Jump to content

Første tur med Kina Motor i polar 29


flight

Recommended Posts

...det finnes egne batterier til dieselmotorer som er beregnet for å levere mye strøm akkuratt i startøyeblikket.

Mulig det finnes egne batterier for diesel, men det er i så fall uten at jeg har fått det med meg. De egenskapene du fremhever over, gjelder vel for alle startbatterier, til forskjell fra f.eks. forbruksbatterier. Jeg har en lite magefølelse av at du muligens blander startbatteri vs. forbruksbatteri med batterier for diesel vs. bensin. Med forbehold om at noe har gått meg hus forbi...

 

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med forbehold om at noe har gått meg hus forbi...

 

Startbatterier og startbatterier kan være to helt forskjellige ting. Det finnes batterier til enhver bruk.

Mange ser kun på hvor mange ampertimer (Ah) batteriet er på, ikke hvor mange amper (A) det kan levere i startøyeblikket. For dieselmotorer har jeg alltid blitt anbefalt av proff batteriforhandler å bruke batterier som kan leverer opp mot 600 amp i startøyeblikket ikke vanlig/billig startbatteri som leverer ca 300 amp.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Disse må være like tykke. Tipper feilen ligger der. Sett en startkabel mellom blokka og batteriminus, og se om den starter lettere da. Hvis ja, bytt minuskabel (forresten, gjør det uansett). :yesnod:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

dette var jeg ikke klar over + ledning er veldig tykk (orginal ) - ledning er ny men ikke halvparten så tykk som +

 

Prøv å sette på en startkabel paralellt med minuskabelen. Hvis starteren går fortere da så vet du at det er kabelen. Hvis ikke det er noen forskjell er det nok batteriet. Mine batterier er på ca 13.3 volt helt toppladet. Uansett ville jeg gått for et større batteri, feks 110 ampere. Ladingen fungerer jo så det er unødvendig arbeid å bytte dynamo.

 

OBS OBS starteren knekkes veldig fort om den får for lite spenning :cryin: , det er jo kjedelig i såfall.

Turen begynner når man legger fra brygga....

Link to post
Share on other sites

Hurra da var problemet løst vekk med den tynne minus kablel på med ny og vips den starter med en gang

skal også sies att den gamle kablen ble veldig varm under start.

takk for alle råd

skal fortsette og oppdatere dere ang Kineser motoren utover sommeren

snart går ferden til valer og koster :smiley:

 

 

 

ps ønsker meg en slik en :flag: med Kinesisk flagg he he

Link to post
Share on other sites

hei igjeg er som sagt så langt meget fornøyd men skal jo bli spennende og se utover i sesongen

som jeg tidligere har sakt er jeg litt skeptisk til lakken den er nok ikke av beste kvalitet

skulle jeg sette fingeren på noe annet så synes jeg kabel stokken så enkel ut

men men

er imponert av den svenske importøren jeg trodde jo det var noe feil med dynamo

og ringte for og bytte

helt til jeg fant ut att det var kabel til batteri som var for tynn

innen jeg rakk og ringe var ny allerede sendt

Link to post
Share on other sites

Hei og gratulerer med ny motor blir nok slik en på meg også etter at yanmaren tok kvelden båtsesonger er over for meg i år tar båten på land til fredag og ut med motoren i samme slengen mens kranbilen er der får vente til neste sesong med og kjøpe ny motor har brukt for mye penger på og over hale yanmaren og nå mistet jeg oljetrykket i den med det resultat at veivlagra er røket :headbang::headbang::headbang::cryin::flag_sw: god sommer

En diplomat er en person som har evnen til å be deg dra til helvete på en måte som gjør at du faktisk ser frem til turen

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Til info polarprod har skilt ut båtmotorer på egen side http://www.rrun.se/

Hei! Du sier du kjøpte motoren fra Sverige. Hva med toll, hk avgift etc Når det gjelder kvalitet på produkter fra "Østen" har jeg lagt skeptisen bort for maaaaange år siden. Har jobbet med Japanske produkter i 29 år. Å, for noen fantastiske folk å jobbe med, jeg vet at kineserene er like eredsbeviste.

Lykke til med motoren, kunne godt ha tenkt meg å fått sett dette vidundret. (Bor rett over fjorden) Med vennlig hilsen Spilli

Link to post
Share on other sites

Til info polarprod har skilt ut båtmotorer på egen side http://www.rrun.se/

 

Så ut som en meget pen motor.

 

får bare håpe at motoren ikke har samme feilene som mye annet som kommer fra kina.

 

eksempelvis ATV`er som man må stramme bolter og muttere på etter hver 3. kjøretur :eek:

 

Kineserene er ikke flinke til å bruke locktite/låse-skiver/låsemutterer...

 

Denne kabelen det er snakk om som var for tynn sto vel på motoren orginalt?

det ville ihvertfall ikke overasket meg :)

 

 

Polar 29 er pene båter :)

du har vel ikke tilfeldigvis bilde av din? eventuelt også bilde av motoren - i båten din?

 

min far har en Polar 29 som han byttet motoren i for 3-4 sessonger siden.

han byttet til en ganske kraftig turbodiesel motor (husker ikke merke)

men denne fikk faktisk båten til å løfte seg godt i vannet :)

hvis jeg ikke husker helt feil går faktisk båten 14-15 knop - og fikk såpass bra løft at man slipper plagsom sprut på vinduene i større bølger :)

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen Kinamotor lever i beste velgående har nå ca 50 timer

hart sjekket over alle skruer de sitter som de skal

motoren starter lett bruker ikke olje

blir ovehode ikke varm selv opp mot fult turtall

har også funnet ett par småting og pirke på bla lednings nett

alle kabler er for tynne så de valgte jeg og bytte.

dynamo er også noe svak synes jeg. så den byttet jeg

oppsumering er fortsatt meget fornøyd

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...