Jump to content

min første båt innkjøpt i dag: 1979 mod Sagawind 20'


erik_h

Recommended Posts

Da har jeg gått til innkjøp av min aller første båt.

Til alt overmål en seilbåt!! :eek:

 

Det er med skrekkblandet fryd jeg blåser skattepengene på dette, har nemlig overhodet ingen seilerfaring fra før.

Har kun vært med en tur eller to som passasjer, så dette kan jeg svært lite om.

 

Det jeg lurer på er om noen har noe tips til en fersking?

-Trenger jeg seilkurs eller er det bare å hive seg i det?

 

Jeg betalte 30 tusen for båten. -Er det en fornuftig pris?

Den er nylig bunnsmurt og vasket, med solcellepanel til lading, og kun 25 timers gange på motor.

Seilgarderobe er komplett, samme er alt elektriske. Nytt interiør med puter, gardiner og trekk.

 

-Er det noe jeg bør være ekstra oppmerksom på med denne båttypen?

Setter pris på tilbakemeldinger, og gleder meg til sommerferien! :sailing:

 

 

1.jpg

 

2.jpg

 

4.jpg

 

5.jpg

 

7.jpg

 

8.jpg

Link to post
Share on other sites

-Trenger jeg seilkurs eller er det bare å hive seg i det?

 

Jeg betalte 30 tusen for båten. -Er det en fornuftig pris?

 

Gratulerer med ny båt.

Om du trenger seilkurs, ikke nødvendigvis men sikkert lærerikt å gå et. Unngår vel en del nybegynnerfeil slik at seiling blir enda mere morro.

 

30.000 for en 20-fots båt er bel en grei pris, du vil sikkert få pengene dine tilbake om eller nåe du skal selge den.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Grattis med flott seilbåt.

Du har gjort et fornuftig valg ved å starte med en såpass liten båt. Men regner med at du vil bli bitt av 3 fots syken etter hvert....

 

Hadde selv planer om å skifte til seilbåt for en tid siden, men det ble med planene. I den forbindelsen startet jeg en tråd hvor jeg spurte om det var vanskelig å lære seiling.

Du kan jo se på noen av de svarene jeg fikk.

Hvor vanskelig er det å lære å seile?

 

Ellers er det nok best å bare bruke motoren på de førse turene, for å bli kjent med båten

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med en fin seilbåt. For en del år tilbake var det et spill som het "mastermind" det hadde som slagord "A minute to learn, a lifetime to master". På samme måten er det med seiling. Å få den seilbåten til å gå dit du vil. lærer du på 10 minutter. Å være den som få en slik båt til å fortest dit du vil, tar en levealder å lære. en dag det ikke blåser for mye tar du båten ut og seiler heiser seil, deretter er det bare å øve, så blir du flinkere etter som tiden går..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelige tilbakemeldinger!

 

Jeg er godt fornøyd selv, så gleder meg til å komme i gang.

Motoren har jeg faktisk tro på at er i veldig god stand, under dekselet ser den helt ubrukt ut.

Malte som en katt.

 

Inne i båten er det nytt trekk og puter, samt nye vinduer i pleksi fra en lokal glassmester.

 

Eneste jeg er bekymret for er at opphenget til motoren gjør at den ligger vel langt nede i vannet under fart.

 

Skal ha meg en tur nå snart, følger tipset om å kun bruke motoren de første gangene!

Link to post
Share on other sites

Eneste jeg er bekymret for er at opphenget til motoren gjør at den ligger vel langt nede i vannet under fart.

 

På bilde nr 2 synes jeg det ser ut som om motoren har en merkelig vinkling....

Uten at jeg er noen ekspert på området, så ville jeg tro at det er om å gjøre at vinklingen mellom motoren og vannflaten skal være ca 90 grader.

Denne "feilvinklingen" vil jo bli forsterket nå båten er i fart og hekken graver seg ned

Link to post
Share on other sites

Da har jeg hentet båten og prøvd å seile for første gang.

