Ronald Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 (redigert) ...det finnes egne batterier til dieselmotorer som er beregnet for å levere mye strøm akkuratt i startøyeblikket. Mulig det finnes egne batterier for diesel, men det er i så fall uten at jeg har fått det med meg. De egenskapene du fremhever over, gjelder vel for alle startbatterier, til forskjell fra f.eks. forbruksbatterier. Jeg har en lite magefølelse av at du muligens blander startbatteri vs. forbruksbatteri med batterier for diesel vs. bensin. Med forbehold om at noe har gått meg hus forbi... Ronald. Redigert 9.Juni.2009 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
flight Svart 9.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 har akurat tatt en telefon til importør i sverige han er overbevist om att ett det ikke er dynamo men sender ned en ny uansett. han var rimelig klar på att 65 amp er alt for lite for start Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 feil skrevet har selvfølgelig 14,4 ikke 13,4 Hei. Hvorfor skal du bytte dynamo hvis den du har lader med 14,4V Gjør som flere andre anbefaler, kjøp deg et større startbatteri! Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 12,8 V er mer enn et fulladet batteri skal kunne holde over tid, maks spenning er 12,68 i hviletilstand. Ladespenning på 14,4V er helt etter boka. Sjekk koblinger, inkludert jordingsledning mellom starter og batteri. Sitér dette innlegget Link to post
flight Svart 9.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 der fikk jeg ett god tips er ikke veldig motorkyndig men jeg vet att jeg har rimelig tynn jordledning var faktisk ikke klar over att tykkelsen på den betydde noe Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 (redigert) Med forbehold om at noe har gått meg hus forbi... Startbatterier og startbatterier kan være to helt forskjellige ting. Det finnes batterier til enhver bruk. Mange ser kun på hvor mange ampertimer (Ah) batteriet er på, ikke hvor mange amper (A) det kan levere i startøyeblikket. For dieselmotorer har jeg alltid blitt anbefalt av proff batteriforhandler å bruke batterier som kan leverer opp mot 600 amp i startøyeblikket ikke vanlig/billig startbatteri som leverer ca 300 amp. Redigert 9.Juni.2009 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 rimelig tynn jordledning var faktisk ikke klar over att tykkelsen på den betydde noe Det betyr mye, tynn ledning gir spenningsfall i ledningen og redusert spenning frem til startmotor. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Gullfisk Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 Viktig å huske at minusledningen er en like viktig del av anlegget, som pluss siden. Skal lede den samme strømmen. Sitér dette innlegget Link to post
flight Svart 9.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 dette var jeg ikke klar over + ledning er veldig tykk (orginal ) - ledning er ny men ikke halvparten så tykk som + Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 Disse må være like tykke. Tipper feilen ligger der. Sett en startkabel mellom blokka og batteriminus, og se om den starter lettere da. Hvis ja, bytt minuskabel (forresten, gjør det uansett). Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sveinh04 Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 dette var jeg ikke klar over + ledning er veldig tykk (orginal ) - ledning er ny men ikke halvparten så tykk som + Prøv å sette på en startkabel paralellt med minuskabelen. Hvis starteren går fortere da så vet du at det er kabelen. Hvis ikke det er noen forskjell er det nok batteriet. Mine batterier er på ca 13.3 volt helt toppladet. Uansett ville jeg gått for et større batteri, feks 110 ampere. Ladingen fungerer jo så det er unødvendig arbeid å bytte dynamo. OBS OBS starteren knekkes veldig fort om den får for lite spenning , det er jo kjedelig i såfall. Sitér dette innlegget Turen begynner når man legger fra brygga.... Link to post
flight Svart 9.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 Hurra da var problemet løst vekk med den tynne minus kablel på med ny og vips den starter med en gang skal også sies att den gamle kablen ble veldig varm under start. takk for alle råd skal fortsette og oppdatere dere ang Kineser motoren utover sommeren snart går ferden til valer og koster ps ønsker meg en slik en med Kinesisk flagg he he Sitér dette innlegget Link to post
sveinh04 Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 ps ønsker meg en slik en med Kinesisk flagg he he Det blir vel bare chop suey eller sweet n sour i båten for deg i sommer ?! Sitér dette innlegget Turen begynner når man legger fra brygga.... Link to post
