Teerex Svart 27.September.2009 Del på Facebook Svart 27.September.2009 Mulig at de kaller drevet Diesel XR og da leverer andre lavere utvekslinger enn til bensinutgavene. På side 13 i nevnte PDF-fil så står det jo opplistet Bravo One Diesel XR og Bravo Three Diesel XR. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Zandra Svart 27.September.2009 Del på Facebook Svart 27.September.2009 Båt: Sealine S41 2000-mod vekt: ca 9000 kg Motor: 2x Yanmar 6LP-STZE, 290hk Drev: Bravo 3x Diesel Utveksling:1,81:1 Propell: 22P Fart: 3oknop Forbruk: regner med 4L per nm gangtid: 850 timer Har problemer med kavitasjon. Vurderer å bytte propeller til 21P XR. Vurderer også forlengere. Noen som har forsøkt en av delene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KaRsK Svart 27.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2009 har prøvd 30 standard sett og 28 xr sett .. standard settet hadde mye dårligere tak i sjøen , på mitt opsett ihvertfall.. + bedre marsjfart Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lofoten Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 Båt: Sealine S41 2000-modvekt: ca 9000 kg Motor: 2x Yanmar 6LP-STZE, 290hk Drev: Bravo 3x Diesel Utveksling:1,81:1 Propell: 22P Fart: 3oknop Forbruk: regner med 4L per nm gangtid: 850 timer Har problemer med kavitasjon. Vurderer å bytte propeller til 21P XR. Vurderer også forlengere. Noen som har forsøkt en av delene? Hei. Jeg har monters Spacerkit 2" på bravo 3 xr pga at propellen sugde luft. Dette hjalp, og jeg drar båten opp i plan uten problem nå men mistet ca 1 knop på topp, ellers har jeg fortsatt ei slags romling bak, men skal prøve noen endringer og bytte til den nye typen propell når jeg får opp skuta. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 Men hvordan fungerer et slikt spacerkit da ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Lofoten Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 Men hvordan fungerer et slikt spacerkit da ? Er et mellomlegg som du monterer mellom undervannshuset og stammen for å få undervannshuset lenger ned. Du slipper da og måtte støpe igjen hullet og ta nytt for samme operasjon. de fåes i 1",2" og 3" tykkelse, og alt følger med, nye pinnskruer, pakning og forlengelse av aksling. tok ca timen å gjøre jobben alene uten hjelp. Prisen er vel ca 7000 om jeg ikke husker feil. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lofoten Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 Samtidig må jeg bare kommentere at forhandlere av mercruiser burdte vite hva som best egner seg til motor/båt/drev kombinasjon, men leser her at det er en del forskjellige meninger rundt det. Jeg fortalte hvilken båt jeg hadde, vekt og fart med forige motor da jeg bestilte ny på 350 hk (dreiemomentet er jo stort sett samme som på 300 hk) og ble anbefalt fra outbordspesialisten at jeg burdte gå for bravo 3 xr. Får nå uansett håpe denne kombinasjonen holder.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jallis b Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Man skal stole på forhandlerne de vet best. Men forøvrig har 350hk 704nm mot 300/320 har 645nm. Trodde ikke man fikk 35o hk på drev. Fungere det bra vurderer motor bytte selv.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lofoten Svart 11.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 Man skal stole på forhandlerne de vet best. Men forøvrig har 350hk 704nm mot 300/320 har 645nm.Trodde ikke man fikk 35o hk på drev. Fungere det bra vurderer motor bytte selv.. Hei. Joda foreløpig funker det greit, bedre marsfart og forbruk i forhold til 250 dtronic, men er litt urolig om denne kombinasjonen holder etter hva jeg har lest her, så vi får se. Og dreiemomentet på Qsd 4,2 er stort sett likt på 320 og 350 hk i følge hva som står på sidene til CummingsMercruiser: QSD4.2 Quantum Engine Series POWER RATINGS Rating HO HO HO Metric hp 350 320 270 bhp 345 315 266 kW 257 235 199 Rated rpm 3800 3800 3800 Max Torque ft-lbs 519 519 444 Max Torque N•m 704 703 603 rpm 2600 2600 280 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jallis b Svart 8.November.2009 Del på Facebook Svart 8.November.2009 Jeg mente d-tronic sine 300 og 320 hk har 645nm og at din QSD har 704nm i 320 og 350. Men nok om det... Jeg har beskjente som kjører med chipede 320hk. De har 355hk og 755nm. Så jeg tror nok det holder, men alt etter hvordan bruken er... Trekker du vannski hver dag blir vell slitasjen der etter... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 8.November.2009 Del på Facebook Svart 8.November.2009 Vannski er vel ikke det som belaster disse motorene mest akkurat Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
ultra1 Svart 8.November.2009 Del på Facebook Svart 8.November.2009 Han mener vel den kraftige belastningen som blir påført drevene ved gjentatt kraftig akselerasjon. Båter med kraftige dieselmotorer skal alltid taes forsiktig opp i plan. Døder nr1 for gir/drev er folk som absolutt alltid skal "flate" hendlane for å få båten opp i plan og fart. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Explorer Svart 8.November.2009 Del på Facebook Svart 8.November.2009 Skal kikke på en båt som veier 5000kg med 2xmercruiser 4,2L med Bravo 3 drev. Hva tror dere om den kombinasjonen? Er vel ca 220 hester i motorene tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ultra1 Svart 8.November.2009 Del på Facebook Svart 8.November.2009 (redigert) Skal i teorien ikke være noe problem, da det blir vel ca 2,5tonn å flytte på for hvert aggregat. Bravo 3 har vel hatt mest problemer med yanmar sine 6lp motorer i litt tyngre båter. Redigert 8.November.2009 av ultra1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
badekaren Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 Hei..... Mitt bidrag... Båt:.......Bayliner 2655 capri 1997 mod. Motor:...FNM 250 (250hk disel 2008mod) Drev:.....Bravo1 2008 mod. Har ikke noe å klage på når det gjelder dette oppsettet....... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jallis b Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 Takker for oppklaringen ultra 1 , er alltid noen som må ha det inn med tresje, som de sier i Elias Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MT. Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 Båt:.......Bayliner 2655 capri 1997 mod. Hei, og velkommen til BP. Antar at du mener Ciera, tror ikke Capri ble levert lengre enn 22 fot? Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post Share on other sites More sharing options...
