Jump to content

Bruk saltsyre til å fjerne rur og skitten vannlinje


Hallaron

Recommended Posts

Gjennomførte prosjekt "drevrens" med saltsyre lørdag. Fungerte bra med pensel, men endte opp med spruteflaske for å nå noen umulige kriker og kroker. Vær obs på at det kan sprute fra pensel også.

Gummihansker og briller er absolutt minimum, maske når jeg gikk over til spray. Viktig og ikke sitte på lesiden når det sprayes!

Hageslangen var alltid innen rekkevidde.

 

Sprøytet på gummibelger og så ikke noen skade på kort sikt. Opplevde derimot at lakken på drevet ble noe matt og grå-aktig.

 

Velykket "prosjekt" i henhold til ditt råd i en annen tråd, Mouche. :flag:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Topcoaten på glassfiberskrog inneholder voks for at overflaten skal være blank og at skitten ikke fester seg så godt .

Når en bruker saltsyre blir det meget rent , men den fjerner og den beskyttende voksen i topcoaten slik at etterpå så sitter skitten meget bedre og blir vanskeligere å fjerne.

Link to post
Share on other sites

Topcoaten på glassfiberskrog inneholder voks for at overflaten skal være blank og at skitten ikke fester seg så godt .

 

 

Rar påstand. Utvendige flater på en båt består av gelcoat, ikke topcoat. Og gelcoat inneholder ikke voks. Ved påføring direkte på overflaten (dvs ikke i form) må gelcoaten tilsettes voks for å herde. Men dette er kun for å aktivere herdeprosessen, det har ingenting med glans å gjøre. Så man fjerner ikke noe som "hører til" i gelcoaten, man renser den bare for det som er påført. Jeg ville selvsagt ha polert og vokset etter en slik saltsyrebehandling, men at det finnes noe som helst voks fra før på en såpass slitt overflate finner jeg svært usannsynlig...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

 

Rar påstand. Utvendige flater på en båt består av gelcoat, ikke topcoat. Og gelcoat inneholder ikke voks. Ved påføring direkte på overflaten (dvs ikke i form) må gelcoaten tilsettes voks for å herde. Men dette er kun for å aktivere herdeprosessen, det har ingenting med glans å gjøre. Så man fjerner ikke noe som "hører til" i gelcoaten, man renser den bare for det som er påført. Jeg ville selvsagt ha polert og vokset etter en slik saltsyrebehandling, men at det finnes noe som helst voks fra før på en såpass slitt overflate finner jeg svært usannsynlig...

 

Dette var intresant !!!! Dette har du greie på ? Hva er da forskjellen mellom geilcoat og topcoat ? og hvor på båten brukes topcoaten da ?

Link to post
Share on other sites

Gelcoat brukes mot form, dvs det som normalt er utvendig på båten. Gelcoat herder ikke hvis den utsettes for oksygen, derfor blandes det inn voks når den skal smøres på innvendige flater der man ønsker en tilsvarende overflate. For eksempel i motorrom, lasterom etc.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Gelcoat brukes mot form, dvs det som normalt er utvendig på båten. Gelcoat herder ikke hvis den utsettes for oksygen, derfor blandes det inn voks når den skal smøres på innvendige flater der man ønsker en tilsvarende overflate. For eksempel i motorrom, lasterom etc.

 

 

Rar påstand. Utvendige flater på en båt består av gelcoat, ikke topcoat. Og gelcoat inneholder ikke voks. Ved påføring direkte på overflaten (dvs ikke i form) må gelcoaten tilsettes voks for å herde. Men dette er kun for å aktivere herdeprosessen, det har ingenting med glans å gjøre. Så man fjerner ikke noe som "hører til" i gelcoaten, man renser den bare for det som er påført. Jeg ville selvsagt ha polert og vokset etter en slik saltsyrebehandling, men at det finnes noe som helst voks fra før på en såpass slitt overflate finner jeg svært usannsynlig...

 

 

Alt du skriver er bare vas og tull og helt feil !!!

 

Forskjellen på Geilcoat og Topcoat er at Topcoat er Geilcoat som er tilsatt voks for at det skal bli glans i overflaten og lett å holde ren.

Når en tilsetter geilcoat voks blir den aldri helt 100% herdet , det må bare vere du som bruker voks for å få det til å herde , jeg bruker herder.

Link to post
Share on other sites

Det er mange tråder her som forklarer at forskjellen på topcoat og geilcoat er i hovedsak vokstilsetningen og at det er et top skikt , siste vantette beskyttende lag , kan ikke brukes i støpeformer så det må påføres etterpå.

Det finnes mange stoffer som jeg synes er bedre å bruke enn topcoat da den blir svært matt når voksen ettervert forsvinner , spessielt ved bruk av aceton ,saltsyre etc.

 

https://baatplassen.no/i/topic/56200-hva-er-forskjell-paa-gelcoat-og-top-coat/

Link to post
Share on other sites

 

Du er en riktig skøyer du! Hva med å sette seg litt inn i ting før du skriver?

 

På tide å gi deg nå Index .

Topcoat inneholder voks , Topcoat innneholder voks, Topcoat inneholder voks osv.

Jeg skrev at hovedforskjellen på topcoat og geilcoat er at de er voks i geilcoaten så en bør ikke bruke salstsyre til rengjøring og det er rett.

Link to post
Share on other sites

Her er det mange som har mye rett og noen som har litt feil.

 

Gelcoat herder ikke mot luft. Brukes i form. Den herder da mot formen (som blir overflaten på båten når skroget taes ut av formen), men ikke mot luft. Får da en overflate som enkelt kan støpes videre på.

 

Hvis en ønsker å bruke gelcoat som "toppstrøk" så kan det tilsettes voks. Voksen vil legge seg på overflaten og beskytte mot luft. Dermed får vi gelcoaten til å herde. Gelcoat som er tilsatt voks kalles for topcoat. (Biltema blant annet selger tokomponent lakk som de kaller for topcoat. Dette er noe helt annet)

 

Håper dette avklarer litt og roer gemyttene. Husk at hvis julenissen skal komme så gjelder det å være snill og grei mot hverandre.

Link to post
Share on other sites

Her er det mange som har mye rett og noen som har litt feil.

 

Gelcoat herder ikke mot luft. Brukes i form. Den herder da mot formen (som blir overflaten på båten når skroget taes ut av formen), men ikke mot luft. Får da en overflate som enkelt kan støpes videre på.

 

Hvis en ønsker å bruke gelcoat som "toppstrøk" så kan det tilsettes voks. Voksen vil legge seg på overflaten og beskytte mot luft. Dermed får vi gelcoaten til å herde. Gelcoat som er tilsatt voks kalles for topcoat. (Biltema blant annet selger tokomponent lakk som de kaller for topcoat. Dette er noe helt annet)

 

Håper dette avklarer litt og roer gemyttene. Husk at hvis julenissen skal komme så gjelder det å være snill og grei mot hverandre.

 

Så rett så rett , !!!!!!!!!! Brød inneholder gluten , men du kan få kjøpt uten , I syden ga du få kjøpt gull som også er uten.

Link to post
Share on other sites

Nei!Og hvorfor skulle du det for du vil vel ikke fjerne bunnstoffet som er der fra før av, men legge på nytt hvis, der og i den grad det er nødvendig? Tar utgangspunkt i at bunnen ikke er full av rur, men rengjort ved bruk av høytrykksspyler og bare ser møkkete ut.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...