Jump to content

Bruk saltsyre til å fjerne rur og skitten vannlinje


Hallaron

Recommended Posts

Det har vært mange tråder om hvordan fjerne rur fra skrog og propell. Stort sett involverer de en eller annen form for syre eller mye gnikking, sliping, gnuing (av og til sikkert også en del banning :smiley:). Jeg er av den utpreget late typen og synes derfor vidunderløsninger er flott. Det er jo sjeldent de er så vidunderlig som en skulle håpe, men optimistisk som jeg er håper jeg alltid.. Det skulle derfor være klart at jeg foretrekker løsninger med syre, ikke de med albufett..

 

Jeg har tidligere brukt deep clean, som jeg forsåvidt hadde god erfaring med, men butikken jeg sist kjøpte deep clean i var nedlagt eller flyttet. Jeg husket at saltsyre skulle være et godt alternativ. Stakk oppom den lokale byggevarebutikken og kjøpte saltsyre. Det var lurt .. :smiley:

Flaska kostet mellom 100 og 150 kroner. Det er en liter 30% saltsyre.. Jeg var litt skuffet, tenkte jeg skulle fått tak i sterkere, men da må jeg antagelig på apoteket. Tok den i alle fall med meg for å teste. Noe jeg ikke skulle angre på..

 

dsc001382.jpg

 

På slutten av sesongen i fjor merket jeg at ytelsen for motor var litt redusert. Når jeg så propellen var ikke det så rart. den var grodd med rur, og et par små blåskjell også... Med høytrykspyler og en plankebit fik jeg spylt og skrapt mesteparten av, men som bildet viser, den runde "grunnmuren" til ruren, var det ikke mulig å gjøre noe med. I tillegg har vi jo den fine brune randen båten få etter en sesong i sjøen. den har tidligere blitt fjernet med hugos, men siden båten er over 30 år gammel er det vel fint lite gelcoat igjen å skrubbe på nå, dessuten leter en jo alltid etter noe som er enklere...

 

dsc00136.jpg

 

dsc00137.jpg

 

dsc00139.jpg

 

Jeg fylte litt saltsyre på en gammel kassert sprøytekanne, som denne:

 

45-562_l.jpg

 

Og sprayet på..

 

Man ser og hører med en gang at det virker: Når syra treffer ruren/kalken (basisk) reagerer de med hverandre. Man ser at det bobler og ryker, man hører også at det syder, syra forandrer farge og blir gulaktig, som renner nedover, sammen med kalken. Jeg lot syra virke i et minutt eller noe slikt. For å få mest mulig effekt tok jeg på meg engangshansker og tok en gammel fille og gnei fort av propellen: Syra gjør under !! Det bare å bokstavelig talt tørke vekk ruren på samme måte som man tørker opp melkesøl på et bord. Etter to runder var ruren helt borte...

Når jeg sprayet på skutesida bobler og syder det ikke, men man ser tydelig at syra skifter til en gulaktig farge, og det er bare å tørke bort den brune missfargingen. Jeg sprayet på og tørket av skutesida på mindre enn to minutter, det som tok lengst tid var å skylle etterpå. Jeg spanderte tid til å finne frem litt autosol og polere litt på propellen, når den først var så rein.

 

Jeg brukte vel en halvtimes tid på hele prosjektet: Fjerne rur fra propellen, fjerne den brune missfargingen fra skutesida, polere propellen, samt å ta bilder til baatplassen. Det hadde tatt myyyye lenger tid om dette skulle gjøres på noe annet vis

 

dsc00148.jpg

 

dsc00147.jpg

 

dsc00149.jpg

 

dsc00142.jpg

 

dsc00143.jpg

 

Det er vel unødvendig å si at jeg er svært fornøyd med denne måten å fjerne rur og den brune stripa på.....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

dette var jo helt fantastisk!!vet hva jeg skal gjøre til vinteren ihvertfall :yesnod:

 

jeg har nettopp kjøpt ny båt,og ser at gamle eier har malt drev og proppel med ett eller annet.

tror du syren fjerner dette også hvis den får virke lenge nok?

 

forøvrig flott at du deler dine gode erfaringer med oss uvitende :seeya:

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Sprøytekanne til saltsyre kan være skummelt! Litt uheldig vindretning, og du har hele ansiktet fullt av saltsyre! Bruke heller malerkost, da har du mer kontroll over påføringen. Ellers er 30% rimelig sterkt, du kan tynne den ut med vann til 10-15% og likevel oppnå ønsket effekt. Men husk å helle syren i vannet, ikke omvendt!!

