Jump to content

Er det påbud om brannsloknings apparat i båter?

Wasco

Recommended Posts

Tror det... mener det står i forsikringspapirene også...

Kjøper ny båt, så er det i montert også. Var det på min.

Men er faktisk usikker på om det er påbudt, men tror det.

står noe om det her http://www.dinside.no/12224/baatjuss-hvilk...224&=katnav

Når det gjelder å forebygge sikkerhet, er det i visse tilfeller også påbudt med brannsluknings-apparat. Dette gjelder alle båter med innenbord motor, eller utenbords over 35 hestekrefter.

De fust... men så ser jeg artikkelen er fra år00

Redigert av KenBjork (see edit history)
Når det gjelder å forebygge sikkerhet, er det i visse tilfeller også påbudt med brannsluknings-apparat. Dette gjelder alle båter med innenbord motor, eller utenbords over 35 hestekrefter.

Når det gjelder denne setningen, så kan den tolkes dit hen at det er påbudt i ALLE båter med innenbordsmotor, samt i båter med utenbordsmotor over 35Hk.

Men, uansett om det er påbudt eller ikke; det er uansett lurt å ha det.

(Tilbake til den aktuelle setningen... Jeg synes ikke at sikkerhet skal forebygges. Ulykker derimot bør man nok forebygge.)

mvh

HC

Fritidsbåtforskriften har følgende litt "kryptiske" bestemmelser5.6.

Brannvern

5.6.1. Generelt

Hvilke typer utstyr som skal installeres, og innredningen av fartøyet, skal fastsettes i forhold til risikoen for brann og spredning av ild. Det skal legges særlig vekt på omgivelsene omkring innretninger med åpen flamme, på varme områder eller motorer og hjelpemaskiner, på olje- og drivstoffoverløp og utildekkede olje- og drivstoffrør, og på å unngå installering av elektriske ledninger over varme områder rundt maskiner.

5.6.2. Brannslokkingsutstyr

Fartøy skal ha brannslokkingsutstyr i samsvar med risikoen for brann, eller være ledsaget av en anvisning som angir plassering og kapasitet av slikt utstyr. Fartøy må ikke tas i bruk før nødvendig brannslukkingsutstyr er på plass. Avlukker for bensinmotorer skal være sikret med et brannslokkingssystem som gjør det unødvendig å åpne avlukkene ved brann. Håndslokkingsapparater skal være festet på lett tilgjengelige steder, og ett av dem skal være plassert slik at det lett kan nås fra fartøyets styreplass.

Jeg har 2 brannslukningsapparater om bord i vår 27 fot båt. En i aktercabin og en i forcabin.

I tillegg så har jeg også montert røykvarsler i midtcabinen...

Hvis brann oppstår skal vi hvertfall ha mulighet til å slå oss gjennom dette med apparater i hver enda av båten. Kunne også tenkt meg et slukkeanlegg i motor rommet da det er der brannen i hovedsak oppstår.

Dette er vel egentlig noe alle bør ha som egen sikkerhet i sin båt uansett motorstørrelse.

Alle båter så godt lakkert med de deiligste brennbare stoffer og midler så hvis en brann oppstår så vil den uansett spre seg fort.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...