Jump to content

Første tur med Kina Motor i polar 29


flight

Recommended Posts

grunnen til att jeg skrev bruker ikke olje er att tidligere i tråden ble det hevdet att motorene fra kina hadde en tendens til og bruke olje.

fordi de ofte ikke var helt tette i div pakninger mm.

det er desuten heller ikke unormalt at nye motorer kan bruke en del olje av forskelige grunner.

men det regner jeg jo med att Suzuki vet

Link to post
Share on other sites

Ja att denne ikke bruker olje når denne er ny er ikke dårlig.MvhBjørn

Ikke unormalt at en motor kan bruke litt mer olje en normalt under innkjøringsperioden, dessuten bør gennerellt alle motorer forbruke litt olje, ville vært mer bekymret om den ikke forbrukte noe i det hele tatt.

Link to post
Share on other sites

Tja, motoren til Hulda, nå nedtrimmet til 140 hk, konsumerer med glede 1 liter motorolje på 20 timer. Oljeforbruket virker til å ha en viss proporsjonalitet med rpm. Hadde den ikke gulpet unna så mye, ville det ikke bekymret meg. At den gulper unna så mye irriterer, men ikke så mye at jeg gidder å gjøre noe med det. At en ny motor ikke mister kjølevæske, bruker normalt med diesel og heller ikke bruker en liter motorolje på 50 timer må vel kun anses som helt greit. Man bør ha et litt avslappet forhold til dette med oljeforbruk, når det er innen rimelighetens grenser.

 

Det som ofte er betegnende for 'annenrangs produkter' (negativt ladet mot kinamotorn her, men det er ikke hensikten) er ikke snittkvaliteten. Det er fabrikantens mangel på kontroll gjennom produksjonsprosessen og sluttkontroll. Den ene dagen kan man kjøpe et produkt som er helt i topp klasse. Neste gang man kjøper produktet kan man få noe som ligger helt i andre enden av skalaen. Slik som når man kjøpte seg en russermotor før i tiden. De var et stykke unna siste teknologiutvikling, en manual på russisk på størrelse med Oslos telefonkatalog fulgte med og omtrent en hel motor som reservedeler. Hele sulamitten til halv 'vestlig' pris. Noen ganger var de evighetsmaskiner, andre ganger kunne man like gjerne dumpe dem som moringer for å spare fremtidige ergrelser. En del skøyte- og dorryfolk kjøpte slike motorer. Jeg tror kinamotoren ligger noen hakk foran dette.

Link to post
Share on other sites

grunnen til att jeg skrev bruker ikke olje er att tidligere i tråden ble det hevdet att motorene fra kina hadde en tendens til og bruke olje.

fordi de ofte ikke var helt tette i div pakninger mm.

 

Det er lett å finne på en del sludder når man har gitt tre ganger så mye for en `kvalitetsmotor` fra feks sverige.... :crazy:

 

Stå på China-man!

Turen begynner når man legger fra brygga....

Link to post
Share on other sites

Ikke unormalt at en motor kan bruke litt mer olje en normalt under innkjøringsperioden, dessuten bør gennerellt alle motorer forbruke litt olje, ville vært mer bekymret om den ikke forbrukte noe i det hele tatt.

 

Akkurat det jeg mener nye motorer har lett for og bruke litt olje i førsten for og gå seg til,det gjorde min i førsten men nå er det ikke noe forbruk som jeg kan se nå..Syntes det var litt merklig att denne ikke brukte olje i førsten.Har kina motor selv Lomatec 49 hk gått 40 timer. :fishingMvhBjørn:

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Det er lett å finne på en del sludder når man har gitt tre ganger så mye for en `kvalitetsmotor` fra feks sverige....

 

tør jeg spørre om hva for kompetanse og erfaring du har på motorer sveinh04 ?

Ettersom du kan være så kategorisk mener jeg...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Er bare litt lei av sure innspill bare fordi noe er billig. Dette gjelder alt mulig synes jeg, ikke bare motorer. Synes bare det finnes så utrolig mange som har en mening om disse i forhold til hvor lenge de har vært i Norge. Når noen har kjøpt seg ny motor så er det unødvendig å slakte det helt. Har tro på at det kan være mye morro for pengene i denne motoren. Det at den vannvittig billig betyr vel ikke at den er vannvittig dårlig?

 

Ps. Jeg har nok ikke vært borti så mange kinamotorer som deg suzuki, men også motorer er uskyldige inntil det motsatte er bevist :smiley:

Turen begynner når man legger fra brygga....

Link to post
Share on other sites

Er bare litt lei av sure innspill bare fordi noe er billig. Dette gjelder alt mulig synes jeg, ikke bare motorer.

 

Det kan ikke tenkes at enkelte er negative fordi de VET at det ikke er gull alt som glimrer da ?

