Jump to content

Ladespenning etter nedkjørte batterier


edo

Recommended Posts

Sist uke ble jeg liggende litt for lenge med batteri bankene i bruk (glemte å slå av emergency batteriet).

Fikk ikke startet pga lav spenning, startet med startkabler fra en kamerats batteri, alt OK.

Rett etter jeg startet målte jeg ladespenning over batteriene til 12,2V, syntes dette var veldig lavt, kan den lave ladespenningen skyldes at batterien er kjørt såpass lang ned og at den trenger å lade batterien endel før ladespenningen stiger. Har to nye 100A dynamoer ombord (to motorer).

Noe meninger?

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE

Link to post
Share on other sites

Først er det spørs hva type batteri det er.

Men vanligvis skulle spenningen jo minst øke veldig rask i retning 13kommanoe.

 

Kanskje at det finnes en celleslut allerede?

Jeg ville sjekke batteriet først, ellers blir det stor fare at også dynamoene blir skadet.

Og hvis det finnes celleslut (kortslutning på batteri) da kan den brenne eller rett og slett eksplodere.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det er 4 stk Sønnak batterier (nye 2006), er ikke helt sikker på hvordan de er koplet da jeg ikke fikk med noe skjema, men dynamoene går inn på hver sin VP skillediode (har jo ett spenningsfall på 0,7V bare her) og ut på 2 batterier hver.

Har 4 hovedstrømsbryter Engine1, engine2, emergency og service (tror jeg). Når jeg skrur av Engine 1 og engine 2 bryter jeg bare strømmen til motorene, det virker som om det fortsatt brukes strøm fra startbatterien til forbruk :smash: .

Tror det er meningen å skru av emergency batteriet ved landligge å legge det inn ved lite strøm ved oppstart, virker dette logisk?

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE

Link to post
Share on other sites

Emergency bryteren skal alltid være av med mindre du ikke får startet motorene.

 

 

12,2 volt ladespenning er ikke en normalverdi, og om du har et problem kan være. Du har i alle fall passert en grense hvor batteriene ikke har det særlig godt lenger.

 

At du lader opp batteriene etter en dyputladning med to 100 ampere dynamoer (200 ampere) synes heller ikke batteriene dine noe om, og du ber på en måte om å skaffe deg et batteriproblem. Hvis du i tillegg la båten i plan med dyputladede batterier og fikk litt sjøgang har du gjort absolutt alt galt.

 

Sannsynligvis skulle batteriene dine blitt ladet opp med en strømbegrensning på 10 % og mens de var 100 % skjermet for rystelser.

Link to post
Share on other sites

Det som virker ulogisk for meg er at alle 4 batterier er tapt for alt.

Selv når emergency ha stått på finnes det jo normalt ikke noe grunn for nedtapping av alle batterier,

hvis hovedbryteren til forbruk ha vært avslått.

 

...Sønnak.....? :rolleyes:

Heldigvis kan man måle dette.

 

Eller finnes det kanskje noe forbruk som er koblet direkte til batteriene?

Dette kan være kjøleskapet, en lampe et stedt (motorrom?), alarm, instrumentminne, radio, m.m.

Kanskje på tide å sjekke det uansett.

 

Forresten ha VVP ofte den berømte gule ledningen som skal måle etter skilledioden,

for så å unngå for mye spenningsfall der.

 

Lykke til videre.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

 

Kjørte ca 2 timer etterpå før jeg la båten til brygga med landstrøm på en dobbel mobitronic batterilader som er montert, så batteriene er fulle nå,

har nå en ladespenning på ca 13,5, 13,6V (dette er vel mer normalt)

 

Er det riktig at emergency batteriet får lading selv om hovedbryteren er slått av under kjøring av motorer?

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE

Link to post
Share on other sites

Etter to timers lading på tomme batterier finnes det vel noe 75% lading, men da er den ikke fulladet.

13,6V er bedre allerede.

Men dette er bare bra vedlikeholdspenning og derfor langt i fra bra som ladespenning.

"Normalt" er noe ved 14,1V og "bra" er 14,4V ved hovedladingen.

Men nå finnes det jo landlading i tillegg, hvis Mobitronikken klarer da skulle den jo topplade nå etterpå.

 

Emergency-batteriet er ikke nødtvendigvis koblet til ladingen generellt.

Dette må du sjekke, f.eks. enkelt med en multimeter.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Edo, kanskje du skulle prøve å oppgradere kunnskapsnivået om egen batteribank fra null og nada til et absolutt minimum? Finne ut om du faktisk har et emergency-batteri slik du tror eller om du kanskje bare har en emergency bryter. Finne ut hva den bryteren gjør? Spørrre deg selv hvorfor du har den på i utgangspunktet? Finne ut hva servicebryteren gjør? Kanskje det er lurt å vite? Kanskje finne ut om du faktisk har 4 brytere, siden du ikke er helt sikker på det heller. Finne ut hva den ene dynamoen lader og hva den andre lader? Finne ut hvilke brytere du normalt skal ha av og hvilke du skal ha på og hvilke du skrur på for å få strøm når motorene ikke vil starte?

