Jump to content

Bruk saltsyre til å fjerne rur og skitten vannlinje


Hallaron

Recommended Posts

Og ikke minst, vernebriller!

Jeg sto i fjor høst å pensla så forsiktig jeg kunne på propellen. Plutselig sa naboen "hei" og vipps, en brå bevegelse og en dråpeskvett i øyet!! Kan huske jeg tenkte: "Nå blir jeg blind!!"  Vannslangen lå heldigvis påskrudd, og i en armslengde unna, så jeg trøkka den bare opp i det åpne øyet på et splitsekund, og har ikke fått noen varige men... Just saying: jeg synes nesten vernebriller er noe av det viktigste..

 

Ellers bruker jeg kanskje noe sånt over munnen: https://www.biltema.no/bygg/verneutstyr/beskyttelsesmasker/stovfiltermaske-ffp1-nr-5-stk-2000016953

og vanlige oppvaskhansker som jeg trer utenpå ermet.

 

Men , viktigst av alt har jeg selv erfart: Ha rennende vann tilgjengelig i nærheten, og hvis ikke mulig, ihvertfall en stor bøtte så man kan skylle seg hvis uhellet er ute..

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Vær nå bare forsiktige gutter. Saltsyre er veldig sterkt og kan fort skade dere. Generelt sett så anbefaler jeg ikke å starte med det sterkeste, men heller prøve med oksalsyre. Den er mildere men på langt nær så potensielt skadelig som saltsyre. Sørg i alle fall for skikkelig verneutstyr. Om det er i vannlinjen så har oksalsyre den fordelen at den også bleker. 

 

Men på den annen side så må det være forskjell på rur som dannes på båten mellom nord og sør. Her i nord ser du nesten aldri noen som trenger bruke verken saltsyre eller oksalsyre for å få vekk skjell. Her spyles det bort med høytrykksspyler. Og det er faktisk nok i massevis. Om det blir noe igjen så er det så lite at det pirker du bort. 

Link to post
Share on other sites

Har brukt saltsyre i mange år og fungerer meget bra til formålet. Først bruker jeg høytrykksspyleren (umiddelbart ved opptak) grundig og får da mye av. Derette pensler jeg forsiktig på saltsyre. Briller og gummihansker er det viktigste samt klær man ikke er så nøye med. Deretter skyller jeg av med lavt trykk på vannslangen , ikke høyttrykksspyler, og tar en omgang til om nødvendig.

 

Aldri hatt noe problem ved denne fremgangsmåten, men forsiktighet er påkrevd!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 7 minutter siden:

Har brukt saltsyre i mange år og fungerer meget bra til formålet. Først bruker jeg høytrykksspyleren (umiddelbart ved opptak) grundig og får da mye av. Derette pensler jeg forsiktig på saltsyre. Briller og gummihansker er det viktigste samt klær man ikke er så nøye med. Deretter skyller jeg av med lavt trykk på vannslangen , ikke høyttrykksspyler, og tar en omgang til om nødvendig.

 

Aldri hatt noe problem ved denne fremgangsmåten, men forsiktighet er påkrevd!

 

For all del, Saltsyre virker helt klart og er et veldig bra middel for fjerning av skjell og rur. Jeg ville bare poengtere at man skal være litt forsiktig med det, og ta forholdsregler så man ikke skader seg særlig de som aldri har gjort det før. 

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, Kjellg said:

 

For all del, Saltsyre virker helt klart og er et veldig bra middel for fjerning av skjell og rur. Jeg ville bare poengtere at man skal være litt forsiktig med det, og ta forholdsregler så man ikke skader seg særlig de som aldri har gjort det før. 

 

Vi er vel egentlig helt enige, og jeg prøvde også etter fattig evne å påpeke viktigheten av å være forsiktig, og hvordan.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Fikk prøvd litt i dag ... Vernebriller, gummihansker, kjeledress og vannslange ved siden av. Penslet saltsyre på med en liten fin pensel, lot det stå litt, spylet godt med vann, tok 2-3 runder. Det ble så reint og fint etterpå. Det er ikke noe å spøke med dette ...

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

John_Kr skrev 21 minutter siden:

Fikk prøvd litt i dag ... Vernebriller, gummihansker, kjeledress og vannslange ved siden av. Penslet saltsyre på med en liten fin pensel, lot det stå litt, spylet godt med van, tok 2-3 runder. Det ble så reint og fint etterpå. Det er ikke noe å spøke med dette ...

 

Saltsyre virker helt klart :) Godt du tok sikkerheten på alvor, for dette er kraftige saker :) 

Er du uheldig å søle der du ikke vil ha det, så nøytraliserer Natron syra. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...