Jump to content

Vil den nye loven om mistemål på fisk få konsekvener for deg?


Wasco

Recommended Posts

Syns det er helt på sin plass med de nye minstemålene. Blir provosert når jeg ser turister og andre som stolt viser frem den "store" fangsten sin, mengder med småsei og småtorsk, gjerne 30-40 stk, i størrelsen 200-400 gram. Dette er jo ikke matfisk, mest skinn og bein. Nei, fisken bør få en hvis størrelse og formert seg før den ender på middagsbordet eller i en fryseboks i en tyskregistrert bobil! Har jo vært minstemål på sjøørret og laks i mange år, så hvorfor ikke på saltvannsfisk også?

Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann!

Link to post
Share on other sites

Her har det no aula av småsei den siste tida. Om eg tar opp ein eller to under 40cm, trur eg ikkje skader bestanden litt engang...

Tar egentleg dei norske hobbyfiskerane so masse fisk at dette faktisk har noko fore seg?

 

Småsei(Pale) er no tross alt ein nydeleg kveldsmat :)

Link to post
Share on other sites

Høres helt greit og bra ut det der. Tror dog mange blir å bryte reglene.

 

http://www.fiskeridir.no/fiskeridir/fiske-...or-fritidsfiske

 

Sei: 32cm.

Torsk: 40cm (47cm nord for 64 grader N)

Hyse: 31cm (44cm nnord for 64grader N.)

Kveite: 60cm.

 

* Fiskens lengde måles fra snutespissen til enden av sporens ytterste stråler.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Minstemålene er noe som må til, ihvertfall mtp. kysttorsken.

Ser gang på gang utenlandske fisketurister som fyller dunkene med alt som finnes av torsketapper som ikke utgjør mye mat, ikke har dem blitt gytemodne en gang!

Jeg slipper som regel all Torsk ut, med unntak av de som eventuelt er skadet eller av en størrelse som vil tilsi at den kan taes( type svær!)

Et annet tiltak, som jeg håper går igjennom, er utvidet jakt på Skarv. Dette vil hjelpe noe enormt på Torskebestanden lokalt. Her på sørlandet er det enorme mengder med skarv, og en kraftig reduksjon av bestanden hadde vært på sin plass!

 

MEN!

Tiltakene begynner i helt feil ende, det er et kutt i fiskerinæringen som må til for at bestandene skal bedre seg.

Vi kan hverken skylde på Skarv, Sel eller Tyskere for den saks skyld for at bestanden er som den er, men de hjelper ikke akkurat på bestanden slik den er i dag.

Skaden skjedde for mange år siden med overfiske!!!

Det er her tiltakene burde settes i verk, det blir for lite gevinst av å begrense fritidsfisket i forhold av kommersielt fiske!

 

Men vi fritids og -sportsfiskere burde selvsagt følge opp for å hjelpe de skrinne fiskebestandene som svømmer i fjordene våre!

-Mossmann-

 

AOMCI

Link to post
Share on other sites

Det er her tiltakene burde settes i verk, det blir for lite gevinst av å begrense fritidsfisket i forhold av kommersielt fiske!

 

Kanskje kvotene kunne settes til en størrelse som dekker norsk behov? Størstedelen av torsken går til klipp og tørrfisk berg, som må selges til dumpingpriser - eller gå til fòr.

Link to post
Share on other sites

Unntaker om jeg er ute etter 2-3 agnfisk, men DET kvataet betyr neppe så mye. :rolleyes:

Liker resonementet,

- jeg har alltid litt i overkant av kvoten når jeg kommer fra utlandet

- jeg prøvesmaker alltid i fruktdisken før jeg kjøper

- jeg snur gjerne strømmåleren på hodet en gang i mellom

- jeg lar gjerne skiltene være uleselig når jeg kjører gjennom autopass bommer

det blir så små beløp av det, hvem bryr seg ?

