Hallaron Svart 29.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 (redigert) har ikke hørt med noen enda, vil høre med takstmannen når han kommer.. Redigert 29.Juni.2009 av hallaron (see edit history) Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Honduras Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Dere får unnskylde min uvitenhet, for seiling har jeg ikke greie på, bare ett innspill fra sidelinjen fra en som aldri har vært oppe i situasjonen. Hvis situasjonen er akutt og det står om sekunder skjønner jeg at man må kappe seg fri. Hvis man har 20-30 sekunder på seg kan man vel gjøre fast ett rep i masta og slippe det ut 20 meter. Da senker man mast og vant langt under propell osv og kan ta stasen på slep. Eller er det ikke gjennomførbart i praksis? Eventuelt senke den med en fender på slik at man kan få tak i den igjen vha mannskap og bedre vær... Håpløst på store dyp, men 50-60 meter tau har vel de fleste ombord. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Lazyjack Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 (redigert) Dere får unnskylde min uvitenhet, for seiling har jeg ikke greie på, bare ett innspill fra sidelinjen fra en som aldri har vært oppe i situasjonen. Hvis situasjonen er akutt og det står om sekunder skjønner jeg at man må kappe seg fri. Hvis man har 20-30 sekunder på seg kan man vel gjøre fast ett rep i masta og slippe det ut 20 meter. Da senker man mast og vant langt under propell osv og kan ta stasen på slep. Eller er det ikke gjennomførbart i praksis? Eventuelt senke den med en fender på slik at man kan få tak i den igjen vha mannskap og bedre vær... Håpløst på store dyp, men 50-60 meter tau har vel de fleste ombord. Rigghavari medfører eller utløses ofte av at masten brekker. Dersom den ikke brekker vil det uansett oppstå skader på den som gjør at den ikke kan benyttes igjen. Selv mindre bulker svekker masten i så stor grad at den ikke vil kunne benyttes selv om den berges. Det eneste fornuftige er å bli kvitt den så raskt som mulig. Forholdene rundt et rigghavari er ofte kaotiske, spesielt i mye sjø og vind og fare for personskade er overhengende. Det eneste fornuftige er å bli kvitt masten så fort som mulig, fjerne alt løst tauverk som henger i sjøen, starte motor og komme seg i havn. Redigert 29.Juni.2009 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Riggen er festet til båten med en 6 -10 stålvaiere. Noen kan ryke, men resten holder riggen fast i båten. Disse må kuttes ersom det er fare for at riggen skal skade båten - f.eks. i høy sjø. Men selv om selve masta er ødelagt, er det mange kostbare dingser og duppeditter i riggen som er uskadd. Dersom ikke sitausjonen er prekær, gjør en tamp fast i riggen før den kuttes løs. Da kan den lett slippes, hvis nødvendig. Så kan du slepe den til lands eller grunt vann og berge dingsene senere. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Så kan du slepe den til lands eller grunt vann og berge dingsene senere. Vel... Læreboka sier "bli kvitt driten" - som Hallaron gjorde. Har ikke opplevd dette selv, men veldig viktig å ikke ha tamper eller andre løse slengete ting i vannet når man setter i gir - spesielt i den situasjonen. Vil ikke være med på å skape tvil hos Hallaron om han gjorde rett i den situasjonen. Når riggen går til bunns så følger alt av løse fall og skjøter med ned. Skal den henge i en stropp vet man ikke hva som kan flyte opp og få tak i propellen. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
2nd Trikker'n Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 . Skal den henge i en stropp vet man ikke hva som kan flyte opp og få tak i propellen. Klart det er situasjonsbetinget, men husk at det du sleper, henger bak propellen - selv om det flyter opp. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Ikke for å kverulere men.. (eller kanskje det nettopp er det det er? Jeg må sjekke.. ) Poenget mitt var: Idet man setter i gir så befinner riggen seg under båten, ikke i kølvannet. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
2nd Trikker'n Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Det er lov å bruke hue og øynene for å spare noen penger. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Kanskje en idè å se over forkringspapirene sine og så deretter avgjøre selv hva som er ønsket framgangsmåte, om jeg selv skulle se masten gå over bord og viste at min forsikring ikke ville dekke den så ville jeg gjort alt i min makt for å berge den , for meg så dreier det seg gjerne om en halv mill om bestestasen går i vannet og måtte jeg betale det selv så tror jeg at jeg hadde gamblet at båten får synke istedet for å miste dette til bunns (sålenge jeg var langs land) , jeg har dog både håndholdt og nødantenne til VHF så jeg skulle nok få påkalt hjelp om det var på dagtid midt på sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Poenget mitt var: Idet man setter i gir så befinner riggen seg under båten, ikke i kølvannet. Det var derfor jeg foreslo f.eks 20 meter tau. Da henger vel stort sett det meste av vant osv langt under propellen i det du setter i gir. Etterpå ligger det langt bak. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Honduras Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 for meg så dreier det seg gjerne om en halv mill om bestestasen går i vannet Og den halve millionen er avhengig av at en saksesplint til 2 kroner ikke ryker Blir ikke seilbåt på meg med det første tror jeg... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Kosmix Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Boltesaks koster 100-200 kr på biltema, men jeg finner dem ikke på hjemmesidene deres. Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