badekaren Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 Hehe..ja, selvfølgelig CIERA.......Hmmm skjønner at det ikke lønner seg å poste midt på natta... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
veil Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 har noen skiftet gimbal bearing på bravo 3 trengte dere spesialverktøy eller gikk det bra med standard verktøy. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SvartRøyk Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 Noen ganger løsner det lett og kan plukke det ut fra utsiden. Kommer du til på baksiden kan du bare dytte det enkelt ut. Andre ganger sitter det litt og du må bruke egnet avtrekker/glidehammer med laaange mothaker. Kan hende du kan bruke en form for bil-oppretterverktøy med glidehammer også.. Pass på at smørehull treffer over ett når du monterer det nye. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Strilen2 Svart 5.Februar.2010 Del på Facebook Svart 5.Februar.2010 "Romling" ved for mye trim er helt normalt og forsvinner ved riktig trim, man får kjøpt foringer til trimsylindre for å begrense slaglengden hvis det føles nødvendig. "Romling" ved varmt drev på tomgang med drevet i nøytral er også normalt pga rettskårne tenner på tannhjul i overføringer, dette forsvinner når man setter drevet i gir og får litt belastning. QMI oljetilsetning for gearolje hjelper endel på å redusere denne lyden også kjent som "Mercruiser-lyd". Gimber lager og drivknute kan også lage lyd. Problemer med inngrep kan skyldes feil innstilling på wire eller innvendig kon som er løs, de har en tendens å løsne hvis man kjører mye og lenge forover på tomgang uten belastning. Drevspyler er en billig og enkel forsikring mot for høy temperatur! Hvis man fyller oljen gjennom tappeplugg fra undersiden unngår man luftlommer som må etterfylles ved oljeskift, nippel og pumpe fåes kjøpt for en billig penge hos Mercruiser forhandler. Har selv Steyr 256 med Bravo 3x i en bayliner 285, fungerer helt topp! Marsjfart 26-27, toppfart 32knop. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Troll 20 Svart 5.Februar.2010 Del på Facebook Svart 5.Februar.2010 Hei Båt: Coronet 26 Family - 1976, ca 2600 kg Motor: Steyr 246 - 2004 Drev: Bravo 2 - 2004 Ingen erfaring med drev fra før av, kun fast aksling som har vært tingen Har hatt båten ca august og brukt den i snitt minst ein gang i uken siden da. Ingen negative erfaringer så langt, men ser med skrekkblandet fryd fram til snøen går og eg kan få båten på land for ein inspeksjon av drevet og undervannsskroget for øvrig... Sitér dette innlegget Troll 20 Kommedal 27Coronet 26 Family Link to post Share on other sites More sharing options...
Bayer Svart 5.Februar.2010 Del på Facebook Svart 5.Februar.2010 Hvilket drev utveksling, propellstørrelse og toppturtall har du på båten din Strilen2?? Har selv bravo 3 med 2.00-1 og 20P. Klarer 30 knop med 4400rpm på min 2655 med steyr 256. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bukt Svart 5.Februar.2010 Del på Facebook Svart 5.Februar.2010 kjørte alpha one med trimmet motor på 425 hp, kjørte drev litt i overflate så det fikk juling. knakk to øvre gearkasser og røk en drivaksel tvers av i aks. For å få det til å holde satte jeg inn HP gear og laget større finne på drev, kjørte og driveshower for mer kjøling. kjørter da 2 sesonger uten problemer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ansgar Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Har et spørmål om Quicksilver High Performance gir olje. Hvor ofte skal denne byttes på et Bravo 3 X drev? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.