 

Når noen har kjøpt seg ny motor så er det unødvendig å slakte det helt. Har tro på at det kan være mye morro for pengene i denne motoren. Det at den vannvittig billig betyr vel ikke at den er vannvittig dårlig?

 

Nei, men det betyr heller ikke at det er et vanvittig godt kjøp bare fordi den er billig ?

 

Ps. Jeg har nok ikke vært borti så mange kinamotorer som deg suzuki, men også motorer er uskyldige inntil det motsatte er bevist :smiley:

 

Jeg legger ikke følelser i dette, men tror du motoren blir trist fordi jeg er skeptisk til en motor som er produsert i en bakhage i Kina, så beklager jeg dette.

Jeg har ganske sammenlignbare erfaringer med annet motorisert utstyr. Når leverandøren i Norge går konk, er det ikke lenger noen som kan skaffe hverken reservedeler eller service informasjon.

Det hjelper ikke at motoren " ligner " på en kjent konstruksjon, sålenge delene ikke går om hverandre...

 

Jeg har skrudd og mekka på motorer sider mange år før jeg hadde lov kjøre noe som helst, og har etterhvert fått litt føling med ting.

En ting jeg iaf har merket meg, er at uten deler kommer den flinkeste reperatør til kort.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Nei!

Ikke den flinkeste...

Han lager delene selv :wink:

 

Ellers forstår jeg godt hva du mener

Veldig ofte slitedeler er spesiallaget til Kinesiske atv, gressklippere, scootere osv

Da er det artig når produktet er tatt inn som ett masseinnkjøp på Europris eller noe lignende.

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Skal ikke rope for høyt her, men innen motorproduksjon og anleggutstyr er Kina på veg til å bli en gigant i verdensmålestokk. Har selv hatt 2 kinagravere i over fem år, med særdeles god erfaring. :smiley:

Når det gjelder motoren vi vitser/synser om her, virker den etter mitt noe foreldete syn, helt genial til bruk i snekker og småbåter. Velsignet fri for elektronikk-mølet man putter på "moderne" maskiner. :lol: :lol: Typisk en enkel og "rein" motor med lite komponenter som kan svikte, og til fortrengerskrog betyr jo den litt høyere vekten lite.

 

Så gjenstår det å se da, går motoren noen hundre timer til, har den jo passert levetiden til visse hi-teck maskiner som koster det dobbelte..... :lol: :lol: :lol: :lol:

Link to post
Share on other sites

Flott at noen med positive erfaringer deler de med oss. :flag: . I kina skjer det saker og ting ja, om noen år vil vi nok ikke le så mye av de lenger. Men fordommer er vanskelig å bli kvitt. Det er bedre å være litt åpen for nye ting.

Turen begynner når man legger fra brygga....

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Siden det er mange som følger med på Kinamotor og hvordan det går samt sender meg mange mailer får jeg vel

oppdatere dere litt.

Kinamotor har nå passert 100 timer og første skifte av olje og filter er gjenomført (skal tas etter 100 timer første gang)

rigget meg til med finmasket sil og magnet ville sjekke olja for fremedlegmer (i følge de største kritikerene ville jeg finne alt fra skiftnøkler spon og rømte kinesere )

Må nok skuffe dere alle ingen ting var og finne.

Det har selvfølgelig dukket opp ting jeg ikke er 100% fornøyd med bla dynamo som jeg syntes ladet for lite

og så hadde jeg en kommer og går feil i starter som holdt på og gjøre meg gal.

alt dette er nå løst og jeg får ikke fullrost leverandør for den servicen jeg har fått.

ellers går motor som en klokke ingen røyk verken på tomgang eller under belastning

fine tempraturer på olje og vann

utrolig fornøyd med girkasse

starter lett

lav støy

 

ha en fin dag alle sammen

 

(fortsettelse følger )

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

ser mange sammenligner ATV og en marine motor, det blir jo helt feil, er "litt" forskjell i bruk og belastninger her.

 

flott å se at eier er fornøyd, har hatt mye med "kina" deler og motorer å gjøre, mye bra å finne!

 

ellers angående deler, har ikke tall på hvor mange ganger jeg har stått her ute på sjøen på jobb å ikke hatt deler, men legger seg jo ikke ned å griner over det, er bare å se løsninger, ikke problemer! :)

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
......... Velsignet fri for elektronikk-mølet man putter på "moderne" maskiner. :lol: :lol: .

Det er vel ikke helt rettferdig sagt? Så vidt jeg har forstått er det nyere avgiftskrav som setter standarden for mer elektronikk (common rail) på større dieselmotorer. Var nettop på messa og sjekket ut noen småmotorer (Volvo, Yanmar, Vetus). Standarden er fortsatt vanlg innsprøyting uten komplisert elektronikk på mindre dieseler (opp till 100 hk??).

 

Dette er ikke ment som negativ kommentar overfor kineserne. Jeg er imponert over hvor fort fremskrittet går der i gården. Se opp!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...