Jump to content

Regulator til solcellepanel


Enzo

Recommended Posts

Lotus.

Kanskje du skulle isolere kjøleskapet ditt eller se litt over hvordan det fungerer , evnt slutte å åpne døren hele tiden :smiley:

Jeg har kjøle boks (lokk på toppen) og det skal bruke 0,65ah , det går ikke mer enn ca et kvarter i timen men det er kanskje forskjellen på skap og boks som gjør at ditt går så ofte ?

Link to post
Share on other sites

#1 : Eller at kjøleskapet bruker i snitt 0,8A

 

#2: hvis det er 20 grader foran kjøleskapet og 20 grader bak ved varmeveksleren

 

#3 : På varme dager står antagelig kompressoren stille i 20 minutter pr. time og går 40 minutter.

 

#1 : Akkurat det jeg tenkte :-)

 

#2 : Just som i reklamen, bare at de ikke nevner det... :-)

 

#3 : Samme skapet som jeg har, og magefølelsen min stemmer omtrent med Ampere meteret ditt :-) Kjekt å få det bekreftet, sånn ca. i alle fall.

 

 

forskjellen på skap og boks som gjør at ditt går så ofte ?

 

Dette har vel også vært tatt opp tidligere, og konklusjonen var vel sånn ca. at selv om kjøleskapet erstatter all kaldluft med uteluft hver gang døren åpnes, så skulle det ikke ha så stor innvirkning pga. opplagret kulde i varene i kjøleskapet. Det kulderegisteret er mye større enn luften som byttes ut, selv om det ikke akkurat hjelper med åpning hver 20 minutter. Der er kjøleboksen i alle fall sikret med lokk på toppen.

 

Hva kostet ditt panel og regulator, Lotus ? Flytter du panelet med solen, eller gir det OK spenning selv med statisk plassering ?

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Når vi skal dra ut så fyller vi gjerne kjøleboksen noen timer før vi reiser (da ligger vi på landstrøm) og kjører den på fult så senker vi tempen litt når vi kommer fram og en bivirkning av dette er at ikke boksen trenger å jobbe så herrens hardt for å kjøle ned varme varer , nå vet ikke jeg om det har så veldig mye å si men hos meg så går motoren skjeldnere jo lenger tid som går. Vi åpner nok heller ikke boksen så veldig ofte men det har kanskje ikke så mye å si

Link to post
Share on other sites

Vi, med det menes "jeg", har også brukt fattigmanns ACU ved kjøring og satt skapet på fullt når det først har lading fra dynamo.

 

Kona protesterte imidlertid mot dette etter en gang eller to, da hun mente grønnsakene tok skade av det da det ble for kaldt. Hvorfor man i alle dager skal bruke verdifull plass i kjøleskapet til slike grønne saker i det hele tatt er jo så sin sak ( :cool: ).

 

Etter å ha tenkt litt på dette, kom jeg frem til at også vår båt har god mulighet for solpanel, i den forstand at det både er plass til lagring når det ikke er i bruk, samt en stang å ha det på bakpå badeplattformen og et feste til skroget eller rekka. Todelt stang på ca. 1 meter stykket(tilsvarende f.eks. SPR-95W panelets lengde), og en plugg i skroget ved akterkabin med ledning til regulator ved batterier.

 

Videre må det være fint med en liten halvsirkel bestående av LDR motstander, 5-7 stykker, som kan indikere hvor mye panelet bør flyttes i grader ca. 1 gang hver time eller så. Elektronikken bak dette må utvikles under strengt kontrollerte forhold med en promille på minimum 0,5 og maksimum 1.

 

Jeg tror jeg må på Hortentreffet og diskutere med LarsH og andre elektronikkgærninger...

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Når jeg setter varme ting inn i skapet, koster det mye strøm å kjøle ned. Det meste av det som står i skapet inneholder vann. Vann har veldig høy varmekapasitet og selv øl inneholder 95% vann. Å senke tenperaturen i en liter vann med 10 grader koster.

 

Det neste som er viktig, særdeles viktig, er å ha god utlufting fra varmegitteret bak og til omgivelsene. Det er ikke alltid lett å få til. Det blir ikke all verdens god luftig inni et skott, så jeg har 2 PC-vifter som trekker 0,1A hver og går når skapet går.

