Jump to content

Heve båtkjøp? Forbanna lei av småfeil, hva sitter jeg igjen med?

Hengekøye

Recommended Posts

Hei båtfolk :)

Nå må jeg si meg lei, godt lei av båt.

Båtlivet i seg selv synes jeg er perfekt og finnes neppe noe som er bedre enn å kjøre båt på en deilig/rolig sommerkveld, men nå har jeg fått nok.

Det hele startet i mai da jeg kjøpte meg en Viksund 430 m/ 25hk selva, reiste i godt over 4 timer for å se/prøve båten, noe som skulle være waste of time.

- Da jeg prøvde båten brukte jeg vel noen forsøk på å starte båten og eier sa at den ikke hadde blitt brukt på en god stund, men den pleide å starte mye fortere (Og ja, jeg trodde på det) da jeg var ute å kjørte blåste det og regnet kraftig, så det ble ikke mer en noen runder rundt området hvor båten låg.

Første jeg la merke til av negative ting var at rattet var ganske seigt, altså jeg måtte bruke litt krefter for å klare å svinge båten, igjen lot jeg dette bli en vanesak.

- Videre da jeg hadde fraktet båten hjem med ekstra utstyr som: Våtdrakt, lanterne (Kun en som var montert fra før, 1/3), nøkkel osv.

- Da båten ble plassert godt hjemme i tunet ble det litt mer inspeksjoner etc, men ikke mange før den ble sjøsatt.

Dagen vi entret sjøen var den fortsatt en smule treg ved å starte (Ingen choke på motoren, virker som den er tatt vekk), men den gikk.

- Kjørte hjem der båten skulle ligge og alt gikk fint.

- Neste dagene begynte problemene;

1) Styrekonsoll manglet en mutter på bolten, mao. styrekonsollen virket enormt ustabil og vinglet godt i bølger.

2) Skrue fra oppbevaringsrommet var vekke (Noe jeg synes har litt med hvordan ting skal være, kanskje bare bagatell, men.)

3) Motor kubbet, båt til kyndige folk for testing, fant feil = Gåen sikring

4) Motoren lagde gode sprekker bak på hekken, ene feste var gått litt inn i glassfiberen, løste dette ved å legge en metallplate forran.

5) Tok meg tid til å feste ene lanterne jeg fikk med, da jeg skulle montere denne såg jeg at denne lanteren overhode ikke passet til skruhullene, mao. feil lanterne.

6) Nå; Rattet har låst seg totalt, får såvidt rykket på det og det virker som det er noe mellom rattet/Wirer som er galt, prøvd med all makt å få svingt men får det ikke til. Verste var at jeg var godt utpå sjøen da dette skjedde, altså det ble ett helvette å få båten tilbake.

Nå er jeg luta lei, det blir f**n meg mer reprasjoner og bekymringer enn båtglede, føler på meg at dette følger meg hva enn jeg gjør og vurderer å få reparert båten og ta det på selgers regning(evt. heve kjøpet) for jeg synes ikke dette holder til en båt med pris; 50.000,- kr!

Jeg føler jeg ikke har gjort noe galt, og har hatt båt en god stund med og uten problemer, så det jeg spør dere om nå er om synspunkter ang. hva som skjer, og ikke minst at jeg beklager for en rotete og subjektivt innlegg, men det var godt å få det ut.

gutt 17, bergen.

Redigert av Hengekøye (see edit history)

Litt synd å si det, men for meg ser disse feilene ut som noe du burde ha oppdaget ved selvsyne og prøvekjøring før du kjøpte båten.

For meg virker det som at alle disse tingene du påpeker eksisterte før kjøp og heller ikke var skjulte.

Det er vel stort sett bare skjulte feil og mangler man har noe å klage på.

Jeg skjønner at dette er ergelig, men med mindre noe av dette er skjulte mangler eller at det er noe åpenbart feil

her som tidligere eier visste om eller burde ha visst om, men unnlatt og fortelle deg, så har du nok en noe dårlig sak.

4) Motoren lagde gode sprekker bak på hekken, ene feste var gått litt inn i glassfiberen, løste dette ved å legge en metallplate forran.

Kjenner ikke til din båt, men meg bekjent så skal det være en slags plate på alle båter beregnet for påhenger (stål,kryssfiner,nylon)? Ikke skrues rett i glassfiberen :nonod:

logo_Ornvik.jpg

Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord.

Det virker nesten som om du har vært litt for ivrig under besiktigelsen og dermed oversett en del feil fordi du ville ha båten. Men det er jo ikke sikkert at det er noen problem å reparere disse tingene som har gått i stykker, det er heller ikke sikkert det er dyrt.