For en herlig opplevelse!

Er allerede fullstendig bitt av basillen og gleder meg til neste tur.

 

Fulgte tipsene fra godtfolket her og kjørte den først på motor, det var smart.

Fikk en kompis til å være med og sette opp seilene for første gang. -Og det gikk helt brillefint!

Men innser at jeg har en del å lære enda.

 

Om båten:

Motorfestet er som påpekt i feil vinkel.

På den måten graver den seg ned slik at sjøvannet sperrer for eksosutblåsning, resultatet blir fusking.

Den forstyrrer også for ekkoloddet så det er umulig å lese av dybde mens motoren går...

Må fikses.

 

Tauverket er helt hulter til bulter, så får ta å rive av alt og sette det på plass igjen så jeg forstår hvordan det er satt opp....

Ellers fungerer alt som det skal!

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt. Dette er faktisk den eneste seilbåten Sagaboats på Selje har bygget.

 

Mer om båten kan du finne på Sagaforumet. I listen til venstre på forsiden kan du klikke på "Seilbåt fra Saga".

Der finner du blant annet at konstruktøren er Tord Sundén som er IF båtenes gründer!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg hentet båten og prøvd å seile for første gang.

For en herlig opplevelse!

Er allerede fullstendig bitt av basillen og gleder meg til neste tur.

 

Motorfestet er som påpekt i feil vinkel.

På den måten graver den seg ned slik at sjøvannet sperrer for eksosutblåsning, resultatet blir fusking.

Den forstyrrer også for ekkoloddet så det er umulig å lese av dybde mens motoren går...

Må fikses.

 

Tauverket er helt hulter til bulter, så får ta å rive av alt og sette det på plass igjen så jeg forstår hvordan det er satt opp....

Ellers fungerer alt som det skal!

 

Den siste settningen forteller at du er "bitt av basillen."

Motorfeste er feil!

Motoren fusker!

Ekkolodden fungere ikke!

Tauverket er hulter til bulter!!

 

Men "ellers" fungerer alt som det skal....... :lol::lol:

 

Når du er bitt av basillen blir problemer en bagatell :flag:

 

Lykke til med dine videre seilas.

Link to post
Share on other sites

Gratulere med båten !

 

Ble litt nysjerrig på om du er en gammal gubbe på 60 + som endelig inser at livet må leves på sjøen eller om du er en ungdom under 20 som satser på seilbåt framfor ny moped....(?)

 

Håper du er i den unge garde under 30 som kjøper båt på impuls uten å la studielån, hus, kone, barn, bikkje og bil ta alt som er av penger, tid og overskudd.......

 

 

Min nøkterne anbefaling er å kose deg med båten før du skifter den ut.....stadig båtskifte kan bli en dyr fornøyelse hvis du ikke er en god kremmer.

 

I dagens marked er det sikrest å selge båt først før eventuelt kjøp av ny båt....

 

Båtgleden er ikke proposjonal med antall fot ! Med din seilbåt får du virkelig kontakt med elementene.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min nøkterne anbefaling er å kose deg med båten før du skifter den ut.....stadig båtskifte kan bli en dyr fornøyelse hvis du ikke er en god kremmer.

 

Båtgleden er ikke proposjonal med antall fot ! Med din seilbåt får du virkelig kontakt med elementene.

 

Det er en fantastisk fin båt å lære seg å seile med! Har vært ute i ganske heftig vind uten å oppleve de helt dramatiske tingene.

Har ikke fått laget til revelinene i seilet enda, så hittil har det vært full seilføring uten broach.

Er jo skikkelig moro når man passerer 6 knop i en så liten båt.

Båtglede og seilglede er vel muligens to sider av samme sak, men ikke helt.......

Syns egentlig det er vanskelig å definere.

Når jeg seiler syns jeg det er flott, og når jeg er i motorbåt syns jeg det også er flott.

Nå er forøvrig motorbåten 33 fot og seilbåten 20 fot.

Tror nok ikke jeg kunne reist på like lange turer med den lille seilbåten.