 

Jeg har som nevnt solcellepanel og jeg setter det på dekket om morgenen, vinkler det rett mot solen og flytter det annenhver time eller så. På en god soldag gir dette meg ca 50Ah med et 95W panel. Med andre ord: Både vinkling over horisonten og flytte panel etter solens gang.

 

Annenhver time er greit, fordi vinkelfeil opp til ca 5 grader feil utgjør nesten ingen reduksjon i effekt (sinus til vinkelen). En praktisk test i en artikkel i Svenska Kryssarklubben viste at å flytte panelet annenhver time var godt nok i massevis. Men siden det tar 5 sekunder å flytte på panelet når jeg allikevel skal ombord, flytter jeg det selvsagt stadig vekk :smiley: Med en regulator som også er Ah-måler er det jo kjekt å nå ny all time high for hvor mange amperetimer som har kommet inn i løpet av en soldag.

 

Samme test viste at når panelet lå flatt fikk man drøye 50% av den oppgitte effekten på våre breddegrader. Selv rundt St.Hans er jo ikke solens høyde over horisonten mer enn rundt 60 grader mener jeg å huske.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg må på Hortentreffet og diskutere med LarsH og andre elektronikkgærninger...

Og velkommen skal du være! Ja visst er jeg en gærning, og ikke bare når det gjelder elektronikk (ble en gang bitt av Flott og måtte på vellykket(?) penecilinkur)! Men omgjengelig tror jeg nok at jeg er.

 

Når det gjelder kjøleskap, så har jeg selvfølgelig en "Pettersmart" løsning. Mitt kjøleskap er fra båten var ny i -86 med Danfors kompressor og funker som bare det. "Pettersmartløsningen" min er en kobling som gjør at skapet går kontinuerlig så lenge jeg er under veis (kan frakobles for ekstra lange strekk med en bryter). Dette er en fattigmanns ASU-løsning som fungerer som bare det. Når jeg ankommer en uthavn etter et par timer er temperaturen i skapet bare så vidt over null, og det tar laaaang tid før kompressoren starter (og trekker strøm).

 

I tillegg til dette, frakter jeg alltid matvarene hjemmefra i kjølebag med kjøleelementer. Disse kjøleelementene puttes i "fryserdelen" i skapet og hjelper også til at det tar lang tid før temperaturen i skapet blir så høy at kompressoren starter (og trekker strøm).

 

For ytterligere å spare strøm, lar jeg f.eks. aldri melkekartongen stå på bordet under frokosten og varmes opp for så å kreve mye strøm for å kjøles ned etterpå. Jeg tar den heller inn og ut av skapet ved behov. Det skal mye mer energi med til å kjøle ned en melkekartong som er blitt oppvarmet enn den luften som renner ut av skapet hver gang døren er åpen. Varmekapasiteten for luft er svært lav, så å åpne og lukke døren ofte betyr null og nix! Men nok om det.

 

Nå forbereder jeg et innlegg om å bruke "smarte" regulatorer for solcellepaneler, må bare lage meg litt middag først. Fruen er på jobb, så det blir Fjorlads-middag.

 

Lars H.

De gærne har det godt! :lol::cool::rolleyes::diving:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

OK, her kommer litt teori (forhåpentligvis ikke for komplisert).

 

Når et solcellepanel utsettes for stråling fra solen, kan det avgi effekt i form av strøm og spenning. I tomgang (ingenting tilkoblet i det hele tatt), vil de fleste paneler gi ca. 20 volt spenning. Da leverer panelet selvfølgelig ikke noe strøm.

 

Så kobler en til en belastning, en lyspære , et batteri osv. Da synker spenningen og det går strøm ut av panelet. Dess mer en belaster panelet, dess mer synker spenningen på klemmene ut av panelet mens strømmen øker. Se den blå kurven på diagrammet under.

 

Men hvordan utnytte panelet best mulig? Da må en tegne opp en ny kurve for effekt som er produktet av strøm ganger spenning. Dette har jeg gjort og tegnet inn en rød kurve på diagrammet som viser prosent av maksimal effekt en kan få ut. I eksemplet er det tatt utgangspunkt i et vanlig 95watt panel.

