Jump to content

Prosjekt: Båtbygging


ok67

Recommended Posts

Ringte Cylinderservice for å forhøre meg om de tar slike jobbber med å fjerne brukkne bolter. Men de var ikke interesert i slike jobber på påhengere. Erfaringsmessig vil det fort bli for kostbart å få dem til å gjøre det. Men om jeg selv får ut boltene og eventuelt skader jengene kan jeg komme til dem og så setter de inn helicoil.

Link to post
Share on other sites

Da er det vel bare å finde frem hammer ,drill ,skarpe borr + en kjørner da  :flag:.

 

Merk senter , borr opp med et tynnt borr 3-5 mm , senere med et stort borr .

Det er jo ingen gjenger i toppen så de kan du jo ikke skade , gi gjerne toppen noen lette slag ,kansje den løssner før alt er borre opp .

 

Er det igjen 4 bolter ?

 

Tror jeg hadde prøvd å bende/kile av toppen før jeg gjorde noe annet , gjerne med noen LETTE slag rundt om , tror ikke det er noen fare for å bende den skeiv , bare ikke bruk forr mye makt .

 

Hva med denne til svinghjulet ??

Art.nr 19-1139 Biltema , mener jeg har sett noe lignede hos Torshov .

Link to post
Share on other sites

Da er det vel bare å finde frem hammer ,drill ,skarpe borr + en kjørner da  :flag:.

Er det igjen 4 bolter ?

Ja, jeg skal prøve å borre, etter at jeg har fått av svinghjulet og veiva. Svinghjulet må av først for å få tilgang til de siste boltene som holder veivhuset på plass.

Når alt det er av kan jeg få den opp i søyleboremaskina, da blir det enklere å borre riktig.

 

Hva med denne til svinghjulet ??

Jeg har sett på den, men hullene er ikke nær nok senteret til at den kan brukes. Jeg har satt svigers, som er pensjonert færgemaskinist, på saken med å se om han kan få tak i noen som kan benyttes. Viss ikke tar jeg bare en tykk stålplate og borrer noen hull i så skal nok det også gå.
Link to post
Share on other sites

Angående svinghjulet - det er mulig det er jeg som er treg, men er det ikke bare å bruke en svinghjulsavdrager da? Tok selv av svinghjulet på Mercury'en i ferien da jeg bygde om til el. start og det satt noe-inne-i-gampe-r... I mangel av avdrager prøvde jeg alle andre metoder først. Men det lå i bakhodet hele tiden at jeg måtte ha en avdrager. Ringte en kamerat som jeg visste hadde og fikk tak i avdrageren. Han har anskaffet seg avdrager ifbm mekking på motorsykkelmotorer. Jeg vil tro et motorsykkelverksted med respekt for seg selv har slike avdragere på verkstedet. Kanskje kjenner du noen som har mekket mye motorsykkel og kanskje har en slik avdrager privat også? En slik avdrager består av en skrue i midten som man setter mot akslingen og klør som hektes rundt og innmed kanten på svinghjulet. Etter hvert som man dreier skruen rundt, løftes klørne (Og dermed svinghjulet) opp fra akslingen.

 

Et kjapt søk på nettet sier meg at det kanskje ikke heter 'svinghjulsavdrager' i katalogene, men kanskje noe annet med -avdrager. Men jeg fikk da et treff hos online-mc.no http://www.online-mc.no/main.php3?PI=11&PNO=32988

Link to post
Share on other sites

Ja, det du beskriver baatdilla er en ters. Men diameteren på svinghjulet er så stor at det trolig ikke går med en ters som griper om ytterkantene på svinghjulet. Jeg tror at svinghjulet da vil bøye seg og gi etter. Derfor er det tre hull plassert ca 3,2 cm ut fra senteret av svinghjulet hvor man kan skru ned 8mm skruer og feste disse i avtrekkeren. I senteret av avtrekkeren (og svinghjulet) skrur man da ned boleten som presser mot akslingen og dermed presser svinghjulet opp. Det er ingen riller eller fals rundt centeret av svinghjulet hvor det er mulig å få tak med en vanlig ters, dessverre.

Link to post
Share on other sites

men er det ikke bare å bruke en svinghjulsavdrager da?

Har bruk en slik flere ganger , men det er egetlig ikke anbefalt pga ofte stor diameter på svinghjul ( disse svinghjulene har gjerne et parti med "tynnt" gods mellom senter/ytterkant)

Hvis et slikt blir brukt ,ikke spenn til for hardt , hjelp gjerne til med ET relativt kraftig slag på senterbolt .

