at epoxyen skal herde slik at jeg kan legge på de andre lektene rundt spantene som kryssfineren skal limes mot.

Link to post
Share on other sites

Hva er egentlig årsaken til at det kommer vann inn i enkelte dobbeltskrog, er det at polyesteren ikke er helt tett i utgangspunktet? (epoxy er mye tettere) eller er det hull ett eller flere steder som gir lekasje?

.

 

Tror at endel av vannet i dobbeltskroget kan skyldes kondens, ovr tid vil jo litt kondens bli mye vann........

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Kondens kan det nok godt være, men det er da en forutsettning som må være oppfylt: Det må være en eller annen form for lekasje inn i dobbeltskroget. Om det er helt tett vil det kunne kondensere litt vann inni dobbeltskroget, men ikke mer vann en det lufta i dobbeltskroget inneholdt som fuktighet da dobbeltskroget ble lukket. Men dersom det ikke er helt tett, dvs. det trenger ikke å være så stor åpning at vann kommer direkte gjennom, men det er tilstrekkelig at luft trekker gjennom hullet. Dette vil da medføre at det kommer fuktighet inn med lufta når dobbeltskroget utsettes for trykkendringer i forhold til omgivelsene ( i praksis kan det godt være omgivelsene som får endret lufttrykk ), da vil luft passere inn/ut av dobbeltskroget, fuktigheten blir med inn, men som regel blir den ikke med utigjen.

 

Det samme er også en utfordring for elektronikk(skap) som monteres untendørs i mer eller mindre tøffe klimaer. Der må det benyttes spesiele membraner som slipper gjennom luft men ikke fuktighet. Å konstruere en helt lufttett boks/skap for utendørs montering av elektronikk er i praksis nesten umulig, den eneste praktiske løsningen er full innstøping. Regner med at det samme vil gjøre seg gjeldende for dobbeltskrog også. Konklusjonen blir i hvertfall at dobeltskrog uten mulighet til å fjerne fuktighet er en dårlig løsning.

Link to post
Share on other sites

Fikk lagt på de siste lektene rundt skroget i går, bare litt finpussing igjen på de nå så er jeg klar til å begynne å kle skroget med kryssfiner. Skal se om jeg får tatt noen bilder i kveld.

 

Om det bare kunne bli litt bedre vær, ikke noe særlig å lime med Epoxy når temperaturen ligger mellom 5 og 10 grader.... Heller ikke noe særlig å handle materialer når regnet høljer ned og jeg skal frakte det i en åpen tilhenger.

Link to post
Share on other sites

Ett lite bilde som viser at alle stringerene og lektene rundt skroget nå er på plass.

Bilde

Som det kan sees av bildet har jeg lagt plast på alle spantene for å unngå at de blir limt fast samtidig som jeg limer fast kryssfineren til stringerene og lektene. Spantene skal fjernes alle sammen etter at båten er kommet på rett kjøl, for å gjøre det enklere å få lagt på glassfiber på innsiden av skroget. Etterpå skal nye spant settes inn.

 

Så nå er alt klart til å begynne å kle skroget med kryssfiner.

 

I dag kom også leveransen fra DIAB med Epoxy mm. Samtidig har det vært oppholdsvær nesten hele dagen, slik at jeg kom meg til byggevarepusheren og fikk kjøpt inn kryssfiner.

Link to post
Share on other sites

Du må ikke stille slike spørsmål :wink: :wink:

Men for øyeblikket er framdriften bra, selv om været ikke har vært helt med meg. Epoxyen liker varme når den skal herde, men det hjelper å oppevare epoxyen i et varmt romm og om det er mulig også oppbevare materialene i et varmt romm. Da starter i hvertfall herdeprosessen riktig og da går som regel herdingen bra også. Jeg har montert opp 2 terassevarmere (kjøpt på Clas) i taket så jeg har mulighet for litt varme. Siden det er strålevarme så varmer de opp objektene de stråler mot og ikke så mye selve lufta, det bør være ideelt for å varme opp det som jeg limer.

 

Men om framdriften fortsetter som nå. så bør skroget være ferdig om et par tre uker. Det er vel først da jobben begynner med å lage innredning, natet dekk og dørk mm.

 

Så selv om det nok blir mye jobb, så er det egentlig bedre en å tilbringe kvelden forran TVen eller PCen, men det blir mindre tid til Båtplassen da.

Link to post
Share on other sites

Legger inn 3 bilder i dag siden første lag av bunnen nå er kommet på plass. Kantene må beskjæres noe og finpusses før sidene kan legges på.


 

Jeg har brukt mye skruer for å holde kryssfineren ned mot stringerene mens epoxyen herder. Etter at epoxyen er herdet skal alle skruene fjernes og hullene fylles med epoxy.

 

Omtrent midtskips er kryssfinerplatene skjøtet med at de er lagt kant i kant.

 

På undersiden er det lagt på kryssfiner for å forsterke skjøten.

 

Jeg har benyttet 6mm kryssfiner. Etter litt prøving og feiling med en 12mm plate kom jeg til at to lag med 6mm plate var det eneste fornuftige som det var mulig å få bøyd til uten altfor mye problemer.

 

Det vil derfor komme ett lag til med 6mm kryssfiner utpå det laget som er pålagt nå. Skjøten på lag nr. to vil bli forskjøvet noe i forhold til skjøten på det første laget.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...