Jump to content

Vil den nye loven om mistemål på fisk få konsekvener for deg?


Wasco

Recommended Posts

Veldig bra med minstemål! problemet er at svært få er klar over det! f.eks på sjø ørret har der jo vært minstemål i årevis, 98% av de jeg har snakket med et ikke klar over dette, og det er jo dumt. Så bedre informasjon, mer kontroll og krafftigere smekk på pungen er noen tiltak myndighetene burde satt i gang for at det blir fulgt.

 

Så vil jeg åsså si at jeg åsså kunne tenkt meg maks mål åsså, i.o.m det er de store fiskene som virkelig bidrar med yngling i mange tilfeller.

 

Skadet fisk settes selvfølgelig ikke ut igjen, og er de under minstemål skal man egentlig etter reglene kutte fisken opp i småbiter og hive den på sjøen igjen... men jeg må ærlig innrømme at akurat den følger ikke jeg heller...

Link to post
Share on other sites

Det er jo forskjell på hvor hardt en fisk blir skadet når den blir fisket.

 

En fisk er ikke hardt skadet etter den har bitt på en krok og dratt i land, stort sett er det bare og avkroke og slippe ut igjen, man merker fort om fisken er pigg eller ikke når man får den opp. med skadet mener jeg revet i munnen, hukket stygt osv, men det går jo ann og bruke øynene litt og sunn fornufft, så klarer man stort sett bedømme om fisken kan settes ut igjen eller ikke:)

 

Catch and release er jo noe som X antall sportsfiskere driver med til en hviss grad.

Link to post
Share on other sites

Krigen er alltid en bankers hvis man vil stoppe kjeften på oppkomlinger med gamle penger i ryggen...

 

Du mener det sikkert morsomt (?), men en oppkomling har ikke gamle penger i ryggen, det er derfor han er en oppkomling (nyrik)!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg personlig hadde nok ikke kasstet ut en med så utvidet svømmeblære, men akurat det vet jeg ikke nok om til og gi noe ornkli svar på, jeg fisker skjeldent så dypt selv, men var nede på denne dybden faktisk på fredag og fikk en torsk, og denne kunne jeg ikke se noe tegn på at svømmeblæra var veldig oppblåst, men denne fisken syns jeg hadde blitt for mye ødelagt i munnen til og slippes ut igjen uansett, så den ble middag.

 

Når det gjelder fakta i akkurat denne fiskesaken, så peker all dokumentert forskning MOT denne regelen. F.eks. har forsøk vist at fisk som har gått på en krok, og så blitt sluppet ut, ikke biter på en krok igjen. Dyrevernsfanatikerne tolker dette dithen at fisk er skikkelig smarte, og "lærer" å ikke la seg lure to ganger. Fakta er at den fisken som blir fanget og sluppet ut igjen er så skadet at den dauer- derav den magre gjenfangsten.

 

Det her skulle jeg gjærne likt og sett noe dokumentasjon på, for jeg har fått fisk som man ganske tydlig kan se at har vært på kroken tidligere. Uansett, hadde det vært farlig om de ikke hadde bitt på igjen? noe av påenget med minstemål er jo for at bestanden skal økes i.o.m det er utrolig lav fiskebestand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...