Er nok blitt litt for godt vant til det:cool:

Ja takk, begge deler!

Link to post
Share on other sites

Hadde meg en liten tur på Osterfjorden i går. Krysset frem og tilbake i flere timer. Fin øving.

Det er så vanvittig herlig å kjenne når vinden tar tak! Fartsrekorden så langt er ifølge knopmåleren på 3,4 knop....

 

Så er nok litt amatør enda.

Sliter litt med å få trimmet storseilet riktig; føler at det ikke går langt nok opp og resultatet er at det blafrer litt.

Menmen, har bare hatt en solotur med den så langt, så regner med jeg får bedre dreis på tingene etterhvert!

 

Til helgen skal jeg seile rundt Askøy. (utenfor Bergen)

 

Ble litt nysjerrig på om du er en gammal gubbe på 60 + som endelig inser at livet må leves på sjøen eller om du er en ungdom under 20 som satser på seilbåt framfor ny moped....(?)

 

Håper du er i den unge garde under 30 som kjøper båt på impuls uten å la studielån, hus, kone, barn, bikkje og bil ta alt som er av penger, tid og overskudd.......

Jeg er 29 år, har aldri hatt båt før jeg fikk skattepengene nå i forrige uke. Har sittet på Stoltzekleiven, Fløyen og Nordnesparken og andre steder der man får god utsikt og bare siklet på alle de fine seilene der ute.

Sånn skal jeg ha, har jeg tenkt. Har fulgt med i båtmarkedet hver dag det siste halve året, og så slo jeg til litt på impuls når skattepengene var i havn.

Det blir vann og brød resten av måneden, men det gjør ingenting siden jeg veier et par for mye :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte et hefte/ bok av en Dedekam, tror det het "seiltrim på timen" masse fine tips inni der.

 

  • Fokka er hovedmotoren av seilene, sånn litt enkelt sagt.
  • For mye krengning = redusert effekt av seilareal.
  • Feil trimming av storseil= for stor vinkel på roret, dvs roret funker som et brekk.
  • Få inn noen lus i bakre del av seilene.
  • Vindex er kjempe greit, men de brekker hele tiden, og er plassert på en plundrete plass for bytting, ikke spør....
  • Kart
  • Kompass
  • Anker
  • Tau, tau, tau....
  • Håndholdt GPS er greit (vel, noen av dagens telefoner...).

Etterhvert, så må du finne ut om hvordan vinden slår ned båten, (altfor mye vind fra siden med altfor mye seilføring... altfor treg til å reve.... ) vet ikke om det er det det heter, men de båtene jeg har opplevd det med har gudsjetakk, til nå hatt den oppførselen at de har tatt litt vann inn i cockpit, og så dreier de opp mot vindøyet, akkurat det å oppdage det er veldig ....beroligene... om du skjønner. (45° - 60° plutselig krengning kan ikke beskrives som noe annet enn litt stressende, når en tror en har kontroll og dukker ned i kabinen for å se etter kaffen...).

Redigert av sandman1 (see edit history)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Takker for alle fine tips!

 

Fikk etterhvert litt dreisen på storseilet etter litt justering her og der, sammen med en boks 5-56 for å smøre hjulene inni masten som drar opp seilet (de har sikkert et navn, men jeg vet ikke hva :)

Strammet det godt så det ikke bare hang og blafret, med bedre fart som resultat.

 

Bommen pleier jeg bare å ha rett, bortsett fra en snedig liten vri jeg tenkte ut da jeg hadde medvind.

Når jeg går med vinden rett bakfra slipper jeg opp bommen så storseilet går på den ene siden mens forseilet er på den andre siden.

Mye bedre fart!

 

For dere eminente sjøfolk er dette sikkert barnelærdom, men jeg bare prøver meg fram enda :)

 

 

 

Målet for sommeren er å seile til Jondal fra Osterfjorden. -Og tilbake selvsagt.

-Er det for ambisiøst, synes dere?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...