Jump to content

Regulator til solcellepanel


Enzo

Recommended Posts

Normal prosedyre når man arbeider med solcellepaneler er:

 

Ved tilkobling.

1. Koble batteri til regulator.

2. Koble solcellepanel til regulator.

 

Ved frakobling.

1. Koble solcelle fra regulator

2. koble batteri fra regulator.

 

Har man ikke solcelleregulator men solcellepanel er det normal prosedyre å koble fra solcellepanelet før man arbeider med frakobling av batterier. (Av samme årsak som man skruer av ladere og annet utstyr som vindgenerator og DC-DC convertere etc.).

 

Selvutladning i batterier kan du se bort fra i denne sammenheng enzo, for når batteriene er i orden så er denne minimal. Hvis det er snakk om noen misligholdte og skamladede batterier som er varme og med foruenset elektrolytt så kan nok selvutladning bli et mer relevant problem uten at dette har noe med solcellepanelet å gjøre.

 

Vedrørende batterimonitor med regulator som du spør om, så tror jeg ikke dette finnes i en og samme kombinasjon. Men det finnes ”energy monitoring systems” med integrerbare regulatorer til flere formål. Vi snakker da om litt mer kostbare greier som man må integrere flere ting i systemet før det skal være lønnsomt og fornuftig i bruk.

 

At den tiden kommer hvor båtene kan brukes av hvem som helst uten at man trenger å tenke seg om tror jeg aldri kommer, og det er vel heller ingen reell målsetning. (Selv som betalende passasjer skal man sette seg inn i prosedyrer som hvor er redningsvestene, livbåtene etc.).

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke Lotus mener det bokstavlig, men poengterer vel at solcellepanelet du har er et lite et. (Men det visste du jo når du kjøpte det antar jeg).

 

Tross alt er selvutladning i batterier tilnærmet lik null i denne sammenheng for selvutladning er primært noe man snakker om i forbindelse med lagring av batterier.

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke problemstillingen JRK.

Hvem som helst kan jo bruke båten når som helst med uten å tenke på noe som helst.

 

Den gangen hvert 5-10 år man bytter batteri, gjør man det gjerne ikke med hovedbryteren på.

 

Mener du i fullt alvor at man skal kjøpe en helt unødvendig regulator til solcellepanelet slik at man kan bytte batteribank med hovedbryteren på?

 

Hvorfor i alle dager vil man ønske å bytte batteribank med hovedbryteren på?

 

Og hvorfor mener du at man må koble vekk solcellepanelet hvis man skal lade et batteri? Fattet ikke den heller.

 

Hei,

 

At ikke du skjønner eller vil skjønne problemstillingen betyr ikke at problemet ikke er der

Jeg kjenner til flere tilfeller der folk har fått ødelagt utstyr pga av dette. Både VHF, Bilradio og Inverter (Rigtignok med litt større paneler)

For min egen del kopler jeg batteri polene fysisk fra hver eneste høst og ikke hvert 5-10 år.

Du forutsetter videre at solcellepanelet er koplet på batterisiden av hovedbryteren. Det hender at folk kobler denne bare via ett sigarettenner uttak. Da ligger spenningen fra panelet på sikringstavla, selv om hovedbryteren blir slått av.

Når det gjelder å kople vekk solcellepanelet ved lading, så gjelder dette ved lading med ekstern batterilader hvor en kopler vekk en av batteripolene, for at ikke ekstern (f.eks. uregulert lader) skal skade elektronikk i båten.

 

Det jeg mente med at vi har litt forskjellig innfallsvinkel er at du alltid tar utgangspunkt i en teoretisk verden der alt er koplet opp iht til boka.

Min erfaring er at dette ikke alltid er tilfellet på alle båter og derfor ønsker jeg ikke å gi råd som kan skade en båt. At jeg er i andre ytterenden og ser etter muligheter for kombinasjoner av feil er jo helt riktig.

 

Jeg synes at en regulator til kr.500 er småpenger i denne sammenheng, og jeg har aldri sett en leverandør anbefale å kople til et solcellepanel av denne størrelse uten regulator.

Link to post
Share on other sites

Normalt måler et tangamperemeter flere hundre ampere og kvaliteten varierer,

 

Denne måler litt mer.

 

Område..........A=DC.......................................A~AC

40A - 10 mA ± 3,0 % ± 6D..................40A - 10 mA ± 3,0 % ±4D

200A - 100 mA ± 3,5 % ± 3D..............200A - 100 mA ± 3,0 % ±4D

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enzo, hvis man kobler på en vedlikeholdslader på din batteribank, vil den anslagsvis suge ca 1A ved 13,5V.

