Jump to content

Dere som har Mercruiser drev , se /svar her.


KaRsK

Recommended Posts

Mulig at de kaller drevet Diesel XR og da leverer andre lavere utvekslinger enn til bensinutgavene.

På side 13 i nevnte PDF-fil så står det jo opplistet Bravo One Diesel XR og Bravo Three Diesel XR.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Båt: Sealine S41 2000-mod

vekt: ca 9000 kg

Motor: 2x Yanmar 6LP-STZE, 290hk

Drev: Bravo 3x Diesel

Utveksling:1,81:1

Propell: 22P

Fart: 3oknop

Forbruk: regner med 4L per nm

gangtid: 850 timer

 

Har problemer med kavitasjon.

Vurderer å bytte propeller til 21P XR.

Vurderer også forlengere.

Noen som har forsøkt en av delene?

Link to post
Share on other sites

Båt: Sealine S41 2000-mod

vekt: ca 9000 kg

Motor: 2x Yanmar 6LP-STZE, 290hk

Drev: Bravo 3x Diesel

Utveksling:1,81:1

Propell: 22P

Fart: 3oknop

Forbruk: regner med 4L per nm

gangtid: 850 timer

 

Har problemer med kavitasjon.

Vurderer å bytte propeller til 21P XR.

Vurderer også forlengere.

Noen som har forsøkt en av delene?

 

Hei.

Jeg har monters Spacerkit 2" på bravo 3 xr pga at propellen sugde luft.

Dette hjalp, og jeg drar båten opp i plan uten problem nå men mistet ca 1 knop på topp, ellers har jeg fortsatt ei slags romling bak, men skal prøve noen endringer og bytte til den nye typen propell når jeg får opp skuta.

Link to post
Share on other sites

Men hvordan fungerer et slikt spacerkit da ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Men hvordan fungerer et slikt spacerkit da ?

 

Er et mellomlegg som du monterer mellom undervannshuset og stammen for å få undervannshuset lenger ned.

Du slipper da og måtte støpe igjen hullet og ta nytt for samme operasjon. de fåes i 1",2" og 3" tykkelse,

og alt følger med, nye pinnskruer, pakning og forlengelse av aksling. tok ca timen å gjøre jobben alene uten hjelp.

Prisen er vel ca 7000 om jeg ikke husker feil.

Link to post
Share on other sites

Samtidig må jeg bare kommentere at forhandlere av mercruiser burdte vite hva som best egner seg til motor/båt/drev kombinasjon, men leser her at det er en del forskjellige meninger rundt det. Jeg fortalte hvilken båt jeg hadde, vekt og fart med forige motor da jeg bestilte ny på 350 hk (dreiemomentet er jo stort sett samme som på 300 hk) og ble anbefalt fra outbordspesialisten at jeg burdte gå for bravo 3 xr.

 

Får nå uansett håpe denne kombinasjonen holder.. :confused:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Man skal stole på forhandlerne de vet best. Men forøvrig har 350hk 704nm mot 300/320 har 645nm.

Trodde ikke man fikk 35o hk på drev. Fungere det bra vurderer motor bytte selv.. :smiley:

 

 

Hei.

Joda foreløpig funker det greit, bedre marsfart og forbruk i forhold til 250 dtronic, men er litt urolig om denne kombinasjonen holder etter hva jeg har lest her, så vi får se.

Og dreiemomentet på Qsd 4,2 er stort sett likt på 320 og 350 hk i følge hva som står på sidene til CummingsMercruiser:

 

QSD4.2 Quantum Engine Series

POWER RATINGS

Rating HO HO HO

Metric hp 350 320 270

bhp 345 315 266

kW 257 235 199

Rated rpm 3800 3800 3800

Max Torque ft-lbs 519 519 444

Max Torque N•m 704 703 603

rpm 2600 2600 280

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg mente d-tronic sine 300 og 320 hk har 645nm og at din QSD har 704nm i 320 og 350. Men nok om det...

Jeg har beskjente som kjører med chipede 320hk. De har 355hk og 755nm. Så jeg tror nok det holder, men alt etter hvordan bruken er...

Trekker du vannski hver dag blir vell slitasjen der etter...

Link to post
Share on other sites

Vannski er vel ikke det som belaster disse motorene mest akkurat :rolleyes:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Noen ganger løsner det lett og kan plukke det ut fra utsiden. Kommer du til på baksiden kan du bare dytte det enkelt ut. Andre ganger sitter det litt og du må bruke egnet avtrekker/glidehammer med laaange mothaker. Kan hende du kan bruke en form for bil-oppretterverktøy med glidehammer også.. Pass på at smørehull treffer over ett når du monterer det nye.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

"Romling" ved for mye trim er helt normalt og forsvinner ved riktig trim, man får kjøpt foringer til trimsylindre for å begrense slaglengden hvis det føles nødvendig.

 

"Romling" ved varmt drev på tomgang med drevet i nøytral er også normalt pga rettskårne tenner på tannhjul i overføringer, dette forsvinner når man setter drevet i gir og får litt belastning.

QMI oljetilsetning for gearolje hjelper endel på å redusere denne lyden også kjent som "Mercruiser-lyd".

 

Gimber lager og drivknute kan også lage lyd.

 

Problemer med inngrep kan skyldes feil innstilling på wire eller innvendig kon som er løs, de har en tendens å løsne hvis man kjører mye og lenge forover på tomgang uten belastning.

 

Drevspyler er en billig og enkel forsikring mot for høy temperatur!

 

Hvis man fyller oljen gjennom tappeplugg fra undersiden unngår man luftlommer som må etterfylles ved oljeskift, nippel og pumpe fåes kjøpt for en billig penge hos Mercruiser forhandler.

 

Har selv Steyr 256 med Bravo 3x i en bayliner 285, fungerer helt topp! Marsjfart 26-27, toppfart 32knop.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Båt: Coronet 26 Family - 1976, ca 2600 kg

Motor: Steyr 246 - 2004

Drev: Bravo 2 - 2004

 

Ingen erfaring med drev fra før av, kun fast aksling som har vært tingen :smiley:

 

Har hatt båten ca august og brukt den i snitt minst ein gang i uken siden da. Ingen negative erfaringer så langt, men ser med skrekkblandet fryd fram til snøen går og eg kan få båten på land for ein inspeksjon av drevet og undervannsskroget for øvrig...

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

kjørte alpha one med trimmet motor på 425 hp, kjørte drev litt i overflate så det fikk juling.

knakk to øvre gearkasser og røk en drivaksel tvers av i aks.

 

For å få det til å holde satte jeg inn HP gear og laget større finne på drev, kjørte og driveshower for mer kjøling. kjørter da 2 sesonger uten problemer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...