 

Hvis du ikke engang kan svare på spørsmålene til de som vil hjelpe deg, er det jo ikke veldig lett å hjelpe hvis ikke man er synsk eller kar en fungerende krystallkule.

Link to post
Share on other sites

Til Lotus:

Kanskje det ikke er lett å få tak i tegninger fra noen som har gått konkurs? Kanskje ikke ute på skjæra med ferielastet båt er rette stede for å demontere båten for å få en oversikt over koplingene? Kanskje jeg sitter på jobb å prøver tenke litt fram til jeg kommer hjem Jeg vet jeg har 4 brytere (og batterier), kanskje jeg bare var usikker på merkingen på den ene bryteren? Kanskje jeg prøver å utvide kunnskapsnivået mitt med spørsmål her på furumet ?

Men det som er sikkert er at jeg fikk svar på det jeg lurt på av Joerg Becker, takk til han..

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE

Link to post
Share on other sites

Ja, unnskyld.

Kanskje man skulle først vente på forklaring fra edo om hva han mener med "ladespenning nå" (etter eller mens hovedladingen?)

Spørs er jo om

- er dette nå vedlikeholdslading?

- hva er hvilespenningen nu?

- holder batteriene spenningen oppi eller raser spenningen ved belastning med en forbruker på?

 

Ønsker en fortsatt trivelig sønndag så lenge.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Med ladespenning mener jeg det jeg måler over batterien med motorene på tomgang (uten landstrøm), inn på skille relene er vel spenningen ca 0,7 volt høyere, dvs ca 14,2V ut fra dynamoen, det er vel OK?

 

Mener at jeg så hvilespenning på ca 13,2V på displayet, jeg er på jobb i nordsjøen så det kan jeg desverre ikke sjekke.

Jeg vet at denne mobitronic ladere har både ladespenning og vedlikeholdsspenning men husker ikke hvilke nivåerdet er.

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE

Link to post
Share on other sites

Du mener vel skilledioder og forveksler ordet med skillerelé.

På relé skal det ikke være noe spenningsfall, mens dioder har naturlig fall av gjennomsnitlig ca. 0,7V til 1,1V.

 

Hvis båten ligger med bra og regelmessig landlading, helst hver dag, da er det o.k. med 14,2 på batteriene.

Med 13,6 ville jeg derimot gjøre noe fordi dette er ikke bra i det hele tatt.

 

Det er også det som maser meg litt her.

13,6V er litt veldig dårlig.

 

Hvis det er originale Valeo, med originalmontert skille på baksiden, da finnes det vanligvis noe sensledning på den.

Sensledningen (som da vanligvis er gulfarget) skal sense -etter- skilledioden.

 

Med det måler regulatoren at det finnes for lav spenning, for så å øke på fastinnstilt verdi som vanligvis er 14,2V.

Allerede med det blir det -mye- mer innlagret energi enn med 13,6V.

 

Jeg kan bare anbefale at du sjekker det fordi det er viktig.

Bortsett av masse mer strøm snakker vi også om mye sulfatering som du kan spare batteriene for.

 

Lykke til og ha en fin sommer.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det er relativt vanlig å ha en hovedbryter for hver bank, samt en "emergency" bryter for å kunne kople bankene sammen hvis startbatteriet av en eller annen grunn er tomt. Jeg har en mistanke om at ditt opplegg er slikt. I så fall skal "emergency" bryteren alltid være av, helt til du evt. ikke får start.

 

Jeg ville ha målt syrevekten på alle batterier etter at de er fulladet. Og deretter målt ladespenningen med fulladede batterier. Den bør være godt over 14 volt, helst 14,4.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei Edo.

Du har ganske sikkert en ganske så standard utrustning på båten din med en hovedbryter for hver motor, en hovedbryter for servicebanken og en nødstartbryter som bare skal benyttes (Skrues på) hvis du har startproblemer. Denne bryteren parallellkobler med stor sannsynlighet servicebatteriet til startbatterier, og det er også derfor du har tappet startbatteriet ditt ned med forbruksstrøm.

 

Så spørs det allikevel om du har et startbatteri til hver motor og to batterier til forbruk, eller et batteri til start av begge motorene og tre batterier til forbruk.

 

Den enkleste måten å finne ut om du har et eller to startbatterier, et startbatteri og tre servicebatterier er å måle den individuelle spenningen på alle batteriene med et multimeter som har to desimaler. Hvis du da måler samme spenning på tre batterier (Uten ladning på) så har du tre servicebatterier og et startbatteri.

 

Når det da gjelder ladning så har du allerede fortalt at du har to skilledioder. Med denne løsningen vil hver av motor lade både startbatteri og forbruksbatteri uavhengig av om bryteren for servicebatteriet er slått på. (Dette er i alle fall den mest vanlige måten å gjøre dette på).

 

Håper du skjønner hva jeg skriver, og jeg kan gjerne gjenta essensen. Du har trolig ingen nødbatteri, men en nødstartbryter som skal være avslått med mindre du har et startproblem og trenger hjelpestrøm fra forbruksbanken.

 

Lytte til. (Båtfabrikanten kunne godt kostet på seg en klisterlapp med brukerinstrukser for bryterne, for du er ikke alene om å ha gjort feil).

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...