Med tanke på prisen du gav for båten så vet jeg ikke helt om det var så dyrt med tanke på at båter er J**la dyrt uansett, hadde disse tingene du påpeker vært i orden så kanskje du måtte ha betalt mer for båten??

Men du får uansett ha lykke til, og ikke mist motet helt før du har prøvd å reparere feilene.

Hei ser du har vært meget uheldig når du kjøpte båt jeg hadde vært rimelig forbannet selv

når det gjelder oppheving av kjøp er jeg slett ikke sikker på om du klarer (ps jeg er ingen jurist )

du bør kontakte kjøper først og fortelle på en hyggelig måte att dette var langt under

hva du forventet og du var i stand til og se under besiktningen.

Her er det jo mange feil som han burde vite om

spør om han er villig til og oppheve kjøpet eventuelt ett avslag dere blir enige om

Skulle ikke dette føre fram ville jeg søke bistand hos noen som kan slike saker

og eventuelt få de til og sende ett brev dette vil virke skremmende på selger

Håper du får til noe

Når jeg leser innlegget ditt får jeg forståelsen av at det hele har gått litt fort for din del. Skumleste lista di, og det er vel stort sett utvendige/synlige feil du ramser opp, som manglende skruer, feil størrelse på lanterne og sprekker i akterspeilet. Ved en skikkelig gjennomgang av båten før kjøp (vi snakker om en liten skjærgårdsjeep her, skal vi si 20 minutter...) hadde du sett alt dette med en gang. Motoren fusket tydeligvis ikke når du prøvekjørte, men etter at du hadde montert lanterne var en sikring gått...? Neppe selgers feil.

Uten å ta side vil jeg tro at saken din ikke automatisk blir en avtale om heving av kjøp. Kanskje du kan få selger til å dekke ny styrekabel, hvis du gidder å bråke om noen hundrelapper.

Hvis du fikk kjøpt den til under markedspris (ref andre innlegg) pga diverse småfeil og skavanker ved motor og utstyr, er det vel nogelunde rimelig at det er noen småfeil og skavanker også.

Heisann :)

Kan se dere slakter meg litt og fortjener det vel litt kanskje.

Gikk en liten tur ned i havnen og klarte å fikse rattet, dro til og vips funket det.

Det med at båt ikke er noe for meg, nekter jeg for. Jeg bruker enormt mye tid på båt/vannsport og liker dette så mye til at jeg bruker båten så og si hver dag.

Jeg har ikke montert NOE etter at jeg kjøpte båt, sikring røk da jeg skulle starte motor, vil tro dette kunne skjedd når som helst.

Tror jeg egentlig var godt lei isted og virket veldig negativ, beklager. Men iallefall motet er som alltid oppe og jeg skal prøve å få fikset de fleste feil.

Heving av kjøp skjer ikke, liker båten kjempe godt og passer perfekt til mitt behov.

Takk for gode svar.

Edit: Da jeg kjøpte båten var selger tydelig på at om det var noen "skjønnhetsfeil" skulle vi bare gi en han lyd og han skulle betale for det, vet ikke hva han ligger i dette, men..

Redigert av Hengekøye (see edit history)
Heisann :)Takk for gode svar.

Edit: Da jeg kjøpte båten var selger tydelig på at om det var noen "skjønnhetsfeil" skulle vi bare gi en han lyd og han skulle betale for det, vet ikke hva han ligger i dette, men..

Anbefaler deg da å ta kontakt med selger så kanskje dere blir enige om de feilene du nevner og litt kompensasjon for tort å svie

Ellers tror jeg du har liten mulighet til noe som helst etter det du skriver ,men skjønner din frustasjon.

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Anbefaler deg da å ta kontakt med selger så kanskje dere blir enige om de feilene du nevner og litt kompensasjon for tort å svie

Ellers tror jeg du har liten mulighet til noe som helst etter det du skriver ,men skjønner din frustasjon.

Godt å se, jeg klager ikke bare for å klage.

Eneste er at når jeg kjøpte båten var jeg sikkert muligens for rask, men men. Kjøper nytt ratt som erstatter det gamle plastrattet.

Forresten, går med tanken i bakhodet at visst jeg aldri hadde støtt på disse problemene hadde jeg ikke lært noe heller. Men skal kontakte selger innen noen dager. Takk for all hjelp, Mvh Hengekøye :)

Jeg ville ha skiftet wiren til styringen, om jeg var deg! Har den kilt seg en gang, kan den gjøre det igjen!. En ny wire til noen hundrelapper, så kan du stole på styringen i mange år fremover. Litt dumt med utstyr som du ikke stoler helt på, og styring er viktig!