:-)

Link to post
Share on other sites

Jeg fisker kun med 1 eller 2 stenger med kun 1 stk krok på hver stang, og det ville aldri falle meg inn å knerte fisk som er mindre enn målene som tjeh har lista opp over. Unntaket er hvis småfisk er skadet, da blir den kakket og måkemat. Mao er det helt greit for meg å bli sjekket. Her i indre oslofjord vil jeg tro at bl.a. politibåtene kommer til å få i oppgave å sjekke fiskefangstene, når de allerede stopper båter for å sjekke vest, promille etc. Så vidt jeg vet er poilitiet her inne allerede fullt involvert i kontroll av ulovlige garn, ruser og slikt. Senest på en liten båttur i kveld så jeg at politibåten Rask sjekket en liten fiskejolle med tre personer ombord inne i Lysakerfjorden (se bilde).

 

p7110094_large.jpg

 

Her hilser jeg på samme politibåt utenfor sjøboden til Redningsselskapet i utløpet til Lysakerelva. Regner med de var innom for å sjekke ulovlig fiske/garn i elva.

 

p7110092_large.jpg

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Utfordringen blir jo å se om det blir mulig for myndighetene å håndheve denne loven.

 

Mange som ser litt skjevt på dette med lover. Det er vi som skal håndheve loven. Langt de fleste av oss klarer det helt fint uten noen påvirkning fra myndighetene. Noen få trenger aktiv "justering'', noen enda færre gir f**n uansett.

 

Blir litt plaget av holdninger som tilsier at politi/myndighet "må håndheve". Selv har jeg forholdt meg til en hel haug med lover og regler gjennom hele mitt liv og kun blitt "småjustert" et par ganger når jeg har feiltolket/misforstått eller vært uoppmerksom. Faktisk ville de fleste av oss oppført oss fint uten politi i det hele tatt.

Link to post
Share on other sites

Hobbyfiskere lander 9000 tonn torsk i året.Turistfiske 3000.Til sammenligning tar hele rekeflåten i sør bare 4000 tonn i året som bifangst.Vi yrkesfiskere som lever av fiske får ikke ta torsk som bifangst fra neste år.Er det da så galt om alle må bidra litt?

Link to post
Share on other sites

Men når det blir vedtatt lover som helt åpenbart strider mot folks sunne fornuft,...

 

Den strider ikke mot "min sunne fornuft" og jeg tror at jeg også er en del av folket, riktignok ikke "båtfolket", men dog! :wink: I diskusjon etter diskusjon så tar folk til orde for; joda, denne regelen kan nok være fornuftig, men da må den gjelde de det virkelig gjelder for mitt skarve bidrag er så lite. Hva slags holdning er det? Og er det slik vi oppdrar våre barn? :confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke denne lovendringen vil få noe videre konsekvenser for meg. Får som regel ikke fisk uansett :lol::lol: .

 

Men ellers så synes jeg dette virker fornuftig. Ikke noe poeng i å tømme havet for småfisk som likevel nesten bare er skinn og bein. Bedre å la dem vokse litt da, slik at de har mulighet til å formere seg....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dersom dere leser loven litt grundigere frekommer det at de nye minstemålene ikke gjelder dersom fisken er til eget konsum! Altså, langt på vei de fleste fritidsfiskere trenger ikke bry seg.

Utdrag fra loven:

 

§ 45. Unntak fra minstemålbestemmelsene

 

(1) Minstemål fastsatt i § 43 gjelder ikke fisk til bruk i egen husholdning. Dette unntaket gjelder likevel ikke for hummer og stort kamskjell.

(2) Minstemål fastsatt i § 43 nr. 16 gjelder ikke for sei som fiskes til eget agnforbruk. Fiskeridirektoratet kan i særlige tilfeller gi dispensasjon for agnfiske av sei som ikke er til eget agnforbruk.

(3) Minstemålet fastsatt i § 43 nr. 21 gjelder ikke for fiske med garn og krokredskaper og ikke for notfanget makrell som låssettes og anvendes til konsumformål.

(4) I området beskrevet i § 3 nr. 4 (Skagerrak) gjelder minstemålet fastsatt i § 43 nr. 21 bare for makrell som skal brukes til annet enn menneskeføde eller agn.

(5) Fiskeridirektoratet kan i særlige tilfeller dispensere fra minstemålsbestemmelsen for makrell, gulål og blankål.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...