Jump to content

Bruk saltsyre til å fjerne rur og skitten vannlinje


Hallaron

Recommended Posts

Man kan bruke Oksalsyre for å fjerne alger/misfarging over vannlinja. Oksalsyre kan kjøpes i pulverform på apoteket. En skje pulver røres ut i en liter vann, pensles på skroget med malerkost, og skylles av etter noen minutter. Det er nesten magisk! :pray:

Jeg prøvde meg litt frem med konsentrasjonen og tiden jeg lot stoffet virke på båten, det er ikke noe vits i å la det virke lenger enn nødvendig, selv om jeg aldri har sett noen slags bivirkninger.

Link to post
Share on other sites

Som saltsyre, eddiksyre og sitronsyre er også oxalsyre en syre og har mye av de samme virkningene. Men oxalsyre er også blekende, så bruk dette kun på hvit gelcoat. Oxalsyre er også velegnet til å få gulnet furu og gran til å bli lysere.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg har nettopp gått over tre runder med 30% saltsyre på powertrim/motorbrakett. Har gnikket som besatt med fille etter å ha latt saltsyren virke. Har fått bort det meste av rur, men det er mange krinkelkroker hvor jeg ikke kommer til. Tips til hvordan jeg kan få bort dette? Tannbørste blir ikke kraftig nok da det må gnikkes ekstremt hardt.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Min ellers så arbeidsomme datter dumpet sin Steady hos sin gamle utslitte far trolig fordi årets rur-avling var overveldende  :yesnod:

Etter å ha skrapet som en villmann og gått løs på disse små stabeista med en godt over gjennomsnittet heftig høyttrykkspyler begynner jeg å ane at det må/bør trolig finnes et alternativ til bruk av slik vold :saint: ....  så dermed logget jeg på båtplassen etter 2 års pause, :flag:  for å se om det kunne finnes et alternativ som allerede var oppfunnet... og det var det visst denne gangen også... :cheers_wine:

 

Tåler disse plastikk-båtene (Steady, River, AL, Pioner osv) bruk av saltsyre løsning opp mot 30% til algefjerning ? :diving:  

Link to post
Share on other sites

Bruk ikke saltsyre på maling, treverk eller aluminium. Ellers går det utmerket på det meste båtrelaterte. Jeg bruker saltsyre på plastskrog, fendere og syrefaste deler hvert år. Ingen problemer med det. Bronsepropellen får også en omgang etter behov.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Zalo og skurebørste!  :smiley:

 

Sitter det i lakk eller maling kan det skrapes forsiktig eller slipes bort med sandpapir etter vask.

Sitter det i bunnstoff så skrap bort mest mulig før det legges ny bunnstoff over.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
7 hours ago, John_Kr said:

ok, vi har ikke jernvare her, vi har f.eks fargehandel, Monter, Byggmakker osv ...

 

Et raskt søk på nettet viser at Byggmakker førere saltsyre, men finner det ikke på Monters hjemmeside. Internett er praktisk!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

John_Kr skrev for 7 timer siden:

Tok opp båten i går, fult av rur på motoren, hvor får jeg kjøpt saltsyre?

Jeg har overhodet ikke peiling på temaet, men ser i tråden at det ikke er anbefalt å bruke saltsyre på aluminium . Hvis motoren er full av rur, mistenker jeg at den er utenbordsmotor. Så vidt jeg vet er det mye aluminium på den. JEg ville sjekket litt mer. 

Link to post
Share on other sites

Saltsyre på aluminium (båtmotor, drev og propell) går helt fint. Rur er jo ren kalk som løser seg opp i løpet av sekunder. Det viktige er å skylle godt etter at rur er fjernet/ skrapet av. Jeg lar saltsyre være på kanskje opp mot et minutt, skraper med en trepinne og skyller av. Deretter gjentas prosessen en gang til hvis det er behov. Jeg bruker ufortynnet saltsyre som pensles på. Ikke bruk spray. Husk å dekke til bar hud med hansker og gamle klær.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...