Ellers var vel det meste av de andre tingene sånne småting som pleier å følge med ny båt. Noe skal man jo ha å holde på med...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Stått opp med feil fot idag eller?

Man må få lov til å være litt frustrert når man gjerne har litt høye forventninger til den nye båten som man har kjøpt. Ofte når man er ivrig så kan slike småting være lette å overse. Noen ganger kan også små ting virke store når man får alle disse på engang. Jeg er enig i at kjøperen av båten sikkert kunne ha tatt seg litt mer tid før han kjøpte båten, men igjen man kan ikke alltid få med seg alt. Tror nok det er en del båtkjøpere som har funnet små feil og mangler etter et båtkjøp. Noen lar kanskje dette gå lettere innpå seg enn andre. Uansett så vil jeg tro at denne båtkjøperen vil ta en prat med selger å høre hva han har å si om saken, verre er det ikke, er han heldig så får han kanskje litt igjen for disse tingene.

Jada, det blir jo kanskje en litt spydig måte å si det på... men etter min mening så har han et poeng, noe du tydeligvis endelig har funnet ut sjøl også.

Det at en båt inneholder småfeil av den typen du ramser opp i ditt første innlegg er du nok neppe den første som har oppdaget, og helt sikkert heller ikke den siste! Det eneste "alvorlige" der er jo den motoren som er skrudd direkte i glassfiberskroget. Men manglende skruer, faste (usmurte?) styrewirer, en lanterne som ikke passer i et eksisterende feste... hva er dette da? Uansett hva man har, enten det er bil, båt, sykkel, hus eller slott så må det VEDLIKEHOLDES!!! Noe som betyr litt ergrelse til tider, men som også betyr at du føler at du skjønner deg på det du eier etterhvert som du får erfaring med det!

Nei, hvis det er slik at du føler at en manglende skrue skal være noen grunn til å få hevet kjøpet tror jeg nok at du kanskje bare skal selge båten og vente med nytt kjøp til du er gammel nok til å forstå at det å eie noe også betyr å ofre noe fritid og midler for å holde det i orden!

Er noe istykker så nytter det ikke å hyle og grine til forrige eier uten at det er alvorlige greier! En får ordne opp sjøl slik at en får det slik en vil ha det... deretter blir alt så mye bedre skal du se! :smiley:

Altså, det med at en skrue var løs var bare ett eksempel, skjønner selv at ingenting er "perfekt", spesielt ikke når det gjelder båt.

Ville egentlig bare høre med dere hva dere synes, og idèen min om heving av kjøp var bare noe jeg sa i reint raseri, var blitt litt små lei.

Ratt er fikset, begynner i morgen med noen andre problem. Fattern skal skaffe plate til hekken (enda tjukkere enn den som jeg satt på) slik at denne blir enda bedre.

Takk for svar og kritikk (Ja, det trengs)!

Enig med alle andre her, at trolig burde dette blitt sett ved besiktigelsen.

Så fnyser litt når jeg leste post#1 og tenkte på emnetittelen.

Småfeil som er fikset på no time.

Anbefaler å bytte styresnekka og kabelen, så er den fullgod og til å stole på hvertfall.

Redigert av KenBjork (see edit history)

Det er lov å bli frustrert når en som 17 åring bruker 50.000,- på båt som ikke er som en har drømt om! Tenk dere om folkens til dere selv var 17 år.... Han har kanskje brukt opp alle pengene sine på "drømmebåten", og er kjempefrustrert når ting ikke er som ønsket.

Her på Baatplassen er vi vel så storsinnet at vi ser dette og gir "guttungen" noen trøstens ord og noen velmenende råd, istedet for sure oppstøt!

Stå på 17 åring - men vær forsiktig; sjølivet kan overraske!

Mvh

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Blir litt provosert over folk som klager på bagateller som dette!

Enig, enig.

Men hjelp ja...skruer er da lett å fikse. Styrekabel kan normalt taes utav strømpen og så pusser du rent og smører inn med grease. Spyl igjennom strømpa med en boks eller to wd40 eller liknende.

Unødvendig å skifte dersom den ser heil ut. Demontere og smøre slik kabel er heilt normalt vedlikehold spør du meg :smiley:

Eg pleier iaffal ikkje skifte dekk når det er lite luft ....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...