Jump to content

Dere som har Mercruiser drev , se /svar her.


KaRsK

Recommended Posts

Hei lurer på om båtplassens medlemmer som har mercruiser drev kunne tenke seg å skrive inn litt om drevet sitt.

 

Hvilken motor/båt og ca hvor tung båten er.

 

Drev årsmodell , type , ca driftstimer , problemer som varmgang, girolje som forsvinner , andre ting..

 

kunne vært artig å se om dette virkelig er noe problem..

 

Kan begynne selv.

 

 

Scand dynamic 7600 cmd 350 hk med bravo 3 XR 2008 mod

båten veier ca 2600 kg med fulle tanker.

drev/motor er kun kjørt ca 15 timer , og har allerde fyllt på en 2,5 dl girolje i ekspansjonstanken (pga luftlomme håper jeg )

Ser ut som nivået nå har stabilisert seg.

Link to post
Share on other sites

Selby 880

Uten ferielast 3200- 3600 kg

Bravo 3X

Drevkjøling

Propell 24 cuppet

2 : 1 i utv.

176 timer

Motor 260 hk. 248 på propell.

Maks fart 36 knop.

Forbruk 0,7 - 1,5 nm.

 

Erfaringer:

 

Etter olje bytte sank oljenivå slik at alermen gikk, etterfylt ca 2 dl. Alt ok.

Samme sak når drevet var nytt.

Som nytt fungerte allt ok.

Etter ca 80 timer føler jeg at det er noe gale med innkobling av gear.

Kobler kontant ved bakking, forover er det en veldig myk overgang til den kobler, ikke alltid på samme "nivå". Noen ganger kobler den mykt med en gang, innimellom må det litt turtall til og da kommer den med et rykk.

Ved myk innkobling mener jeg at jeg kjenner at drevet kobler, virker som det slurer som en automatkasse for så gradvis å koble helt.

Kablene er forsøkt justert til begge ytterpunkt.

Manøvrering er superb, men slingrer noe ved lav fart dersom jeg ikke senker flapsene helt.

Har også en bekjymring med støy fra derevet, ved "kaldt" drev og tilting for å trimme båten fungerer alt fint, men etter en time eller to føler jeg at det kommer en "bromlelyd" fra hekken, i tidlig fase av dette kan lyden fjernes ved å tilte inn/ut drevet, men etter en tid hjelper ikke dette heller. Så nå lar jeg drevtiltingen stå i ro, virker mere stabilt da.

 

Mottar gjerne tips på å fixe dette..

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Ser at jeg glemte litt info .. prøver på ny:

 

Båt: scand 7600 25 fot

vekt: ca 2600 kg

motor Cmd 4.2 350 hk Diesel 2008mod

moment: 704Nm @ 2600 omdreininger

drev: Bravo 3XR med 1:1.81 utveksling 2008mod

propell: Nå har jeg 28" XR propeller men får for høyt turtall.. 30 " er bestillt.

Fart: ca 47-48 knop med 28"propellene

drevkjøling : Er bestillt og vil bli montert for sikkerhets skyld

Antall timer drev/motor : 15 timer til nå

 

 

Erfaringer:

 

Brukte litt girolje første timene.. antar ca 2.5 dl

ser ut som det har stabilisert seg ..

 

 

 

 

Innkobling av gir virker helt ok , men båten blir litt vinglete på lavt turtall .. Var ikke slik tidligere med 290 DP drev, men er jo en annen maskin i båten og nå

kan jo ha litt å si det :)

Link to post
Share on other sites

Båt: Draco 20 DC ( 79 mod )

vekt: ca 1200-1400Kg

Motor: AQ175a/ Mercruiser Thunderbolt (ca 84/?? mod)

Drev: Alpha One Gen 1 uten ekstern oljetank.

Utveksling: 1:1.8

Propell: 14x21 Stål

Fart: 36knop

Forbruk: regner med 1.3l per nm

gangtid: Aner ikke.

 

 

Erfaringer: Til å begynne med var den litt uggen å gire med. Men justering av girvire og killswitch fikset dette. Litt vann i oljen har jeg hatt, men byttet en simmerring og oljen har vert grønn og fin etter det. Ellers har drevet vert helt supert.

Link to post
Share on other sites

Båt: SeaRay 255 Sundancer

Vekt ca 3000 med fulle tanker

motor Mercruiser 350 Magnum (5,7 Liter bensin, 300 HK)

toppfart 39 knop

Drev Bravo 3

Gangtid, ca 90 timer

Modell 2008

 

Har måttet etterfylle litt drev olje, en gang, da alarmen gikk. Er vist normalt at de bruker litt olje. Kjekt med alarm så man vet at det er lite olje.

Må jo ha vært vanskelig å følge med på dette før, når man ikke hadde alarm. Stor fare for å få for lite olje (og dermed havaret drev)

Ellers har det fungert perfekt.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Denne tråden skal jeg hopp inn i..

 

Har en viksund 800 futura, kjøpt for 4 mnd siden.

 

Båten veie ca 4,2 tonn, er fra 1987 og det Sto en mecuiser 250 d-tronic med bravo 2 da jeg kjøpte den.

Gunnet vibrasjon i motor, ble denne bytet og satt inn en cmd 350 med bravo 3 xr fra 2008, gått 18 timer.

