Jump to content

Dere som har Mercruiser drev , se /svar her.


KaRsK

Recommended Posts

Hei SF.

 

Bytta maskin og drev selv for 3 mnd siden, alt skulle vert kjørt 18 timer, og ett år gammelt da æ fikk maskinen. Det hadde stått vann i belg tidligere og det var noe rustdannelser på akslingen. Snakka med forhandler her, og de tok opp båten, sjekka oppretting, satt på ny komplett aksling med kryss og gimblerlager(garanti).

Alt ble funnet ok på land og båten sjøsatt.

 

Har kjørt ca 100 timer siden jeg fikk ut båten, og romlingen har vert hele tia ved sving og tilting men når jeg trimmet drevet samt kjørte rett fram var nermest alt ok de første 50 timene. Etter hvert her denne romlinga kommet mer og mer og jeg klarer ikke "trimme" den bort lengere. Jeg er utdannet mekaniker, kjenner forhandler her godt, han er og usikker på hvorfor det er slik.

 

Trimmer jeg drevet helt ned høres det helt jævlig ut bake. hadde båten oppe før helga, satte på mellomlegg for å få propell lenger ned samt fikk spylt båten, men samme var det samme.

 

Jeg lurer nå på om dette er noe som flere kjenner til, om det bare er sånn, eller om det går og finne ei løsning på dette. Jeg liker og ha ting i orden, og tenkte når alt er stort sett nytt, kunne det vel ikke bli bedre.

 

Håper i allefall og finne ei løsning på dette??

Link to post
Share on other sites

Hei SF.

 

Bytta maskin og drev selv for 3 mnd siden..................

 

Hei Lofoten,

 

Er den romlinga der ved alle turtall eller er det først når du kommer opp i plan?

Dersom du har den også ved lave turtall kan du utelukke at propellene kaviterer jeg antar at det var det dere mistenkte siden dere forlenget undervannshuset.

 

Jeg hadde også sjøvann i belgen og fikk dette utbedret på reklamasjon, men ble aldri helt fornøyd med Bravo drevet. Gimball lageret røk året etter, dette ga en hvesende lager lyd, ingen romling. Om du har sjekket oppretettinga, skiftet gimball lager og kryss, så er det eneste jeg kan tenke meg inngående lager på drevet, kan dette ha blitt utsatt for sjøvann. Men antar at dette ble sjekket da drivaksling ble byttet.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Heidu. Hadde samme problem som deg. Heilt nye drivknuter men ein forbanna romling. Eg gjorde 2 ting. Smurte opp demperplaten som splinen fra drevet går inn i motor. Denne kan ødelegges på få timer uten smørning.For det andre og faktisk det som hjalp mest var å sette propellene rett på. Ja du hører rett. Det er en egen måte å sette dem på. Bladene skal aldri passere hverandre bak "stamma" på drevet men på sidene. Passerer dei feil blir det kavitasjon..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Hei SF.

 

Da jeg hadde montert inn maskinen, og skulle inn med drevet sjekket jeg gimblerlagret. Det satt bom fast etter det hadde vert vann her, satte da på et lager jag hadde som var gått ca 10 timer. Regnet ikke med noe problem med det. etter og testet båten hørte jeg samme romlinga som før bake, og da tenkte jeg først og fremst på Aksling/Kryss siden det var rustdannelse på denne og om det var lurt og bruke et lager som allerede hadde vert montert. Snakket med forhandleren og de byttet og sjekket somsagt alt da, inkludert lager og smurte opp akslingen. olja så og fin ut.

 

Når jeg dro båten opp i plan søg propellen luft, selv om kavitasjonsplata flukter fint med kjølen, satte da på 2" mellomlegg (samt bestilt nye propeller) på drevet og tenke mulig lyden jeg hadde kom fra propell, at den satt for høyt, men eneste forskjell er at den suger ikke luft og jeg mistet 1,5 knop på topp. Bråket er der fortsatt..og kan ikke finne noe galt med propell som skulle tilsi nevnte problemer.