Panelet ditt vil i snitt over døgnet antagelig gi under denne ene amperen. Alle dager er tross alt ikke strålende soldager.

Derav sammenligningen.

 

JRK, jeg syner du gjør dette svært vanskelig. At du kan anbefale kjøp av regulator for et slikt lite panel, er for meg uforståelig. De får jo ingen merverdi, kun enda et ledd som stjeler enda en bit av den fra før elendige kapasiteteen til panelet.

 

I den praktiske verdenen plugger man normalt solcellepanelet på batterisiden av hovedbryteren. Man vil jo gjerne ha den sikkerheten det er å kunne slå av hovedbryteren når man forlater båten og samtidig kunne la panelet vedlikeholdslade batteribanken. Hadde det vært en grunn til å koble panelet på den andre siden av hovedbanken, kunne man for så vidt tatt denne risikoen, men jeg kan ikke se noen grunn til å koble et stasjonært solcellepanel annet enn på batterisiden av hovedbryteren.

 

Har man et portablet panel som man plugger i f.eks sigarettenneren for lading, kommer disse nesten utelukkende fiks ferdig med plugg og uten regulator. Å kjøpe en ekstra regulator for et slikt panel er om mulig enda mer bortkastet. Når kan det egentlig gå feil i et slikt tilfelle? Jo, hvis man slår av alle forbrukere unntatt en, slår av hovedbryter, legger panelet i sola og har en duppeditt som da trekker under 2 A slik at panelet klarer å forsyne den med nok strøm til også å kunne heve spenningen samtidig, ja da kan det kanskje, hvis man har veldig uflaks, gå galt, men nå er det du som er i den teoretiske verdenen der alt som kan gå galt vil gå galt. Slik er det bare ikke.

 

Og hvem tar av den ene batteripolen for å lade batteriet separat samtidig som de fortsatt har et solcellepanel plugget inn i sigarettenneruttaket? Det hører vel også til betraktninger som bare kan skje i den teoretiske verdenen?

 

For egen del vil jeg anbefale alle som her løse paneler å aldri bruke regulator uansett størrelse på panelet.

Regulatorer behøves bare i det øyeblikket batteribanken er stappfull og solcellepanelet har en sjanse til endelig å heve ladespenningen utover de 13 volt eller mindre den normalt forer nesten fulle batterier med.Fordelen med ikke å ha regulator er at en batteribank som ikke er absolutt stapp full vil alltid regulere dette 100% effektivt, man sparer pengene og man slipper å brenne av noen dyrebare watt i regulatoren. Hadde jeg visst hva jeg nå vet, hadde aldri mitt 95W panel fått egen regulator.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Enzo, hvis man kobler på en vedlikeholdslader på din batteribank, vil den anslagsvis suge ca 1A ved 13,5V.

Panelet ditt vil i snitt over døgnet antagelig gi under denne ene amperen. Alle dager er tross alt ikke strålende soldager.

Derav sammenligningen.

Beklager om jeg spør dumt men mener du at siden jeg har en batterilader i båten min så trekker den inntil 1A pr time ut av banken når båten ligger i brygga uten landstrøm koblet til , det har jeg ikke opplevd å lese av med batterimonitorer tidligere.

Og panelet mitt vil tilføre under 1ampær til banken i døgnet om jeg lar det ligge ute i en uke ,altså lader det bare ca 7ah på en uke , det synes jeg ikke var spesielt sprekt.

For min del så er dette irellevant da jeg kun ruller det ut de gangene jeg ligger i utehavn og det er sol men det er jo synd om jeg da kan se fram til å fylle på 1ah i snitt på en hel dag i solen.

Har hørt at man ikke kan forvente alverden av solcellepaneler men jeg trodde da at man i realiteten kunne forvente 0,5-1ah lading av et panel med kapasitet på 2,6ah pr time

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

kan forvente alverden av solcellepaneler

 

Det blir som når det hevdes at det skal brukes polyester og glassfiber.

Mange forskjellige typer.

 

Så også med solcelle paneler. Mange typer.

De du kan rulle sammen er vanligvis et polykrystallinsk panel, og de har særdeles dårlig effekt.

 

I båten min har jeg en separat krets for satcom og litt annet utstyr som aldri slås av. Batteriet i den kretsen er et 60 Ah batteri uten noen annen lading enn et solcellepanel.

Et 55 W Solara monokrystallinsk panel med regulator.

Men det panelet er tungt og stivt.

Link to post
Share on other sites

Jo jeg skjønner det mulligan men om et panel er laget av et mindre effektivt materiale så vil vel bare forskjellen til et bedre panel være at alrealet for å oppnå like stor effekt være forskjellen.

