KaRsK Startet 4.Juni.2009 Del på Facebook Startet 4.Juni.2009 Hei lurer på om båtplassens medlemmer som har mercruiser drev kunne tenke seg å skrive inn litt om drevet sitt. Hvilken motor/båt og ca hvor tung båten er. Drev årsmodell , type , ca driftstimer , problemer som varmgang, girolje som forsvinner , andre ting.. kunne vært artig å se om dette virkelig er noe problem.. Kan begynne selv. Scand dynamic 7600 cmd 350 hk med bravo 3 XR 2008 mod båten veier ca 2600 kg med fulle tanker. drev/motor er kun kjørt ca 15 timer , og har allerde fyllt på en 2,5 dl girolje i ekspansjonstanken (pga luftlomme håper jeg ) Ser ut som nivået nå har stabilisert seg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
880 Svart 4.Juni.2009 Del på Facebook Svart 4.Juni.2009 Selby 880 Uten ferielast 3200- 3600 kg Bravo 3X Drevkjøling Propell 24 cuppet 2 : 1 i utv. 176 timer Motor 260 hk. 248 på propell. Maks fart 36 knop. Forbruk 0,7 - 1,5 nm. Erfaringer: Etter olje bytte sank oljenivå slik at alermen gikk, etterfylt ca 2 dl. Alt ok. Samme sak når drevet var nytt. Som nytt fungerte allt ok. Etter ca 80 timer føler jeg at det er noe gale med innkobling av gear. Kobler kontant ved bakking, forover er det en veldig myk overgang til den kobler, ikke alltid på samme "nivå". Noen ganger kobler den mykt med en gang, innimellom må det litt turtall til og da kommer den med et rykk. Ved myk innkobling mener jeg at jeg kjenner at drevet kobler, virker som det slurer som en automatkasse for så gradvis å koble helt. Kablene er forsøkt justert til begge ytterpunkt. Manøvrering er superb, men slingrer noe ved lav fart dersom jeg ikke senker flapsene helt. Har også en bekjymring med støy fra derevet, ved "kaldt" drev og tilting for å trimme båten fungerer alt fint, men etter en time eller to føler jeg at det kommer en "bromlelyd" fra hekken, i tidlig fase av dette kan lyden fjernes ved å tilte inn/ut drevet, men etter en tid hjelper ikke dette heller. Så nå lar jeg drevtiltingen stå i ro, virker mere stabilt da. Mottar gjerne tips på å fixe dette.. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post Share on other sites More sharing options...
Octant Svart 4.Juni.2009 Del på Facebook Svart 4.Juni.2009 (redigert) Flott tiltak 'KaRsK', har ikke kommet i drift enda, men vil få når ferdigstillt; Smuggler 24' Total vekt 2300 - 2500 kg Peninsular 400 TAS-310 Dreiemoment 635 Nm Bravo 3X Diesel 1:1.81 utveksling Propell 26" Redigert 4.Juni.2009 av Oktant (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KaRsK Svart 5.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Ser at jeg glemte litt info .. prøver på ny: Båt: scand 7600 25 fot vekt: ca 2600 kg motor Cmd 4.2 350 hk Diesel 2008mod moment: 704Nm @ 2600 omdreininger drev: Bravo 3XR med 1:1.81 utveksling 2008mod propell: Nå har jeg 28" XR propeller men får for høyt turtall.. 30 " er bestillt. Fart: ca 47-48 knop med 28"propellene drevkjøling : Er bestillt og vil bli montert for sikkerhets skyld Antall timer drev/motor : 15 timer til nå Erfaringer: Brukte litt girolje første timene.. antar ca 2.5 dl ser ut som det har stabilisert seg .. Innkobling av gir virker helt ok , men båten blir litt vinglete på lavt turtall .. Var ikke slik tidligere med 290 DP drev, men er jo en annen maskin i båten og nå kan jo ha litt å si det :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KaRsK Svart 5.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 er visst kun oss 3 som har mercruiser drev alle erfaringer ønskes.. ikke bare de som har hatt/har problemer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jumbo Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Båt: Draco 20 DC ( 79 mod ) vekt: ca 1200-1400Kg Motor: AQ175a/ Mercruiser Thunderbolt (ca 84/?? mod) Drev: Alpha One Gen 1 uten ekstern oljetank. Utveksling: 1:1.8 Propell: 14x21 Stål Fart: 36knop Forbruk: regner med 1.3l per nm gangtid: Aner ikke. Erfaringer: Til å begynne med var den litt uggen å gire med. Men justering av girvire og killswitch fikset dette. Litt vann i oljen har jeg hatt, men byttet en simmerring og oljen har vert grønn og fin etter det. Ellers har drevet vert helt supert. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OPN Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Båt: SeaRay 255 Sundancer Vekt ca 3000 med fulle tanker motor Mercruiser 350 Magnum (5,7 Liter bensin, 300 HK) toppfart 39 knop Drev Bravo 3 Gangtid, ca 90 timer Modell 2008 Har måttet etterfylle litt drev olje, en gang, da alarmen gikk. Er vist normalt at de bruker litt olje. Kjekt med alarm så man vet at det er lite olje. Må jo ha vært vanskelig å følge med på dette før, når man ikke hadde alarm. Stor fare for å få for lite olje (og dermed havaret drev) Ellers har det fungert perfekt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lofoten Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Denne tråden skal jeg hopp inn i.. Har en viksund 800 futura, kjøpt for 4 mnd siden. Båten veie ca 4,2 tonn, er fra 1987 og det Sto en mecuiser 250 d-tronic med bravo 2 da jeg kjøpte den. Gunnet vibrasjon i motor, ble denne bytet og satt inn en cmd 350 med bravo 3 xr fra 2008, gått 18 timer. Etter byttet gikk toppfarta opp 6 knop, til 36, og forbruket ble vesentlig bedre, buker ca 35 ltr/tim v/25 Kn. Propeller er Quiksilver 24", har bestilt den nye typen nå. Lagde meg drevkjøling etter og lest om det her. Har hatt en rar lyd bake (romling) hele tia. Har vert oppe ved merkeverksted og fåt sjekka alt, gimbler-lager og aksling ble byttet siden det har vert vann i belgen(garanti), men det er det samme igjen. Propell er ok, har satt på mellomlegg for og få propell lenger ned i vannet(sugde luft når jeg skulle opp i plan). Nå har jeg kjørt ca 100 timer etter motoren ble satt inn, og romlinga er blitt værre. Blir helt jævlig når jeg tilter drevet eller svinger, så i mine ører stammer dette fra området mellom motor/drev, og rart er det siden alt er nytt, samt oppretting er sjekket.. Virker som et svakt drev som tåler lite, enda jeg har vert forsiktig med bruken av det. Har ikke peiling på hva som må til for at det skal bli en normal arbeidslyd fra drevet, er det noen som ha vert borti lignende her ?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjellsea Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 jeg får romling i drevet når jeg tilter det for mye opp,tilter jeg det litt ned forsvinner dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
68 GT Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 jeg får romling i drevet når jeg tilter det for mye opp,tilter jeg det litt ned forsvinner dette. Greit å ta en kontroll måling ay trimsylindrenes slaglengde,mener trimmen skal kutte på rundt 54-56 cm Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post Share on other sites More sharing options...
ABokn Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Denne romlelyden, kan den komme fra drivknuten? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Bravo 3x 2002 modell / først tatt i bruk 2004 - Steyr 246 på 240 HK Vann i drivknutebelgen ved ca 160 timer våren 2007, fikset på reklamasjon Havari på dempeplate høsten 2007, 2 av tre bolter brakk, ny dempeplate (6 bolts) montert kr 28.000,- Sommeren 2008 røk gimballager Litt antydning til at drevet slurte i gir forrover, mått justere girwire ved flere anledninger for å kompensere. Skiftet våren 2009 girwire mellom drev og skiftegrind. Anodene på drevet holdt ikke et helt år når båten lå i sjø hele året. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Lofoten Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Kryss kan lage lyd om de er utslitte eller står skjevt montert, etter hva jeg har forstått fra serviceinfo fra forhandler blir det romling bak i hekken når gimblerlagret er slitt. Det som er så håpløst rart er at alt er nytt hos meg, kan ikke tenke meg det er meninga det skal være slik? Trimsylindrene virker grei nok, men det målet du refererer til hva måler du i forhold til? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2xDiesel Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Kan jeg spørre om en ting, hvordan monteres drevkjøling? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Endeavour Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Drevdusj, se her: http://www.drev.se/ListProducts.aspx?cat=123 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 (redigert) Den modellen jeg valgte festes lett med tre bolter - på boltene til trimsylinderene samt en oppe på toppen av drevet. Legger ved et bilde: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=17516380 Redigert 9.August.2009 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Endeavour Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 (redigert) Bravo 1 X Diesel drev, 2006 mod. Steyr 236 maskin, 2001 mod., 191 Hk. Båt; Fjord 24 Weekender, ca. 2600 kg. Max 32 kn. Marsj ca. 25 kn. Hadde brommelyd ved sving nå i vår. Drev tatt av og sjekket på merkeverksted. De fant ingen feil, men lyden forsvant, så jeg vil anta at noe hadde gått seg skjevt (?) ved fjorårets sessong. Ellers tilter jeg alltid drevet litt ut for at propellstøy (vil jeg tro) ikke skal forplante seg så mye i skroget. På den måten går båten også litt lettere i sjøen. Etter at drevet er varmt, rakler det nokså mye når jeg slakker ned og ligger i fri. Først trodde jeg noe var galt, men har blitt beroliget på merkeverksted med at det skal være slik. Redigert 9.August.2009 av Bigisland (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Endeavour Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Hvor kjøpte du den drevdusjen, SF? Jeg har tenkt på å skaffe meg en slik siden jeg synes drevet virker varmt under kjøring. Men vet ikke helt - jeg har satt en annen til å styre og lagt meg på badeplattformen og kjent på drevet med hånden. Varmt er det ja ... Men det skal kanskje være slik ... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Jeg kjøpte den fra USA og handlet på nett, den kom i litt stor eske så transporten ble noe dyrer enn antatt så jeg vet ikke om jeg sparte så mye på det. Drevet skal ikke være så varmt og det er vell det som har vært problemet med spesielt Bravo 3 og derfor anbefales drevdusj. Du finner dem her: http://www.driveshowers.com/ Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Endeavour Svart 10.August.2009 Del på Facebook Svart 10.August.2009 Takk for tips SF. Men jeg ser at amerikanerne skriver at hvis man stadig har et kalkaktig belegg på toppen av drevet, trenger man en drevdusj. Mitt Bravo 1 drev er rent og pent på toppen, så da står jeg over i denne omgang. Varmgang er nok kanskje et større problem med større maskin/drev. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 10.August.2009 Del på Facebook Svart 10.August.2009 Ja denne varmgangen er størst problem på store dieselmotorer i kombinasjon med tung båt og bravo 3 drev, din motor og båt kombinasjon burde ikke gi problemer. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Lofoten Svart 10.August.2009 Del på Facebook Svart 10.August.2009 Er det ingen her inne som vet hvor den romlelyden bak på drevet kommer av ved tilt/sving, og om det kan gjøres noe med? Eller er det bare og kjøre på? Har hatt båten oppe 7 ganger på 4 mnd, og byttet både aksling og lager. og kan ikke finne noe fornuftig feil så spørsmålet tilslutt blir vel om Bravo 3 xr-drev er kraftig nok for båter på 4,5 tonn? Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 10.August.2009 Del på Facebook Svart 10.August.2009 Romling ved sving / tilt er ofte slitte kryss. Du skriver at du skiftet aksling, antar at du da mener drivaksling komplett med kryssene? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 10.August.2009 Del på Facebook Svart 10.August.2009 (redigert) Hvor kjøpte du den drevdusjen, SF? Jeg har tenkt på å skaffe meg en slik siden jeg synes drevet virker varmt under kjøring. Men vet ikke helt - jeg har satt en annen til å styre og lagt meg på badeplattformen og kjent på drevet med hånden. Varmt er det ja ... Båt & Motor Service A/S bat.motor@c2i.net har disse på lager vanligvis, pris kr 2000. By the way: Noen som har en lur metode for å inspisere belgen for vannlekkasje uten verktøy eller slippsetting ? Lage inspeksjonshull fra innsiden, og inn med et optisk inspeksjonsinstrument f.eks. ? Redigert 10.August.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
trikkern Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 Båt: Bayliner 3058 Commandbridge. 1991 mod. 30 netto fot. (32 brutto) ca. 5 tonn. Motor: GM - Peninsular V8 diesel 6,5 l - 310 Hk. (Ny 2008). Drev: Mercruiser Bravo 2X-diesel, Utveksling 1:1,81. (Ny 2008). Ikke montert drevdusj enda. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.