 

Jeg har og tenkt tanken med montering av propell, samt justering av disse men når jeg spør folk på båtverksted rundt om kring sier de det har ingen ting og si. Hvis ikke propellene krysser hverandre oppe, vil de jo gjøre det nede bak finnen?

 

Jeg skal i hvertfall peise mer fett inn i akslingen.

 

Har kjøpt stetoscop hos Wurth med kliper. Kan henge på 6 kliper rundt på motor/drev og lytte individuelt hvor romlinga er mest konsentret.

 

Romlinga hører jeg nesten ikke ved start men blir mer og mer intens des mer fart jeg kjører på, dvs fra 27-2800 rpm/25 kn og oppover.

 

Men nå er jo dette såpass nytt at jeg kan bare plasere båten hos forhandler og be de finne ut av dette, men det tar tid og samtidig vil jeg utelukke om det er noe som jeg har gjort galt ved monteringa. Motoren hviler og jevnt på alle labbene,

 

koster my penger og en god porsjon irritasjon dette..så jeg blir kjempe glad om det blir ei løsning på dette.

Link to post
Share on other sites

Kryss kan lage lyd om de er utslitte eller står skjevt montert, etter hva jeg har forstått fra serviceinfo fra forhandler blir det romling bak i hekken når gimblerlagret er slitt.

Det som er så håpløst rart er at alt er nytt hos meg, kan ikke tenke meg det er meninga det skal være slik?

 

Trimsylindrene virker grei nok, men det målet du refererer til hva måler du i forhold til?

 

 

Senter-senter,indre og yttre aksel

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Ikke nå lengre. Lageret er stort sett i desse dager montert rett vei. DVS at du kan ta av hjelmen og sette inni ein forlenger og vippe lageret ut. Da står ringen igjen og er den heil og uten korrosjon er det bare å sette inn nytt lager.

 

Kilde

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde, som tidligere nevnt, denne omtalte romlingen/brummingen ved sving (Bravo 1 X Diesel). Bestilte time hos merkeverksted(Remvik og Standal i Ålesund). Jeg siterer fra fakturaen: "Demontert og kontrollert ... OK. Montert sammen og testet ... OK. Seal-blue 2 stk., Hi-perf gear lube, Seal 1 stk, Install Kit."

Romlingen/brummingen ble borte! Har kjørt ca. 40 timer siden, og alt er i orden. Som før litt mer lyd når drevet er helt inntiltet - noe jeg antar er propellstøy som forplanter seg i skroget. Kan brummingen komme fra slitte/tørre O-ringer som sitter på akslingen (3 stk. på mitt drev)? Om de er slitte - kan akslingen da få sleng og ta borti godset ved siden av? Eller er de tørre - kan de da lage brummelyd ved sving, mer påstand? Jeg bare lurer ...

Redigert av Bigisland (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er mitt bidrag.

 

Båt: Bayliner 305 2004 mod

vekt: ca 5000Kg

Motor: Qsd 320 hk

Drev: Bravo 3x Diesel

Utveksling:1,81:1

Propell: 22/22cuppet

Fart: 33knop

Forbruk: regner med 2L per nm

gangtid: 95 timer

 

Har lagt inn en link tidligere angående drevkjøling.....noe jeg skal montere snarest!!!

Årsak til det er drevhavari ved ganske nøyaktig 95 gangtimer.

Vet ikke om manglende kjøling på mitt drev er årsaken til at jeg knekte flere tenner i øvre veksel, men det skader ikke å montere kjølig uansett.

 

Når det gjelder romling fra drevet så er der litt på mitt også.

Kjører alltid drevet litt ut etter båten er kommet opp i plan for å redusere romlingen, da forsvinner det meste av lyden.

Link to post
Share on other sites

Her er mitt bidrag.