Om mitt panel er 1kvm stort på 32w så vil vel med et skikkelig bra panel oppnå 32w med 0,5kvm for å ta et eksempel

Link to post
Share on other sites

Enzo, du må lære deg forskjellen på ampere og amperetimer.

 

Solcellepanelet ditt gir i snitt 1A. 1A i 24 timer blir 24 amperetimer (Ah)

 

Har du en vedlikeholdslader tilkoblet en 220Ah batteribank, vil denne laderen lade med omlag 1A selv om batteriene er fulle, dvs 500mA pr. batteri.

 

For å få 24Ah i døgnet av ditt solcellepanel, må det f.eks gi 2 A i 12 timer. Selv det er det tvilsomt om panelet klarer, selv om det er på 32W. Videre er det slikt at hvis du ikke vinkler panelet direkte mot solen og følger solens gang fra morgen til kveld, kan du halvere strømmen som genereres i panelet. Ligger panelet flatt på dekket, får du med andre ord bare utnyttet halvparten av effekten.

 

Så har du de dagene med lite sol. Effekten på panelet er nemlig oppgitt under forutsetning av at solinnstrålingen er 1000W/m2. Det er den bare i omlag 4 timer midt på dagen (husk sommertid). Resten av dagen er den mindre, mye mindre. Og så tar du utgangspunkt i mye mindre og legger til at det er lett overskyet. Da kan du halvere effekten en gang til. Og er det mye overskyet? Halver efekten igjen. Snart er du nede på det vi glatt kan avrunde til null, og det på dagtid. På natten er det selvfølgelig også null strøm å få.

 

Gå inn på denne lenken for å se solinnstrålingen på Sørlandet:

http://met.hia.no

 

Velg solar last 24 Hours for å få oversikten. Akkurat nå skulle solinnstålingen være på maks, men det er lett skyet og den ligger på 250W/m2, dvs 25% av det panelets effekt er angitt ved. Da får du også bare 25% ladestrøm og ligger panelet flatt, kan du halvere disse 25% og få 12,5%. 12,5% av 2A maks oppgitt effekt ved strålende sol gir 0,25A. Snittet for 10 timer blir kanskje bare 0,15A. Du har nå fått inn 1,5Ah på dine 10 timer med lading. Ikke veldig imponerende.

 

Du kan ikke forvente mirakler. Effekten av panelet ditt vil bli som dråper i havet.

På det aller meste med skyfri himmel rundt St.Hans, vil du få maks 10Ah i døgnet inn på et slikt panel liggende på dekket. Da har jeg tatt veldig godt i!

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Dette kan vi sikkert diskutere i det uendelige, men det orker jeg ikke. Vi blir nok ikke enige og det er vel helt greit.

Husk at jeg har aldri påstått at dette panelet kan koke bort batteribanken, men min bekymring er at det er fult mulig å glemme å ta ut panelet av sigarettenneruttaket før man slår av hovedstrømbryteren. Står VHF'en eller bilradion på da, kan disse ødelegges.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Så om jeg har panelet liggende flatt på dekk på en solrik dag (det er da jeg vil bruke det) så får jeg inn max 10Ah i døgnet og det er som en dråpe i havet , ja det er kanskje det for de fleste men jeg lar det selvsagt ikke ligge flatt på dekk jeg snur det jo mot solen etterhvert som den dreier men la oss si at jeg klarer 10Ah på en dag for å ta et tall.

Jeg har 220ah bank og ligger i 3 dager i utehavnen min , det er 30Ah ladet , med mitt forbruk som er en kjøleboks only i de fleste tilfellene så vil vel 30Ah ekstra utsette tidspunktet for når jeg bør dra et halvt til et helt døgn. Mulig det er en dråpe i havet men hva er alternativet ? Slik jeg ser det så finnes det ingen andre alternativer enn et slikt panel

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det panelet dekker ikke det et kjøleskap trekker, det har jeg vondt for å tro. Men alle monner drar :fishing:

 

Min begrensede erfaring tilsier at solcellepanelene gir mindre enn de er oppgitt til å gi, og kjøleskap trekker mer enn de er oppgitt til. Det har med atif å gjøre. Dessuten må du ikke glemme at melka blir varm om natta også, det er jo en tid på døgnet panelet kaster heller lite av seg.

