Jump to content

Hvorfor trekker plastbåter vann?


Pelle Parafin

Recommended Posts

Jeg har også hørt det - men mener mange av disse røverhistoriene er feil. Noen påstår at en båt de satt ut på 3500 kg var 400 kg lettere når den ble satt ut etter opplag. Hvis man regner volum på plasten under vannlinja så må jo dette være teoretisk umulig! Gelcoat er ikke tett og noe kondens her og der er del vel, men knapt målbart vil jeg tro.

Link to post

Ca. 2 % vil ett laminat trekke på sikt. Dette har ingen betydning. Feks: Du får en skade på skroget ditt. Båten settes på land og repareres i løpet av 2 dager. Du kan si at vannet støpes inne, men det er så lite at det har ingen betydning, eller rettere sagt innefor toleransen.

 

Problemet oppstår økende ved ett dårlig utført arbeid der luft ligger igjen og evt. glassfibereb er polyesterfattig.

 

Nb. Selv en tjukk stålplate trekker inn en viss % vann ved det rette vanntrykket. Det gjør alle material, uten at det nødvendigvis betyr noe.

Link to post

Nb. Selv en tjukk stålplate trekker inn en viss % vann ved det rette vanntrykket. Det gjør alle material, uten at det nødvendigvis betyr noe.

 

Mener du at stål trekker "en viss prosent" vann??

At vann fortrenger stål???? Ved vilket trykk?

Må i tilfelle være brøkdeler av promiller......Og stålplaten blir lettere.......

Redigert av rover (see edit history)
Link to post

Jeg så en gammel with for noen år siden som hadde ligget ute i et par år opp ned med skade i bunn. Her trakk vannet inn i skaden og i glassfiberen, og om vinteren når det frøs på så sprengte vannet seg lenger og lenger inn i glassfiberen. båten ble senere forsøkt tørket på det ene og det andre viset, men de fikk aldri ut alt vannet, etter reperasjob ble båten sjøsatt, men en tyngre 10 foter har jeg aldri sett eller løftet før eller siden og den gikk skrekkelig dårlig. Folk som visstnok skal ha litt greie på glassfiber fortalte at det var helt umulig å få ut alt vannet som var kommet inn imellom alle glassfiberlagene når den hadde ligget slik og frøset og tint flere ganger på et par år før skaden ble reparert.

Link to post
Folk som visstnok skal ha litt greie på glassfiber fortalte at det var helt umulig å få ut alt vannet som var kommet inn imellom alle glassfiberlagene når den hadde ligget slik og frøset og tint flere ganger på et par år før skaden ble reparert.

Våger å si at disse neppe hadde greie på det, å tørke ut glassfiberlaminatet er ikke noe problem. Derimot er en With fylt med polyuretanskum i dobbeltbunnen, å tørke ut dette er et problem. Et stort sådant hvis det er gjennomtrukket av vann.

Link to post
Hvorfor trekker plastbåter vann

 

De trekker egentlig ikke vann som sådan.

Det er en prosess som kalles osmose. Vannmolekyler trekker gjennom laminatet. Det er verdt å merke seg at det er kun vann, og ikke salt eller annet som er på vandring. Denne prosess vil alltid skje mot det stedet som har lavest trykk.

Vinylester og epoksi er mer resistant mot dette. Det er også til en viss grad isopolyester. Det er derfor Dufour, Bavaria og andre legger inn et sånt sjikt under vannlinjen.

Problemer oppstår når trykket plutselig er lavest under båten når den blir tatt på land. Vannet støter på sju lag epoksiprimer på sin vei ut, samles, og det oppstår små lommer helt ytterst i laminatet. Plastpest.

Link to post
Utrolig, men sant.

Da må det komme inn via mikroskopiske sprekker, at vann går tvers igjennom massivt glass, ja det høres utrolig ut.

Vet at helium, på grunn av liten molekylstørrelse, kan gjøre det, men da snakker man om høye trykk over lang tid.

 

Vannet støter på sju lag epoksiprimer på sin vei ut, samles, og det oppstår små lommer helt ytterst i laminatet. Plastpest.

Har du konkret informasjon om at dette stemmer mulligan? I praksis betyr det jo at så godt som alle båter vil utvikle pest. Enten fordi de ikke er grunnet, eller fordi de er det...

Aldri hørt om at båter som har blitt forskriftmessig grunnet har fått dette problemet.

 

Slik jeg oppfatter denne tråden handler det om at polyesterbasert glassfiberlaminat (uten noen overflatebeskyttelse), som ligger i vann over lang tid, vil ta opp fuktighet. Har også hørt ca 2% slik AQ140A skriver.

Link to post

Jeg jobbet engang på et plastbåtstøperi som trikker. Jeg hadde selv båt og var interessert i kunnskapen om plast og plastpest. Jeg ble fortalt at plastpest er overdrevet. En av plastarbeiderne viste meg en 8mm støpt avskjær som ubehandlet hadde ligget under vann i over 10 år. Den var helt frisk og hadde ikke noen form for plastpest.

 

Altså; glassfiber som er 100% mettet av polyester skades ikke av sjøvann selv om den er ubehandlet.

 

Problemene oppstår ved fysisk belasning slik som materialtretthet og frost. Da legger det seg vann/fuktighet i sprekkene som oppstår. Dette er det som på en uriktig måte omtales som "at plast trekker vann".

 

Så; båter som er konstruert/støpt så solid at materialtretthet ikke oppstår ved normalt bruk kan ligge ute selv uten grunning/bunnstoff o.l.

Moderne lette båter som er konstruert vha DAK og støpt i land hvor kunnskap om plaststøping er lav - her ville jeg holdt et ekstra oppsyn med "plastpesten"...

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Har du konkret informasjon om at dette stemmer mulligan? I praksis betyr det jo at så godt som alle båter vil utvikle pest. Enten fordi de ikke er grunnet, eller fordi de er det...

Aldri hørt om at båter som har blitt forskriftmessig grunnet har fått dette problemet.

 

Det er de som hevder at det stort sett bare (99% er tallet som blir nevnt) er båter som har ligget ute hele året som utvikler plastpest hvilket skulle kunne tyde på at det å ha båten på land om vinteren kan ha en viss verdi, kanskje at båten da får tørket ut? Denne påstanden fremsettes av flere av de som lever av å fixe båter som har blitt utviklet plastpest men andre hevder dette er bare tull, ikke vet jeg.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Der jeg jobbet kom det inn plastbåter som hadde vært på sjøen i 30 år og aldri opp på land (sjarker). Det var aldri snakk om plastpest! Det var snakk om motorbytte, re-lakkering med toppcoat over vannlinjen og et par strøk med bunnstoff - eller forlengelse av skrog. Var med å kappet en 32 år gammel 27 fots sjark i to biter i forbindelse med forlenging til 30 fot. Hverken under kappingen eller den litt spesielle slipingen før sammenstøping ble det oppdaget plastpest. Ingenting! Og skøten ble usynlig... det var godt håndtverk de utøvde disse "trollmennene" med plastrullen!

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...