Jump to content

Varmluftpistol eller eksentersliper til fjerning av lakk?

Wasco

Recommended Posts

aaaa_002.jpg

Skal i gang med å fjerne all den gamle lakken i forpiggen. Tanken er å beise og så lakke hele interiøret på nytt.

Men hva er best å bruke - eksentersliper eller varmlufpistol.

På bilde kan dere se at jeg har prøvd en liten flekk med eksentersliperen, og resultatet er jo bra så langt. Men det blir jo et "støvhelvete" og jeg kommer ikke til over alt. Men jeg inbiller meg at det krever fryktelig mye arbeid å fjerne all denne lakken med varmluftpistol!!!

Men jeg vet jo ikke, for jeg har aldri brukt en slik "pistol."

Har dere noen råd og innspill?

De nye vasrmluftpistolene gir vel greit med varmluft, men på den siste tresnekka jeg skrapet (for noen år siden ) brukte jeg en propanbrenner med flaske, lang slange og ett brennerhåndtak. Veldig effektivt, men du skal selvsagt ikke stå i halvsvime og skrape, for lakken bobbler etter ett par sveip fram og tilbake, ett par sveip til og bordene endrer farge til mer svart :wink:

Og så liker jeg bedre lyden av en skikkelig brenner enn den hylingen fra varmluftpistolen :cool:

Jeg holder en knapp på å skrape. Absolutt mest trivelig å jobbe med i forhold til sliping. Det som er alfo omega er at du hele tiden har knivskarpe skraper, da går det som en lek. Med en gang skrapa begynner å bli sløv begynner den å ta dårlig og du må bruke uforholdsvis mye kraft. Det kan være to drag med en dårlig skrape, eller noen minutter med en god. Jeg har laget mine egne skraper av gamle koldsagblader, og har ennå ikke vært borti en "butikkskrape" som kommer opp mot de. Straks den har blitt litt sløv drar jeg den en gang over slipeskiva, så er den like god igjen.

Jobben blir sikkert ennå enklere hvis man lunker litt på lakken først så den blir litt mykere, men jeg har ikke gjort det.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...