Link to post
Share on other sites

men for et flott suplemang for å kunne ligge en dag eller to ekstra før man må ut og lade strøm da. skal selv ha et panel på rundt 40w. prisen avgjør. tror seatronic hadde et med innebygd regulator og laget som en koffert til 3500 kr..

da er mitt spm . er det en ulempe at det har innebygd regulator? får man mere strøm med de uten? lotus eller noen.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

De fleste regulatorer er lineære. Det vil si at de brenner bort spenningen mellom det panelet avgir og batterispenningen. Kopler du batteriet direkte til batteriet får du samme tapet som i en lineær regulator.

Det finnes også inteligente regulatorer som switcher spenningen fra panelspenning til batterispenning. disse har mindre tap, men koster endel, så de er neppe aktuelt på et 30-40W panel.

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det panelet dekker ikke det et kjøleskap trekker, det har jeg vondt for å tro. Men alle monner drar :fishing:

Og det har jeg aldri trodd heller , jeg kjøpte dette panelet for å utsette tiden jeg får tildelt før jeg må reise til en stikkontakt. Om jeg får ut 10-15ah av dette i døgnet på fine soldager så er jeg fornøyd i massevis

Link to post
Share on other sites

Lite regnestykke :

 

Kjøleskapet trekker, ifølge reklamen, ca. 0,8Ah. I løpet av et døgn blir det 19,2A.

Min forbruksbank, eksempelvis, er på 320Ah, og hvis man kan bruke 30% uten å skade batteriet har jeg ca. 100Ah tilgjengelig.

 

100/19,2 = ca. 5 dager.

 

Solpanelet gir meg 5-10Ah ekstra pr. døgn (Ad ? :crazy::smiley: )

Da får jeg 1-2 dager ekstra ute før batteriene er på tide å lades.

 

Det hjelper godt det! Naturligvis forutsatt sol hele ferien, som man MINST kan forlange i dette landet... ehh.

Redigert av Fusebox (see edit history)
signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Eller man kan gjøre som Ole Petter har sagt mange ganger: Å utvide batteribanken med et ekstra batteri slik at den står mer i stil til forbruksmønsteret. Og akkurat det er jeg helt enig i. Det koster bare et par hundrelapper ekstra i året for hunde Ah ekstra. Og hvis det da i tillegg fører til lavere gjennomsnittlig utladingsgrad generelt på batteribanken, så sparer man kanskje inn den ene av de to hundrelappen igjen ved at levetiden til batteribanken forlenges?

 

Det blir ikke et spørsmål om penger med så bagatellmessige beløp. Kun et spørsmål om plass og vekt. Enzo har jo mulighet for lading i hjemmehavn.

Link to post
Share on other sites

Lite regnestykke :

Kjøleskapet trekker, ifølge reklamen, ca. 0,8Ah. I løpet av et døgn blir det 19,2A.

Eller at kjøleskapet bruker i snitt 0,8A og i løpet av et døgn blir det 19,2Ah :wink:

Et visst antall ampere i et visst antall timer blir et visst antall amperetimer.

 

 

Nå bruker kjøleskapet bare 0,8A i snitt hvis det er 20 grader foran kjøleskapet og 20 grader bak ved varmeveksleren og døra til kjøleskapet aldri åpnes. I virkeligheten bruker kjøleskapet minst dobbelt så mye strøm.

 

jeg har et slikt Isoterm 85L kjøleskap med Danfoss kompressor som i følge reklamen skal bruke 0,8A i snitt. I virkeligheten bruker det 2,4A når det går og det går minst halvparten av tiden. I reklamen skulle det gå i 20 minutter pr. time, men slik funker det aldri. På varme dager står antagelig kompressoren stille i 20 minutter pr. time og går 40 minutter. I praksis tror jeg aldri jeg har vært noe særig under 40Ah i forbruk på kjøleskapet. Har egen Ah-teller for kjøleskapet, så jeg har rimelig god kontroll med forbruket.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

. Og akkurat det er jeg helt enig i.?

:eek::eek::lol: skjønner . men hva med meg som ikke lader fra landstrøm i det hele tatt , og stort sett kjører 2-3 timer totalt i helgene?. i ferien blir det annerledes.. men utenom feien får jeg jo aldri ladet opp den lille banken jeg har nå , og værre vil det vel bli med ett til. jo , jeg går for panel.

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Da burde du absolutt gå for et panel, men gå da for et panel som har litt mer effektive celler.

Mitt SPR-95 panel er mye kortere og 20 cm bredere enn Enzos panel, men likevel gir det 3 ganger så mye strøm på det samme arealet.

 

Uten tilgang på landstrøm, må man ha noe som gir minst 2A ladestrøm pr. 100Ah batteribank synes nå jeg. Andre kan mene noe annet, men man får aldri for mye strøm, bare for lite.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...