Link to post
Share on other sites

Snoket litt til. Hos verktoy-industri.no har de avdragere, men det ser ut til å bare være hydrauliske. Ihvertfall viser denne skissen prinsippet, for de som ikke kjenner til slike:

Bilde

 

Her er flere modeller fra verktoy-industri.no: http://www.verktoy-industri.no/Katalog/simson.htm - ihvertfall en av disse ser ut til å ikke forutsette hydraulikk.

 

www.unitedtools.no/ har avdragere, uten at disse er spesifisert noe nærmere. Kanskje de har manuelle også som ikke forutsetter hydraulikk?

Link to post
Share on other sites

Har bruk en slik flere ganger , men det er egetlig ikke anbefalt pga ofte stor diameter på svinghjul ( disse svinghjulene har gjerne et parti med "tynnt" gods mellom senter/ytterkant)

Hvis et slikt blir brukt ,ikke spenn til for hardt , hjelp gjerne til med ET relativt kraftig slag på senterbolt .

Riktig det. Men en avdrager kan være nødvendig for å få satt det litt i spenn, mens man bearbeider det videre med andre metoder - løsespray - oppvarming - kraftige kakk i senter - kakke nedenifra og opp mot svinghjulet, gjøres på mange punkter rundt hele hjulet - osv. I mitt tilfelle var det ikke snakk om å få det av uten avdrager. Heldigvis skulle jeg skifte svinghjul, så det var bare å satse. Hvis jeg hadde måttet ta hensyn til svinghjulet, hadde jeg vel drevet ennå. Først satte jeg på avdrageren, så måtte jeg ha ei tvinge rundt klørne på avdrageren slik at den ikke skvatt av når presset ble stort nok, så dro jeg til alt mann og mus kunne makte. Jeg var helt sikker på at jeg lå på grensen til hva godset i avdrageren tålte. Ventet bare på at den skulle gi opp med dertil ukontrollerte biter i høy hastighet i alle retninger. Så kakket jeg nedenifra og opp mot svinghjulet med ei skikkelig klubbe. Etter hvert ble Dillerinnen med også. Utstyrt med hvert sitt spett jukket og brøt vi fra hver vår kant på svinghjulet. Etterfulgt av mer kakking. Til slutt ga svinghjulet seg. Men jeg tør ikke tenke på hvordan dette skulle foregått hvis jeg hadde måttet ta hensyn til deformasjon av svinghjulet også. Ikke for å ta motet fra deg, ok67, men... Lykke til ihvertfall!
Link to post
Share on other sites

Ja, det du beskriver baatdilla er en ters. Men diameteren på svinghjulet er så stor at det trolig ikke går med en ters som griper om ytterkantene på svinghjulet. Jeg tror at svinghjulet da vil bøye seg og gi etter. Derfor er det tre hull plassert ca 3,2 cm ut fra senteret av svinghjulet hvor man kan skru ned 8mm skruer og feste disse i avtrekkeren. I senteret av avtrekkeren (og svinghjulet) skrur man da ned boleten som presser mot akslingen og dermed presser svinghjulet opp. Det er ingen riller eller fals rundt centeret av svinghjulet hvor det er mulig å få tak med en vanlig ters, dessverre.

Ser vi driver og poster litt om hverandre :cheers:. Så en ters og avdrager er det samme. Da har jeg lært litt i dag også. Da tror jeg at jeg ville forsøkt meg med følgende: Laget ei plate som kan skrus fast i de 3 senterhullene som er mest mulig optimalt utformet for inngrep av ters'en. Plata har hull i senter slik at skruen fra ters kan komme igjennom og settes mot akslingen. Så settes ters mot akslingen, klørne hektes innmed plata og så dras det til akkurat passe, deretter videre bearbeiding og kakking.

 

Hvordan er godset under svinghjulet? Husker ikke hva du har skrevet om de 3 hullene i farten, men hvis de er gjenget og godset under (Blokka) tåler en støyt, kanskje det løsner ved å skru ned 3 skruer, legge mellom noen jernbiter mellom skruene og blokka og dra til skruene vekselvis? Eventuelt hvis de 3 hullene ikke er gjenget, at du smyger deg på undersiden av svinghjulet med skiver og mutter på skruene du setter igjennom, slik at du får noe som presser svinghjulet oppover mens du skruer skruene ned? Vanskelig å komme til kanskje, men det er i slike tilfeller det kan lønne seg å ty til barnearbeid. Barnehender kommer ofte til der vi voksne ikke har en sjans.