2nd Trikker'n Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Og den halve millionen er avhengig av at en saksesplint til 2 kroner ikke ryker Det er "den samme" splinten som holder hjula dine på plass i 100 kmt. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 (redigert) Det er "den samme" splinten som holder hjula dine på plass i 100 kmt. Hjula mine koster ikke en halv million... Hvis saksesplinten på hjullageret ryker, vil det ta noe tid før mutteren har skrudd seg så langt ut at man mister hele hjulnavet. Det vil nok bli realtivt mye leven med halvslakke hjullager. Her virker det som man ikke får noen som helst forvarsel før noe ryker og riggen er på vei over rekka. En liten forskjell... Redigert 29.Juni.2009 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Enzo Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Boltesaks koster 100-200 kr på biltema, men jeg finner dem ikke på hjemmesidene deres. Japp og den klipper ABUS hengelåser som smør har jeg erfart men om den klipper relativt tykk rod det orker jeg ikke å teste før den dagen det er nødvendig (håper jeg aldri trenger teste det der) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Hva koster en ny rigg alt inkludert? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Ask Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Virket som om han jeg traff på forsikringe var seiler selv. Han tok som en selvfølge at jeg hadde dumpet masta. Takstmannen kommer i løpet av uka så får vi se, ferien begynner om tre uker, så det blir neppe seiling i ferien, vi får motre litt rundt på sørlandet, ser dere en avmastet Maxi 95 er det derved stor sjangs for at det er undertegnede... Hei Kva er det eigentleg å taksera når masta ligg på botn på ein ukjent posisjon? Blei det skader av betydning på skrog og/eller dekk? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 (redigert) Hva koster en ny rigg alt inkludert? Hvor lang er en strikk? Lengde på masta er den store prisdriveren. Det bestemmer selvfølgelig prisen på selve masteprofilen, men seilstørrelse (storseil, genoa, spinnaker?) er også selvfølgelig avhengig av mastelengde. Alle vant og stag og fall blir også lenger. Avhengig av båtlengde blir skjøter, seiluthal, diverse trimliner, reveliner osv lengre. I tillegg til at alt blir større/lengre, blir det også ofte nødvendig med grovere dimensjoner. Så kommer alt som er festet på masten. Rulleforstag, diverse antenner og lanterner med tilhørende kabel. Spinnakerbom er det også mange som har festet langs masten. Hvis man seiler regatta og har maks uflaks holder man på å skifte forseil. Da går kanskje begge overbord. Tilslutt kommer det hva slags materiale det er i komponentene. Dyneema fall? Rod-rigg? Karbonmast? Dyre eller billige seil i mer eller mindre eksotiske materialer. +++ Jeg er ikke overrasket over at det anslås en pris på en halv mill, men en gammel turseiler fra 1972 uten de helt store ambisjonene klarer seg sikkert med 150k. Kornelia ble utstyrt med nytt storseil av "billig" dacronduk, og ny bom i vinter. Dette kom på ca 32 laken. Dette var bare for bom, reveliner og seil. Seilet kunne uten problemer ha blitt dobbelt så dyrt. Vinden er gratis, men seiling er jammen ikke. Redigert 29.Juni.2009 av Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Spinnaker Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Det er lov å bruke hue og øynene for å spare noen penger. Det er ikke mye å spare, når masten brekker blir det gjerne revner i seil, og en masse andre skader som gjør at masten ikke kan brukes igjen. Vindmåler og andre el.ting som blir med en tur under vann er bare å kaste. Så det som eventuelt kan være å spare er seil om de er hele. Så kan man spørre seg om man vil gamble på å spare noen kroner, med båten og livet som innsats, og da tror jeg svaret er ganske klart for de fleste. Er man fler ombord under regatta, og har finstasen oppe, så kan man jo forsøke å trekke seilene av om det er en mulighet til det uten å risikere andre skader og uhell. Man får forøvrig ikke en blomst som takk fra forsikringselskapet om man sparer de for noen kroner i en slik sammenheng, tvert imot kan det bli vesentlig dyrere for selskapet om ditt forsøk går galt. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Enzo Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Jeg eide en Dehler 34 fra 1988 for noen år siden , på den gikk riggen over bord og regningen var på rundt 180 000.- (tidl eier) Nå vet ikke jeg eksakt hva min rigg koster men jeg skal driste meg til et ca regnestykke på det jeg vet sånn ca hva koster diverse blokker (tar med at de følger med over bord , ikke sikkert de gjør det) ,Genua og storseil ,Diverse fall og skjøter ,Rodkick , rulleforstag,Mastedisplay ,Lazyjack Bare her så er man oppe over 200k , så kommer altså masten sparcraft performance med bom og rodvant + 3 sett med spredere , aner ikke hva det koster men jeg har engang kjøpt en noen smådeler til mast og fryser enda på ryggen etter den opplevelsen , konklusjonen er å ha dette forsikret på en skikkelig måte og ta seg en tur opp i masten minst en gang i måneden for å se over detaljene Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 konklusjonen er å ha dette forsikret på en skikkelig måte og ta seg en tur opp i masten minst en gang i måneden for å se over detaljene Jeg er ikke noe god i høyden, så en tur opp der en gang i måneden står jeg over gitt. Men, forsikringen skal sjekkes over en ekstra gang for å være sikker på at det er full dekkning om uhellet skulle være ute. Bytter ut alle stag til våren før masten skal opp, så føler man seg litt mer sikker. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
2nd Trikker'n Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Bytter ut alle stag til våren før masten skal opp, så føler man seg litt mer sikker. Hvert år - og vantene også??? Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Hvert år - og vantene også??? Ja, alt sammen.... He he, nå tuller jeg fælt Det er en stund siden de er byttet, så jeg føler det er på tide å ta det neste vår. Alt ser forøvrig helt greit ut, ingen skader på stag eller andre ting som tilsier fare, men ting holder ikke evig. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Polarn Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Glad jeg har motorbåt Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
ÅtteGlass Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Glad jeg har motorbåt Hmmmmmm..... Noen som har lyst til å lage statistikk på forholdet mellom antall seilbåter og rigghavari målt opp mot antallet motorbåter og motorhavari....???? Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.