SF Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 Flott at du fikk ordnet problemet, underdimmensjonerte kabler er noe dritt Kan jeg spørre om hvem som monterte motoren, er denne kabelen montert av et motorverksted? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Hasla 26 Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 Hei husk att motoren skal kjøres inn siden dette er ny motor MvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
hegra Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 Gratulerer .Det frister mer og mer med en Harrytur. 2000 omd. og 8 knop?? Ja,da har du ikke noe å klage på.Dette må jo være optimalt av hva man kan forvente.Med så lav omd. blir forbruk,støy og slitasje kraftig redusert. Sitér dette innlegget Link to post
flight Svart 9.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 hei igjeg er som sagt så langt meget fornøyd men skal jo bli spennende og se utover i sesongen som jeg tidligere har sakt er jeg litt skeptisk til lakken den er nok ikke av beste kvalitet skulle jeg sette fingeren på noe annet så synes jeg kabel stokken så enkel ut men men er imponert av den svenske importøren jeg trodde jo det var noe feil med dynamo og ringte for og bytte helt til jeg fant ut att det var kabel til batteri som var for tynn innen jeg rakk og ringe var ny allerede sendt Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 Går ut fra at du må betale for denne eller sende i retur Sitér dette innlegget Link to post
skoppy Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 Hei og gratulerer med ny motor blir nok slik en på meg også etter at yanmaren tok kvelden båtsesonger er over for meg i år tar båten på land til fredag og ut med motoren i samme slengen mens kranbilen er der får vente til neste sesong med og kjøpe ny motor har brukt for mye penger på og over hale yanmaren og nå mistet jeg oljetrykket i den med det resultat at veivlagra er røket god sommer Sitér dette innlegget En diplomat er en person som har evnen til å be deg dra til helvete på en måte som gjør at du faktisk ser frem til turen Link to post
flight Svart 9.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 det må jeg nok men polarprod tar utgiftene Til info polarprod har skilt ut båtmotorer på egen side http://www.rrun.se/ Sitér dette innlegget Link to post
sveinh04 Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Hei Det hadde vært morro å høre en statusrapport på kineseren....?? Fortsatt som smør? Sitér dette innlegget Turen begynner når man legger fra brygga.... Link to post
spilli Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Til info polarprod har skilt ut båtmotorer på egen side http://www.rrun.se/ Hei! Du sier du kjøpte motoren fra Sverige. Hva med toll, hk avgift etc Når det gjelder kvalitet på produkter fra "Østen" har jeg lagt skeptisen bort for maaaaange år siden. Har jobbet med Japanske produkter i 29 år. Å, for noen fantastiske folk å jobbe med, jeg vet at kineserene er like eredsbeviste. Lykke til med motoren, kunne godt ha tenkt meg å fått sett dette vidundret. (Bor rett over fjorden) Med vennlig hilsen Spilli Sitér dette innlegget Link to post
DJ-Timoty Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Til info polarprod har skilt ut båtmotorer på egen side http://www.rrun.se/ Så ut som en meget pen motor. får bare håpe at motoren ikke har samme feilene som mye annet som kommer fra kina. eksempelvis ATV`er som man må stramme bolter og muttere på etter hver 3. kjøretur Kineserene er ikke flinke til å bruke locktite/låse-skiver/låsemutterer... Denne kabelen det er snakk om som var for tynn sto vel på motoren orginalt? det ville ihvertfall ikke overasket meg :) Polar 29 er pene båter :) du har vel ikke tilfeldigvis bilde av din? eventuelt også bilde av motoren - i båten din? min far har en Polar 29 som han byttet motoren i for 3-4 sessonger siden. han byttet til en ganske kraftig turbodiesel motor (husker ikke merke) men denne fikk faktisk båten til å løfte seg godt i vannet :) hvis jeg ikke husker helt feil går faktisk båten 14-15 knop - og fikk såpass bra løft at man slipper plagsom sprut på vinduene i større bølger :) Sitér dette innlegget Link to post
flight Svart 26.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Hei alle sammen Kinamotor lever i beste velgående har nå ca 50 timer hart sjekket over alle skruer de sitter som de skal motoren starter lett bruker ikke olje blir ovehode ikke varm selv opp mot fult turtall har også funnet ett par småting og pirke på bla lednings nett alle kabler er for tynne så de valgte jeg og bytte. dynamo er også noe svak synes jeg. så den byttet jeg oppsumering er fortsatt meget fornøyd Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Hei kan du ta noe bilder av vindunderet ditt da :cheers:hvordan er giret bygd opp .Ja att denne ikke bruker olje når denne er ny er ikke dårlig.MvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.