Link to post
Share on other sites

Svigerfar regner med at han skal få tak i et redskap som passer for oppgaven. Viss ikke tar jeg bare en 5-10mm tykk stålplate og borrer senterhull til en passende bolt samt tre hull til å sette skruer gjennom og skru fast til svinghjulet. Dersom de 3 boltene er lange nok kan jeg legge en mutter under plate i senterhullet og skru senterbolten ned gjennom denne. Da skal det nok gå greit å få det til, men om svigers får tak i et verktøy som passer så er ingen ting bedre enn det. Men i morgen drar jeg til Beijing så det blir ikke noe mere før jeg kommer tilbake derfra om en uke.

 

Fikk epoksyforsendelsen fra Diab i dag, så nå er jeg klar for å fårtsette på båten, men ført Kinatur.....

Link to post
Share on other sites

Fikk lagt glassfiber og epoxy over den en av stringerne i går, da er det bare 3 igjen + forsterkningen av kjølen så er bunnen innvendig ferdig dekket med glassfiber.

 

Fikk også limt fast lag to av hekken, den består nå av to 12mm kryssfinerplater sammenlimt. Skal lime på noen plater til for å få ønsket tykkelse samt sette inn noen avstivninger ned i stringerne og fram til spantet som skal settes inn framom. Bakerst vil det også komme en benk som limes fast ut mot sidene av båten med glassfiber og epoxy, denne vil også stive av hekken. Regner med at det skal bli en solid konstruksjon som kan ta opp kreftene fra motoren.

 

Da blir det en ukes pause fra båtbygging og motormekking, drar som sagt til Kina i ettermiddag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Omsider igang igjen etter Kinatur og påfølgende magesjau, pokkers Lufthansa  :smiley:. Her spiser man allslags rar mat i Kina på allslags rare steder og tvilsomme gatekjøkken og det går bra. Men ca ett døgn etter hjemkomst slår magen seg vrang, noe som helt klart idikerer flymaten. Nuvell, det var dagens hjertesukk.

 

Har fått lagt på glassfiber på to av stringerne i dag, da er det bare den siste pluss over kjølen igjen, så er hele bunnen dekket med glassfiber. Regner med å få dekket hele innsiden av skroget i løpet av uka. Det er et møysommelig arbeide som går sakte framover uten at man egentlig ser noen framgang i det hele. Gleder meg til jeg er ferdig med det, da skal jeg begynne på avslutningen av akterenden og forrdekket, da ser men liksom litt mer av at det blir resultater av det man gjør.

Link to post
Share on other sites

Har nå fått dekket hele bunnen innvendig med glassfiber. Har tatt meg et par fridager fra jobben og håper å få gjort en del slik at skroget muligens blir ferdig i løpet av helga. Men jeg må ha litt bedre vær slik at jeg kan komme meg på butikken og kjøpt inn litt mer materialer. Slik som det har regnet i dag, spesielt i ettermiddag så er ikke det mulig i det hele tatt.

 

Jeg må ha ett par lekter å legge på innsiden av skroget der hvor ripa kommer. Er omsider etter en del fintenking og oppmåling mm. kommet til at ripa må senkes 10cm. Har da tenkt å lime på bl.a. en lekt på innsiden der hvor ripa skal komme, så kan jeg ta saga og sage etter kanten av lekta. Da bør det hele bli beint og fint. Samtidig vil lekta selvsagt også forsterke ripa og gjøre den stivere. (Dvs. jeg skal ha flere lekter som lamineres sammen.)

Link to post
Share on other sites

Hadde et lite uhell i dag.  :seeya: Var akkurat ferdig med å pusse lekten på innsiden av overgangen mellom sidene og bunnen for å runde den av før legging av glassfiber. Skulle ta av meg støvmaskå, strikken hekta seg fast i brillestanga, brillen forsvant i løse lufta og landa på betonggulvet.  :wink: Resultat ett knust glass.  :lol: Så nå går jeg her og ser ut som Fritjoff  :lol: Optikkeren trenger en liten uke på å få tak i nytt glass.

Link to post
Share on other sites

Bilde av brillene eller båten ?  :confused:

 

Er egentlig ikke så mye å vise bilde av for øyeblikket. Det eneste jeg har gjort siden forige bilder er at jeg har lagt glassfiber i bunnen innvendig og det er det egentlig ikke så mye å ta bilder av. Men når jeg er helt ferdig med glassfiberlegginga på innsiden og har lagt ripa endelig der den skal være, samt skjært til avrundinga på hekken, da blir det mange nye bilder. Mulig jeg tar noen bilder av innsiden når jeg er ferdig med glassfiberen her, vi får se i morgen.