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

helt enig i det du sier Index, jeg burde vel ha nevnt det, men jeg tok på morgenen i dag, da var det nesten ikke et vindpust. hadde dog vernebriller, så øynene var i alle fall beskyttet..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

jeg har nettopp kjøpt ny båt,og ser at gamle eier har malt drev og proppel med ett eller annet.

tror du syren fjerner dette også hvis den får virke lenge nok?

 

Husk at aluminium som drev og propeller er laget av ikke tåler saltsyre. Har selv brukt saltsyre for å få av rur på drev men lot det kun virke kun et minutts tid før jeg spylte godt med masse vann.

 

Brukte også saltsyre for å fjerne skitt i vannlinjen med godt resultat. Det tar også rustflekker i gelcoaten.

Link to post
Share on other sites

Konsentrert saltsyre er svært farlig. 30% saltsyre er meget konsentrert. 38% er vel i praksis maksimum.

Dette etser hull i klær, hud, øyne og det meste det kommer i kontakt med. Bruk det med vett og forstand og sørg for å ha en bøtte med vann og litt soda i nærheten for kjapt å nøytralisere hvis uhellet skulle være ute. Bruk briller og gummihansker.

 

For øvrig: Glimrende stoff til fjerning av rur, vasking av gjenstridige flekker, beising av syrefast før epoxypriming, vasking av sveiseskjøter osv.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

På lakkerte flater burde det gå helt greit. Men har du punkter der aluminiumen er ubeskyttet kan det være litt skummelt. Men jeg tviler på om det er noe stort problem da, syren tærer neppe bort store mengder aluminium på de få minuttene det tar å løse opp ruren. Husk bare å skylle med rikelige mengder vann etterpå! Så lenge du orker, og litt til...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

dette var jo helt fantastisk!!vet hva jeg skal gjøre til vinteren ihvertfall :yesnod:

 

jeg har nettopp kjøpt ny båt,og ser at gamle eier har malt drev og proppel med ett eller annet.

tror du syren fjerner dette også hvis den får virke lenge nok?

 

forøvrig flott at du deler dine gode erfaringer med oss uvitende :seeya:

 

For fjærning av gammelt bunnstoff finnes det en maligsfjærner som heter "Duxola".

 

Denne finnes i de fleste malingsforretningene,vær klar over at dette stoffet kan angripe gel coaten.

Siden du skal bruke den på propell og aksling bør ikke det være noe problem.

 

Brukte dette ved fjærning av bunnstoff på skroget,men oppdaget at gel coaten ble litt bløt og sluttet med en gang å bruke det.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

I varedeklarasjonen til Deepcleaner står det at den inneholder 15 - 20 % saltsyre.

Jeg har også brukt den på kalk/rur brunstripa i vannlinja å på rustrenner er helt topp

Kjøpte det gjennom Tees. dem hadde det på lager i Florø den gangen et par år siden.

20% saltsyre er like bra. Husk rekkefølgen ved uttynning.

Noen minutter på å så spyl godt (enkelt) :flag:

Link to post
Share on other sites

Har brukt saltsyre de siste 5 årene. Utspedd til 15% på skrog, 30 % på drev/propell.

Bruk verneutstyr i form av maske, hansker og briller. Det kan også være verdt å merke seg at sprayflaskenes mekanisme har kort levetid når de brukes til syre. Min erfaring er at de ikke kan gjenbrukes fra sesong til sesong.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Når dere skal blande ut konsentrerte syrer, så ha alltid syren i vann, ikke omvendt. Heller man vann i konsentrert syre kan det koke/sprute, og man kan få syren på klær, eller enda verre: i øynene.

 

Syre i vann, det går an.

Vann i syre blir et uhyre.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Har tenkt å ta den rake akslingen og propellen(rur), men på veien er struten med gummi cutlass-lageret.

1.Kan gummien ta skade av saltsyren?

 

Skal ta gelcoat skrogsiden/vannlinje også(skitt, gulnet, eksos etc).

 

 

2. Evt liste over materialer som tar skade av denne metoden, spray/mal på og la virke et minutt eller to, skyll godt med vann etterpå?

 

3. Hva betyr skyll godt med vann, (vi har vannslange på opplagsplassen) , par minutter ca, eller ?

 

4. Tipset med bøtte med soda til nøytralisering, om skulle være uheldig få det på kroppen. Soda? Hvor kjøpe? Fortell?

Link to post
Share on other sites

Jeg tviler på om cutless lageret tar skade, jeg har i alle fall aldri pleid å beskytte dette spesielt. Aluminium tåler ikke saltsyre spesielt godt, så disse bør man holde seg godt unna. Ellers går det meste greit. Om du skulle få syre på huden, skyll bort med vann så snart som mulig!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...