 

Båt: Bayliner 305 2004 mod

vekt: ca 5000Kg

Motor: Qsd 320 hk

Drev: Bravo 3x Diesel

Utveksling:1,81:1

Propell: 22/22cuppet

Fart: 33knop

Forbruk: regner med 2L per nm

gangtid: 95 timer

 

Har du 22 eller 22 cuppet, eller har du prøvd begge deler ? Hvor stor forskjell i såfall ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Båt: Nordic Ocean craft 33

Vekt:5500kg

Motor: 320 hk mercruiser

Drev: bravo2X

Propell: PowerTech 18,5 x19 cuppet

Fart: 26-28 topp 34 knop

Omdr: 3200-3400 topp 3900

Forbruk: 35 lt/t marsj fart

Timer:350

Motorolje:5w-40

 

 

Båten er litt treg på opp på plan(bravo2). Men fungere veldig fint i sjøen over 24 knop.

Tror kansje bavo3x er litt for svakt for denne vekten.....hadde kansje fått 1,5 knop mer men takker meg til bravo2x.

Ps: Tror ikke hk har så mye å si for drevet da de først kommer ved 3600omd, er nok dreimomentet som eter opp drevet...

Ser de nye volvo motorene blir levert med 1000 i dreimoment håper drevet holder.

Redigert av jallis b (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På motorer over 300 hk, anbefales 2x drev

 

 

Javel ? min ble levert med Bravothree xr .. anbefalt av leverandør

 

Du må se dette i sammenheng med båttype og størrelse, hva som blir rett drev på en liten hurtigående båt med 300+ HK diesel blir noe annet enn hva som er rett på en stor cabincruiser.

 

I hastigheter på godt over 40 knop er det høyhastighets drevene som gjelder, da har du valg mellom Bravo 1xr og Bravo 3xr.

Bravo 2x leveres ikke som høyhastighets drev etter hva jeg kan se, står litt her: http://www.mercurymarine.com/engines/inboa...es/bravotwo.php

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Ja er kjempefornøyd , har brukt litt drevolje i sommer , men det ble fikset på garantien uten problemer.. var visst en pakning som ikke var helt i toppform :)

 

 

 

Ellers så er alt bra , har ikke målt noe forbruk enda , men virker som den bruker betrakelig mindre enn 41`n jeg hadde i tidligere.. Når jeg ligger rundt 30-35 knop..

 

 

Nær toppfart så renner det jo gjennom som på de fleste motorer hehe

Link to post
Share on other sites

Mercruiser angir 65 mph eller 56 knop som max. fartsområde for Bravo 3.

Siden det finnes 30" cuppet propeller til Bravo 3 så er det bare å regne ut hvilken fart som teoretisk er den maksimale (30" cuppet kan vel regnes som 31" i utregningen).

 

Bravo 3 XR drev finnes med 1,65 eller 2,0 utveksling.

Bravo 3 X diesel finnes helt ned til 1,36 og opp til 2,43 utveksling.

 

Med 1,36 utveksling, 30" cuppet propell og 3900 rpm så blir det faktisk 59 knop med 15% slipp (evt. 66 knop med 10% slipp, men det er vel mere tvilsomt om man greier).

 

Bytter man ut til en bensinmotor med 5000 rpm maxturtall så får vi max. fart på hele 76 knop med 10% slipp (evt. 84 knop med 10% slipp).

Nå er det vel unaturlig å kjøre bensinmotor på et 3X diesel-drev. Men kjører man på et XR-drev med 1,65 og største XR-propell på 28" som vel er så effektiv at den regnes som 29" så får man toppfart ved 5000 rpm på 65 knop med 10% slipp.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det ville jo være naturlig, så da har de vel bare slurva med dataen her http://www.mercurymarine.com/engines/inboa...pecs.php?ID=180

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

På side 13 og 14 HER finner vi dagens alternativer, uten at man ble så mye klokere.

Det finnes da plutselig Bravo One Diesel XR med 1,36 og 1,50 mens de har glemt Bravo Three Diesel XR.

Dvs. Det står bare XR Drive som er avbildet med en Maximus 5-blads propell ser det ut til. For fartsområde 60 knop og oppover...

Den finnes helt opp i 35" stigning for de fartsgale :giggle:

Med Bravo One XR 1,36 utveksling skulle det bli ca 70 knop med dieselmotor, eller 90-95 knop med bensinmotor.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...