Jump to content

Prosjekt: Myra 21


JRhansen

Recommended Posts

Litt jobb ble det i dag og...har slipet og laget en grov fuge der sprekken var..pumpet inn 2komp epoxy i fugen og lot det herde skikkelig..

Har i dag vært oppe og hatt på godt med glassfiber og skal avslutte med duk og epoxy på dette til helgen igjen.

28072009171.jpg

 

 

Litt stemningsbilder av en båt som savner vann under kjølen :cryin:

 

28072009173.jpg

28072009174.jpg

Link to post
Share on other sites

- pumpet inn 2komp epoxy i fugen og lot det herde skikkelig..

- hatt på godt med glassfiber og

- skal avslutte med duk og epoxy på dette til helgen igjen.

 

Er litt usikker på om du bare blander begrepene (epoxy - glassfiber - duk - polyester) eller om du virkelig bruker epoxy og polyester om hverandre / oppåhverandre i forbindelse med reparasjon. Jeg synes å huske at:

 

Epoxy oppå glassfiber + polyester går bra. Epoxy'en fester seg til dette - Men,

Glassfiber + polyester oppå epoxy går ikke bra. Polyester fester ikke på epoxy

 

Kan noen bektrefte dette?

 

 

...

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

tja....hva skal man si..det er jo vansklig og gi seg når man først har begynnt..båten skal settes ut til helgen og brukes ut sessongen sånn den er..

 

Så planen for vinter og tidlig vår er nå som følger:

 

Dekket skal få sin runde med shine :flag:plast og hvitmalt glassfiber er jo like spennende som og se på at maling tørker..så da blir det noe sånn..(prototype) skal selfølgelig beises og nates..men måtte bare prøve med denne og se.

 

13082009210.jpg

Link to post
Share on other sites

denne helgen skulle snekken ut på vannet for første gang..Reiste ned på statoil og forhørte meg om den største hengeren deres passet til og frakte en snekke på 21 fot på og det var 0 problem..ettersom båten sto på bakken ble det ett lite prosjekt i seg selv og få den opp på hengeren uten mulighet for og løfte den på..Etter en god stund og litt banning var båten oppe..men den la seg da over på ene siden på hengeren pga for korte støtte bein..De var heller ikke regulerbare så transport ble utelukket ettersom båten ikke sto skikkelig på hengeren..Så da ble det 2 nye timer med like mye banning for og få båten av hengeren igjen..Det var heller ikke noe lett men det gikk tilslutt uten skader på båten..Så nå er kranbil bestilt som henter den på onsdag og setter den ut for oss...

Link to post
Share on other sites

Spennende prosjekt du har her, er selv fersk snekkeeier og blir jo litt inspirert...

Synes båten ser veldig bra ut, pussepapir og pils gjør underverk! :wink:

 

De platene, hvordan fester du de? Skru og lime? Jeg spør, da jeg kan fint lite selv. Synes det fresher opp litt ihvertfall.

Lykke til m/ sjøsettinga.

Link to post
Share on other sites

Min salige onkel, som har lagt inn årene for godt, har nok vært ombord og rullet ut mye glassfiber og polyester i akkurat denne båten. Han fortalte meg for lenge siden at disse Myra 21-båtene ble støpt i en tid hvor de ikke visste hvor sterk GRP ble. Derfor ble det lagt rikelig med glassfibermatte og polyester. De tåler dermed en trøkk og slites ikke - disse båtene varer evig!

 

Ny toppcoat, ny motor og litt lakk og du har en klassiker som varer evig - eller til neste motorbytte...

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

forseile dem med epoxy

 

Jeg anbefaler å bruke tynn, biaksial glassfiberduk sammen med epoxy. Hvis ikke vil du få sprekker i epoxylaget etter en stund, og vanninntrenging er noe herk. Da er det bare å å pusse ned til friskt treverk og behandle på nytt.

 

Biaksial duk får du kjøpt på "Trebåten". Der har de også epoxy til en grei pris (Aeropoxy).

 

Jeg har brukt teknikken på en del kajakker jeg har bygd.

Hvis det blir aktuelt: Spør gjerne om råd hvordan du skal legge ut epoxyen for å unngå luftbobler.

Link to post
Share on other sites

Dagen i dag er en litt spesiell dag..båten skal nå få vann under kjølen for første gang på 3 år..Den er i skrivene øyeblikk trolig under transport( Våknet etter natt jobb og fikk sms om at transporten var underveis og det var bare og møte opp på båtplassen når det måtte passe)

 

Håper på at alt er som det skal..motoren starter.propellen går rundt og solen skinner..blir vel ikke bedre enn det=) Bilde oppdatering kommer utpå kvelden..ha en strålende dag alle sammen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...