Link to post
Share on other sites

Endelig noen nye bilder og diverse framgang,  :flag: og litt tilbakeslag  :sad:

 

Har som sagt fått dekket hele bunnen innvendig med glassfiber og epoxy.

For å få glassfiberen til å følge profilen til stringerne i bunnen var det først nødvendig å sparkle med epoxysparkel på sidene av stringerne for å få avrundet profilene noe.

 

Har også fått av svinghjulet på motoren.  :smiley: Ved hjelp av en tykk aluminiumsplate, vhor jeg borret først tre hull som passet med hullene i svinghjulet og i tillegg et hull i sentrum så fikk jeg konstruert meg en ters som passet til oppgaven.

BildeBilde

Ved første forsøk så bøyde platen seg og gav etter for presset. Jeg la da i tilleg to firkantskiver under for å avstive aluminiumsplaten. Den bøyde seg fortsatt noe, men jeg fikk skrudd til alt jeg maktet og gav i tilleg senterbolten ett par slag med en tung hammer, og vips så var svinghjulet av :smiley:

 

Jeg la på et lag til på hekken i går, men dessverre fikk jeg ikke skikkelig kontakt mellom platene som jeg limt slik at disse måtte brytes fra hverandre igenn. :flag:

Bilde

Selv om de bare var limt i noen få punkt så satte de godt alikevell, men ved hjelp av en overfres til å frese noen spor i platen og kubein så fikk jeg brutt dem fra hverandre.

 

Bilde

Etterpå ble det mye pussing for å få hekken til å bli slett og fin igjen, slik at jeg kan legge på en ny plate. Pusset også kantene på lektene på sidene slik at disse nå også er klar til glassfiberlegging. Som bildet viser blir det noe aldelse forferdelig med støv når man pusser.

 

Har også lagt på et lag med kryssfiner i en smal stripe der hvor ripa endelig skal komme. Dette for å få en gjevn flate til å laminere lektene mot, da platene er skjøtet med en 6mm kryssfinerplate på innsiden.

Bilde

 

Kryssfineren skrudde jeg fast til skroget mens epoxyen herdet, tett i tett med skruer.

Bilde

Dette kan vel mest minne om en James Bond båt utstyrt med pigger for å punktere fendere ol. :lol:  Skruene er nå fjernet og hullene skal fylles med epoxy. På utsiden kommer det dessuten en lekt som vil skjule alle hullene.  

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg klar over at spørsmål om pris kanskje ikke er det som man prater om når det gjelder båt generelt og trebåt spes, men har du noe budsjett på dette spennende prosjektet ditt?

 

Hvilken bakgrunn har du som tør gå på et slikt prosjekt?

 

Hvor har du fått tak i tegninger?

 

Mvh

 

svenk

 

som egentlig kunne tenke seg å gå på et lignende prosjekt!

Link to post
Share on other sites

Noe spesielt budsjett har jeg egentlig ikke. Men jeg har regnet med 10 til 15 tusen i glassfiber og epoxy pluss noe tilsvarende i trematerialer. Og det tror jeg skal holde, ser slik ut foreløbig i hvertfall, uten at jeg har regnet så veldig nøye på det.

 

Av bakgrunn er jeg ingeniør og sivilingeniør innen elkraft, ganske så teoretisk bakgrunn egentlig. Men jeg har altid hatt stor interesse av å jobbe med hendene med praktiske ting, og har utført diverse opppussings arbeide på egen bolig mm. Så jeg har brukt både hammer og sag mm. før. Er rimelig godt utstyrt med verktøy, det er meget viktig for å gå igang med båtbygging.

 

Ellers så finnes de mengder av informasjon tilgjengelig på nettet, som jeg har studert gangske så inngående de siste par årene. Så i teorien vet jeg etterhvert det meste som er å vite om båtbygging med tre/kryssfiner og epoxy/glassfiber.

 

Et par interessante steder å begynne kan være:

http://www.bateau.com og http://www.glen-l.com.

 

Tegninger finnes også tilgjengelig, jeg tok utgangspunkt i noen som jeg fant på:

http://www.svensons.com/boat/

(Se etter Merry Maid.)

Offset tabellen for denne skalerte jeg litt opp og la inn i et program som heter hullform. Der foretok jeg litt modifiseringer og fikk ut dimensjonene på spantene mm.

