Jump to content

Båtrelaterte nyheter i media. (kun linker, ingen diskusjon).


880

Recommended Posts

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

http://www.fvn.no/nyheter/lokalt/Harberg-bekrefter-Na-er-vannscooter-reglene-historie-701633b.html

 

 

Nyheter

Emne

FOTO: Samuelsen, Kjetil

Harberg (H): Nå er vannscooter-reglene historie

Fra i dag kan du kjøre vannscooter på samme måte som andre småbåter.



Eivind Kristensen

OPPDATERT: 17.MAI.2017 21:52

PUBLISERT: 17.MAI.2017 21:35

ABONNENT

KRISTIANSAND/GRIMSTAD: Det opplyser stortingsrepresentant Svein Harberg (H) fra Aust-Agder.

– Vannscooter-forskriften oppheves med umiddelbar virkning. Vannscootere skal dermed fra nå av likestilles med småbåter i nasjonalt regelverk, sier Harberg til Fædrelandsvennen onsdag kveld.

Svein Harberg opplyser at han er fornøyd med sin egen båt, og ikke selv skal kjøpe vannscooter etter at de særegne reglene er borte.

Kollstad, Reidar

Høringsrunden om frislipp av vannscootere resulterte i 17 innspill fra Sørlandet: seks for og elleve mot.

FAKTA: FORSKRIFTEN SOM NÅ ER OPPHEVETMå følge samme regler

– Det har vært hevdet at dette betyr et fult frislipp for fart og villmannskjøring, men det gjør det ikke. Vi har bare sørget for at vannskutere må følge de samme reglene som andre båter, presiserer Harberg.

– Endringen kommer, og da forsvinner vannscooterne fort

Flere regler gjelder for småbåtførere, blant annet 5-knopsgrensen 50 meter fra steder hvor det foregår bading. Kommunene har også mulighet til å lage egne vedtekter for fart og motorisert ferdsel til sjøs og i ferskvann.

– Jeg håper at kommunene nå tar en gjennomgang av hvilke regler som skal gjelde i den lokale skjærgården, sier Harberg.



Her jakter politiet på vannscooter

– Trumfet igjennom

– Og jeg er så pass mye på sjøen at jeg håper politiet slår ned på vannscootere og andre som ikke respekterer disse reglene, sier han.

Saken fortsetter under annonsen.

– Skal du selv skaffe deg vannscooter?

– Nei, jeg har en båt som kan gå fort, men som aldri gjør det, sier Svein Harberg.

Leder: Nei til frislipp av vannscootere

Likestillingen av motorisert ferdsel kommer ikke som noen bombe på leder av Naturvernforbundet i Vest-Agder, Peder Johan Pedersen:

– Dette er trumfet igjennom av et mindretall på Stortinget, og det er også i strid med det store folkeflertallet som på ulike måter har stilt spørsmål om vi trenger mer motorisert ferdsel, mer bråk og mer utrygghet i de kystnære farvannene, sier Pedersen, som bor i Ny-Hellesund i Søgne.

Den kommunen var blant flertallet på Sørlandet som sa nei til frislipp av vannscootere.

– De som er for å oppheve forskriften sammenligner vannscooter med båt og nyttekjøring, men jeg ser mange som bruker skuteren til bajaskjøring, har ordfører Astrid Hilde (Ap) uttalt til Fædrelandsvennen.

Agder

Link to post
Share on other sites

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...