 

Etter byttet gikk toppfarta opp 6 knop, til 36, og forbruket ble vesentlig bedre, buker ca 35 ltr/tim v/25 Kn. Propeller er Quiksilver 24", har bestilt den nye typen nå.

 

Lagde meg drevkjøling etter og lest om det her.

 

Har hatt en rar lyd bake (romling) hele tia. Har vert oppe ved merkeverksted og fåt sjekka alt, gimbler-lager og aksling ble byttet siden det har vert vann i belgen(garanti), men det er det samme igjen. Propell er ok, har satt på mellomlegg for og få propell lenger ned i vannet(sugde luft når jeg skulle opp i plan).

Nå har jeg kjørt ca 100 timer etter motoren ble satt inn, og romlinga er blitt værre. Blir helt jævlig når jeg tilter drevet eller svinger, så i mine ører stammer dette fra området mellom motor/drev, og rart er det siden alt er nytt, samt oppretting er sjekket..

 

Virker som et svakt drev som tåler lite, enda jeg har vert forsiktig med bruken av det. Har ikke peiling på hva som må til for at det skal bli en normal arbeidslyd fra drevet, er det noen som ha vert borti lignende her :confused: ??

Link to post
Share on other sites

Bravo 3x 2002 modell / først tatt i bruk 2004 - Steyr 246 på 240 HK

 

Vann i drivknutebelgen ved ca 160 timer våren 2007, fikset på reklamasjon

Havari på dempeplate høsten 2007, 2 av tre bolter brakk, ny dempeplate (6 bolts) montert kr 28.000,-

Sommeren 2008 røk gimballager

Litt antydning til at drevet slurte i gir forrover, mått justere girwire ved flere anledninger for å kompensere. Skiftet våren 2009 girwire mellom drev og skiftegrind.

Anodene på drevet holdt ikke et helt år når båten lå i sjø hele året.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Kryss kan lage lyd om de er utslitte eller står skjevt montert, etter hva jeg har forstått fra serviceinfo fra forhandler blir det romling bak i hekken når gimblerlagret er slitt.

Det som er så håpløst rart er at alt er nytt hos meg, kan ikke tenke meg det er meninga det skal være slik?

 

Trimsylindrene virker grei nok, men det målet du refererer til hva måler du i forhold til?

Link to post
Share on other sites

Bravo 1 X Diesel drev, 2006 mod. Steyr 236 maskin, 2001 mod., 191 Hk. Båt; Fjord 24 Weekender, ca. 2600 kg. Max 32 kn. Marsj ca. 25 kn.

Hadde brommelyd ved sving nå i vår. Drev tatt av og sjekket på merkeverksted. De fant ingen feil, men lyden forsvant, så jeg vil anta at noe hadde gått seg skjevt (?) ved fjorårets sessong. Ellers tilter jeg alltid drevet litt ut for at propellstøy (vil jeg tro) ikke skal forplante seg så mye i skroget. På den måten går båten også litt lettere i sjøen. Etter at drevet er varmt, rakler det nokså mye når jeg slakker ned og ligger i fri. Først trodde jeg noe var galt, men har blitt beroliget på merkeverksted med at det skal være slik.

Redigert av Bigisland (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor kjøpte du den drevdusjen, SF? Jeg har tenkt på å skaffe meg en slik siden jeg synes drevet virker varmt under kjøring. Men vet ikke helt - jeg har satt en annen til å styre og lagt meg på badeplattformen og kjent på drevet med hånden. Varmt er det ja ... Men det skal kanskje være slik ...

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte den fra USA og handlet på nett, den kom i litt stor eske så transporten ble noe dyrer enn antatt så jeg vet ikke om jeg sparte så mye på det.

Drevet skal ikke være så varmt og det er vell det som har vært problemet med spesielt Bravo 3 og derfor anbefales drevdusj.

 

Du finner dem her: http://www.driveshowers.com/

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Takk for tips SF. Men jeg ser at amerikanerne skriver at hvis man stadig har et kalkaktig belegg på toppen av drevet, trenger man en drevdusj. Mitt Bravo 1 drev er rent og pent på toppen, så da står jeg over i denne omgang. Varmgang er nok kanskje et større problem med større maskin/drev.

Link to post
Share on other sites

Er det ingen her inne som vet hvor den romlelyden bak på drevet kommer av ved tilt/sving, og om det kan gjøres noe med?

Eller er det bare og kjøre på?

 

Har hatt båten oppe 7 ganger på 4 mnd, og byttet både aksling og lager. og kan ikke finne noe fornuftig feil så spørsmålet tilslutt blir vel om Bravo 3 xr-drev er kraftig nok for båter på 4,5 tonn?

 

Noen som vet?

Link to post
Share on other sites

Hvor kjøpte du den drevdusjen, SF? Jeg har tenkt på å skaffe meg en slik siden jeg synes drevet virker varmt under kjøring. Men vet ikke helt - jeg har satt en annen til å styre og lagt meg på badeplattformen og kjent på drevet med hånden. Varmt er det ja ...

 

Båt & Motor Service A/S bat.motor@c2i.net har disse på lager vanligvis, pris kr 2000.

 

By the way: Noen som har en lur metode for å inspisere belgen for vannlekkasje uten verktøy eller slippsetting ?

Lage inspeksjonshull fra innsiden, og inn med et optisk inspeksjonsinstrument f.eks. ?

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...