Hullform finner du her: http://www.hullform.com/

 

Men før man begynner å bygge båt selv så lønner det seg å sette seg godt inn i det som finnes av informasjon tilgjengelig, her er internett en gullgruve. Underveis i byggingen er det viktig å tenke mange steg frammover i prosessen slik at man ikke gjør ting som man må gjøre om eller ting som vanskelig gjør neste trinn i byggeprosessen.

 

Og sist men ikke minst, det er altid mer arbeide en man tror. (Men det kan vel sies om de fleste ting vi driver med, fra opppussing av hust til prosjekter kjørt i jobbsammenheng, selv om man blir flinkere til å estimere tiden etterhvert.)

Link to post
Share on other sites

Og sist men ikke minst, det er altid mer arbeide en man tror. (Men det kan vel sies om de fleste ting vi driver med, fra opppussing av hust til prosjekter kjørt i jobbsammenheng, selv om man blir flinkere til å estimere tiden etterhvert.)

Jeg har fortsatt tilgode å klare å bergene riktig tid til et prosjekt  :yesnod::lol: :lol:

Ser ikke ut til at jeg klarer det heller, alt tar myyyyyye lenger tid enn man tror.

Uansett så ser jo dette ut til å bli en fin båt, og gleder meg til å følge med videre. Fortsett å oppdatere med bilder, det forklarer mer enn 1000 ord........

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Tok ut stempelene i motoren i dag, det ene stempelet var et sørgelig syn.

Bilde

Det er brent hull i stempelet, ikke rart forige eier av motoren sa at det var dårlig kompresjon på den ene sylinderen.

Men kan noen motorkyndig gi en god forklaring på hva som kan forårsake et slikt hull i stempelet. Som det kan sees av bildet er hullet brent på siden av stempelet, trolig der hvor gassblandingen blir blåst inn fra veivhuset når stempelet er på vei opp for å komprimere gassblandingen.

 

Har limt på et nytt lag på hekken. Borret også denne gang mange små hull for å sikre at eventuele luftlommer mellom platene skal kunne lekke ut gjennom hullene. Passet samtidig ekstra godt på at det komm ut epoxy gjennom alle disse hullene for å være sikker på at det er god kontakt mellom platene. Brukte en annen type skruer med glatt hals siste 10mm opp mot hode for å sikkre bedre sammenskruing av platene. Sist brukte jeg helgjengede skruer....

Bilde

Link to post
Share on other sites

Da er det vel bare å finde frem hammer ,drill ,skarpe borr + en kjørner da  :sad:.

 

Merk senter , borr opp med et tynnt borr 3-5 mm , senere med et stort borr .

Det er jo ingen gjenger i toppen så de kan du jo ikke skade , gi gjerne toppen noen lette slag ,kansje den løssner før alt er borre opp .

 

Er det igjen 4 bolter ?

 

Tror jeg hadde prøvd å bende/kile av toppen før jeg gjorde noe annet , gjerne med noen LETTE slag rundt om , tror ikke det er noen fare for å bende den skeiv , bare ikke bruk forr mye makt .

Løsningen ble til slutt å ta fram ett stort skrujern, et stk. kubein og en stk kraftig hammer.

 

Jeg borret først bort mye av skruene i den delen av de som gikk i toppen. Prøvde å få ut en av de med en "proff" grisepikk fra Bilteme, men grisepikken knakk. Siden dette var proffutgaven så var den så hard at det ikke var mulig å borre i den. Løsningen ble da rå makt, med hjelp av kubein, skrujern og hammer. Toppe er nå av, og etterpå gikk det som en lek å skru ut boltene ved å ta tak i det som stakk ut av blokka med en rørtang.

 

Så toppen er av, alle boltene er ute og ingen jenger er skadet  :sad:

Imidlertid må jeg kontrollmåle toppen for å se hvordan den har det etter behandlinga, det gikk ganske voldsomt for seg. Dessuten ble det litt småskader helt øverst i toppen der boltene går ned i gjennom toppen da jeg borret ut boltene. Jeg måtte til slitt bruke borr med samme diameter som boltene for å få vekk så mye av dem at det ble mulig å få av toppen. Det var da ikke til å unngå at jeg tok med litt av godset rundt også. Det er ingen fare for sylinderlekasje, men det kan kansje være en liten fare for at kjølevann kan komme inn til en av boltene. Tror jeg kommer til å vaske det helt rent for olje ol. (med Aceton) og fylle på med stålplast og pusse og borre det til etterpå. Skal se om jeg får tatt et bilde i morgen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...