 

Da ser en av den røde kurven at panelet yter 100% når spenningen ut av det er 17,6volt. Men det er alt for høy spenning for lading av batteriet og en trenger en regulator for ikke å "koke" et lite batteri med et stort solcellepanel. Så dermeder det klart for å innføre en eller annen regulator. Billigregulatorer "svir" bare av noen volt som går til varme for at spenningen kommer ned på 13 - 14 volt eller "tyner" panelet slik at utgangspenningen fra panelet kommer ned på brukbar spenning. Dermed kommer en fort ned på 80% effekt av hva panelet kan gi. For dette 95watt panelet er en da nede på 75watt og ca. 5,5A ladestrøm ved 13,5V inn på batteriet.

 

Men hva med en "smart" lader som kan sørge for at spenningen ut av panelet holder seg på 17,6volt der panelet kan gi maksimal effekt? Slike finnes, bl.a. MaxPower fra Naps. Her dyttes i dette tilfelle ca. 5,5A med en spenning på 17,6A (altså 95W) inn i boksen. Men boksen er smart nok til å levere hele denne effekten (minus selvfølgelige tap som finnes i all elektronikk) ut til batteriet. Så, alt etter tilstanden på batteriet, vil spenningen ut av regulatoren være mellom ca. 13V og 14,4V, med en ladestrøm på 7 - 6,5A!! Men OK, la oss trekke fra 10-15% tap, men det får en til masser av også i dumme regulatorer.

 

Så hva er konklusjonen? Jo, - sørg for at selve solcellepanelet får jobbe slik at det kan avgi maksimal effekt (som er når spenningen direkte ut av panelet er mellom 16 og 18 volt), og bruk "smart" elektronikk for å overføre dette til lading av batteriet.

 

Dette eksemplet gjelder for et panel som er rettet vinkelrett mot solen når den står på sitt høyeste midsommer syd i Norge. Med horisontalt montert panel, overskyet eller solen lavt på himmelen, reduseres effekten en har til rådighet drastisk uavhengig av smarte/dumme regulatorer eller ingen regulator.

 

paneleffekt_small.png

 

Lars H.

De gærne har det godt! :cool::diving::lol::crazy:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Den kurven passer perfekt til mitt 95W panel. Samtidig har jeg klart å få 6,2A ut av panelet som er oppgitt til 5,45A ved 17,5V. Antagelig fordi solinnstrålingen har vært høyere enn 1000W/m² og eller at mitt panel yter litt mer enn gjennomsnittet.

 

Kunne vært artig å prøve en slik smart regulator og sjekke forskjellen, for jeg pleier aldri å ha noe særlig mer enn 13V.

I teorien skal jeg da få nesten 30% høyere ladestrøm, minus litt tap i regulatoren. 20% mer utgjør 10Ah mer på en solfylt dag. Det blir jo litt av slikt i løpet av 4 soldager i uthavn. Men det var teorien. Hvor stor er forskjellen i praksis?

 

Det er nå i alle fall slik at for mitt panel synker spenningen med 60mV for hver grad panelet øker temperaturen utover de 25 gradene som er standard. La oss anta at det sorte panelet blir 45 grader i solsteiken. Da har vi fått redusert spenningen med 1,2 volt fra de 17,5 voltene og sitter igjen med 16,3V. Da er det plutselig ikke så langt igjen til 13V og enda kortere til 14,4V......

Nå veit jeg ikke om panelet blir 45 grader, men en svart plate som ligger i solsteiken blir jo ganske varm.....

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dessverre har jeg ingen relevante sammenligner mellom "dumme" og "smarte" regulatorer Lotus, men nå i pinsehelgen da vi lå i uthavn fra torsdag formiddag til tirsdag ettermiddag med 156W solcellepanel, brukte jeg netto 56Ah fra batteriet (ca. 10Ah pr. dag). Da gikk kjøleskapet med ca. 25Ah pr døgn pluss mye bruk av PC, en del varmeapparat om kvelden, noen timer TV, lys og andre elektriske duppeditter som Wallas Safeflame kokeapparat, el. dass osv. Så jeg tror nok min batteribank på 3x115Ah Sønnak fritidsbatterier kommer til å vare like lenge som sist gang da de holdt 9 år.

 

Lars H.

De gærne har det godt! :cool::diving::lol::crazy:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...